Gå til innhold

Hvor stor buffer bør man ha, mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er mange ting som kan ryke som koster mye mer enn en vaskemaskin hvis man har hus og bil.

Anonymkode: 73867...3d7

Enlighten me. 

Vi har enebolig, og kan ikke se for oss hva som kan ryke over natta helt uforutsett som er så voldsomt dyrt som ikke dekkes av toppforsikringer. Vi har en ting vi må gjøre med boligen som vil koste oss ca 100K, men det er vi klar over flere år før vi må det, samt at f.eks varmtvannsberederen kan ryke anyday, men vi trenger likevel ikke en buffer på 100K eller mer fordi de 100K vi må bruke innen få år ikke er noen buffer, men planlagt.

Anonymkode: c5c7a...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Enig. Jeg svarte over at vi har buffer, og den befinner seg i rammelånet vårt. En buffer er i mine øyne en større sum penger man har tilgang til i løpet av noen dager, som ellers er "til overs".

Anonymkode: 6efdc...c9d

Da er jo et forbrukslån eller kredittkort en fullverdig buffer så lenge du ikke er belånt til pipa?

De fleste som tenker buffer tenker ikke at du skal låne det av noen.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Enlighten me. 

Vi har enebolig, og kan ikke se for oss hva som kan ryke over natta helt uforutsett som er så voldsomt dyrt som ikke dekkes av toppforsikringer. Vi har en ting vi må gjøre med boligen som vil koste oss ca 100K, men det er vi klar over flere år før vi må det, samt at f.eks varmtvannsberederen kan ryke anyday, men vi trenger likevel ikke en buffer på 100K eller mer fordi de 100K vi må bruke innen få år ikke er noen buffer, men planlagt.

Rør som ryker på tomten deres utenfor boligen deres som betyr en del gravearbeid kan fort komme opp i 100.000kr eller mer (tenk kloakkrør). Man må grave til man finner røret, så må man grave til man finner bruddet.

Anonymkode: f73b7...e18

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da er jo et forbrukslån eller kredittkort en fullverdig buffer så lenge du ikke er belånt til pipa?

De fleste som tenker buffer tenker ikke at du skal låne det av noen.

Nei, for forbrukslån og kredittkort har høy rente, og du låner penger du ikke har.

I rammelånet vårt ligger også sparepengene/bufferen vår. I stedet for å ha disse stående på en sparekonto med 0,25 % rente står de i rammelånet hvor vi ellers ville betalt 2 % rente. Og så langt på mine 38 år har jeg aldri trengt bufferen, så jeg har aldri tatt pengene ut igjen når de først er overført til rammelånet. Men jeg kan det, hvis jeg må.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 22.39):

Jeg sitter å vurderer hvor stor buffer man trenger på konto.

Det lønner seg jo ikke å ha penger stående på konto med mindre man sparer til noe spesielt.

Så hvor stor buffer bør man ha på konto mener dere?

Anonymkode: ac01f...54a

en buffer er en luksus jeg aldri har unnet meg. Forstår helt ærlig ikke poenget med å sylte ned penger til et uspesifisert formål, så lenge man har gjeld. Er over 50 med hus, bil og båt, og har aldri opplevd noe som krevde en buffer, og hvis jeg gjør det vil jeg ordne det med lån. Hvitevarer går jo i stykker med jevne melllomrom, så det har jeg sluttet å kjøpe nytt. Kjøper nesten nytt på finn.no for en slikk og ingenting i stedet, og da kan jeg bare ta det av lønna uten noe mer om og men.

Anonymkode: abca1...925

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rør som ryker på tomten deres utenfor boligen deres som betyr en del gravearbeid kan fort komme opp i 100.000kr eller mer (tenk kloakkrør). Man må grave til man finner røret, så må man grave til man finner bruddet.

Dette dekker vel husforsikringen?

Skrevet

Har en månedslønn i buffer og noe mer i fond. Har helt grei økonomi og eier en liten leilighet og bil alene. Har ikke alt for store faste utgifter, så har klart å både være permittert og arbeidsledig i løpet av pandemien uten å røre hverken buffer eller fond. 

Skrevet

Jeg har ca 2 lønninger på bufferkonto, skulle helst hatt tre lønninger, men strømregningen tok de pengene jeg planla å sette inn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette dekker vel husforsikringen?

Nei

Nei, for forbrukslån og kredittkort har høy rente, og du låner penger du ikke har.

I rammelånet vårt ligger også sparepengene/bufferen vår. I stedet for å ha disse stående på en sparekonto med 0,25 % rente står de i rammelånet hvor vi ellers ville betalt 2 % rente. Og så langt på mine 38 år har jeg aldri trengt bufferen, så jeg har aldri tatt pengene ut igjen når de først er overført til rammelånet. Men jeg kan det, hvis jeg må.

Er pengene fra et rammelån dine, eller må banken ha de tilbake?

en buffer er en luksus jeg aldri har unnet meg. Forstår helt ærlig ikke poenget med å sylte ned penger til et uspesifisert formål, så lenge man har gjeld. Er over 50 med hus, bil og båt, og har aldri opplevd noe som krevde en buffer, og hvis jeg gjør det vil jeg ordne det med lån. Hvitevarer går jo i stykker med jevne melllomrom, så det har jeg sluttet å kjøpe nytt. Kjøper nesten nytt på finn.no for en slikk og ingenting i stedet, og da kan jeg bare ta det av lønna uten noe mer om og men.

Vi har aldri måttet lånt til noe annet enn leiligheten, og når noe ryker så kjøper vi i mange tilfeller nytt (men ofte på tilbud om det finnes noen). En stor fordel med en buffer også er at når du vet at noe du eier er på lånt tid og kommer til å gå i stykker når som helst, så har du alltid muligheten til å hive deg over tilbud når de kommer uten å måtte låne til det (eller vente på lønningsdagen). Og det gir en psykologisk ro å vite at det skal en del til for å velte økonomien din.

• Liker 1
Skrevet
tom1986 skrev (Akkurat nå):

1,5-2 millioner kr.

Seriøst? 😁

Anonymkode: a9360...fa2

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Seriøst? 😁

Seriøst. Man bør ha så mye raskt tilgjengelig.

Skrevet

Buffer er, la oss innrømme:....komfortsonen! 

Ekspertene anbefaler folk å komme seg ut av komfortsonen!! 

Altså kanskje det best kan være å eie ingenting......0 kr. på bufferkonto? 

Faktisk null buffer kan bidra til adrenalin-rik liv, mye stress... maksimal utfordring! 

Hva synes dere, går det greit å donere bort alt vi eier og satse på et buffer-fri liv?

Skrevet

jeg synes de ideene folk har om buffer bærer preg av at man ukritisk tar inn rådene fra forbruksøkonomer på autopilot. Hvorfor skal man ha 2-3 månedslønner i buffer? en månedslønn og en månedslønn kan være vidt forskjellige beløp? hvordan forholder disse anbefalte beløpene seg til hvilke utgifter man faktisk har en risiko for å møte? hva er det  meningen at det skal dekke? en vaskemaskin? hvem er det som har vaskemaskin verd tre månedslønner? hvilken bil er verd en reparasjon på tre månedslønner? tap av jobb? hørt om NAV? Jeg skjønner ikke resonnementet deres. Eller vent - er der egentlig et resonnement under? jeg opplever at disse ekspertene drar dette tallet og dette behovet rett ut av lufta, uten begrunnelse. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

jeg synes de ideene folk har om buffer bærer preg av at man ukritisk tar inn rådene fra forbruksøkonomer på autopilot. Hvorfor skal man ha 2-3 månedslønner i buffer? en månedslønn og en månedslønn kan være vidt forskjellige beløp? hvordan forholder disse anbefalte beløpene seg til hvilke utgifter man faktisk har en risiko for å møte? hva er det  meningen at det skal dekke? en vaskemaskin? hvem er det som har vaskemaskin verd tre månedslønner? hvilken bil er verd en reparasjon på tre månedslønner? tap av jobb? hørt om NAV? Jeg skjønner ikke resonnementet deres. Eller vent - er der egentlig et resonnement under? jeg opplever at disse ekspertene drar dette tallet og dette behovet rett ut av lufta, uten begrunnelse. 

Og hvorfor akkurat 2-3 månedslønner og ikke 10 eller 15? Er det fordi 10-15 er urealistisk for mange eller fordi det ikke er noe vits? 
Jeg synes at hvor mye du bør ha i buffer kommer helt an på hvor trygg jobb du har. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 22.39):

Jeg sitter å vurderer hvor stor buffer man trenger på konto.

Det lønner seg jo ikke å ha penger stående på konto med mindre man sparer til noe spesielt.

Så hvor stor buffer bør man ha på konto mener dere?

Anonymkode: ac01f...54a

200 000-300 000

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

200 000-300 000

Anonymkode: 775e3...6c2

Dette er på konto og ikke i aksjer/fond siden du spurte om buffer 

Anonymkode: 775e3...6c2

Skrevet

Du mener at fu tror det er helt vanlig at nyere kloakkrør ryker helt uforutsett? Det er lurt å sjekke tilstanden hvis man har gamle rør. Vi har nye rør.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du mener at fu tror det er helt vanlig at nyere kloakkrør ryker helt uforutsett? Det er lurt å sjekke tilstanden hvis man har gamle rør. Vi har nye rør.

En buffer er jo for uplanlagte hendelser, du trenger den jo ikke dersom alt er kjent og du er altruistisk

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En buffer er jo for uplanlagte hendelser, du trenger den jo ikke dersom alt er kjent og du er altruistisk

Mitt poeng er at når man eier en enebolig bør man sette seg såppass mye inn i ting at det er en minimal risiko for at det oppstår noe som er helt uforutsett og kjempedyrt. Såppass minimal at pengene fint kan stå i fond.

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Mitt poeng er at når man eier en enebolig bør man sette seg såppass mye inn i ting at det er en minimal risiko for at det oppstår noe som er helt uforutsett og kjempedyrt. Såppass minimal at pengene fint kan stå i fond.

Og mitt poeng som du understreker her er at det finnes en risiko, men man gjør hva man klarer for å minimere den (men min løsning er å ha en buffer, mens din løsning er å selge seg ned i fond).

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for forherligelse av lovbrudd.

- Rhodiola, mod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...