AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #81 Skrevet 11. januar 2022 Ts her! takk for mange innlegg. Sånn utseendemessig er jeg mørk i håret, svarte vipper/bryn, brun/gylden i håret, liten, grønne øyne (pappa sine var brune). Vanskelig å forklare, men flere som har nevnt til meg at jeg har tater-trekk. Men jeg vet jo ikke, har bare pappa å sammenligne med! Anonymkode: c6dcb...944 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2022 #82 Skrevet 11. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 1/7/2022 den 10.01): En tater er da ikke renraset! Barna deres har taterblod men halvt tatere er de ikke. Søk opp hva en tater er. Anbefaler bøkene til Britt Karin Larsen, Sangen om løpende hester. Jeg er vokst opp med at det er skille mellom Tatere og Sigøynere. De har et felles opphav men kom på forskjellig tid. Tatere kom lenge før sigøynere, derfor er de blitt mer skandinavisert med utvanning av skandinaviske gener. De er ofte lysere/kommunegrå. Slik som Klemmentsen, Werner. Romfolket, altså sigøynere er mørkere. Slik som blant annet Karolifamilen, Taikonfamilien, Josef. Begge gruppene er blitt behandlet på uverdig vis. De er blitt fratatt barna sine, tvangssteriliserte, jagd fra områder, nektet arbeid, nektet å kjøpe mat. Og mye mye mer. Det er en grunn til at de har dårlig rykte, de har blitt nærmest tvunget til kriminalitet for å overleve. Senest på 60 tallet så vet jeg at flere ble tvangssteriliserte. Barna ble tatt fra dem og satt i norske hjem og barnehjem for å fornorske dem. Veldig mange av disse er blitt utsatt for ytterlig grove overgrep. Det er folk rammet av store og ufattelig mange tragedier. Anonymkode: 4c800...8ac Vell, nå er hvertfall foreldrene, alle besteforeldrene og de oldeforeldre han har oversikt over tatere. Så ganske mye taterblod er det hvertfall i min mann. Men såklart, om vi sjekker alle ledd bakover i generasjoner er det vel mye rart i oss alle. Anonymkode: fb82c...e9d 3
Mammantiljonathan Skrevet 14. januar 2022 #83 Skrevet 14. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 19.44): Synst det er litt merkelig at dere fortsatt har mørke trekk. Jeg mener, det må da være masse inngifte fra majoritetssamfunnet i løpet av alle disse hundre årene? Anonymkode: fdf3e...514 Godt spørsmål. Det er ikke så mange som gifter seg med andre enn rom. Noen er det. I min familie er vi 100% rom, ingen inngifte fra andre folkeslag. Sigøyner blodet er sterk ser du 😉💯 1
Gjest O.G. Skrevet 15. januar 2022 #84 Skrevet 15. januar 2022 Mammantiljonathan skrev (8 timer siden): Godt spørsmål. Det er ikke så mange som gifter seg med andre enn rom. Noen er det. I min familie er vi 100% rom, ingen inngifte fra andre folkeslag. Sigøyner blodet er sterk ser du 😉💯 Vel, hadde noen barndomsvenninner som sluttet på skolen allerede ut av niendeklasse pga de var forlovet, første barn kom året etterpå og de var gifte før fylte 20.
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2022 #85 Skrevet 15. januar 2022 Mammantiljonathan skrev (8 timer siden): Godt spørsmål. Det er ikke så mange som gifter seg med andre enn rom. Noen er det. I min familie er vi 100% rom, ingen inngifte fra andre folkeslag. Sigøyner blodet er sterk ser du 😉💯 Høres ut som det er snakk om tvangsekteskap her, da Anonymkode: fdf3e...514 2
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2022 #86 Skrevet 23. januar 2022 Mammantiljonathan skrev (På 14.1.2022 den 23.55): Godt spørsmål. Det er ikke så mange som gifter seg med andre enn rom. Noen er det. I min familie er vi 100% rom, ingen inngifte fra andre folkeslag. Sigøyner blodet er sterk ser du 😉💯 SÅ spennende. Koselig å høre at dere har holdt tradisjonen. Hilsen TS. Skulle ønske jeg viste mer om min bakgrunn. Føler en tilhørighet for dere som jeg ikke har funnet. Skulle ønske jeg viste mer. Trist rett og slett. Vet taterfolket er en tett familie «ofte» Anonymkode: c6dcb...944
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2022 #87 Skrevet 26. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 4.1.2022 den 21.51): Hva er egentlig kriteriet for og regnes som en tater? Er det noen som vet noe om det? Anonymkode: 039bc...3be Man må være født tater, for å være tater. Er ikke noe man bare kan bli ut av det blå. Anonymkode: dbc8a...3c4
AnonymBruker Skrevet 27. mars 2022 #88 Skrevet 27. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 23.1.2022 den 2.33): SÅ spennende. Koselig å høre at dere har holdt tradisjonen. Hilsen TS. Skulle ønske jeg viste mer om min bakgrunn. Føler en tilhørighet for dere som jeg ikke har funnet. Skulle ønske jeg viste mer. Trist rett og slett. Vet taterfolket er en tett familie «ofte» Anonymkode: c6dcb...944 Jeg tror det er viktig at du ikke romantiserer dette for mye. Det er forsøkt gjort mye for disse gruppene, men uten hell. De ønsker ikke at barna skal gå på skolen, ville ikke slå seg ned i boliger som ble tilbudt dem, osv. Bildet er ikke sort/hvitt. Mye kriminalitet, og man ønsker å stå utenfor storsamfunnet og kun oppnå godene. En bekjent av meg ville utforske bakgrunnen sin, slik som du. Det som skjedde da hun forsøkte å ta kontakt med sine biologiske foreldre og slektninger, var at de ikke ville vite av henne. Hun var ikke en av dem, og ble avvist. Det var veldig sårt for henne. Anonymkode: 18cc3...f78
AnonymBruker Skrevet 27. november 2022 #89 Skrevet 27. november 2022 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 22.46): Jeg er ikke oppvokst med mine biologiske foreldre, men har hatt et nært forhold til min pappa likevel. Når jeg ble tenåring ble jeg fortalt at om pappas bakgrunn og vår taterslekt men fikk dessverre aldri møtt mine besteforeldre etter at jeg vokste opp da de døde når jeg var 14 år. Det har i voksen alder gått opp for meg at jeg ønsker å vite mer om dette, vår slekt og mine forfedres historie. Pappa var tater og jeg har nå i voksen alder sett at det egentlig var ganske innlysende. Han hadde et malerfirma, var blikkenslager, svært flink med håndarbeid, tegninger, lær, og laget mye forskjellig. Har flere gjenstander hjemme her som viser til vår historie men forteller ikke stort. Pappa ble syk og hadde dårlig hukommelse, så jeg fikk aldri spurt om disse tingene før han døde. Han døde når jeg var 23 og flyttet mye rundt. jeg har alltid hatt en følelse av å ikke høre til her hvor jeg vokste opp, følelsen av å være rastløs eller ikke finner min plass i verden. Behøver ikke nødvendigvis å ha en tilknytning til min bakgrunn/familie men tenker det kanskje kan være noe i det? Sånn utseendemessig er det flere som har bemerket at jeg ser ut som en tater, men er det en spesifikk betegnelse på hvordan man ser ut? Vet jo at etternavnet mitt er ganske vanlig for flere med taterslekt. Er det noen her inne som har erfaring, historier eller kjenner til noen som er tatere i dag? Ønsker ikke negative kommentaren. Da kan du heller la være. Det har vært nok hetsing og hat mot tatere. Hilsen ei frøken som gjerne vil bli kjent med sine forfedres historie. Anonymkode: c6dcb...944 Her er ein liten film som er lagt ut på NRK, skildrer samtidige mennesker i Norge av såkallt taterslekt: https://tv.nrk.no/program/KOID75002722 Anonymkode: fdf3e...514 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #90 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 11.1.2022 den 21.52): Ts her! takk for mange innlegg. Sånn utseendemessig er jeg mørk i håret, svarte vipper/bryn, brun/gylden i håret, liten, grønne øyne (pappa sine var brune). Vanskelig å forklare, men flere som har nevnt til meg at jeg har tater-trekk. Men jeg vet jo ikke, har bare pappa å sammenligne med! Anonymkode: c6dcb...944 Super gammen tråd! Men prøver likevell… Fant du noe svar??? Er i samme situasjon selv! Og har såååå lyst å vite mer om slekten min… Vet en del, men alle spor stopper ett sted🙄 Anonymkode: 934c6...618
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå