Gå til innhold

Ligger dommen etter en rettssak offentlig tilgjengelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han ble tatt for å kjøre langt over fartsgrensa. Jeg vet at han går med fotlenke og er fratatt førerkortet. Men jeg vet ikke hvor lenge, eller nøyaktig når han ble tatt. Jeg skulle helst visst det. Å spørre rett ut er ikke aktuelt.

Ligger slikt offentlig tilgjengelig, om man vet navn på personen, evt om det er mulig å finne ut av det ved å sortere etter "type" sak? Eller er alt slikt anonymt?

Før noen forsøpler tråden: Hva som er min relasjon til personen eller min grunn til å ønske å vite utfallet av dommen, er ikke noe jeg vil ut med her.

Anonymkode: 9c032...edf

Skrevet

Navn på private parter er anonymisert. Men du kan sortere på dato på Lovdata 

Anonymkode: 4c519...209

Skrevet

Du trenger nok informasjon om saken (datoer/tiltale/rettsinstans/utfall til å kunne skille ut riktig dom fra de andre.

Anonymkode: ffb6d...030

• Liker 2
Gjest Nimbus2000
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Navn på private parter er anonymisert. Men du kan sortere på dato på Lovdata 

Anonymkode: 4c519...209

Er det kun på Lovdata de er anonymisert eller er de anonymisert om man spør domstolen om å få den aktuelle dommen?

Skrevet

Du kan sende epost til domstolen han ble dømt i og spørre om å få dommen. Du trenger ikke si hvorfor (men du på oppgi nok info så de finner riktig dom, saksnummer, navn på en part osv). Denne type dom vil du antagelig få i ikke-anonym form.

Anonymkode: 320ea...41a

• Liker 1
Skrevet
Nimbus2000 skrev (22 timer siden):

Er det kun på Lovdata de er anonymisert eller er de anonymisert om man spør domstolen om å få den aktuelle dommen?

En dom i en straffesak som gjelder en fartsoverskridelse, blir ikke anonymisert av domstolen, for den er ikke unntatt offentlighet.

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ligger slikt offentlig tilgjengelig, om man vet navn på personen, evt om det er mulig å finne ut av det ved å sortere etter "type" sak? Eller er alt slikt anonymt?

Anonymkode: 9c032...edf

Du kontakter tingretten som avsa dommen, oppgir navnet på den dømte og sier hva saken gjaldt, og så får du tilsendt kopi av dommen, som ikke er anonymisert.

AnonymBruker
Skrevet

Alt som ligger offentlig av dommer er anonymisert og det er kun en bitteliten brøkdel av alle dommer som offentliggjøres. Hvis det er viktig for deg så spør, men du innser kanskje at det er noe du ikke har noe med så du ikke tør å spørre han. Det skjønner jeg, slutt å grav i andre folks privatliv! 

Anonymkode: f8c12...e85

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 30.12.2021 den 21.26):

Du kontakter tingretten som avsa dommen, oppgir navnet på den dømte og sier hva saken gjaldt, og så får du tilsendt kopi av dommen, som ikke er anonymisert.

Nei det er feil, man kan ikke få ut noen dommer ved å oppgi navn eller hva saken gjaldt. Man MÅ ha saksnummeret på dommen, vite hvilket politidistrikt og rett den gikk i, og oppgi gyldig grunn til å få den, og da holder ikke "nysgjerrig på naboen" for å si det sånn. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Nei det er feil, man kan ikke få ut noen dommer ved å oppgi navn eller hva saken gjaldt. Man MÅ ha saksnummeret på dommen, vite hvilket politidistrikt og rett den gikk i, og oppgi gyldig grunn til å få den, og da holder ikke "nysgjerrig på naboen" for å si det sånn. 

Dette stemmer ikke. Man må overhodet ikke begrunne hvorfor man ønsker en kopi av dommen tilsendt, og ikke nødvendigvis ha saksnummeret heller. Men å kun oppgi et navn er heller ikke nok - man må kunne godtgjøre nok informasjon om saken til at domstolen kan identifisere den konkrete dommen og finne den i sine systemer. Det vil f.eks. som oftest holde å kunne si at saken ble behandlet av retten i mai-juni, gjaldt en så og så gammel mann tiltalt for det og det. 

https://www.domstol.no/elektronisk-pressemappe/offentlighet-i-rettspleien/

Anonymkode: e4ed6...3f4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det vil f.eks. som oftest holde å kunne si at saken ble behandlet av retten i mai-juni, gjaldt en så og så gammel mann tiltalt for det og det. 

Nei det er ikke nok. Og godt er det 

Prøv selv hvis du ikke tror meg. Jeg jobber med strafferett 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har fått utlevert flere dommer ved å angi hva den gjaldt og ca når og ved hvilken domstol den gikk. Dommer er offentlige dokument (med unntak av visse saker, f.eks. familierett) og er tilgjengelige for alle som spør.

Anonymkode: a4147...090

• Liker 2
Skrevet

Du har rett til utskrift av en kjennelse i en straffesak når disse fire kravene er oppfylt:

1. Du kan vise til en konkret sak
  2. Kjennelsen er ikke eldre enn fem år
  3. Kjennelsen har ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse
  4. Det er en såkalt «realitetskjennelse» - dvs. en kjennelse som avgjør anker og kjennelser om habilitet, avvisning, gjenåpning, erstatning i anledning forfølgning og heving.

Det er ikke nok å bare ha et navn. Hvis du ikke har saksnummeret, skal du kjenne til at det har vært en sak, litt om hva den handlet om eller omtrent når den gikk. Hvis kjennelsen har vært omtalt i media, er det i noen tilfeller nok å vise til det. Det skal være praktisk mulig for domstolen å finne kjennelsen.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På hvilken måte jobber du med strafferett? Jeg er selv jurist, og har i løpet av årene bedt om innsyn i en håndfull dommer. Noen har jeg hatt saksnummer i av ulike grunner, men i de aller fleste har jeg ikke visst hva saksnummeret var. Og det har - med rette - aldri vært et problem. Retten til innsyn i avsagte dommer (med mindre det hefter spesielle begrensninger ved dem) er nedfelt tydelig både i domstolloven, straffeprosessloven, tvisteloven og forskrift om offentlighet i rettspleien. Domstolene har overhodet ikke hjemmel til å avslå en innsynsbegjæring med begrunnelse i at man ikke kan vite til det konkrete saksnummeret. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk tilsendt dom fra Oslo Tingrett rett før jul. Jeg oppgav navn på tiltalte og hva saken gjaldt. Dommen kom på Mail og var ikke anonymisert.

Anonymkode: 65a08...44b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du jobber med strafferett? Jeg håper at det ikke er lønnet arbeid.

Såklart er dommer offentlig, skulle bare mangle.

Anonymkode: 4701f...4e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.1.2022 den 19.12):

Man trenger ikke å oppgi saksnummeret. Det er nok å oppgi så mye fakta at saksbehandleren i tingretten som skal finne dommen, skjønner hvilken dom det gjelder, så navnet og hva saken gjelder, er nok. (Hvis man måtte oppi saksnummeret, ville det i praksis vært umulig å få dommen, for hvordan skulle man vite dette uten at tingretten opplyste det? Det man vet er navn og hva saken gjelder.)

Nysgjerrig på naboen er god nok grunn for å få ut dommen når den er offentlig tilgjengelig, for det er jo det som ligger i at den er offentlig tilgjengelig. Hvem som helst kan få den av hvilken grunn som helst.

Skrevet
CAPS LOCK skrev (På 30.12.2021 den 21.26):

Er det så enkelt å få slike saker?

Skrevet
Sommeren2021 skrev (6 minutter siden):

Er det så enkelt å få slike saker?

Ja. Offentlig tilgjengelig betyr at hvem som helst kan få en kopi av dommen av hvilken grunn som helst. 

"Du har rett til utskrift av en dom i en straffesak når disse tre kravene er oppfylt:

2. Dommen er ikke eldre enn fem år

3. Dommen har ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse.

Det er ikke nok å bare ha et navn (strpl. § 28). Hvis du ikke har saksnummeret, skal du kjenne til at det har vært en sak, litt om hva den handlet om eller omtrent når den gikk. Hvis dommen har vært omtalt i media, kan det også i noen tilfeller være nok å vise til det. Det skal være praktisk mulig for domstolen å finne dommen."

Skrevet
CAPS LOCK skrev (2 minutter siden):

Ja. Offentlig tilgjengelig betyr at hvem som helst kan få en kopi av dommen av hvilken grunn som helst. 

"Du har rett til utskrift av en dom i en straffesak når disse tre kravene er oppfylt:

2. Dommen er ikke eldre enn fem år

3. Dommen har ingen begrensninger i adgangen til offentlig gjengivelse.

Det er ikke nok å bare ha et navn (strpl. § 28). Hvis du ikke har saksnummeret, skal du kjenne til at det har vært en sak, litt om hva den handlet om eller omtrent når den gikk. Hvis dommen har vært omtalt i media, kan det også i noen tilfeller være nok å vise til det. Det skal være praktisk mulig for domstolen å finne dommen."

Får de involverte partene beskjed om at du har fått tilgang til dommen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...