Gå til innhold

Ammer men maa ty til mme- hvor store konsekvenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen vits i aa fortsette aa amme da ift fordelene baby faar ? Odelegger jeg helt ved aa gi mme eller vil baby likevel h effekt av litt brystmelk? Synes det hele er saa forvirrende.

har nesten ikke melk selvom jeg pumper meg ihjel.

Anonymkode: d5c5b...79b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Er det noen vits i aa fortsette aa amme da ift fordelene baby faar ? Odelegger jeg helt ved aa gi mme eller vil baby likevel h effekt av litt brystmelk? Synes det hele er saa forvirrende.

Hvor mange ml får du ut? 

Anonymkode: 94e86...c77

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mange ml får du ut? 

Det er så klart uten tvil din melk som er det aller beste for barnet. Men det er absolutt ikke noe nederlag for deg som mamma og ikke ha nok melk for babyen. Du pumper en del men spiser du og drikker du godt? Husk at næringen du får i deg blir næring til baby. Og ikke stress! Prøv og roe ned når du pumper. Brystmelk inneholder dessuten 88% vann men det står til og med. På mme bokser at brystmelk er det aller beste for barnet. 

Du kan delvis amme og eller kun gi mme heretter eller din egen melk. Ikke gi opp! Ha en Vannflaske både på sove rom og stua slik at du drikker rikelig og spis rikelig. Mandelmelk blant annet dadler og nøtter er ekstremt gode kilder som. Vil sørge for at du får masse god melk. Funket på meg men hvis du fremdeles ikke. Får noen ting så må du rett og slett starte med mme. Masser brystene dine i dusjen for det skaper stimuli. Jeg gir brystmelk og tro meg jeg fikk betennelse jeg fikk såre bryst jeg var helt utkjørt. Det ene kunne ikke baby suge fra engang men jeg ga ikke opp. Jeg spiste alt jeg kunne og drakk mye vann. Drikker mye idag også. Det gir mye melk hos meg. Men jeg greide det til slutt heldigvis. Gi det et siste forsøk med det jeg skrev. Også bruk Ammehjelpen.no der er det utallige mye hjelp du får og råd til hvordan du kan få melk eller starte med mme. Du får det til ❤️ ikke gi opp helt enda. Gi det en uke til eller to går det ikke så bare ty til mme. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er så klart uten tvil din melk som er det aller beste for barnet. Men det er absolutt ikke noe nederlag for deg som mamma og ikke ha nok melk for babyen. Du pumper en del men spiser du og drikker du godt? Husk at næringen du får i deg blir næring til baby. Og ikke stress! Prøv og roe ned når du pumper. Brystmelk inneholder dessuten 88% vann men det står til og med. På mme bokser at brystmelk er det aller beste for barnet. 

Du kan delvis amme og eller kun gi mme heretter eller din egen melk. Ikke gi opp! Ha en Vannflaske både på sove rom og stua slik at du drikker rikelig og spis rikelig. Mandelmelk blant annet dadler og nøtter er ekstremt gode kilder som. Vil sørge for at du får masse god melk. Funket på meg men hvis du fremdeles ikke. Får noen ting så må du rett og slett starte med mme. Masser brystene dine i dusjen for det skaper stimuli. Jeg gir brystmelk og tro meg jeg fikk betennelse jeg fikk såre bryst jeg var helt utkjørt. Det ene kunne ikke baby suge fra engang men jeg ga ikke opp. Jeg spiste alt jeg kunne og drakk mye vann. Drikker mye idag også. Det gir mye melk hos meg. Men jeg greide det til slutt heldigvis. Gi det et siste forsøk med det jeg skrev. Også bruk Ammehjelpen.no der er det utallige mye hjelp du får og råd til hvordan du kan få melk eller starte med mme. Du får det til ❤️ ikke gi opp helt enda. Gi det en uke til eller to går det ikke så bare ty til mme. 

Og pump pumpu og pump så klart. Til slutt så stabiliserer alt sammen seg og du blir en herlig melke maskin for baby. Du vil oppleve det som ekstremt kos og få et inderlig sterkere bånd hvis du fortsetter med brystmelk. Slipper du også og stå opp midt på natta for og ordne flaska. Det er bare og dra den ut og gi fersk varm melk til baby. Men går det ikke så går det ikke kjære deg. Gjør det du føler er aller best for deg ❤️ amme hjelpen sin nettside har mye info hvor du til slutt vil klare og konkludere med hva du vil aller best. 

Skrevet

Litt er MYE bedre enn ingenting.

Og du, ikke alle bryst er pumpevennlige - så ikke ta det volumet du får ut som en fasit på hvor mye melk du har. Babyen får alltid mer når han dier, og noen faktisk mye mer.

Anonymkode: dd9c1...eed

• Liker 3
Skrevet

Tror konsekvensene er større om du ikke gir mme og ungen får for lite næring.

Anonymkode: b3771...61b

• Liker 12
Skrevet

Til naa har baby faatt nok men det er saa slitsomt. Holdt paa slik i fire mnd naa. Pumper hver 2-3t. Tar fenugreek tilskudd,drikker mye vann. Pleide aa faa 150-180 ml men naa er det knapt 60. Baby tar ikke bryst saa pumper for harde livet her. Begynner aa faa panikk hver gang og redd det ikke er nok.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og pump pumpu og pump så klart. Til slutt så stabiliserer alt sammen seg og du blir en herlig melke maskin for baby. Du vil oppleve det som ekstremt kos og få et inderlig sterkere bånd hvis du fortsetter med brystmelk. Slipper du også og stå opp midt på natta for og ordne flaska. Det er bare og dra den ut og gi fersk varm melk til baby. Men går det ikke så går det ikke kjære deg. Gjør det du føler er aller best for deg ❤️ amme hjelpen sin nettside har mye info hvor du til slutt vil klare og konkludere med hva du vil aller best. 

F*** så sint jeg blir når jeg leser dette. NEI! Det stabiliserer seg ikke for alle og ikke alle blir en melkemaskin til tross for iherdig pumping. Ditt svar er så arrogant og feil at jeg kjenner det koker. Man får like tette bånd med flaske.

Kjære TS: amming er som religion for enkelte (det ser du på svar tidligere i tråden). Det viktigste er at babyen får mat og at du ikke går under i forsøket på amming. Så flink du har vært som har stått på for babyen din. De viktigste månedene er over og du kan med god samvittighet legge ammingen på hyllen om du ønsker. 

Anonymkode: e4d1f...e8d

• Liker 27
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Til naa har baby faatt nok men det er saa slitsomt. Holdt paa slik i fire mnd naa. Pumper hver 2-3t. Tar fenugreek tilskudd,drikker mye vann. Pleide aa faa 150-180 ml men naa er det knapt 60. Baby tar ikke bryst saa pumper for harde livet her. Begynner aa faa panikk hver gang og redd det ikke er nok.

Å, trodde du ammet i tillegg. Hvis du kun pumper ville jeg glatt gitt MME som tillegg (eller alene), så slipper du å stresse. Det er jo ganske vanlig å kombinere. Dersom du syns det er greit å fortsette med litt pumping (uten stresset for å fylle hele barnets behov går der kanskje litt lettere...), så gjør det. Hvis du ikke vil, klapp deg på skuldra for godt utført oppdrag og selg pumpa på Finn. 

Anonymkode: dd9c1...eed

Skrevet

Jeg vet at jeg klarer det om jeg bare vil. Men er slitsomt aa pumpe saa ofte. Finner lite informasjon om hvor “mye” man gir slipp paa ift rene fordeler for baby ved aa supplmentere? Tenker da aa feks gi en flaske mme om dagen (natten).

takk for alle svar. Jeg pumper for harde livet saa er ikke det…ogsaa om natten. Har plutselig torket litt ut etter at jeg fikk mensen.

Skrevet

Mamming foran amming. Synes det gjelder for pumping også. Du har ikke satt et barn til verden for å være låst fast til en maskin. Kutt pumping, gi mme, og nyt babyen din. Jeg gjorde det samme med min første, pumpa i en måned, men innså at det var det eneste jeg gjorde, livet og båndet til baby ble helt annerledes når jeg ga mme istedenfor. Hun er 7 år nå med fantastisk god helse, intelligent og snill. Blir folk av mme barn også ☺️ 

• Liker 7
Skrevet

Det viktigste er at barnet får råmelken. Det har din baby fått iløpet av de første ukene. Videre inneholder mme alt et barn trenger, og barnet tar så absolutt ikke skade på noe som helst måte av at du supplerer med mme. Nøyaktig hvor mange ml morsmelk de trenger for å få helsegevinstene tror jeg ingen vet helt sikkert, men tro meg, det blir gode mennesker av folk som er fostret opp på mme også.

• Liker 2
Skrevet

Antistoffene konsentrerer seg i den melka du har, så fordelene er veldig store selv om du også gir mme! 

Finn en rutine du kan leve med, kanskje pumpe færre ganger hvis du er sliten av pumpinga? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette er jo bare press fra ende til annen. Ikke alle synes amming er kos, jeg synes det var et helvete. 

Anonymkode: d1980...72c

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet at jeg klarer det om jeg bare vil. Men er slitsomt aa pumpe saa ofte. Finner lite informasjon om hvor “mye” man gir slipp paa ift rene fordeler for baby ved aa supplmentere? Tenker da aa feks gi en flaske mme om dagen (natten).

takk for alle svar. Jeg pumper for harde livet saa er ikke det…ogsaa om natten. Har plutselig torket litt ut etter at jeg fikk mensen.

Ingenting. Man gir ikke slipp på én eneste fordel med mm ved å supplementere. 

Anonymkode: ccdce...adf

• Liker 5
Skrevet

F*** så sint jeg blir når jeg leser dette. NEI! Det stabiliserer seg ikke for alle og ikke alle blir en melkemaskin til tross for iherdig pumping. Ditt svar er så arrogant og feil at jeg kjenner det koker. Man får like tette bånd med flaske.

Kjære TS: amming er som religion for enkelte (det ser du på svar tidligere i tråden). Det viktigste er at babyen får mat og at du ikke går under i forsøket på amming. Så flink du har vært som har stått på for babyen din. De viktigste månedene er over og du kan med god samvittighet legge ammingen på hyllen om du ønsker. 

Anonymkode: e4d1f...e8d

Så enig! Ikke vits å være amm

Herregud, du må være utslitt! Det er lov å trappe ned. Det er viktig at du har det bra, det er så mye lettere å være en trygg og tilstedeværende mor når du slipper å stresse over om babyen får nok mat :)

Ikke hør på ammemartyrene som sliter seg ihjel. Sååå innmari viktig er det ikke å gi morsmelk, at mor skal måtte slite seg ut, slite med smerter osv. Amming er supert når det funker! Men når det koster langt mer enn det smaker, da er MME et supert alternativ. Om du tenker å gi en flaske eller to med erstatning i døgnet, blir ikke å gi slipp på noen fordeler.

Anonymkode: 06b1a...b29

• Liker 4
Skrevet

Så godt jobbet å pumpe i 4 måneder til babyen din😄 

Jeg holdte på på samme viset til han var 8 måneder. Da klarte jeg ikke mer, var utslitt og deppa etter x antall timer iløpet av døgnet med den pumpa😵💫 Om du er sliten av det nå, så trapp ned, ikke gjør samme feilen som meg å slit deg ut med det. MME er godt nok i massevis😄

Anonymkode: 64867...21c

• Liker 4
Skrevet

Morsmelk er oppskrytt. De friskeste ungene jeg kjenner er mme-barn 😉

Anonymkode: 1a408...fb7

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Litt morsmelk er bedre enn ingenting. Men det viktigste er at ammingen fungerer for både mor og barn. Baby er ikke tjent med en utslitt mor på randen.

Husk at den viktigste melka er den baby får den første tiden. Mtp antistoffer. 

Konsekvensen av å gå over til MME er både positiv og negativ. Baby blir mer mett og kan sove lenger. Men kan også få litt treg mage.

Anonymkode: 6dd33...0e1

• Liker 4
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Ingenting. Man gir ikke slipp på én eneste fordel med mm ved å supplementere. 

Anonymkode: ccdce...adf

Kilde?🙈

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...