AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg sitter å vurderer hvor stor buffer man trenger på konto. Det lønner seg jo ikke å ha penger stående på konto med mindre man sparer til noe spesielt. Så hvor stor buffer bør man ha på konto mener dere? Anonymkode: ac01f...54a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 2-3 månedslønner tror jeg eksperter anbefaler. Anonymkode: 986f0...90f 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Mener det snakkes om 3 mnd lønninger som en tommelfingerregel. Anonymkode: 7ac27...f2b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 I hvert fall et avdrag på lån, en bilreparasjon og en hvitvarekostnad tenker jeg. Anonymkode: 5f26e...897 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Kommer an på.. Eier du 2 bilder, hus og hytta så er det greit med en fin buffer. Eier du kun en liten leilighet i et nybygg f.eks ville jeg ikke følt behovet for så mye. Vi er to voksene + 1 barn som eier leilighet og har bil. Har vel ca 20.000 på felles bufferkonto og syns det er nok for oss. Sparer heller i fond og kan ta ut der om det er krise (aldri skjedd) eller låner litt opp på boliglånet. Eller hvis du har lånt maks av hva du kan låne på hus/leilighet ville jeg også ønsket mer buffer Anonymkode: 0101f...3a6 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Bufferen min akkurat nå er på 496 kroner. Er absolutt ikke komfortabel med det. Har pleid å ligge på rundt 3 månedslønner. Anonymkode: 9d1a5...d48 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Kommer an på inntekter og utgifter. Har man solid inntekt og god sikkerhet i bolig synes jeg ikke det er nødvendig å ha så mye på bankkonto. Jeg setter selv det meste i aksjer/fond og har bare ca 20’ på konto + det som akkumuleres opp på regningskontoen. Har kredittkort på 50’ jeg heller bruker og det betaler jeg senest på neste lønning for å unngå renter. Har man gammel bolig/bil, usikre inntekter, og generelt en noe trangere økonomi burde bufferen være noe større. Anonymkode: 40bf7...c29 4
Eignarf Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg sitter å vurderer hvor stor buffer man trenger på konto. Det lønner seg jo ikke å ha penger stående på konto med mindre man sparer til noe spesielt. Så hvor stor buffer bør man ha på konto mener dere? Anonymkode: ac01f...54a Hvorfor lønner det seg ikke å ha penger på konto om man ikke sparer til noe spesielt? 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Jo mer verdier og ansvar man har, dess større buffer. En student trenger kun en liten buffer, mens et par med hus, hytte og to biler og barn bør ha en større buffer. Anonymkode: 08379...8ac 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Eignarf skrev (23 minutter siden): Hvorfor lønner det seg ikke å ha penger på konto om man ikke sparer til noe spesielt? Jeg får for tiden 0,25 % rente på min "Superspar"-konto hos DNB, sammenlignet med ca. 14 % avkastning i fond. Til ts: Vi har rammelån og "oppbevarer" bufferen der. Anonymkode: 6efdc...c9d 2
badevakta Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 Eignarf skrev (26 minutter siden): Hvorfor lønner det seg ikke å ha penger på konto om man ikke sparer til noe spesielt? Inflasjon spiser opp verdien på pengene dine. De blir mindre verdt ved at du om ett år ikke vil kunne kjøpe det samme som i dag pga prisvekst. Renta i bank er omtrent 0. 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Jeg har nå 100 000 på bufferkonto og det er minimum for min del. Sparer utover dette litt på konto til ferier eller andre dyrere ting jeg ønsker meg. Resten spares i fond. Har fast og trygg jobb i helsevesenet. Eier tomannsbolig, har bil, samboer og snart to barn. Anonymkode: f35c9...240 2
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 Hva man må ha i buffer kommer helt an på økonomien din. Jeg kan låne penger om jeg trenger det. Så plasserer jeg heller pengene mine i fond eller eiendom. For øvrig synes jeg det er tullete å ikke anse aksjefond som likvide midler som det tydelig vis er en del her som gjør. Det går helt fint an å ha alt av midler i fond. Det tar bare noen dager å selge fondsandeler. Og har du noen hundre tusen i fond, har du økonomi som tilsier at du har et kredittkort eller to med grei kredittgrense. Svaret blir at du må ha mer i buffer jo trangere økonomi du har. AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 22.57): Jo mer verdier og ansvar man har, dess større buffer. En student trenger kun en liten buffer, mens et par med hus, hytte og to biler og barn bør ha en større buffer. Anonymkode: 08379...8ac Ikke nødvendig vis enig med deg. Har man god økonomi, mye verdier, ikke benyttet hele lånerammen sin og god sikkerhet, er man ikke avhengig av en buffer. Da kan man finansiere på annen måte enn å ha penger på bok. De som hovedsakelig trenger en stor buffer er de med svak økonomi. 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Vi har rammelån med låneramme langt over det lånet står på nå. Det er vår buffer. Anonymkode: b741e...a48 5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Hvis man bor i leilighet og har nogenlunde forutsigbar økonomi: cirka 1 månedslønn i buffer. Hvis man bor i enebolig hvor vedlikehold og evt oppussing er uforutsigbart: 3 månedslønner + Anonymkode: afe50...6c7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 Eignarf skrev (6 timer siden): Hvorfor lønner det seg ikke å ha penger på konto om man ikke sparer til noe spesielt? Årlig inflasjon på 2-4% i gjennomsnitt ( alt du bruker penger på blir dyrere). Bankrente på 0.25% = - (minus) 1,75-3,75% verdiøkning(verdireduksjon) hvert år pengene dine er i banken når renten er så lav som nå. Har du dem feks i et fond der pengene øker med 10% årlig, vil de i praksis ikke øke med 10%. Men 6-8% økning årlig grunnet inflasjon. Å ha noe mer enn en buffer (krisekonto) stående på en sparekonto der renten ikke engang utjevner den årlige inflasjonen er ren idioti. Anonymkode: f9779...10d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Årlig inflasjon på 2-4% i gjennomsnitt ( alt du bruker penger på blir dyrere). Bankrente på 0.25% = - (minus) 1,75-3,75% verdiøkning(verdireduksjon) hvert år pengene dine er i banken når renten er så lav som nå. Har du dem feks i et fond der pengene øker med 10% årlig, vil de i praksis ikke øke med 10%. Men 6-8% økning årlig grunnet inflasjon. Å ha noe mer enn en buffer (krisekonto) stående på en sparekonto der renten ikke engang utjevner den årlige inflasjonen er ren idioti. Anonymkode: f9779...10d Uenig. Det er kanskje «idioti», men det er sikrere enn å plutselig tape mye i fond AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 22.43): Mener det snakkes om 3 mnd lønninger som en tommelfingerregel. Anonymkode: 7ac27...f2b Det bør vel være litt mer nå pga mange permitteringer og usikkerhet. Anonymkode: a9360...fa2 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 Jeg mener at det kommer an på økonomien. Som noen over sa, med bedre økonomi trengs mindre buffer. Vi har valgt å ikke ha buffer. Vi putter alle pengene inn fond. Men så har vi nytt hus og to nye biler, over mill i fond, og 2 kredittkort med 100k hver. Vi sitter igjen med 20-30k hver måned, så hvis vaskemaskin ryker så har vi mer enn nok til å erstatte den. Dersom det skulle dukke opp enda dyrere ting så kan vi alltid bruke kredittkort de 2-3 dagene til pengene fra fond er på konto. Men dette har aldri skjedd at vi har trengt. Vi har også div kontoer til ferie, hobby etc, og samlet så har vi vel ca 40-50k på dem. Men de som har det trangt, og hvor en høy strømregning kan velte hele budsjettet mener jeg bør ha buffer tilsvarende 2-3 lønninger. Og gode forsikringer for hus/leilighet. AnonymBruker skrev (20 timer siden): Det bør vel være litt mer nå pga mange permitteringer og usikkerhet. Anonymkode: a9360...fa2 Det er jo ikke alle som har usikre jobber. Ja, en del bransjer har de tøft, men for andre, for eksempel helsevesen har det aldri vært lettere å tjene mer enn nå. Også jobber jo en god del av befolkningen i trygge statlige jobber. Anonymkode: bfc61...2c6 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Tenker det mest fornuftige er å ha nok til å kjøpe ny vaskemaskin, reparere bilen og få tannpine holder på buffer, så kan man ha resten i andre investeringer. F.eks fond. Hvis man skulle Miste jobben kan man hente penger fra fond. Anonymkode: b1383...8c5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå