Gå til innhold

De skulle ha referanser før jobbintervjuet

Anbefalte innlegg

Skrevet

De skulle ha to referanser før jobbintervjuet. De ringte dem før jobbintervjuet. Hva annet kunne jeg gjort? Belaster jeg ikke like referanser unødvendig?

Anonymkode: 09500...bd8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De skulle ha to referanser før jobbintervjuet. De ringte dem før jobbintervjuet. Hva annet kunne jeg gjort? Belaster jeg ikke like mine referanser unødvendig?

Skrevet

Klagde referansene dine på å være referanser? Du bør klarere med referansene dine før du sender inn søknaden at det er greit at de blir oppringt. Referanser blir som regel ringt opp...

Anonymkode: 20097...778

• Liker 1
Skrevet

Jeg har opplyst om at jeg kan gi opplysninger om referanser ved evt. innkalling til intervju. Ønsker å være på den sikre siden, og vil jo helst ikke at referanser blir ringt til før etter intervju. Dessuten har jeg flere referanser, og oppgir 2stk som er de mest relevante ifht jobben jeg søker (søker mye forskjellig). 

Antar at de kanskje har MANGE søker dersom de først vil bruke tid på referanser? Kanskje for å få en pekepinn før de starter prosessen. 

Det er viktig å klarere med referanser om de synes det er ok å være det. Jeg har også opplyst referansene mine etter intervju, så de vet det er en mulighet for å bli oppringt og for å forberede seg. En gang var jeg referanse, men det tok 6mnd før jeg ble ringt til første gang. Da hadde jeg jo nesten glemt hva jeg tenkte på å si/svare, ble litt tatt på sengen. 

Anonymkode: 7d14b...a33

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De skulle ha to referanser før jobbintervjuet. De ringte dem før jobbintervjuet. Hva annet kunne jeg gjort? Belaster jeg ikke like referanser unødvendig?

Du kunne sagt at de får kontaktinformasjonen til referansene på et eventuelt intervju. Noen arbeidsgivere er helt idioter, tviler på at vedkommende som gjorde dette hadde satt pris på å bli ringt ned for hver eneste søknad noen av de ansatte hos dem sendte. 

Anonymkode: 182ca...d32

Skrevet

Er ikke det litt rart?

Aldri opplevd før. 

Anonymkode: 0d8ee...6cc

• Liker 2
Skrevet

Veldig rart, høres ut som en uerfaren og useriøs arbeidsgiver. 

Anonymkode: a20d3...4b8

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hæ? Jeg har vært oppringt som referanse flere ganger - noen ganger var det før intervju, andre ganger - etter. Når man samtykker å oppgis som referanse, så er det inneforstått at man må forvente å bli oppringt. Om det er før eller etter intervju er så godt som irrelevant. 

• Liker 1
Skrevet

Kva er problemet med å sjekke referansar før intervju? Det hadde eg også gjort, om eg var arbeidsgjevar. Sikre å få dei beste kandidatane, sleppe å kaste vekk dyrebar tid. 

Anonymkode: 901a2...ee9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kva er problemet med å sjekke referansar før intervju? Det hadde eg også gjort, om eg var arbeidsgjevar. Sikre å få dei beste kandidatane, sleppe å kaste vekk dyrebar tid. 

Joda, men sett fra arbeidstakers side så bruker de av referansenes tid unødig, og dersom referansene er fra nåværende arbeidsplass så får også arbeidsstedet nyss om at arbeidstakeren er på utkikk etter ny jobb. Dette kan igjen føre til at man ikke blir førstevalget til nye spennende prosjekter eller videreutdanning og kursing sponset av arbeidsgiver. Fordi man er jo «på vei ut».

Selv ville jeg aldri ha oppgitt referanser før intervju, hvor arbeidsgiver har solgt seg inn til meg og overbevist meg om at dette er et sted jeg ønsker å jobbe. Jeg ønsker verken å kaste bort mine referansers tid på snakke med arbeidsgivere jeg ikke en gang har fått mulighet til å vurdere om jeg ønsker å jobbe for, eller risikere å ikke lenger få videreutdanningen og kursingen jeg har blitt lovet av nåværende arbeidsgiver. 

Anonymkode: 069ba...e90

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er i alle fall høyst uvanlig. Å ringe referanser er tidkrevende! Vi tar referansesjekken som det siste vi gjør i ansettelsesprosessen, enten kun for toppkandidaten eller eventuelt hvis vi står mellom to. Hadde aldri giddet å ringe ørten referanser FØR førstegangsintervju. Det er ofte styrete å få tak i referansene samtidig som jeg har mulighet i min tettpakkede kalender. Har faktisk aldri hørt om noen som ringer referanser først. Kanskje i andre bransjer, eller hvis man bare får en håndfull søkere? Vi mottar som regel 100-200 søknader.

Anonymkode: a0707...4a7

Skrevet

Jepp, enig at det er mange rare og amatørmessige arb.givere der ute. Hos oss er det de som har minst erfaring i ansettelser som ansetter folk🙊

Anonymkode: 2ded6...276

Skrevet

Takk nei og finn en annen arbeidsgiver. Virker som en useriøse arbeidsgiver. 

Anonymkode: 1aaf6...e4b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...