AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Vi har «fri oppdragelse» med kun faste rammer som å spise måltidene sammen ellers ingen leggetider. Barna er i alderen 3-4- 10 år. Hva har dere? Anonymkode: d53fa...0a2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Vi har mye som er fast og spikret. Det meste er jo sunn fornuft... Men det er fast rutine likevel 😊 Fast leggetid, fast lørdagsgodt, ingen brus i uka, fast dusjing per uke, fast å gjøre lekser før lek, fast å sitte fastspent i bil, fast tidspunkt å komme hjem på... Etc.. Fast å følge aldersgrenser... Dere må da ha noe mer faste rutiner, enn bare å spise sammen,om du tenker deg om? Anonymkode: ab9d1...c1c 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Ungene er 4 og 6. Vi har faste leggetider basert på hvor mye søvn hvert barn trenger og når vi må stå opp på hverdager. Er mer fleksibel i helg/ferier. Vi har også en litt fleksibel regel om å rydde før vi gjør noe gøy eller noe ungene er motivert til, da skjer det mye lettere og de rydder med godt humør. Om de sier eller spør om noe på en litt frekk/bortskjemt måte så gir jeg dem forslag til alternative (bedre/hyggeligere) måter å si det på. Det pleier de å ta til seg, og bruke senere. Når vi er ute har vi regler om at de ikke forsvinner dit vi ikke ser dem uten å avtale først. Vi går på do før vi går ut på vinteren (når det er mye klær) eller før vi skal kjøre bil. Ipad/tv er privilgerier man gjør seg fortjent til ved å oppføre seg fint når man bruker det, og akseptere når det er tid for å slå av (gir dem alltid mulighet til å se ferdig episode eller eventuelt pause). De må ikke spise alt vi lager, men vi oppfordrer til å smake og snakker om at det ikke er hyggelig for den som har laget maten om noen klager eller sier æsj. Det er lov å ikke like, men man kan være høflig om det. Vi ser egentlig an ungene og hva som fungerer. Ene har mer behov for rutiner enn den andre. Den andre har mer behov for trygghet, kos og alenetid med foreldrene. Vi lar ungene argumentere, og har de gode argumenter blir de hørt. Selv er jeg 34, og må ærlig innrømme at jeg fungerer best i perioder hvor jeg er litt streng forelder for meg selv og har "fast leggetid". Når jeg får være oppe så lenge jeg vil drøyer jeg det lengre enn jeg har godt av, og jeg lærer ikke 😅 Anonymkode: eac58...f93
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Vi har mye som er fast og spikret. Det meste er jo sunn fornuft... Men det er fast rutine likevel 😊 Fast leggetid, fast lørdagsgodt, ingen brus i uka, fast dusjing per uke, fast å gjøre lekser før lek, fast å sitte fastspent i bil, fast tidspunkt å komme hjem på... Etc.. Fast å følge aldersgrenser... Dere må da ha noe mer faste rutiner, enn bare å spise sammen,om du tenker deg om? Anonymkode: ab9d1...c1c Ja joda når jeg leser ditt innlegg har vi det. Det eneste vi ikke har som mange andre har er faste leggetider. Anonymkode: d53fa...0a2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Hva mener du med fri oppdragelse? Hvis barnet ditt har gjort noe galt mot et annet barn, hva gjør du? Hvis barnet slår, ødelegger noe med vilje eller snakker stygt språk, hva gjør du? Hvis du ber barnet om å gjøre noe, feks kle på seg, og det ikke hører, hva gjør du? Anonymkode: f1530...e4b 4
Mooza Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Jeg syns vel det er galskap å ikke sørge for at barnet får nok søvn. Dette vil jo ofte gå av seg selv når de er yngre, for yngre barn blir trett og legger seg. Problemet starter vel med PC og litt eldre barn. Barn trenger søvn og mat som et minimum. Vi hadde flere regler for de eldste enn de yngste, og jeg angrer vel på at vi slakket på disse reglene. Det førte lite godt med seg, og det ble mer grenseløse ungdom. Så nei TS, dette har jeg liten tro på. 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Mooza skrev (Akkurat nå): Jeg syns vel det er galskap å ikke sørge for at barnet får nok søvn. Dette vil jo ofte gå av seg selv når de er yngre, for yngre barn blir trett og legger seg. Problemet starter vel med PC og litt eldre barn. Barn trenger søvn og mat som et minimum. Vi hadde flere regler for de eldste enn de yngste, og jeg angrer vel på at vi slakket på disse reglene. Det førte lite godt med seg, og det ble mer grenseløse ungdom. Så nei TS, dette har jeg liten tro på. Det er mange land som praktisere fri leggetid for barn. Veldig mange faktisk… Min svigerinne kommer fra et slikt land, der regulerer barna søvn selv, og det går helt fint. Så jeg kaller ikke mangel på fast leggetid for «fri oppdragelse». Jeg legger noe helt annet i det begrepet. Anonymkode: f1530...e4b
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Det er et spørsmål med mange svar, alt ut ifra hva man mener med fri barneoppdragelse. Jeg syns det er viktig å hjelpe barna med grensesetting, de vet ikke nødvendigvis hva som er det beste for dem - og jeg som voksen har et ansvar for nettopp det. Det innebærer nok søvn før bhg/skole, mat til å holde kroppen i gang, sunne relasjoner og sosialt liv, emosjonell støtte og veiledning underveis. Tror på at grenser er viktig for at barna skal ha et trygt forhold til foreldrene sine, en armkrok å lande i når som helst i livet hvor det er trygt fordi mamma/pappa alltid har villet det beste for en - selvom det på et tidspunkt har vært drit kjipt å ikke få leke/spille/henge med venner til langt utpå kvelden/natta. Også må en (fra mitt synspunkt) se an barna etterhvert. Det er ingen fasit på oppdragelse, hvor strengt alt skal være. Men det er likevel viktig for å bevare helsen til barna å ha rammer og grenser som er veiledende, det er viktig som foreldre også, for å eventuelt plukke det opp om det skjer «avvik». Mindre søvn, mindre matinntak, vanskeligheter på skole eller i sosiale relasjoner ++. Anonymkode: 8e6ec...cc7 1
Mooza Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Det er mange land som praktisere fri leggetid for barn. Veldig mange faktisk… Min svigerinne kommer fra et slikt land, der regulerer barna søvn selv, og det går helt fint. Hvilket land er det? 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Jeg er alene med barna mine, de er ganske store etterhvert. Vi har rammer og konsekvenser, men få regler Anonymkode: 5a1cf...663
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Hadde faste leggetider, men nå er barnet så stort at det bare er omtrentlige tider. Regler? Joa. Man rydder opp etter seg, legger ting på plass, er høflig osv osv. Lekser gjøres med en gang etter skolen, har arbeidsoppgaver i huset også. Anonymkode: 097cb...3c1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Mannens bror drev med fri oppdragelse. Vi har innsett at dette er ikke noe for oss. Vi har mer eller mindre fast leggetod i forhold til alder, mat skal spises opp, det er lov å ikke like noe å spise men de skal eller si ifra i tide eller være høflig og spise det som blir tilbudt, de skal oppføre seg ellers blandt folk. Ta vare på hjemmet våres, rydde etter seg, hjelpe til osv. Anonymkode: 333ad...bbb
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Det kommer veldig an på hvordan barna er hvor mye regler man trenger. Har ett barn som trenger lite regler og retningslinjer og klarer seg på egenhånd nesten. Gjør lekser når hun kommer hjem fra skolen, hjelper til hjemme, legger seg til fornuftig tid ++, så har jeg en som aldri vil gjøre lekser, aldri legge seg, aldri hjelpe til, så for han må det regler til. Han er for umoden til å forstå konsekvensene av valg han ville tatt uten våre regler. Det er bare ikke aktuelt å ikke øve til prøver, aldri vaske/rydde rommet sitt, dusje osv… Anonymkode: 5cdf7...451
Raven.Writingdesk Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ja joda når jeg leser ditt innlegg har vi det. Det eneste vi ikke har som mange andre har er faste leggetider. Anonymkode: d53fa...0a2 Altså; I HI skriver du at dere kun har faste rammer når deg gjelder måltid, men her skriver du at dere har faste rammer men kun ikke når det gjelder leggetid. barna dine er neppe oppe til klokka 03.00 når de er i den alderen, så jeg ser ikke nødvendigvis problemet med at dere har en mer flytende leggetid enn de som er mer rigid. Når du snakker om fri barneoppdragelse er jeg mer opptatt av om du lærer ungen din rett fra galt; hva gjør du om barnet slår, sparker, spytter, sier stygge ting, trasser, er ugrei mot andre barn osv?
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 Barn trenger trygge tydelige omsorgspersoner som har en god kombinasjon av kjærlighet og grensesetting. Fri oppdragelse er på grensen til omsorgssvikt. Anonymkode: a93b6...a8d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Vi har klare rammer for ting som er viktige for at barn skal leve gode liv og ha det bra både fysisk og psykisk. Så leggetid, sunne matvaner, spise middag hele familien, ha normal kroppshygiene selv om både dusj og tannpuss kan være kjedelig, gjøre lekser etter skolen, oppføre seg pent mot andre, gjøre sin del av husarbeidet osv. Barn som er oppvokst med fri oppdragelse vil slite når de blir voksne og må tilpasse seg den normale verden, hvor det er faste arbeidstider, alt foregår under klare rammer og hvor andre har forventninger til dem i forhold til atferd. Det er et stort minus å skulle navigere i verden om man ikke klarer å oppføre seg. Ingen vil ansette en som ikke bryr seg om å komme tidsnok, som aldri er uthvilt til jobb fordi de ikke er vant til å legge seg slik at de får nok søvn eller som ikke vet hva normal høflighet er. Anonymkode: 2e744...90d
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Vi har «fri oppdragelse» med kun faste rammer som å spise måltidene sammen ellers ingen leggetider. Barna er i alderen 3-4- 10 år. Hva har dere? Anonymkode: d53fa...0a2 Når de er små, faste regler og leggtider. Julaften og nyttårsaften så lenge de vil og klarer å være våken. Vi drikker ikke med barna og er med barna og koser oss. Når de er større så er de lengre oppe men har leggetid når de går på skolen. Litt slakk i ferier og snur litt før og det fungerer helt fint. Men legger de seg sent må de og sove lengre. Så de får søvnen de trenger og det er ikke noe problem her. Søvn og kost er viktig. Sammen med kjærlighet og omsorg. Kjenner 2 i klassen som har frie tøyler og fri oppdragelse..De får for lite søvn er sure og frekke.Men det gjelder vel ikke alle da. Anonymkode: 4e264...942
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Når de er små, faste regler og leggtider. Julaften og nyttårsaften så lenge de vil og klarer å være våken. Vi drikker ikke med barna og er med barna og koser oss. Når de er større så er de lengre oppe men har leggetid når de går på skolen. Litt slakk i ferier og snur litt før og det fungerer helt fint. Men legger de seg sent må de og sove lengre. Så de får søvnen de trenger og det er ikke noe problem her. Søvn og kost er viktig. Sammen med kjærlighet og omsorg. Kjenner 2 i klassen som har frie tøyler og fri oppdragelse..De får for lite søvn er sure og frekke.Men det gjelder vel ikke alle da. Anonymkode: 4e264...942 Middag og de fleste andre måltider spiser vi alltid sammen. Anonymkode: 4e264...942
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå