AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Inspirert av tråden om merkelige ting verter/vertinner gjør. Jeg kan begynne: Gjester som absolutt skal tilby hjelp, f.eks når bordet skal dekkes av igjen, og som ikke tar "et nei for et nei". Det er hyggelig å bli tilbudt hjelp, men når man takker høflig nei, så er det kjedelig når de likevel går inn på kjøkkenet og styrer på. Så finner man kanskje utstyr helt feile steder og må lete neste gang man skal lage mat. Gjester som kommer for sent i middagsbesøk. Spesielt om vi skal være få. Har jeg 2 gjester, og den ene ikke dukker opp til avtalt tid, så er det kjedelig og litt stusselig å ikke skulle vente på tredjemann. Er man 10stk, og 1-2 er forsinket, så tenker jeg det er ok å servere til angitt tid. Spesielt om det er mat som ikke kan stå å putre. Anonymkode: 1afa8...0e3 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Er det mat klokka fem, spiser vi klokka fem, dukker ikke gjestene opp klokka fem uten en god forklaring, begynner vi før de kommer. Det har vi gjort før, gjett hvem som følte seg dum når de så vi satt å spiste. Anonymkode: e38c4...e90 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Det særeste har faktisk skjedd to ganger. Jeg har pre-covid av og til bedt inn folk jeg ikke kjenner helt (venner av venner) på middag. To ganger har det vært vegetarianere/veganere som ikke evnet å kommunisere at de ikke spiste kjøtt på forhånd og likevel forventet at jeg hadde alternativ til dem. Dette til og med etter at jeg sendte middagsplanene hvor kjøtt hadde hovedrollen. Jeg burde kanskje lært etter første gang, men tenkte at det bare var den første gjesten som var litt distrè. Men da det skjedde andre gang, så begynte jeg å spørre direkte om det var noen hensyn de ville jeg skal ta. Altså... hvis jeg har bedt deg på middag og sier at det blir biff med fløtegratinerte poteter og du ikke sier noe, så forventer jeg at du kan spise det jeg serverer. Og kan du ikke spise det, så er det jo ikke noe alternativ til deg når du ikke har sagt ifra på forhånd. Jeg ble fortalt at den samme personen (første) hadde også vært pluss 1 i bryllup og forventet veganske alternativer uten å si ifra på forhånd. Anonymkode: c0aad...cee 21
Ugresset Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Uff... Den gangen mannen og jeg inviterte til sommerfest og handlet inn skalldyr for flere tusen kroner og gjestene så og si ikke rørte maten! Hadde kjøpt alternativer til de to som ikke likte skalldyr men det ble knapt rørt det også. Det var bare trist hele greia. Folk kom for festens skyld og skulle ikke spise for da ble de ikke "fulle nok", evt. Ble for full i magen til både mat og alkohol. 12
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Ugresset skrev (12 timer siden): Uff... Den gangen mannen og jeg inviterte til sommerfest og handlet inn skalldyr for flere tusen kroner og gjestene så og si ikke rørte maten! Hadde kjøpt alternativer til de to som ikke likte skalldyr men det ble knapt rørt det også. Det var bare trist hele greia. Folk kom for festens skyld og skulle ikke spise for da ble de ikke "fulle nok", evt. Ble for full i magen til både mat og alkohol. Sjarmerende nordmenn.. har opplevd litt av det samme selv. Inviterte på grillmat, folk spiste nesten ikke fordi de var for opptatte av å bli fulle. Anonymkode: f168e...da2 7
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 Ugresset skrev (13 timer siden): Uff... Den gangen mannen og jeg inviterte til sommerfest og handlet inn skalldyr for flere tusen kroner og gjestene så og si ikke rørte maten! Hadde kjøpt alternativer til de to som ikke likte skalldyr men det ble knapt rørt det også. Det var bare trist hele greia. Folk kom for festens skyld og skulle ikke spise for da ble de ikke "fulle nok", evt. Ble for full i magen til både mat og alkohol. AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Sjarmerende nordmenn.. har opplevd litt av det samme selv. Inviterte på grillmat, folk spiste nesten ikke fordi de var for opptatte av å bli fulle. Anonymkode: f168e...da2 Hva er det med folk??? Utrolig frekt å ikke gi beskjed på forhånd. Verten/vertinnen kjøper jo inn mat, bruker tid på forberedelser osv. Dersom jeg har servert skalldyr eller en annen rett som jeg vet kanskje ikke alle liker, så spør jeg ofte på forhånd om noen ikke liker det, for i så fall kan de ta med eget og spise av tilbehøret. Når vi har grillfest, så pleier vi å lage tilbehør og så tar alle med seg det de vil grille selv. Har funnet ut at det er best. Blir raskt dyrt og enkelte spiser jo ekstremt mye. Anonymkode: 1afa8...0e3 6
Ugresset Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 Ja, helt enig med dere over. Derfor jeg skriver det ble trist hele greia.. Jeg klarer ikke sette ord på hvor skuffende det var og hvor forbanna jeg ble... "Ååh, denne ailoien er den beste jeg noen sinne har smakt", men å spise ei brødskive med aioli og pålegg? Nei, bare en smakebit for å være "høflig". Helt ærlig, kunne heller invitert noen bekjente for å se de kose seg med matem og nyte kvelden totalt sett, og ikke bare fest. 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 Som gjest synes jeg det er litt kleint at spising blir "tvang" selv spiser jeg ikke sukkerholdige ting, jeg liker ikke å gå rundt å flagge om dette og få folk til å kjøpe alternativer til meg, jeg vil egentlig heller komme for festen og la maten passere litt forbi, så kan jeg heller ta igjen på stemninga. Synes egentlig det er trist at sosiale sammenkomster KUN skal handle om MAT når nettopp maten er noe vi IKKE har til felles. Anonymkode: 06faa...106 2
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #9 Skrevet 1. januar 2022 Gjester som braser inn på kjøkkenet og skal hjelpe til, når man har takket høflig nei til tilbud om hjelp. Jeg takler ikke at folk styrer på kjøkkenet mitt, det blir bare kaos der etterpå. Så når jeg svarer: «Tusen takk for at du tilbyr deg å hjelpe, men jeg tar meg helst av ryddingen selv. Bare sett deg ned å kos deg du.» så kommer de likevel inn på kjøkkenet å begynner å styre med oppvask og div. Anonymkode: a5400...779 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå