AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg er ikke oppvokst med mine biologiske foreldre, men har hatt et nært forhold til min pappa likevel. Når jeg ble tenåring ble jeg fortalt at om pappas bakgrunn og vår taterslekt men fikk dessverre aldri møtt mine besteforeldre etter at jeg vokste opp da de døde når jeg var 14 år. Det har i voksen alder gått opp for meg at jeg ønsker å vite mer om dette, vår slekt og mine forfedres historie. Pappa var tater og jeg har nå i voksen alder sett at det egentlig var ganske innlysende. Han hadde et malerfirma, var blikkenslager, svært flink med håndarbeid, tegninger, lær, og laget mye forskjellig. Har flere gjenstander hjemme her som viser til vår historie men forteller ikke stort. Pappa ble syk og hadde dårlig hukommelse, så jeg fikk aldri spurt om disse tingene før han døde. Han døde når jeg var 23 og flyttet mye rundt. jeg har alltid hatt en følelse av å ikke høre til her hvor jeg vokste opp, følelsen av å være rastløs eller ikke finner min plass i verden. Behøver ikke nødvendigvis å ha en tilknytning til min bakgrunn/familie men tenker det kanskje kan være noe i det? Sånn utseendemessig er det flere som har bemerket at jeg ser ut som en tater, men er det en spesifikk betegnelse på hvordan man ser ut? Vet jo at etternavnet mitt er ganske vanlig for flere med taterslekt. Er det noen her inne som har erfaring, historier eller kjenner til noen som er tatere i dag? Ønsker ikke negative kommentaren. Da kan du heller la være. Det har vært nok hetsing og hat mot tatere. Hilsen ei frøken som gjerne vil bli kjent med sine forfedres historie. Anonymkode: c6dcb...944 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Jeg har ikke så mye å bidra med dessverre. Men jeg er i gang med slektsforskning for å finne ut om ryktene i familien vår stemmer. Min bestemor sier nemlig at hennes svigerfamilie kan ha vært tatere. Slektsforskningen peker også på ting som tyder på det. Jeg er så nysjerrig på dette selv og håper jeg finner ut av det. For vår del ligger dette noen generasjoner bak i tid. Men nålevende familiemedlemmer ser absolutt "tater" ut. De er mørke. Anonymkode: 0902a...6f4 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke så mye å bidra med dessverre. Men jeg er i gang med slektsforskning for å finne ut om ryktene i familien vår stemmer. Min bestemor sier nemlig at hennes svigerfamilie kan ha vært tatere. Slektsforskningen peker også på ting som tyder på det. Jeg er så nysjerrig på dette selv og håper jeg finner ut av det. For vår del ligger dette noen generasjoner bak i tid. Men nålevende familiemedlemmer ser absolutt "tater" ut. De er mørke. Anonymkode: 0902a...6f4 Takk for svar. Spennende med slektsgransking. Har vurdert å gjøre det selv. Ja, jeg er mørk, mørk i håret, mørk i huden/gyllen, lav, høye kinnbein osv. flere ting som folk mener er tegn på min pappas arv. Mine barn har også fått disse trekkene. Anonymkode: c6dcb...944 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Har du vært i kontakt med taternes landsforening? De kan nok finne ut mer om din familie, eller vet noe om de. Anonymkode: 837f7...a84 22
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Har du vært i kontakt med taternes landsforening? De kan nok finne ut mer om din familie, eller vet noe om de. Anonymkode: 837f7...a84 Det har jeg ikke tenkt på. Det skal jeg gjøre. Tusen takk. Anonymkode: c6dcb...944 1
Smascha Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Sjekk gjerne ut NRKTVs Ikke spør om det, om norske rom. Og ikke minst Kristoffer Schaus Podcast "Rekommandert", her har han en episode som heter "Taterne" der forsker Thor Gotaas er en glimrende gjest og formidler av reisende/tatere og roms historie, ritualer, tenkemåte og kultur. Han har forøvrig også skrevet en bok, Taterne - livskampen og eventyret (som jeg dessverre ikke har fått lest ennå). 9
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Smascha skrev (3 minutter siden): Sjekk gjerne ut NRKTVs Ikke spør om det, om norske rom. Og ikke minst Kristoffer Schaus Podcast "Rekommandert", her har han en episode som heter "Taterne" der forsker Thor Gotaas er en glimrende gjest og formidler av reisende/tatere og roms historie, ritualer, tenkemåte og kultur. Han har forøvrig også skrevet en bok, Taterne - livskampen og eventyret (som jeg dessverre ikke har fått lest ennå). Tusen takk😊 Anonymkode: c6dcb...944 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Skulle gjerne ønske at det var igjen noen gjenlevende på farssiden som kunne fortalt meg mer om vårt opphav. Husker pappa fortalte om hans liv på havet, seilet mye og har vært rundt omkring i verden. Men dessverre fikk vi aldri den muligheten. Husker det gikk en jente i klassen min på ungdomsskolen som var tater, syntes det var så merkelig at vi hadde så like trekk. Anonymkode: c6dcb...944 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Ta en gentest. Anonymkode: bf540...c46 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 https://www.myheritage.no/dna?utm_source=ppc_google&utm_medium=cpc&utm_campaign=mh_search_no_no_mob_mhdna_exact_generic&utm_content=434879189164&utm_term=gentest&tr_camp_id=10042030681&tr_ad_group=gentest&tr_ag_id=101141367076&tr_placement=&tr_device=m&tr_account=558-761-1525&keyword=&tr_size=&gclid=Cj0KCQiAq7COBhC2ARIsANsPATFj3px20ypKLD-Q5r_xepymEZKH48TQFA8i_aOPhPthezFkgmxRC8IaAhyIEALw_wcB Anonymkode: bf540...c46 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ta en gentest. Anonymkode: bf540...c46 Det popper vel ikke opp "tater" hvis man tar en gentest? Jeg vet at enkelte romanigrupper får opp sør Asia på slike tester, men det er gjerne grupper som lever langt mer ekskludert fra storsamfunnet enn hva norske romani gjør. Spennende hvis noen vet litt mer om norske tatere og slike DNA tester. Anonymkode: 039bc...3be 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 34 minutter siden, Smascha said: Sjekk gjerne ut NRKTVs Ikke spør om det, om norske rom. Og ikke minst Kristoffer Schaus Podcast "Rekommandert", her har han en episode som heter "Taterne" der forsker Thor Gotaas er en glimrende gjest og formidler av reisende/tatere og roms historie, ritualer, tenkemåte og kultur. Han har forøvrig også skrevet en bok, Taterne - livskampen og eventyret (som jeg dessverre ikke har fått lest ennå). Jeg tenkte også på Thor Gotaas som jeg første gang så her: (tror han har vært hos Wee flere ganger) Anonymkode: 775f4...6c2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Er du etterkommer av Stor-Johan? Han husker jeg min bestefar fortalte om. Da han og hans følge kom på sommeren. Og hans etterkommere kom i mange år etter at Stor-Johan gikk bort. Dagfinn Grønoset har vel skrevet bok om «tater-Milla», hun var Stor-Johans datter. Men flere tatere som jeg kjenner er lyse, så det er ikke alltid dere er mørke. Anonymkode: 837f7...a84 6
Bacteria Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Det popper vel ikke opp "tater" hvis man tar en gentest? Jeg vet at enkelte romanigrupper får opp sør Asia på slike tester, men det er gjerne grupper som lever langt mer ekskludert fra storsamfunnet enn hva norske romani gjør. Spennende hvis noen vet litt mer om norske tatere og slike DNA tester. Anonymkode: 039bc...3be Nei, det gjør det nok ikke. Romani-folket stammer fra flere bølger av innvandrede reisende (rom) helt tilbake på 1500-tallet. De ble etterhvert utblandet med etnisk norske. Rom og Romani er to forskjellige minoriteter, men med samme opphav. Som jeg vet har ikke jeg taterblod, men er interessert i historie og slektsforskning. Vi er også mørke, med aner østfra, men våre forfedre kom på en annen måte. 4
Gjest O.G. Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 For oss som har taterne rett i blant oss så er de ikke noe mysterium.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Hvis du tar gentest får du opp navn på slektninger som har tatt samme testen. Du kan finne feks onkler og tanter som kan gi deg svar Anonymkode: 7e55f...34f 6
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Smascha skrev (9 timer siden): Sjekk gjerne ut NRKTVs Ikke spør om det, om norske rom. Og ikke minst Kristoffer Schaus Podcast "Rekommandert", her har han en episode som heter "Taterne" der forsker Thor Gotaas er en glimrende gjest og formidler av reisende/tatere og roms historie, ritualer, tenkemåte og kultur. Han har forøvrig også skrevet en bok, Taterne - livskampen og eventyret (som jeg dessverre ikke har fått lest ennå). Rom og Romani er ikke det samme - den første gruppen er det som også har blitt kalt sigøynere mens den andre gruppen er tatere. Utgangspunktet er dog sannsynligvis det samme. Glomdalsmuseet har en utstilling som omhandler romani-folket: Latjo drom - Glomdalsmuseet. Om du bor i nærheten eller er i området en gang kan jeg anbefale deg en tur dit. I tillegg til taternes landsforening har du også landsorganisasjonen for Romanifolket. Har flere bekjente som er tatere, de er helt vanlige mennesker. Noen av dem liker jeg og andre ikke - men sånn er det jo med alle mennesker det har ingen ting å gjøre med at de er tatere/romani/reisende. De jeg kjenner best er noen av de som er mest inkluderende og bestandig har gjort det de kan for å bidra til et godt klassemiljø i klassen til et av barna mine - både for foreldre og barn. For meg var det ikke sjokkerende at faren din var blikkenslager og flink med hendene, det er det mange tatere som er. Jeg syns du skal være stolt av å være av taterslekt! Anonymkode: 6a4c5...1c4 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 Forresten - om du har tanter/onkler/annen slekt på den siden kan du helt sikkert ta kontakt med dem! Tatere er stort sett veldig familiekjære så du vil sannsynligvis bli godt tatt i mot! Anonymkode: 6a4c5...1c4 8
Anonymous 91 Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 Min oldefar var tater. Men jeg kan desverre ikke så mye om det 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Min pappa hadde bare en bror, og han bor i Thailand. Han dukket ikke opp i begravelsen, og var ikke veldig ivrig når jeg forsøkte å ha noe kontakt. Så det blir vanskelig. Med mindre det er søsken som jeg ikke kjenner til. Det var bare igjen pappa og meg. Men ser jeg har fått mye tips og råd! 🎈 tusen takk. Kan jo være spennende å prøve en gen-test. Anonymkode: c6dcb...944 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå