Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke oppvokst med mine biologiske foreldre, men har hatt et nært forhold til min pappa likevel. Når jeg ble tenåring ble jeg fortalt at om pappas bakgrunn og vår taterslekt men fikk dessverre aldri møtt mine besteforeldre etter at jeg vokste opp da de døde når jeg var 14 år. Det har i voksen alder gått opp for meg at jeg ønsker å vite mer om dette, vår slekt og mine forfedres historie. Pappa var tater og jeg har nå i voksen alder sett at det egentlig var ganske innlysende. Han hadde et malerfirma, var blikkenslager, svært flink med håndarbeid, tegninger, lær, og laget mye forskjellig. Har flere gjenstander hjemme her som viser til vår historie men forteller ikke stort. Pappa ble syk og hadde dårlig hukommelse, så jeg fikk aldri spurt om disse tingene før han døde. Han døde når jeg var 23 og flyttet mye rundt. 

jeg har alltid hatt en følelse av å ikke høre til her hvor jeg vokste opp, følelsen av å være rastløs eller ikke finner min plass i verden. Behøver ikke nødvendigvis å ha en tilknytning til min bakgrunn/familie men tenker det kanskje kan være noe i det? Sånn utseendemessig er det flere som har bemerket at jeg ser ut som en tater, men er det en spesifikk betegnelse på hvordan man ser ut? Vet jo at etternavnet mitt er ganske vanlig for flere med taterslekt. 

Er det noen her inne som har erfaring, historier eller kjenner til noen som er tatere i dag? 

Ønsker ikke negative kommentaren. Da kan du heller la være. Det har vært nok hetsing og hat mot tatere. 

Hilsen ei frøken som gjerne vil bli kjent med sine forfedres historie. 

Anonymkode: 36f2d...fad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er selv av taterslekt. Min farfar og forfedrene mine på den siden var tatere. Utseendetmessig ser man vel helt normal ut. Vi har kraftigere benbygning, mange av oss har krøllete tjukt hår men ellers ser man helt vanlig ut. Ihvertfall i min slekt. Slik jeg har fortstått er det rundt 10 000 - 15 000 tatere i Norge idag. Men det kan jo være mørketall. Kan være flere tror jeg. Mange på min slekt liker å reise med båt. Er vel en del av taterkulturen for mange.

Anonymkode: 3268d...f27

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er ikke oppvokst med mine biologiske foreldre, men har hatt et nært forhold til min pappa likevel. Når jeg ble tenåring ble jeg fortalt at om pappas bakgrunn og vår taterslekt men fikk dessverre aldri møtt mine besteforeldre etter at jeg vokste opp da de døde når jeg var 14 år. Det har i voksen alder gått opp for meg at jeg ønsker å vite mer om dette, vår slekt og mine forfedres historie. Pappa var tater og jeg har nå i voksen alder sett at det egentlig var ganske innlysende. Han hadde et malerfirma, var blikkenslager, svært flink med håndarbeid, tegninger, lær, og laget mye forskjellig. Har flere gjenstander hjemme her som viser til vår historie men forteller ikke stort. Pappa ble syk og hadde dårlig hukommelse, så jeg fikk aldri spurt om disse tingene før han døde. Han døde når jeg var 23 og flyttet mye rundt. 

jeg har alltid hatt en følelse av å ikke høre til her hvor jeg vokste opp, følelsen av å være rastløs eller ikke finner min plass i verden. Behøver ikke nødvendigvis å ha en tilknytning til min bakgrunn/familie men tenker det kanskje kan være noe i det? Sånn utseendemessig er det flere som har bemerket at jeg ser ut som en tater, men er det en spesifikk betegnelse på hvordan man ser ut? Vet jo at etternavnet mitt er ganske vanlig for flere med taterslekt. 

Er det noen her inne som har erfaring, historier eller kjenner til noen som er tatere i dag? 

Ønsker ikke negative kommentaren. Da kan du heller la være. Det har vært nok hetsing og hat mot tatere. 

Det er jo èn side av saken. Mange har blitt hetset og utsatt for kriminalitet og svertekampanjer fra personer med tateropphav. Før i tida truet de folk med kniv og slosskamper. Idag er det svertekampanjer og hetsing på sosiale medier. Endel personer innen disse slektene er veldig ubehagelige og den dårlige oppførselen går i arv mellom generasjoner. Kjenner mange som har hatt ekle erfaringer med personer med tateropphav. Det er en del av den sosiale arven, at de har lite respekt for andres grenser og tar seg til rette på ulike måter.

Hør podcasten "Ble du kriminell fordi du er tater?" og hør hva en tater selv sier om sin sosiale arv. Når foreldre, søsken, tanter og onkler, søskenbarn, besteforeldre osv oppfordrer til dårlig atferd og ikke klarer sette sunne grenser, så går det som det må gå. 

For all del, mange tatere er sikkert veldig hyggelige folk. Er bare det at jeg aldri har møtt på noen. Og jeg bor i et område med mange tatere. 

Anonymkode: 4ecf6...d8e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Anbefaler slektsforskerforumene på nett og fb.

Anonymkode: 68d14...5de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...