AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #1 Skrevet 30. desember 2021 Eller sparer alle i fond nå? Jeg syns hele fondssparingen virker så vanskelig, og jeg klarer ikke å sette meg inn i det. Er det helt høl i huet og bare spare på en helt vanlig sparekonto? Isåfall... Hvilken bank bruker dere som ikke sparer i fond? Og hvilken type konto? Og et lite eventuelt... Hvis noen kan forklare enkelt dette med fondssparing eller har en link til "Fondssparing for dummies" så tas dette også i mot med stor takk! 😅 Anonymkode: e1751...ad8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Jeg har en pensjonskonto der banken selv plasserer pengene for meg. Der vokser de ganske fort... Anonymkode: ec237...467 1
Talentedmrripley Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Sparekonto er dumt fordi renten er så lav at du i realiteten går i minus når inflasjonen/prisvekst er så høy som den er. Du sparer altså ikke i den forstand. Du bare taper penger mindre sakte enn på en brukskonto. Hallgeir Kvadsheim har mye lurt og forståelig om sparing i fond. Søk på Spotify. Ellers har vel alle banker en "sparing i fond for dummies"-side. 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 Talentedmrripley skrev (2 minutter siden): Sparekonto er dumt fordi renten er så lav at du i realiteten går i minus når inflasjonen/prisvekst er så høy som den er. Du sparer altså ikke i den forstand. Du bare taper penger mindre sakte enn på en brukskonto. Hallgeir Kvadsheim har mye lurt og forståelig om sparing i fond. Søk på Spotify. Ellers har vel alle banker en "sparing i fond for dummies"-side. Å herregud. Det var ingen som spurte om hva som er lurt å gjøre. Her er et annet råd ingen har bedt om: Slutt med mansplainingen din! Anonymkode: 4a4ce...324 4
Talentedmrripley Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å herregud. Det var ingen som spurte om hva som er lurt å gjøre. Her er et annet råd ingen har bedt om: Slutt med mansplainingen din! Anonymkode: 4a4ce...324 Takk for en god latter 😅 10
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Talentedmrripley skrev (4 minutter siden): Takk for en god latter 😅 Værsågod, jeg øver på å trolle ☺️ Anonymkode: 4a4ce...324 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Det kan være veldig lurt med en god balanse i sparingen tenker nå jeg personlig da. Jeg har f.eks. en bufferkonto som er en helt vanlig sparekonto, her står det til enhver tid 3x månedslønna mi. I tillegg har jeg en egen bilkonto fordi jeg bruker mye privatbil i jobbsammenheng. Bilkontoen er en sparekonto med fritt uttak, litt bedre rente enn brukskonto, men jeg har den aller mest for å ha midler dedikert til bilen for hånden. Når jeg får kjøregodtgjørelse fra jobben setter jeg nesten alt rett inn på denne kontoen. Trekker fra litt for ekstra drivstoff som jeg har «lagt ut for». Når jeg trenger nye dekk, service eller reprasjoner, tar jeg pengene rett fra den kontoen. Ellers er BSU greit å ha for de fleste dersom du ikke er for gammel til det eller av andre årsaker ikke kvalifiserer. Fondssparing har blitt en interesse og hobby for min del og det kaster veldig godt av seg! Du kan gjøre det så enkelt som at du oppretter en ASK (aksjesparekonto) hos f.eks. Nordnet, overføre en liten sum dit og fordele de videre på et par av topplistefondene. Jeg startet med 10000 kr og satte 2000 rett inn 5 ulike toppfond. Nå har som sagt dette utviklet seg til en hobby for min del, men du kan starte der. Noen gode fond kan du blant annet finne på lista her: https://www.morningstar.no/no/news/213030/topp-10-fond-hittil-i-2021.aspx Er du kvinne vil jeg anbefale deg facebookgruppen «Moneypenny Norge - kvinner om aksjer og personlig økonomi»! Mange kloke damer og et flott nettverk! Beklager om dette ble litt langt, men jeg synes dette er så gøy! Masse lykke til med sparingen 🤩🤞🏻 Anonymkode: 454fe...186 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Å herregud. Det var ingen som spurte om hva som er lurt å gjøre. Her er et annet råd ingen har bedt om: Slutt med mansplainingen din! Anonymkode: 4a4ce...324 TS spør jo om det er helt høl i hue og den du siterer svarer ja, uten å være nedlatende, belærende eller teit. Anonymkode: eae75...09d 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Tar ut fra konto,inn i pengebunken hjemme.Stoler ikke på banken;) Anonymkode: 67b24...b7a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Sparer kun på konto. Studerte økonomi for ørten år siden, og lærte den gangen at man aldri skulle investere penger man ikke har råd til å tape i fond eller aksjer. Og det har jeg holdt meg til selv om det har blitt hipt og kult med fond og aksjer. Er ikke i økonomibransjen lenger, men synes mye av rådene de gir er skumle. Joda, avkastningen er høyere, men det er jammen meg risikoen og. Anonymkode: aec69...817 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Det er nok en god del som fremdeles sparer på vanlig sparekonto, selv om det er veldig dumt som allerede nevnt pga inflasjon. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med banken og forhøre deg om fond. Ved å informere dem hvor mye du ønsker å spare, sparehorisont og hvor mye risiko du er villig til å ta kan de opprette aksjesparekonto (ASK) for deg med automatisk trekk. Da trenger du ikke å gjøre noe, det går av seg selv. Du kan jo også velge å spare en del i fond og en del på sparekonto, da fond som regel blir sett på som langsiktig sparing på grunn av svingning i markedet. Anonymkode: ee6a4...75d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å herregud. Det var ingen som spurte om hva som er lurt å gjøre. Her er et annet råd ingen har bedt om: Slutt med mansplainingen din! Anonymkode: 4a4ce...324 Eh... Jo, ts spurte om det som vedkommende svarer på og da kanskje hun/han setter pris på å svar på spørsmålet. Anonymkode: 3f485...937 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Jeg gjør 🙃. Det går 1000,- kr hver mnd automatisk over på sparekonto. Eller, det er vel mer en bufferkonto. Bruker av den om det skjer noe med bilen, eller dyr tannlegeutgift. Er ufør, så får ikke spart like mye som da jeg jobbet. Mannen tjener veldig godt, så han tar de store utgiftene. Ellers måtte jeg ha skjerpet meg og spart mer. Anonymkode: 7fa9f...2cf
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Sparer kun på konto. Studerte økonomi for ørten år siden, og lærte den gangen at man aldri skulle investere penger man ikke har råd til å tape i fond eller aksjer. Og det har jeg holdt meg til selv om det har blitt hipt og kult med fond og aksjer. Er ikke i økonomibransjen lenger, men synes mye av rådene de gir er skumle. Joda, avkastningen er høyere, men det er jammen meg risikoen og. Anonymkode: aec69...817 Ser at det er en del år siden du har vært i økonomibransjen da de fleste økonomer i dag vil råde til å spare i fond. Du kan ikke blande fond og aksjer. Ved å investere i fond så fordeler du risiko over mange aksjer, og det skal godt gjøres at alle går konkurs samtidig. Investerer du i aksjer så er jeg enig i at du må være villig til å tape pengene da en tar en mye større sjanse ved å regne med at det ene firmaet skal gjøre det bra. Siden du har studert økonomi så har du vel hørt om uttrykket at det aldri er lurt å "legge alle eggene i en kurv" noe en gjør med aksjer, fordeler du eggene (pengene) i mange kurver (fond) reduserer du risiko, gjør den nesten umulig, for å tape alt. Anonymkode: ee6a4...75d 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 Har en del penger på sparekonto nå fordi vi egentlig skulle kjøpe bil og jeg tok de ut av fondsinvesteringer nær toppen. Må si at dette er nesten en fornærmelse; fikk et varsel her om dagen at renten nå går opp til 0,45%? Noe sånt. Type én dags vekst på Oslo børs...per anno. Bankene må jo le ganske godt av sine egne sparekonto. Anonymkode: 036de...a4e 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Sparer kun på konto. Studerte økonomi for ørten år siden, og lærte den gangen at man aldri skulle investere penger man ikke har råd til å tape i fond eller aksjer. Og det har jeg holdt meg til selv om det har blitt hipt og kult med fond og aksjer. Er ikke i økonomibransjen lenger, men synes mye av rådene de gir er skumle. Joda, avkastningen er høyere, men det er jammen meg risikoen og. Anonymkode: aec69...817 Det er dumt å sette pengene i fond, om det er alle pengene en har. Men en fornuftig fordeling, der en sikrer en god buffer på vanlig sparekonto,er fast sparing på f eks en ASK økonomisk fornuftig. Det første man må gjøre, er å sette opp et budsjett. Hva har man disponibelt til sparing/buffer? Så bestemme hvor mye av dette man kan avse i et lengre perspektiv, dvs 5 år eller mer. Hvis du studerte økonomi, burde du vite at langsiktig sparing, er absolutt fornuftig med tanke på f eks pensjonisttiden. Om man har små barn, er sparing på lang sikt til dem absolutt anbefalt. TS: det enkleste er å opprette en Aksjepsarekonto (ASK) og opprette en fast spareavtale. Sbanken er en av de rimeligste bankene å spare i med tanke på kostnader. Velg indeksfond. Jeg har kun KLP sine fond. 70% global, 15% norden og 15% fremvoksende. Noen ganger går det opp, noen ganger ned. Det må du tåle. Mitt tips er rett og slett å opprette spareavtalen, og etter det ikke se for ofte på sparingen. Anonymkode: c2dbd...37c 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Jeg er siviløkonom. Men risikoavers, og heller ikke aktiv i markedet. I 20-årene sparte jeg ekstra i bolig da vi presset lånet maks, det er en sikkerhet at vi har en såpass lav egenkapitalandel at renteendringer og endring i arbeidssituasjon ikke vil påvirke oss. Nå sparer jeg i en kombinasjon av fond, og noe på konto. Om pengene er planlagt brukt de neste 3 årene, som om vi vet vi skal kjøpe ny bil, eller ta unna et større oppussingsprosjekt, så spares de på konto, der det også står buffer. Øvrig sparing i er tiltenkt pensjon, eller uforutsette ting, så her står jeg støtt også gjennom et eventuelt krakk. Hver måned har jeg fast trekk til ASK. Gjennom denne sparer jeg i en kombinasjon av Globalt indeksfond, Nordisk indeksfond, og et par fond med høyere risiko. De første fondene er som utgangspunkt "sikrere enn banken", og har gitt en avkastning på bortimot 20% de siste årene. Anonymkode: 88a64...e61 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Å herregud. Det var ingen som spurte om hva som er lurt å gjøre. Her er et annet råd ingen har bedt om: Slutt med mansplainingen din! Anonymkode: 4a4ce...324 Haha, det var ikke mansplaining! Sett deg inn i hva mansplaining er! Det er nøyaktig det samme som det jeg ville skrevet, og jeg er kvinne. 🤣 Anonymkode: 5409a...504 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Eller sparer alle i fond nå? Jeg syns hele fondssparingen virker så vanskelig, og jeg klarer ikke å sette meg inn i det. Er det helt høl i huet og bare spare på en helt vanlig sparekonto? Isåfall... Hvilken bank bruker dere som ikke sparer i fond? Og hvilken type konto? Og et lite eventuelt... Hvis noen kan forklare enkelt dette med fondssparing eller har en link til "Fondssparing for dummies" så tas dette også i mot med stor takk! 😅 Anonymkode: e1751...ad8 All korttidssparing (mindre enn 5 år) har jeg på en vanlig sparekonto i bank. (det vil si bufferkonto, sparing til reiser, gaver, vedlikehold til bil og bolig osv) Jeg bruker DNB og Sparebank1. Jeg vet at veldig mange ikke liker de bankene, men jeg har aldri hatt problemer med dem. Jeg har to typer kontoer, den ene er en helt vanlig sparekonto, den andre sparekontoen har begrenset antall uttak (12) i løpet av året før jeg blir belastet med gebyr. Av langtidssparing sparer jeg i rentefond. Hvor smart det er aner jeg ikke, men rådgiver hjalp meg å sette det opp, og jeg ser at saldo øker jevnt og trutt, og det er bra nok for meg. Anonymkode: cc1b2...a22
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): TS spør jo om det er helt høl i hue og den du siterer svarer ja, uten å være nedlatende, belærende eller teit. Anonymkode: eae75...09d Nei! 🤡 Anonymkode: 4a4ce...324
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå