Gå til innhold

Hvor stor buffer bør man ha, mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

varmtvannsberederen koster vel ca 5000,-

Men uansett er det vel lurt å ha min 1 månedslønn på konto. Om du mister jobben kan nok nav bruke tid på å behandle saken.

Anonymkode: f998b...a87

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har over 200k i fond, og det er min buffer. Kan ta ut om det kniper

Anonymkode: 517b6...e13

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

varmtvannsberederen koster vel ca 5000,-

Men uansett er det vel lurt å ha min 1 månedslønn på konto. Om du mister jobben kan nok nav bruke tid på å behandle saken.

Anonymkode: f998b...a87

de kan forskuttere penger mens de saksbehandler

Anonymkode: abca1...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Sjeldent noe som må betales over natta. Jevnlig vedlikehold bør planlegges og avsettes penger til

Anonymkode: 40bf7...c29

My point exactly.

Anonymkode: 73867...3d7

Skrevet
tom1986 skrev (4 timer siden):

1,5-2 millioner kr.

Hva i himmelens navn trenger man 2 mill på en bufferkonto for? Og på hvilket grunnlag mener du dette bør være allmenngyldig? 

Anonymkode: 19393...0de

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva i himmelens navn trenger man 2 mill på en bufferkonto for? Og på hvilket grunnlag mener du dette bør være allmenngyldig? 

Anonymkode: 19393...0de

Det var nok en spøk 😁 De færreste har råd til å ha så mye i buffer 

Anonymkode: a9360...fa2

Skrevet

Vi har 150 000 på bufferkonto.

Mann har eget firma, men har aldri tatt utbytte derfra. Det er jo en mulighet da. Jeg har skiftende jobb som konsulent, så det er greit å ha de pengene der som er ment for å gi sjelero hvis det kommer et år der ting blir vanskelig. Vi regnet vel med at det skulle være i ¨år, men det har gått veldig greit. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er pengene fra et rammelån dine, eller må banken ha de tilbake?

Anonymkode: f73b7...e18

Jeg tror ikke du forstår poenget her. Si jeg sparer opp 50 000 kr. Disse pengene er mine. Vi kan til og med si at jeg har dem i kontanter, under madrassen. Dette kan vi kalle min buffer. Dersom kloakkrørene mine  ryker, kan jeg betale fakturaen med disse pengene.

Det jeg har valgt å gjøre i stedet for å ha kontanter i madrassen, er å nedbetale rammelånet mitt med 50 000 kr. Det reduserer rentene jeg betaler på huslånet og er derfor bedre enn at de taper seg i verdi i madrassen. Det er de samme 50 000 kr i begge tilfellene. Dersom kloakkrørene mine ryker, betaler jeg fakturaen med de samme pengene. 

Så lenge jeg har boliglån er ikke de 50 000 kr i madrassen egentlig mine uansett hvor jeg plasserer dem. Banken skal til syvende og sist ha dem tilbake. Men jeg trenger ikke bruke kredittkort eller ta opp forbrukslån, for jeg har kjapp og enkel tilgang til penger. 

Anonymkode: 6efdc...c9d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

jeg synes de ideene folk har om buffer bærer preg av at man ukritisk tar inn rådene fra forbruksøkonomer på autopilot. Hvorfor skal man ha 2-3 månedslønner i buffer? en månedslønn og en månedslønn kan være vidt forskjellige beløp? hvordan forholder disse anbefalte beløpene seg til hvilke utgifter man faktisk har en risiko for å møte? hva er det  meningen at det skal dekke? en vaskemaskin? hvem er det som har vaskemaskin verd tre månedslønner? hvilken bil er verd en reparasjon på tre månedslønner? tap av jobb? hørt om NAV? Jeg skjønner ikke resonnementet deres. Eller vent - er der egentlig et resonnement under? jeg opplever at disse ekspertene drar dette tallet og dette behovet rett ut av lufta, uten begrunnelse. 

Rådene er ment for folk som lever hånd til munn. Som tar oppvasken for hånd i seks måneder fordi oppvaskmaskinen røyk og de har ikke en krone til overs i et stramt månedsbudsjett. Som må kjøpe julematen med kredittkort fordi kontoen er skrapet. Som tar opp dyre forbrukslån for å reparere bilen de er avhengig av i hverdagen. Og dermed ender opp i en enda verre økonomisk situasjon på grunn av høye renter.

Når de får feriepenger eller halv skatt i desember bør de sette en del på en bufferkonto, så de ikke trenger å kaste bort penger de uansett ikke har på renter på forbrukslån. 

Det er disse som trenger en buffer. Og det er et godt råd.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Rådene er ment for folk som lever hånd til munn. Som tar oppvasken for hånd i seks måneder fordi oppvaskmaskinen røyk og de har ikke en krone til overs i et stramt månedsbudsjett. Som må kjøpe julematen med kredittkort fordi kontoen er skrapet. Som tar opp dyre forbrukslån for å reparere bilen de er avhengig av i hverdagen. Og dermed ender opp i en enda verre økonomisk situasjon på grunn av høye renter.

Når de får feriepenger eller halv skatt i desember bør de sette en del på en bufferkonto, så de ikke trenger å kaste bort penger de uansett ikke har på renter på forbrukslån. 

Men disse har ikke råd til å ha penger stående på den måten. Så buffer passer ikke til noen…

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Vi lever stort sett alle fra hånd til munn. Fra en lønning til den neste. Får du ikke lønning inn på konto en måned, så sliter de fleste. Vi har lån, vi har utgifter, strømregning osv. 

Har man penger på fond, i huset, eller hytta...så er det verdier som synker når alt annet synker. Ta feks finanskrisen eller oljekrisen her i Stavanger-området. Det er vanskelig å selge huset eller hytta når mange må det, og du får mindre for verdiene. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 17.07):

Sjeldent noe som må betales over natta. Jevnlig vedlikehold bør planlegges og avsettes penger til. 

Anonymkode: 40bf7...c29

Det er masse ting som kan skje over natta.

AnonymBruker skrev (På 31.12.2021 den 10.26):

Enig. Jeg svarte over at vi har buffer, og den befinner seg i rammelånet vårt. En buffer er i mine øyne en større sum penger man har tilgang til i løpet av noen dager, som ellers er "til overs".

Mer lån er jo ikke buffer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ferreira skrev (1 time siden):

Det er masse ting som kan skje over natta.

Mer lån er jo ikke buffer.

Har du et eksempel på ting som man må ha store mengde kontanter for umiddelbart over natta?

Selvfølgelig er et rammelån en utmerket buffer. Om man har et rammelån er det jo ren idioti å sitte med penger på konto i tillegg i i tilfelle man skulle få bruk for penger en gang i stedet for å betale inn på rammelånet og spare renter samtidig som man fortsatt har pengene tilgjengelige.

Anonymkode: 32f0c...71e

Skrevet

Jeg holder på nytt på å spare opp en buffer etter at jeg fikk en del ekstra utlegg som gjorde at bufferen røk. Men det er lurt å ha en god buffer i bakhånd. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 6.09):

Uenig. Det er kanskje «idioti», men det er sikrere enn å plutselig tape mye i fond 

Det bør vel være litt mer nå pga mange permitteringer og usikkerhet. 

Anonymkode: a9360...fa2

Jeg har ca. 1 million på sparekontoen nå (arvet i fjor). Tenker jeg uansett skal kjøpe større leilighet om 1 eller maks 2 år, så da er det vel ikke så lurt å putte pengene i fond? Man bør vel ha en lengre sparehorisont da?

Anonymkode: e3780...c71

AnonymBruker
Skrevet

For meg holder det som regel med 500 kroner 😅

Anonymkode: 690ea...58d

AnonymBruker
Skrevet

Så mye man får plass til i sparegrisen!

Putt all flaskepant på grisen så berger du i nød 😂

Anonymkode: 690ea...58d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 30 000 på buffer, og så har jeg nesten 5000 på brukskonto. Skal betale studielån 15.jan. Får utbetaling om 14 dager, så prøver å spare så jeg kommer opp på 50 000 innen 2 mnd. 

Man må jo bare prøve å spare der man kan, men samtidig trenger man god og næringsrik mat og mulighet for å kjøpe sokker og truser. 

Anonymkode: 31667...863

AnonymBruker
Skrevet

Jeg eier en harpe til 30 000, er forsikret, så det er en god investering tering. 

Anonymkode: 31667...863

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Mooza skrev (På 1.1.2022 den 2.36):

Vi lever stort sett alle fra hånd til munn. Fra en lønning til den neste. Får du ikke lønning inn på konto en måned, så sliter de fleste. Vi har lån, vi har utgifter, strømregning osv. 

De fleste gjør nok ikke det. Lavtlønte sliter ofte. Men de fleste med medianinntekt lever ikke fra hånd til munn. Eneste jeg kjenner som lever slik er lavlønte eller noen par som er godt lønnede men med dårlig økonomisk styring. 

Jeg er alene. Tjener 23 000 etter skatt. Boligån, studielån og bil. Har likevel spart nok til at jeg er sikret økonomisk i 4 mnd om jeg mister jobben. 

Anonymkode: ca383...2f1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...