Gå til innhold

Forslag til BILLIG fingermat til nyttårsaften?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får besøk av 10stk. Gjestene kommer ikke før 2130, så jeg antar de fleste spiser først. Men jeg vil jo gjerne servere noe litt utpå kvelden som gjerne metter litt mer enn chips. Har ikke så god råd, så ønsker at det skal være billigst mulig. Trenger ikke å være så veldig eksklusivt, bare det passer å spise mens man drikker litt alkohol. 

Anonymkode: 37e2d...9cf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lefseruller. Kjøp lomper, smør med Philadelphia smøreost/annen type (den med gressløk er god), legg på litt ruccola/salat og skinke/røkt laks/spekeskinke/annet ønske. 
Her er det jo fint mulig å kjøpe billig-varianter av pålegg, lomper osv. 

Stekte potetbåter med aioli. Bland båtene i olje, salt, pepper og stek i ovnen. Kjøp enten ferdig aioli (finnes nok billigere merker her også) eller lag selv. 

• Liker 5
Skrevet
Luckiness skrev (6 minutter siden):

Lefseruller. Kjøp lomper, smør med Philadelphia smøreost/annen type (den med gressløk er god), legg på litt ruccola/salat og skinke/røkt laks/spekeskinke/annet ønske. 
Her er det jo fint mulig å kjøpe billig-varianter av pålegg, lomper osv. 

Stekte potetbåter med aioli. Bland båtene i olje, salt, pepper og stek i ovnen. Kjøp enten ferdig aioli (finnes nok billigere merker her også) eller lag selv. 

Støtter dette, men anbefaler potetlefser i stede for lomper. 

Du kan også lage djevelegg, søk oppskrift, godt og rimelig

Anonymkode: fcb9c...238

• Liker 1
Skrevet

Pølser i brød. Alle liker pølser.

Anonymkode: 32ceb...7eb

• Liker 6
Skrevet

Hadde jeg vært invitert 21.30 på nyttårsaften ville jeg tenkt "middag".

Så send i alle fall melding til gjestene om at det bare blir fingermat, eller "bare fest". 

Anonymkode: bba6f...3ae

• Liker 8
Skrevet

Enkle bruchetta.  

Stek brødskiver i olje og hvitløk. Topp dem med en blanding av finskårne tomater og rødløk. 

Knallgodt, og koster nesten ingenting. 

Kan selvfølgelig også gjøres dyrere med avokado eller spekeskinke. Men det er godt uten også. 

Anonymkode: 2958f...24a

• Liker 2
Skrevet

Siden det ikke begynner før 21.30, vil jeg si at chips, dip og nøtter er mer en nok, hiv inn noe billig julegodteti som er på tilbud om du vil.

Kjøp de billige merkene med salt chips, smaker akkurat likt som alt annet. Dipmix og rømme. Rømme er kanskje det dyreste å kjøpe inn av det.

Nøtter fås også i billigere varianter.

Mer enn det trenger enn ikke fra halv 10 av på kvelden.

Anonymkode: 3fd08...67c

• Liker 3
Skrevet

Istedet for lomper kan du bruke tortillalefser, de revner ikke like lett som lomper. 

Baconsurrede dadler er også godt, rimeligere variant er å bytte dadler med svisker.

Pepperkake med blåmuggost/hvitmuggost + en klatt marmelade oppå. 

Anonymkode: e1a6f...c5b

• Liker 2
Skrevet

Ville gått for brødskiver, syltetøy, pålegg som skinke og smøreost. Et skikkelig koldtbord for enhver smak :)

Anonymkode: 5f846...34c

• Liker 5
Skrevet
Entern skrev (3 minutter siden):

Spekemat

Spekemat er dyrt!

---------------

Jeg liker socca, dvs ovnsstekt pannekake av kikertmel/ gram flour. Jeg liker å smaksette med rosmarin, men man kan også ha den plain, eller feks bruke litt spisskummen.

https://www.thekitchn.com/crispy-chewy-glutenfree-socca-98595

En stor pannekake skjæres i småbiter og nytes til et glass vin.

Ellers er hjemmelaget focaccia (eller annet brød) og hummus også alltid nydelig, og litt mer mettende.

Anonymkode: 39a37...479

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Spekemat er dyrt!

---------------

Jeg liker socca, dvs ovnsstekt pannekake av kikertmel/ gram flour. Jeg liker å smaksette med rosmarin, men man kan også ha den plain, eller feks bruke litt spisskummen.

https://www.thekitchn.com/crispy-chewy-glutenfree-socca-98595

En stor pannekake skjæres i småbiter og nytes til et glass vin.

Ellers er hjemmelaget focaccia (eller annet brød) og hummus også alltid nydelig, og litt mer mettende.

Anonymkode: 39a37...479

Åååå socca er nydelig 😍 

• Liker 1
Skrevet

Det viktigste er uansett at gjestene vet hva som venter dem! At de ikke tror de er invitert til kalkunmiddag, og kommer sultne. Jeg pleier alltid å si hva jeg serverer når jeg inviterer. Typ kake, fingermat, middag, ikke nødvendigvis retten.

Foccaccia er knallgodt og billig, spansk potetomelett, innbakte pølser, rotgrønnsaker i staver med dip/alioli😋 Man kan bli ganske mett av billig tapas også, om man har nok😊

Anonymkode: 38335...6f6

• Liker 1
Skrevet

Hvis du har muligheter for at alle sitter så kan du supplere med en pastasalat. Pastaskruer koster nå 6,90 på REMA og det er godt å blande med pesto, sukkererter, ruccola, cherrytomater og fetaost f.eks. 

Anonymkode: 15f0c...ef0

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så send i alle fall melding til gjestene om at det bare blir fingermat, eller "bare fest". 

Ser poenget ditt, men det kommer veldig an på hvilken alder det er på de inviterte. Om feks dette er en gjeng med studenter så er det nok ingen som forventer kalkunmiddag og ikke bare en fest. 

Signerer forslaget til en over om å lage lefseruller.

• Liker 3
Skrevet

Krustader i ovnen med brie og syltetøy, eller en røre. Deviled eggs. Rakakat Jebne. Tannpirker med minimozarella, tomat og basilikum

• Liker 1
Skrevet

Eller en pizza på filodeig som man kutter i mindre biter

Skrevet

Hva med å høre om alle vil ta med hver sin rett til tapas? De fleste er sikkert litt interessert i å ha noe mat i magen i løpet av kvelden. Og hvis folk ikke er interessert kan du jo si at du da holder deg til å kjøpe inn snacks eller evt lage to-tre enkle pizzaer.

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 18.55):

Middag så sent ? Hadde gjester kommet så sent på nyttårsaften, hadde de kun fått chips og godteri. Middagen er unnagjort for flere timer siden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...