Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått sakte opp for meg at hun har et alkoholproblem. Er det vits å håpe at hun får det under kontroll? 
Hvis det ikke blir bedre så orker jeg ikke å stå i det. Hvordan går man best mulig frem i en situasjon som dette?

Anonymkode: d2514...faf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må få hjelp. 

Anonymkode: a3539...7c9

• Liker 1
Skrevet

Erkjenner hun dette selv? Da er det håp og lys i tunnelen. Hvis ikke er det dystert. 

Sett deg ned og snakk rolig og fortell at du observerer at hun drikker sånn og sånn (jeg kjenner ikke til vanene hennes, men du sier det du observerer) Så har du noe konkret. 

Og at du er bekymret for at dette begynner å bli usunt. Spør hvordan hun egentlig har det. 

Så finner du fort ut om selvinnsikten er på plass og om hun er villig til å gjøre noe med det. 

Da er neste steg psykolog før det blir verre. Så må du selv avgjøre om du kan stå i den prosessen eller ikke. 

Anonymkode: b800e...764

• Liker 4
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har gått sakte opp for meg at hun har et alkoholproblem. Er det vits å håpe at hun får det under kontroll? 
Hvis det ikke blir bedre så orker jeg ikke å stå i det. Hvordan går man best mulig frem i en situasjon som dette?

Har du snakked med henne om dette? Start evt. med å høre om hun føler at hun har ett problem. Prøv å vær så lite "angripende" som mulig, ikke bruk ord som "jeg orker ikke mer" og "Du må endre deg", dette kan komme senere. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Erkjenner hun dette selv? Da er det håp og lys i tunnelen. Hvis ikke er det dystert. 

Sett deg ned og snakk rolig og fortell at du observerer at hun drikker sånn og sånn (jeg kjenner ikke til vanene hennes, men du sier det du observerer) Så har du noe konkret. 

Og at du er bekymret for at dette begynner å bli usunt. Spør hvordan hun egentlig har det. 

Så finner du fort ut om selvinnsikten er på plass og om hun er villig til å gjøre noe med det. 

Da er neste steg psykolog før det blir verre. Så må du selv avgjøre om du kan stå i den prosessen eller ikke. 

Meg igjen. Btw hele min familie er alkoholikere, så bare å spørre hvis du lurer på noe mer 😅 Selv om jeg ikke sitter på en fasit, så har jeg litt erfaring. 

Har slitt litt med alkohol selv, men har kuttet det ut nå for noen år siden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

HELT umulig å si utifra ditt innlegg. Både fra folk på KG og leger og DPS

Anonymkode: 91c76...bf7

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har det gått *sakte* opp for deg? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

HELT umulig å si utifra ditt innlegg. Både fra folk på KG og leger og DPS

Men verste er jo at folk svarer uten å stille spørsmål...

• Liker 1
Skrevet

Haha kos deg om du ikke gidder å oppgradere. Jeg har hørt at alkoholikere er genier så du er jo bare heldig :)

Anonymkode: a061b...e10

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun under selv at hun har ett problem. Hun sier at hun jobber beinhardt med det. Men hun drikker stadig for mye og hun bikker til slutt er punkt hvor hun blir helt annerledes. I tillegg har hun ptsd. Hun blir sur hvis jeg påpeker at det er et problem

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hun under selv at hun har ett problem. Hun sier at hun jobber beinhardt med det. Men hun drikker stadig for mye og hun bikker til slutt er punkt hvor hun blir helt annerledes. I tillegg har hun ptsd. Hun blir sur hvis jeg påpeker at det er et problem

Du nevner PTSD. Da er sannsynligvis rusmisbruket traumeutløst. Ville presset på for at hun skal søke hjelp for rusproblemene. Går hun ikke til psykolog for å bearbeide traumene?

• Liker 2
Skrevet
SoWhat? skrev (21 minutter siden):

Hvorfor har det gått *sakte* opp for deg? 

Det er helt normalt. De færreste blir jo alkoholiker over natta.

Anonymkode: a9cad...0c2

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er helt normalt. De færreste blir jo alkoholiker over natta.

Anonymkode: a9cad...0c2

Normalt? Hva mener du nå? Forklar meg hvordan man oppdager det sakte? 

Skrevet
SoWhat? skrev (25 minutter siden):

Men verste er jo at folk svarer uten å stille spørsmål...

Nei. Det verste er at folk her inne tror de kan svare på helt diffuse spørsmål  🤦‍♀️🤯

Jeg har selv drukket over en liter vodka daglig og "fungert" på jobb i seks år, så jeg er ikke helt uerfaren i det jeg skriver 

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, SoWhat? said:

Normalt? Hva mener du nå? Forklar meg hvordan man oppdager det sakte? 

Hun har vel neppe plutselig startet å drikke 2 flasker vodka hver dag. Alkoholmisbruk starter i det små... Et glass ekstra her og der. Så blir både personen som drikker og omgivelsene gradvis vant til forbruket. Til én av dem plutselig ser galskapen. 

Dette er kjempevanlig

Anonymkode: 0d2fa...609

• Liker 4
Skrevet

Svigermor ble tørrlagt for 30 år siden. Og så begynte hun å drikke igjen et par år senere. Det har vel egentlig vært av og på siden. Har gjerne vært noen år edru innimellom. Tror vi ihvertfall. Hun kan jo ha holdt det skjult. Hun er skilt. Noen sier én gang alkoholikere, alltid alkoholikere. Jeg vet ikke. Jeg kjenner ingen som har blitt kurert...

Anonymkode: c4fd2...2cb

• Liker 1
Skrevet

Jeg er sammen med en som sliter med alkolforbruket sitt. Han er verdens beste, men drikker når han får sjansen og kan holde det gående i dagesvis. Han jobber turnus, men når han har jobb, holder han seg edru. Jeg elsker han over alt på jord, men begynner å få nok av denne drikkingen hans. Vi bor ikke sammen, heldigvis. Han innser ikke at han har et problem. 

Anonymkode: e947d...ae0

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Svigermor ble tørrlagt for 30 år siden. Og så begynte hun å drikke igjen et par år senere. Det har vel egentlig vært av og på siden. Har gjerne vært noen år edru innimellom. Tror vi ihvertfall. Hun kan jo ha holdt det skjult. Hun er skilt. Noen sier én gang alkoholikere, alltid alkoholikere. Jeg vet ikke. Jeg kjenner ingen som har blitt kurert...

Anonymkode: c4fd2...2cb

Mange kjendiser som er "kurert". De har stått frem og kan således aldri drikke mye igjen før det blir lagt merke til og skrevet om. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei. Det verste er at folk her inne tror de kan svare på helt diffuse spørsmål  🤦‍♀️🤯

Jeg har selv drukket over en liter vodka daglig og "fungert" på jobb i seks år, så jeg er ikke helt uerfaren i det jeg skriver 

Seriøst? En liter vodka? Men er du ikke redd skader? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hun har vel neppe plutselig startet å drikke 2 flasker vodka hver dag. Alkoholmisbruk starter i det små... Et glass ekstra her og der. Så blir både personen som drikker og omgivelsene gradvis vant til forbruket. Til én av dem plutselig ser galskapen. 

Dette er kjempevanlig

Anonymkode: 0d2fa...609

Ok....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...