Gå til innhold

Til dere som driver med yoga og har gjort det lenge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tok det før dere så fremgang i styrke og bevegelighet? Hvor ofte gjør dere yoga? Hvordan begynte dere (gruppetimer, hjemme i stua)? Tar det lang tid å få fremgang om man gjør bare 10 minutter daglig, eller kan jeg forvente å se resultater raskt? 

Skal begynne med yoga for å bli mykere i kroppen, sterkere, få bedre balanse og ro i sjela. Ønsker bedre flyt, bedre holdning... Ja, jeg tror yoga er perfekt for meg. 

Anonymkode: 539f6...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor lang tid tok det før dere så fremgang i styrke og bevegelighet? Hvor ofte gjør dere yoga? Hvordan begynte dere (gruppetimer, hjemme i stua)? Tar det lang tid å få fremgang om man gjør bare 10 minutter daglig, eller kan jeg forvente å se resultater raskt? 

Skal begynne med yoga for å bli mykere i kroppen, sterkere, få bedre balanse og ro i sjela. Ønsker bedre flyt, bedre holdning... Ja, jeg tror yoga er perfekt for meg. 

Tror ikke Yoga er for deg nei. Siden du allerede før du har startet spør om «hvor lenge», da er tankene dine rundt Yoga feil. 

Anonymkode: 1943e...4a6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Altså, hva er utgangspunktet ditt? Hvor myk er du fra før? Kan du nå gulvet med håndflatene stående? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rampenissen72 skrev (Akkurat nå):

Altså, hva er utgangspunktet ditt? Hvor myk er du fra før? Kan du nå gulvet med håndflatene stående? 

Ja. Har gjort litt yoga tidligere, men er noen år siden nå. Ble demotivert og lei meg fordi mange av stillingene var vanskelige, så klarte ikke fortsette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter hver dag er for lite. For å bli mykere bør man velge en variant av rolig/myk yoga eller yin. Da holder man stillingene alt fra 1-5min ca. Man lærer seg etter hvert å slappe av i musklene i kroppen og unngå å anstrenge de. Da klarer man ofte å tøye på en dypere nivå. For meg er det viktig med en avslappende start og slutt. Bruker ca 7-10min før og etter til å ligge i ro (savasana) og gjør en kroppscanning/meditasjon. Det hjelper meg å slappe av ordentlig før jeg går inn i stillinger. Derfor liker jeg å bruke ca. 1t hver økt. Synes det er greit å få gått gjennom hele kroppen hver gang i stedet for å kun fokusere på en del. Merker at jeg må gjøre dette ca to ganger i uken, hvis ikke merker jeg at kroppen stivner til. 

Utenom det er det jo ikke noe i veien for å gjøre mer fysisk yoga 10min hver dag. F.eks lære deg solhilsen. Jeg har nettopp begynt med det, men merker det er vanskeligere med kordinasjon. Ønsker å lære meg å gjøre solhilsen på riktig måte og slik det blir mer flyt. 

Jeg trener litt styrke utenom også. Har ikke gjort så mye styrke-yoga, men har f.eks funnet noen øvelser jeg gjør i tillegg til vanlig styrketrening med vekter. 

Nå har jeg gått på kurs da. Synes det er lettere, for da kan jeg få hjelp om jeg lurer på noe og bli rettledet så jeg ikke gjør feil (raskt gjort å f.eks feilbelaste). Men det er ingenting i veien for å finne yoga på youtube. Jeg hadde kanskje forsøkt meg på det først, forsøkt noen økter med litt ulike stiler slik du vet hva du evt. ønsker å melde deg på. Så blir det ikke bortkastede penger...

En god ide er å gjøre en kroppscann hver gang du legger deg. Da får du øvd deg på å fokusere og slappe av. Du kan søke på ...... stilling og "nybegynner/beginner", så får du kanskje opp alternative forslag. Det viktigste er å ta det i eget tempo. Ikke press deg inn i stillinger du ikke klarer. Det vil ha helt motsatt effekt! 

Anonymkode: 321a9...547

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter 3-4 ganger i uka så merket jeg litt forskjell etter to uker. Merket det best på at jeg kunne bøye meg ned og ta på gulvet feks.

Anonymkode: 55999...749

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

20 minutter 3-4 ganger i uka så merket jeg litt forskjell etter to uker. Merket det best på at jeg kunne bøye meg ned og ta på gulvet feks.

Anonymkode: 55999...749

Takk for svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rampenissen72
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja. Har gjort litt yoga tidligere, men er noen år siden nå. Ble demotivert og lei meg fordi mange av stillingene var vanskelige, så klarte ikke fortsette. 

10min hver dag er jo myyyye mer enn ingenting. Men du greier ikke de sykeste stillingene etter 3 uker, som feks scorpio. Men du vil bli mykere med tiden, som sagt, 10min er mye mer enn de som bare ligger på sofaen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte med 3 - 4 ganger i uka, og gikk på blant annet yin, vinyasa og hatha yoga. For meg tok det ca 1 måned før jeg merket forskjell på kroppen. Har blitt mye mykere og har aldri vondt i ryggen mer. 

Anonymkode: 91355...f99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å huske på er jo ar yoga handler om pust, ikke om mykhet. 

Du kan gjøre så mye yoga du vil, men hvis du ikke puster riktig - da er det bortkastet. 

Anonymkode: 21ffb...34a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

30 min hver dag gjør jeg, eller rettere sagt gjorde. Da merka jeg god framgang hele tiden. Pr nå ønsker jeg ikke å gjøre det pga for stor imobilitet, men skal tilbake igjen. Kjenner at det ligger inne i meg. Nå er jeg naturlig veldig myk og trenger ikke å gjøre noe for å klare å ta med begge håndflatene i gulvet feks. Men pustingen, den har jeg med meg uansett hva jeg gjør.

Anonymkode: 667c0...c85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 0.33):

Ja det var jo noe og bli lei seg for. Er du 4 år.. 

Anonymkode: 9f86e...ebd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja det var jo noe og bli lei seg for. Er du 4 år.. 

Anonymkode: 9f86e...ebd

Selvfølgelig er det normalt å bli lei seg når man innser at kroppen har begrensninger på noe man ønsker å få til. 

Rull inn og kom med noe komstruktivt istedenfor. 

Anonymkode: b910c...577

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg har drevet med yoga aktivt i mange år, men er stort sett selvlært da det er dårlig med tilbud der jeg bor. Begynte med videoer på Youtube, tror det eller gruppetimer er fint til å begynne med, for da får man øvd seg litt på pust/tempo og overganger. Over tid har jeg bygd ut praksisen min med bøker og Yoga-kort, for etter hvert som jeg fant en egen rytme så ble det bedre å jobbe i eget tempo. Hender fortsatt at jeg tar noen video-økter for variasjonens skyld eller for å få nye impulser. 

Hva slags resultater man får er nok veldig avhengig av hvilke deler av yoga man praktiserer. Skal man ha best mulig utbytte bør man (etter min mening) øve på pust/meditasjon og lese seg opp på de ulike delene av yoga, ikke bare ashtanga/posisjonene, men det er ikke «feil» å starte med den rent fysiske delen, det er jo også den som får mange hekta til å begynne med. :) 

Når det gjelder resultatene så så jeg MYE forbedringer på bare 10 minutters-økter i starten. Hvis utgangspunktet er nærmest 0 når det kommer til styrke, fleksibilitet og balanse i starten så skal det veldig lite til for å se resultater, det viktigste for progresjonen er nok at man gjør det regelmessig heller enn for mye. Det har heller ikke så mye for seg å gå rett på de hardeste øktene hvis man ikke har øvd på posisjoner, pust og overganger, så ikke vær redd for at du går for rolig ut. 

Det er også slik at man ofte umiddelbart får en effekt fra disse øktene, at man enten blir veldig avslappet eller får energi, litt avhengig av økten man velger. Jeg brukte ofte å søke på typiske ord som «morning yoga» og «night yoga» i starten, bare for å få inn litt i hverdagen. 

Men skal man bli veldig sterk og smidig så må man jo nødvendigvis jobbe for det hvis man ikke har det utgangspunktet, men 20+ min daglig kan fort bli litt mye for en nybegynner (men ingenting i veien med å prøve seg frem altså). :) 

Anonymkode: c15b1...4bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har drevet med yoga aktivt i mange år, men er stort sett selvlært da det er dårlig med tilbud der jeg bor. Begynte med videoer på Youtube, tror det eller gruppetimer er fint til å begynne med, for da får man øvd seg litt på pust/tempo og overganger. Over tid har jeg bygd ut praksisen min med bøker og Yoga-kort, for etter hvert som jeg fant en egen rytme så ble det bedre å jobbe i eget tempo. Hender fortsatt at jeg tar noen video-økter for variasjonens skyld eller for å få nye impulser. 

Hva slags resultater man får er nok veldig avhengig av hvilke deler av yoga man praktiserer. Skal man ha best mulig utbytte bør man (etter min mening) øve på pust/meditasjon og lese seg opp på de ulike delene av yoga, ikke bare ashtanga/posisjonene, men det er ikke «feil» å starte med den rent fysiske delen, det er jo også den som får mange hekta til å begynne med. :) 

Når det gjelder resultatene så så jeg MYE forbedringer på bare 10 minutters-økter i starten. Hvis utgangspunktet er nærmest 0 når det kommer til styrke, fleksibilitet og balanse i starten så skal det veldig lite til for å se resultater, det viktigste for progresjonen er nok at man gjør det regelmessig heller enn for mye. Det har heller ikke så mye for seg å gå rett på de hardeste øktene hvis man ikke har øvd på posisjoner, pust og overganger, så ikke vær redd for at du går for rolig ut. 

Det er også slik at man ofte umiddelbart får en effekt fra disse øktene, at man enten blir veldig avslappet eller får energi, litt avhengig av økten man velger. Jeg brukte ofte å søke på typiske ord som «morning yoga» og «night yoga» i starten, bare for å få inn litt i hverdagen. 

Men skal man bli veldig sterk og smidig så må man jo nødvendigvis jobbe for det hvis man ikke har det utgangspunktet, men 20+ min daglig kan fort bli litt mye for en nybegynner (men ingenting i veien med å prøve seg frem altså). :) 

Anonymkode: c15b1...4bf

Har du link til gode videoer som forklarer dette med pust og meditasjon? Noen kontoer på sosiale medier du følger som deler mye informasjon osv? :) Tusen takk for svar. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...