AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #41 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg er gift med en tater. Vi har fem barn sammen, men de vet ikke at de er halvt tatere. Min manns familie har opplevd så mye negativt, så han ønsker ikke at våre barn skal oppleve dette. Jeg skulle ønske han ville fortelle dem det, men det er ikke opp til meg å bestemme. Min mann har ikke typisk tater utseende, men søskene hans har det. Min mann er meget dyktig med hendene og har nok håndverkergenene. Familien hans har levd et ganske typisk taterliv med mye flytting, campingliv og strøjobber her og der. De har nå slått seg til ro på et sted, men reiser mye i feriene. Min mann er nok den som har tatt mest avstand til opphavet sitt. Det er forbundet altfor mye trist og negativt med å være tater. Anonymkode: fb82c...e9d Jeg synes det er så leit at gamle stigma gjør taterarven til en byrde. Av det lille jeg vet, har jeg forstått at det er mye håndtverkskunst og også mye vakker musikk som ligger i taterkulturen, og som jeg skulle ønske kunne komme uten 'heft' av gamle fordommer. Mykje lys og mykje varme av Åge Aleksandersen handler blant annet om ambivalente følelser rundt det å gi taterblod i arv til sine barn. Den ble mye sårere når jeg forsto konteksten. Anonymkode: 6fe59...589 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #42 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Eg er ikkje heilt sikker, men veit at hestar var veldig hellige i vikingtida og at dei vart sett på som noko nesten heidensk etter kristendommens inntog. Slik eg har forstått det var det slik at døde hestar ikkje kunne berørast av vanlege folk, døde hestar var sett på som ekstremt ureint/tabu (litt som "haram" i dag). Så veit eg ikkje om grunnen til at dei reisande kunne handtera og gravleggja dei døde hestane var at deira folkegruppa vart kristne seinare (og kanskje heller ikkje hadde desse forestilligane om ureinhet som hadde overlevd frå vikingtida i majoritetsbefolkninga) eller om det var fordi dei var "nederst på rangstien" og tok dette arbeidet for å få inntekt. Nja, slik eg har blitt fortalt fekk dei godt betalt for dette. Sidan ingen frå majoritetsamfunnet kunne flytta eller ta på ein død hest så ville den jo berre blitt liggande der om det ikkje var for dei reisande. Faktisk så går det framleis ein historie om ein ekstrem varm sommar der ein hest hadde døydd øverst i Uskedalselva på byrjinga av sommaren. Sidan ingen av innbyggarane kunne røra eller flytta hesten, så såg dei stort fram til at dei reisande skulle komme. Hesten forpesta jo vatnet til heile bygda, men ingen kunne gjera noko. Problemet var at akkurat denne sommaren kom ingen reisande, uvisst kvofor. Folk måtte berre venta på at naturen gjekk sin gang, og først utpå hausten kunne innbyggjarane i Uskedalen trygt drikka vatnet frå elva si igjen. Anonymkode: fdf3e...514 For noe fjas og eventyr. Anonymkode: bf540...c46 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #43 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det kommer ikke tydelig frem hva som er forskjell på sigøyner , romfolket og romani. Anonymkode: c1392...4ee Rom = det man før kalte sigøynere https://snl.no/rom_-_etnisk_gruppe Romani = det man før kalte tatere https://snl.no/romanifolk Anonymkode: 61e35...5f5 6
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #44 Skrevet 2. januar 2022 Bacteria skrev (På 30.12.2021 den 20.47): Dette har jeg aldri hørt om! Men er fra en annen del av landet, lenger nord. Det var meget interessant. Hester ble jo ofra når vikingene blota, så kan se for meg at dette ble «Haram». Etter kristendommens inntog vel og merke. Slike forestillinger henger ofte igjen, lenge etter at folk har glemt årsaken til de. Ja, det er svært interessant. Dette var noko eg høyrde i eit foredrag av prof. Jørn Øyrehagen Sunde for 2 år sidan. Han sa då at han arbeidde med eit bok der mellom anna dette kjem fram, men eg har ikkje sett at han har kome med bok endå. Han nemnde fleire dyr som hadde hatt svært sterk stilling i den norrøne verda, til liks med hesten og som derfor vart sett som meir "heidenske" etter kristendommens inntog, men eg kan dessverre ikkje kome på kva dyr dette var 😕 Anonymkode: fdf3e...514 2
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #45 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 22.26): Var det tatere i vikingtida? Det var nytt for meg. Anonymkode: ceb59...68a Nei Om det var det du las ut frå deg eg skreiv, så må eg beklaga at eg var uklar. Anonymkode: fdf3e...514 7
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #46 Skrevet 2. januar 2022 Dette med tatere og hester er vel ikke så veldig komplisert. Før bilen, var hester gjerne fremkomstmiddelet for grupper som reiste mye fra sted til sted. Anonymkode: 039bc...3be 4
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #47 Skrevet 2. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 22.26): Var det tatere i vikingtida? Det var nytt for meg. Anonymkode: ceb59...68a Nei det var det ikke. De innvandret på 1500 tallet. Anonymkode: 0902a...6f4 5
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #48 Skrevet 2. januar 2022 Vil du kanskje vurdere gentest, slik som 23andme eller myHeritage? Du finner kanskje ikke direkte ut om din familie, men du finner generelt om aner og land, pluss at du kan godt finne noe slekt. Jeg og samboeren har tatt slik test for tiårsiden. Bare for gøy egentlig, da var det ganske nytt. Jeg hadde også følelsen av å ikke høre til, men. jeg fant ut av hele min slekta bodde i omtrent nøyaktig samme område i de siste 500 år. 😄 Ganske sykt egentlig, men, kommer fra innlandet. Samboeren derimot, som er mye høyre og blondere enn meg, hadde både engelske og spanske og askenazi jøder aner! Kystfolk vettdu.. De har vært overalt 😅 https://www.23andme.com/en-int/ https://www.myheritage.no/ Anonymkode: b5306...99a 2
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #49 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 22.46): Er det noen her inne som har erfaring, historier eller kjenner til noen som er tatere i dag? Ønsker ikke negative kommentaren. Da kan du heller la være. Det har vært nok hetsing og hat mot tatere. Hilsen ei frøken som gjerne vil bli kjent med sine forfedres historie. Anonymkode: c6dcb...944 Åge Aleksandersen er av taterslekt Anonymkode: fdf3e...514 4
Gjest O.G. Skrevet 4. januar 2022 #50 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 2.1.2022 den 21.35): Dette med tatere og hester er vel ikke så veldig komplisert. Før bilen, var hester gjerne fremkomstmiddelet for grupper som reiste mye fra sted til sted. Anonymkode: 039bc...3be Nemlig. Da var greien god å ha.
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #51 Skrevet 4. januar 2022 Jeg har en bestefar som var tater, han var såkalt kysttater og var sjømann. Tror slekta hans bodde en del i båt. Faren min er derfor bare halvt og jeg kvart. Jeg vet ikke om jeg egentlig merker noe til bakgrunnen min, er lys i håret, men blir fort brun på sommeren. Eneste er vel at jeg har vokst opp med en far som var glad i å synge kristne evangelistsalmer 😄 Han var venn med Ludvig Karlsen, en «kjent» tater. Farfar ble sendt på barnehjem for å fornorskes, og de mistet etternavnet sitt. Så etternavnet mitt er en fornorsket variant av det mer romaniaktige etternavnet slekta der hadde. Fikk Romanifolkets ordbok av min far. Gøy å lese om noen uttrykk. Her om dagen var det forresten om noen som skulle lage Romanifolkets folkedrakt/bunad, den var utrolig vakker. Lenke: https://www.nrk.no/osloogviken/romanifolket-taterne-far-egen-bunad-1.15771849://www.nrk.no/osloogviken/romanifolket-taterne-far-egen-bunad-1.15771849 Anonymkode: 78461...3ba 2
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #52 Skrevet 4. januar 2022 Hva er egentlig kriteriet for og regnes som en tater? Er det noen som vet noe om det? Anonymkode: 039bc...3be
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #53 Skrevet 4. januar 2022 Vi er av taterslekt på min mors side. Den generasjonen snakket aldri om det på grunn av hvordan samfunnet så på tatere. De gjorde mye for å skjule røttene sine, og det er synd. Vi har vært mer stolt av det. Ingen av oss er rotløse, men mye kreativitet og store følelser 🤣 Anonymkode: 74d0d...567 4
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #54 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 22.24): Til TS: Oslo byarkiv har jobbet mye med innsamling av dokumentasjon om tatere, og de har gitt ut noen publikasjoner etter dette. Se lenke: https://www.oslo.kommune.no/OBA/publikasjoner/duridrom.pdf Tre av artiklene i denne publikasjonen, de som er skrevet av Kai-Samuel Vigardt og Johanne Bergkvist, handler også om taterhistorie: https://www.oslo.kommune.no/OBA/tobias/tobiasartikler/pdf_arkiv/Tobias2012-1.pdf Anonymkode: 08c0d...30e Veldig interessante linker. Takk! Anonymkode: fdf3e...514 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #55 Skrevet 4. januar 2022 Denne podcasten er veldig bra Thor Gotås har også skrevet bok om taterne. Anonymkode: 87781...85b 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2022 #56 Skrevet 4. januar 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva er egentlig kriteriet for og regnes som en tater? Er det noen som vet noe om det? Anonymkode: 039bc...3be Kriteriet? Det er vel bare å være av taterslekt? Anonymkode: 78461...3ba 3
Gjest O.G. Skrevet 5. januar 2022 #57 Skrevet 5. januar 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hva er egentlig kriteriet for og regnes som en tater? Er det noen som vet noe om det? Anonymkode: 039bc...3be Blodet som er viktig her.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2022 #58 Skrevet 5. januar 2022 For å få litt kjennskap til taterne, og våre andre nasjonale minoriteter, anbefaler jeg å lese her: https://nafo.oslomet.no/ressurser/nasjonale-minoriteter/ Det gir en innføring. Anonymkode: ed540...423 1
Mammantiljonathan Skrevet 5. januar 2022 #59 Skrevet 5. januar 2022 Smascha skrev (På 29.12.2021 den 23.27): Sjekk gjerne ut NRKTVs Ikke spør om det, om norske rom. Og ikke minst Kristoffer Schaus Podcast "Rekommandert", her har han en episode som heter "Taterne" der forsker Thor Gotaas er en glimrende gjest og formidler av reisende/tatere og roms historie, ritualer, tenkemåte og kultur. Han har forøvrig også skrevet en bok, Taterne - livskampen og eventyret (som jeg dessverre ikke har fått lest ennå). Kusina mi var med i programmet 🤩💯👍ROM POWER 👑 💞 ⭐ 3
Gjest tranedatter Skrevet 5. januar 2022 #60 Skrevet 5. januar 2022 Aldri hørt om sjøtatere før! Lært mer om rom og romani av disse sidene her, enn jeg visste fra før! Skal høre på podden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå