AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Og hvorfor nevnes ikke helsefagarbeidere med et eneste ord? Hvem er disse personene som har så mye i mot sykepleiere? Har de høyere eller lavere utdanning enn oss? Og tror de helt på alvor at den eneste arbeidsoppgaven sykepleiere har er å vaske rumper? Altså at vi vasker pasienten i rumpa i 8 timer? Anonymkode: ff8b5...7d7 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 De er bare misunnelige🤓 Anonymkode: b0466...10c 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og hvorfor nevnes ikke helsefagarbeidere med et eneste ord? Hvem er disse personene som har så mye i mot sykepleiere? Har de høyere eller lavere utdanning enn oss? Og tror de helt på alvor at den eneste arbeidsoppgaven sykepleiere har er å vaske rumper? Altså at vi vasker pasienten i rumpa i 8 timer? Anonymkode: ff8b5...7d7 Det er et troll som oppretter mange (og skriver i samtlige andre) tråder om at sykepleiere er dumme og bare vasker rumper. Så er det et par andre som hiver seg på. Anonymkode: ff00b...a53 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Er vel ofte sykepleiere som kommenterer innlegg som handler om sykepleiere... Anonymkode: 1ec7b...9b2
herzeleid Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Jeg tror det handler mye om at sykepleierne er blant de i samfunnet som har ført en mest aggresiv proffesjonskamp, i følge en del på bekostning av andre grupper i helsevesenet, og at det nok fører til at det er en del som ønsker å ta til orde mot en del av kravene. Kanskje særlig når de virker mindre rimelige, selvmotsigende eller virker basert på "sannheter" en kan betvile sannhetsgehalten i. 15
Knirke Skrevet 30. desember 2021 #6 Skrevet 30. desember 2021 Saken er vel heller at det er så innigranskauen mange sykepleiere på KG, med en høy andel såre tær og mange meninger om hvor viktige de er og hvor høy lønn og status de fortjener. Så da går det sport i å trekke dem opp. Hadde ikke sykepleierne latt seg trigge så lett hadde de ikke fått så mye "hat". Helsefagarbeidere har kanskje en litt mer avslappet og nøktern holdning til eget yrke? Jeg vet ikke altså, det er bare en teori fra min side.. 11
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #7 Skrevet 30. desember 2021 Fordi det er sykepleiere som gjør mest utav seg og tror det bare er de som sliter seg ut til umennesklige arbeidstimer for elendig lønn. Anonymkode: 905fc...fcd 9
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #8 Skrevet 30. desember 2021 Det er nok fordi Sykepleierforbundet er den eneste fagforeningen innen helsevesenet som har drevet med omfattende lønnskamp under en pandemi. Tror jeg knapt har sett en eneste helsefagarbeider, eller deres fagforening(er) uttale seg under hele pandemien? Det er bare sykepleiere hele tiden, med unntak av hvis det er snakk om fastlegekrise. Jeg er ganske sjokkert over hvordan Sykepleierforbundet får inn lønnskamp HVER gang, selv i saker som åpenbart ikke har noe med det å gjøre. Jeg er litt lei av den offermentaliteten, som om sykepleiere er de eneste i helsevesenet som jobber overtid og gjerne skulle tjent mer penger. Leger har for eksempel til *vanlig* minst like høy arbeidsbelastning som det sykepleierne klager over som *ekstraordinær* (og får overtid for)… Sykepleierforbundet prøver å etterlate t inntrykk av at sykepleiere er lavtlønte, mens de faktisk har en helt gjennomsnittlig (pluss) lønn i forhold til kombinasjonen offentlig ansatt + bachelor. En medvirkende faktor er nok at sykepleierne rett og slett er mange, og da blir det ganske mange sykepleiere som lager akkurat den samme tråden her inne: Jeg orker ikke mer turnus, hva annet kan jeg jobbe med uten å gå ned i lønn. Det er forståelig - for det første vil det uansett hele være en viss andel som innser at de har valgt yrke og ønsker å jobbe med noe annet. Jeg har vært der selv, og jeg er ikke sykepleier. Og så virker det kanskje rart at man har valgt å bli sykepleier og likevel blir knekt av turnus, men selv om man vet som 19-åring når man velger studium at sykepleiere jobber kveld og helg, er det brått noe annet når man er 35 med tre barn og virkeligheten slår inn. Det har man som 19-åring ikke noe grunnlag for å kunne forstå. Anonymkode: 81e36...6cc 12
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Tror folk rett og slett er lei av å høre hvor slitne sykepleierne er. Tipper på at de som jobber som portører, renholdere, butikkansatte osv er slitne de og. Tenk på all den ekstra vaskingen renholdere nå driver med? Jeg får vondt i ryggen bare av å tenke på det! Men det blir vel som med strømprisene: hvis naboen klager, så skal jeg og klage! Anonymkode: 9fce4...1a8 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Jeg glemmer ofte at helsefagarbeidere eksisterer og har fagbrev osv. Jeg vet jo egentlig at de er der men jeg glemmer dem pga at de drukner litt i opptøyene sykepleierne lager hele tiden. Og sykepleierne har jo egentlig en helt kurrant lønn når du legger på tilleggene. Har også inntrykk av at det er ett studie de fleste klarer å igjennomføre og ikke er spesielt vanskelig. Anonymkode: 905fc...fcd 7
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tror folk rett og slett er lei av å høre hvor slitne sykepleierne er. Tipper på at de som jobber som portører, renholdere, butikkansatte osv er slitne de og. Tenk på all den ekstra vaskingen renholdere nå driver med? Jeg får vondt i ryggen bare av å tenke på det! Men det blir vel som med strømprisene: hvis naboen klager, så skal jeg og klage! Anonymkode: 9fce4...1a8 At mange sykepleiere syter og klager betyr virkelig ikke at alle sykepleiere gjør dette. Jeg er sykepleier på sykehjem og jeg er bevisst på at helsefagarbeiderne og assistentene jobber beinhardt de også. Jeg er enormt takknemmlig for å ha faglig sterke helsefagarbeidere på jobb. De er mine kolleger som jeg har blitt veldig glad i. På vår arbeidsplass er det en fin kultur, der vi kan ta noe stell/ annet forefallende arbeid for hverandre dersom vi vet noen er ekstra sliten. Da er det snakk om kroppsstell og kjøkkenarbeid f.eks. Ts Anonymkode: ff8b5...7d7 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): At mange sykepleiere syter og klager betyr virkelig ikke at alle sykepleiere gjør dette. Jeg er sykepleier på sykehjem og jeg er bevisst på at helsefagarbeiderne og assistentene jobber beinhardt de også. Jeg er enormt takknemmlig for å ha faglig sterke helsefagarbeidere på jobb. De er mine kolleger som jeg har blitt veldig glad i. På vår arbeidsplass er det en fin kultur, der vi kan ta noe stell/ annet forefallende arbeid for hverandre dersom vi vet noen er ekstra sliten. Da er det snakk om kroppsstell og kjøkkenarbeid f.eks. Ts Anonymkode: ff8b5...7d7 Synes det hørtes ut som dere har det veldig fint! I en annen tråd her var en annen sykepleier så bitter på noen kollegaer at hun ønsket dem ned i lønn.. Anonymkode: 905fc...fcd 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Helsefagarbeidere osv må slutte å syte og bæse. Meld dere inn i et forbund som taler deres sak og som fronter denne. Rister på hodet av alle såre tær som skriver på innlegg på feks siden til Sykepleien. "Hvorfor er ikke helsefagarbeiderne nevnt?" Det er fordi det er en artikkel om og fra Sykepleierforbundet.. Anonymkode: 0da7a...67f 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Opplever også et voldsomt hat mot sykepleiere på kg. Jeg er selv sykepleier. Setter mine kollegaer som er helsefagarbeidere og assistenter umåtelig høyt. Setter stor pris på hver og en av dem, og avdelingen hadde ikke gått rundt uten dem. gjengangeren er dog at ingen av dem hadde orket å være sykepleier i stedet. De ser hvor mye ekstra vi har å gjøre, i tillegg til samme mengde pasientrettet arbeid som de har. Vi har medisinrom og klargjøring av medisiner til 400 pasienter, oppfølging, møter, tverrfaglig samarbeid, rykke ut når noe akutt oppstår, veilede og hjelpe kollegaer som er usikre. I tillegg til at man alltid har det overordna ansvaret. Telefonen kan enkelte vakter ringe uten stans. Jobber i hjemmesykepleien. Anonymkode: 60dc6...00a
Gjest Dikteren Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 Det er vel forskjell på hat og kritikk? Tror ingen går å hater på sykepleiere, men derimot kritiserer dem i hvordan dem legger fram arbeidsforhold, lønn etc. Og hvilken framgangsmåte de har brukt for å kjempe om bedre vilkår. Hvis man først skal kjempe om bedre arbeidsforhold og lønn, så må man kjempe for alle. Ikke bare for seg selv (sykepleiere). Hvis lønnen til sykepleiere skal opp, skal også andre lønninger opp. Jeg tror ikke at sykepleiere har så mye dårligere arbeidsforhold enn andre som jobber innenfor helsevesenet. Likevel er det sykepleierne som har ropt høyest og mest aggressivt. herzeleid skrev (10 timer siden): Jeg tror det handler mye om at sykepleierne er blant de i samfunnet som har ført en mest aggresiv proffesjonskamp, i følge en del på bekostning av andre grupper i helsevesenet, og at det nok fører til at det er en del som ønsker å ta til orde mot en del av kravene. Kanskje særlig når de virker mindre rimelige, selvmotsigende eller virker basert på "sannheter" en kan betvile sannhetsgehalten i. Enig i dette.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 Dikteren skrev (1 time siden): Det er vel forskjell på hat og kritikk? Tror ingen går å hater på sykepleiere, men derimot kritiserer dem i hvordan dem legger fram arbeidsforhold, lønn etc. Og hvilken framgangsmåte de har brukt for å kjempe om bedre vilkår. Hvis man først skal kjempe om bedre arbeidsforhold og lønn, så må man kjempe for alle. Ikke bare for seg selv (sykepleiere). Hvis lønnen til sykepleiere skal opp, skal også andre lønninger opp. Jeg tror ikke at sykepleiere har så mye dårligere arbeidsforhold enn andre som jobber innenfor helsevesenet. Likevel er det sykepleierne som har ropt høyest og mest aggressivt. Enig i dette. Enig med dere begge to. Det er retorikken, både internt på NSF sine sider, og eksternt i media folk reagerer på. Det er både nedlatende og usolidarisk mot andre yrkesgrupper, - særlig mot leger, vernepleiere og helsefagarbeidere - som sykepleierne til stadig mener at de er «bedre enn». «Vi kan noe dere ikke kan», «vernepleiere kan ikke jobbe her eller der», og kollegene deres blir generelt usynliggjort. Det skaper harnisk. Det er synd sykepleiere ikke ser dette selv, men det skyldes antagelig indoktrinering fra sykepleierforbundets side. Anonymkode: 432f7...206 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå