Gå til innhold

Hvor stor buffer bør man ha, mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg foretrekker å ha mer enn bare et par-tre netto månedsinntekter på konto. Vil være i stand til å betale hva som skulle dukke opp. Jeg har pt 128 000 på sparekonto. Det er passe. 

Anonymkode: 185e6...ccc

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i andel og har ikke bil, så vi har 'bare" 50 000,- i buffer. 

Vi har ca 200 000,- i fond. 

Anonymkode: 1c0f0...b91

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ca 350 000 på sparekonto, men har fast sparesum på 30 000 i fond per mnd. Har hatt det noen mnd.

Tør ikke sette en så stor sum inn på en gang. Sprer det over tid, og nylig var det -0,2%. Heldigvis litt opp igjen nå☺️

Siden jeg skal kjøpe bil neste år vil jeg ha noe på konto. Det er nedtur å måtte selge med tap fordi jeg må ha penger kjapt🤷‍♀️

Anonymkode: 4e943...6ca

Skrevet

Vi har gammelt hus og er ikke helt ferdig med oppussing, har låve, to garasjer to biler, traktor, båt, tre ganske store barn(eldste er på vei til utveksling til neste år) Vi liker å ha et par hundre tusen på sparekonto. Da vi hadde én bil og bodde i leilighet hadde vi en del mindre. Vi har i tillegg en del penger i aksjer, og har ikke maksimalt lån på gården.

Anonymkode: ece28...2be

Skrevet

0,- i ren buffer.. Overfører fra Rammelån ved behov.

Anonymkode: 4add8...f63

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg sitter å vurderer hvor stor buffer man trenger på konto.

Det lønner seg jo ikke å ha penger stående på konto med mindre man sparer til noe spesielt.

Så hvor stor buffer bør man ha på konto mener dere?

Anonymkode: ac01f...54a

Bør og bør. Et par månedslønner er nok sunt.

Skrevet

En buffer er en "forsikring" for uventede utgifter, og alle forsikringer koster noe. I dette tilfelle er prisen på en buffer dagens inflasjon, og den burde ikke være investert noen plass, men ligge tilgjengelig på konto. Når pandemien slo til så stupte alle verdens børser også. Flere fikk problemer, og alle som hadde hele bufferen sin investert i pandemiens-start ville måttet selge seg ut på et veldig ugunstig tidspunkt.

Anonymkode: f73b7...e18

• Liker 2
Skrevet

Vi har enebolig. Ikke under 100.000 er vi enige om, altså en god del mnd med faste utgifter eller en større reparasjon.

Anonymkode: 16ade...70b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

En buffer er en "forsikring" for uventede utgifter, og alle forsikringer koster noe. I dette tilfelle er prisen på en buffer dagens inflasjon, og den burde ikke være investert noen plass, men ligge tilgjengelig på konto. Når pandemien slo til så stupte alle verdens børser også. Flere fikk problemer, og alle som hadde hele bufferen sin investert i pandemiens-start ville måttet selge seg ut på et veldig ugunstig tidspunkt.

Anonymkode: f73b7...e18

Hvis man har jobber som er helt trygg, trenger man ikke forsikre seg mot pandemi ved å ha en stor bufferkonto. Det er rett og slett utrolig lite smart å ha over 100K stående på en vanlig bufferkonto, fordi folk flest vil ikke kunne få så store uforutsette utgifter på kort tid hvis de har en trygg jobb og normal økonomi. Det er begrenset hvor mange vaskemaskiner som kan ryke på et par måneder for eksempel, eller hva som kan gå galt med en bil som er relativt ny med toppkasko. 

Men folk skal absolutt få lov til å være lite smart hvis de ønsker det 😊

Anonymkode: c5c7a...68a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis man har jobber som er helt trygg, trenger man ikke forsikre seg mot pandemi ved å ha en stor bufferkonto. Det er rett og slett utrolig lite smart å ha over 100K stående på en vanlig bufferkonto, fordi folk flest vil ikke kunne få så store uforutsette utgifter på kort tid hvis de har en trygg jobb og normal økonomi. Det er begrenset hvor mange vaskemaskiner som kan ryke på et par måneder for eksempel, eller hva som kan gå galt med en bil som er relativt ny med toppkasko. 

Hva mener du med lite smart? 

Anonymkode: a9360...fa2

Skrevet

Det kommer an på økonomien.

Jeg har god nok økonomi til at jeg tåler permittering, eller annet som gjør at inntekten reduseres. Jeg har halvannen månedslønn på buffer, i tilfelle uforutsett. Jeg har relativt nye hvitevarer, og gode forsikringsordninger så frykter ikke de utgiftene. Men jeg får fullstendig krise om bilen ryker, så da har jeg nok til å tåle noen reperasjoner og eventuelt nok til å kjøpe en annen bil om reperasjoner skulle bli for dyrt på den jeg har. Jeg vil også ha nok på buffer til veterinær, tannlege,  eller noe så enkelt som at jeg plutselig får lyst på en eller annennlitt dyrere gjenstand...

Men sparer også en del i fond.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mange ting som kan ryke som koster mye mer enn en vaskemaskin hvis man har hus og bil.

Anonymkode: 73867...3d7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er mange ting som kan ryke som koster mye mer enn en vaskemaskin hvis man har hus og bil.

Anonymkode: 73867...3d7

Sjeldent noe som må betales over natta. Jevnlig vedlikehold bør planlegges og avsettes penger til. 

Anonymkode: 40bf7...c29

• Liker 1
Skrevet

Okei, jeg forstår dette med inflasjon. Men. Det er jo alltid en liten risk i å plassere pengene i et fond. Så hvis man har en plass mellom 100K og 3mill på konto; er det da bedre å bruke de opp, enn å ha de plassert i banken? 😆

• Liker 1
Skrevet
Eignarf skrev (2 timer siden):

Okei, jeg forstår dette med inflasjon. Men. Det er jo alltid en liten risk i å plassere pengene i et fond. Så hvis man har en plass mellom 100K og 3mill på konto; er det da bedre å bruke de opp, enn å ha de plassert i banken? 😆

Her gjør vi det slik at når vi har bufferen på 100K i orden (noe vi har), så sparer vi opp en stund til å legge pengene i boligen. Akkurat nå sparer vi frem til sommeren for å pusse opp et bad.

Samtidig sparer vi i aksjer og fond, men det skjer hver mnd. Kontanter legger vi i nevnte sparing til økning av verdi på eiendom, og betaler ned boliglånet raskt.

Dette passer oss som vil bli gjeldsfri om 8-9 år (når vi er 40), og som ikke vil jobbe fulltid hele livet. Du må avveie når du trenger pengene, og hva du vil bruke pengene dine på før du bestemmer deg for hvor du skal plassere de.

Anonymkode: 16ade...70b

• Liker 1
Skrevet (endret)

Det spørs veldig hvilken økonomisk situasjon man selv er i. Det er altså ingen "universell fasit" til spørsmålet og alle burde ta en individuell vurdering :) 

Hvis du har mye i inntekt, har nedbetalt eiendom og sitter "godt i det", så kan man alltid betale store plutselige utgifter og/eller betale ned større utgifter med å ta rammelån med pant i eiendommen (låne opp i eiendommen).

Har man lite inntekt og ikke i stand til å betale store uforutsette utgifter så burde man ha en buffer på minst 3x inntekt mener vel de fleste. 

Da kan det også være nyttig å forstå hva som er forventet levetid på ting og sette av penger til dette separat. F.eks. hvitevarer 5 år, små elektronikk som mobiltelefoner 2 år. Det er også en ekstra fare for at småelektronikk "mistes" og knuses, da er det heldigvis godt å vite at det finnes mange rimelige alternativer fremfor den dyreste telefonen på markedet.

Endret av Pachka Sigaret
Skrevet

Jeg tenker at 3x inntekt blir feil, mener heller det bra vært 3x månedlige utgifter.

Anonymkode: 120f5...c0d

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt de som sier de ikke har buffer, men de sparer i fond?:klo: Et fond er da en like god buffer som noe annet? Det er vel ikke et krav at buffer må stå på en bankkonto?

Til spørsmålet i HI: Det kommer helt an på hva man har av verdier (hus, hytte, båt) og om man har barn etc. Men jeg tenker 100.000 er et greit sted å begynne. Jeg ville ikke hatt noe mindre ihvertfall.

• Liker 2
Skrevet

Kommer jo helt an på forbruket. Men det bør være nok til å tåle større uforutsette utgifter uten å bli ruinert. Som feks dersom vaskemaskinen og komfyren skulle ryke samtidig som bilen trengte en lang tur på verksted;) Tre månedslønner hørtes fornuftig ut. Samtidig som en ikke bør ha skrapa buffer etter de uforutsette regningene heller…

Anonymkode: 497a4...0e0

• Liker 1
Skrevet
Knirke skrev (7 timer siden):

Jeg skjønner ikke helt de som sier de ikke har buffer, men de sparer i fond?:klo: Et fond er da en like god buffer som noe annet? Det er vel ikke et krav at buffer må stå på en bankkonto?

Enig. Jeg svarte over at vi har buffer, og den befinner seg i rammelånet vårt. En buffer er i mine øyne en større sum penger man har tilgang til i løpet av noen dager, som ellers er "til overs".

Anonymkode: 6efdc...c9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...