Gå til innhold

Jeg nekter å jobbe før samfunnet gir meg pengene jeg føler det skylder meg. Hvordan slippe?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobbet hardere enn de fleste på videregående, men slet med å få gode karakterer. Viser seg i ettertid at jeg hadde både dysleksi, dyskalkuli og adhd, men fikk ingen diagnose. Nevropsykologen mener den høye iqen min gjorde at det aldri syntes. Resultatet var at jeg måtte ta opp nesten alt av fag over tre år før jeg endelig fikk diagnosen. Den blå regjeringen skrudde opp prisene så jeg måtte betale masse penger for hver eksamen. Alt dette har gjort at jeg kom senere inn på boligmarkedet og har anslagsvist tapt millioner. I dag har jeg fullført lang utdanning som gir høy lønn, men jeg nekter å jobbe. Da er jeg bare med på å opprettholde systemet. Hvordan kan jeg tjene penger uten å gjøre så de som har hatt flaks i livet får enda mer? Kjøper jeg bolig er jeg med på prisstigningen så det er ikke aktuelt.

Anonymkode: 366ae...9d4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neimen hallo, nå er du jo i mål! Og du har vært kjempeflink! Skaff deg en jobb. Få lønn. Spar. Få erfaring og nettverk. Finn ut hva slags as du skal stifte. Stift et holdingselskap før du stifter as-et og sørg for at holding eier hele as. Tjen penger og ta ut minst mulig av as. Overfør overskudd skattefritt fra as til holding. Invester, invester, invester. 

Anonymkode: 733ab...18a

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oisann, her var det litt vanskelig å ta ansvar for seg selv ser jeg. Om du har hatt dysleksi, dyskalkuli og adhd, må du vel ha ant at noe var litt gæli? Det er ikke din feil om du faktisk har disse diagnosene, men du med den høye iq'en må vel ha merket at noe skurret når du jobbet så hardt og likevel ikke fikk det til????? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke å finne et eneste land i verden hvor du hadde hatt bedre muligheter. Så kan du bestemme deg for å sette pris på å være født i Norge, la det som er gjort være gjort og heller forsøke å komme best mulig ut av ting fremover. 

Jeg har også hatt mye uflaks i livet, til tross for god innsats. Men selvmedlidenhet hjelper ikke, og etterhvert har jeg hatt flaks også. Nå har jeg det økonomisk veldig bra etter en tøff start på voksenlivet. 

Anonymkode: 3a7e4...4da

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo den perfekte måten å straffe samfunnet på. Eller vent… dette går jo bare utover deg selv. Samfunnet gir vel faen i om du blir en boms som lever på sosialen.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske stat skylder deg ingenting. Du er ikke født med en mer gylden billett enn noen andre. Ta ansvar for fremtiden din selv. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper ikke å boikotte systemet ved å ikke jobbe. Måten du kan forandre systemet på er blant annet å gå inn i politikk eller få til en samfunnsdebatt rundt temaet på andre måter. 

Om du nekter å jobbe så skader du sannsynligvis bare deg selv og samfunnet. Ingen er tjent med det. 

Du kan tjene penger på å hjelpe fattige folk som trenger det. Du kan også tjene penger på å gi dårlige råd for en høy pris til rikinger (dette krever dog ekstra gode evner siden det mer eller mindre er svindel, og jeg ser også for meg at det vil være en nitrist tilværelse).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tenk på hva du ikke har. Fokuser på hva du har. Det er nok kun deg selv du straffer med å ikke ta en godt betalt jobb og ha en bitter holdning.  

Anonymkode: 6ebf4...924

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Hev sosialstønad og i telt. Det vil vise dem hvem som er den sterkeste! 🙈🙌🏻

Anonymkode: a9030...ad5

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sammy! skrev (5 minutter siden):

Oisann, her var det litt vanskelig å ta ansvar for seg selv ser jeg. Om du har hatt dysleksi, dyskalkuli og adhd, må du vel ha ant at noe var litt gæli? Det er ikke din feil om du faktisk har disse diagnosene, men du med den høye iq'en må vel ha merket at noe skurret når du jobbet så hardt og likevel ikke fikk det til????? 

For et pyton innlegg. Hvorfor blir du så ufyselig av at ts er åpen om å ha høy iq? Hvorfor stiller du ikke spørsmål ved at et 20-talls høyt utdannede voksenpersonene i barnehage og grunnskole ikke evnet å fange opp at en av elevene deres sleit? For det er der problemet ligger. Systemet har sviktet, det er ikke ts som har sviktet.

Anonymkode: 733ab...18a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skryter av sin høye intelligens, og bruker resten av innlegget til å motbevise det ... :P

Anonymkode: 5ec4c...964

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånne folk som ts finnes på ordentlig. Har møtt noen av dem i sosialtjenesten. Ikke mange sånne, men mange nok. Utrolig provoserende å skulle hjelpe noen som setter seg på bakbeina og mener de er fritatt fra å jobbe fordi samfunnet skylder dem et eller annet.

Anonymkode: 605ef...4ff

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du ruller rundt og koser deg i offerrollen  ja....

Evnen din til å se logiske sammenhenger samsvarer ikke med den høye IQ'n du påstår å ha.

Anonymkode: cc041...094

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha høy iq og gjøre smarte ting, henger tydeligvis ikke sammen. 

Som andre her påpeker, det går aller mest ut over deg selv at du nekter å jobbe. 

Anonymkode: 9f22a...d72

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du har så mye å vinne på å være vanskelig her. Jeg ble også diagnosert med ADHD i voksen alder. Har nok slitt mye mer enn de fleste, og det er bittert at voksene ikke tok mer ansvar med å finne det ut når jeg hele tiden fikk kommentarer på at jeg ikke klarte å konsentrere meg og måte ha ekstra lesehjelp og sånne ting. Men tror ikke du gjør deg noen tjeneste ved å gjøre deg selv til offer. Du burde finne noe du er flink på, og det er lettere nå som du kan velge hva du selv vil. 

Anonymkode: 9d958...54e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

har gjort at jeg kom senere inn på boligmarkedet og har anslagsvist tapt millioner

😂😂😂😂😂😂 skylde på andre at en kommer senere inn på boligmarkedet da gitt…. 

Anonymkode: d8c67...b1c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...