Gå til innhold

Dilemma med eldre og bilkjøring

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min ene forelder har en kjæreste som kort sagt ikke bør kjøre bil mer. Det går bra pga. andre bilister og oppmerksomme fotgjengere liksom, samt at min forelder er "copilot" når de kjører i lag. Jeg er redd det snart skal gå helt galt, utover materielle skader. Tenker særlig på barn.

Utfordringen er at begge to er ekstremt avhengig av at kjæresten har bil(de bor ikke sammen) pga. Elendig helse. Min forelder kommer seg eksempelvis ikke på matbutikk eller apotek uten bil til og fra. Buss er uaktuelt av mange årsaker for begge, men kanskje aller mest min forelder, vedkommende klarer ikke gå til busstoppet eller komme seg opp trinnet i bussen. Jeg bor i en annen by 8t unna i bil, og jeg har ikke noen jeg kan be om å hjelpe til.

Jeg vet jeg bør varsle lege/kommune, men de blir å vite at det er jeg som har gjort det for jeg har mast sånn på forelderen min om å få kjæresten til å frivillig legge fra seg bilkjøring. Men da kommer jo alltid spørsmålet om hvordan normale gjøremål da skal kunne gjennomføres. Og det er en utfordring.

Løsninger som å bestille medisiner og matvarer på døra for min forelder utgår pga. økonomi og manglende teknisk kompetanse til å gjennomføre det. Tilbydd å bistå både med bestilling og økonomisk bistand, men vedkommende vil ikke. 

Min forelder har fått et slikt drosjekort, men det er veldig lite, så det spares i tilfelle kjæresten er syk/bortreist. Ikke vil forelderen min flytte til der jeg bor, jeg kan ikke flytte tilbake. 

Skal jeg varsle og gjøre at de må selge hjemmene sine for å komme litt nærmere sentrum? De har uansett ikke råd til å hverken kjøpe eller leie noe mer sentralt. Hvor skal de bo? De kan jo skade både seg selv og andre i trafikken, og jeg har også sittet på med nestenulykker/utrygg kjøring hver gang. Føler meg så slem:(

Anonymkode: f1404...dab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner at det er kjipt. Men du kommer aldri til å tilgi deg selv hvis du vet alt dette og ikke melder fra. Hvis du vet hvor kjæresten har fastlege ville jeg tatt det derfra. 

Min far mistet nettopp førerkortet på dagen da han ble diagnostisert med begynnende Alzheimer. Jeg har ikke reagert på slike ting du beskriver når han har kjørt, men allikevel var legen krystallklar i hans tilfelle. 

Det er en overgang (dette skjedde bare for noen uker siden), men det må bare til. Det praktiske vil løse seg på et eller annet vis. Heller det enn å skulle vite at du burde meldt fra, også skjer det en ulykke denne personen er årsaken til.... Skjønner at det føles slemt fordi du fratar personen frihet, men å kjøre bil krever faktisk at man er istand til det. Er personen såpass gammel at førerkortet fornyes av lege?

• Liker 10
Skrevet

Uff, dette er skikkelig vanskelig.. 

Er du på besøk der? Jeg ville kanskje ringt politiet en gang de er ute og kjører og fortalt om farlig kjøring. 

De kan drepe noen.. 

Anonymkode: 64ae9...ae7

Skrevet

Dette med eldre og førerkort er helt på tryne. Har en eldre i familien som har passert 92, men fremdeles kjører bil. Noe vedkommende absolutt ikke burde gjøre. Jeg er sjokkert over at lege ikke setter ned foten her. Men vedkommende har nylig fått fornyet lappen for enda 2 år. Greier ikke å gå, har kjøpt automat fordi vedkommende ikke lenger greier å gire. Reaksjonstiden er hårreisende dårlig, har bulket bilen flere ganger i det siste. 

Kan de se klokka og greie å plassere viserne riktig holder det visst til å kjøre bil. Nei, her trengs det strengere ordninger.

Anonymkode: df511...b34

• Liker 7
Skrevet

Har vært i liknende situasjon. Foreldre som bor langt utpå landet. Ikke mulig å komme seg noe sted uten bil, masse problemer når man ikke kan kjøre noe sted osv. 

Men vi tok nøkkelen fra han før legen gjorde noe. Vi kunne rett og slett ikke risikere at noen ble skadet pga vår manglende evne til å ta tak i ting. Det ble litt huskestue. Men det må man tåle. Det praktiske må man rett og slett finne løsninger på. Det kan ikke hindre deg i å gjøre det som er rett. 

Anonymkode: 79804...a34

• Liker 1
Skrevet
Ulrikke skrev (23 timer siden):

Jeg skjønner at det er kjipt. Men du kommer aldri til å tilgi deg selv hvis du vet alt dette og ikke melder fra. Hvis du vet hvor kjæresten har fastlege ville jeg tatt det derfra. 

Min far mistet nettopp førerkortet på dagen da han ble diagnostisert med begynnende Alzheimer. Jeg har ikke reagert på slike ting du beskriver når han har kjørt, men allikevel var legen krystallklar i hans tilfelle. 

Det er en overgang (dette skjedde bare for noen uker siden), men det må bare til. Det praktiske vil løse seg på et eller annet vis. Heller det enn å skulle vite at du burde meldt fra, også skjer det en ulykke denne personen er årsaken til.... Skjønner at det føles slemt fordi du fratar personen frihet, men å kjøre bil krever faktisk at man er istand til det. Er personen såpass gammel at førerkortet fornyes av lege?

Det er akkurat dette med det praktiske jeg bekymrer meg for, når hverken privatbil, taxi eller buss er alternativer. Har jo ikke snakket om det sosiale en gang.

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Uff, dette er skikkelig vanskelig.. 

Er du på besøk der? Jeg ville kanskje ringt politiet en gang de er ute og kjører og fortalt om farlig kjøring. 

De kan drepe noen.. 

Anonymkode: 64ae9...ae7

Sjeldent på besøk dessverre. Men nok til at jeg kjenner til tingenes tilstand.

Dette med eldre og førerkort er helt på tryne. Har en eldre i familien som har passert 92, men fremdeles kjører bil. Noe vedkommende absolutt ikke burde gjøre. Jeg er sjokkert over at lege ikke setter ned foten her. Men vedkommende har nylig fått fornyet lappen for enda 2 år. Greier ikke å gå, har kjøpt automat fordi vedkommende ikke lenger greier å gire. Reaksjonstiden er hårreisende dårlig, har bulket bilen flere ganger i det siste. 

Kan de se klokka og greie å plassere viserne riktig holder det visst til å kjøre bil. Nei, her trengs det strengere ordninger.

Anonymkode: df511...b34

Reaksjonstiden er helt på trynet her også, om situasjonen fanges opp i det hele tatt.

Har vært i liknende situasjon. Foreldre som bor langt utpå landet. Ikke mulig å komme seg noe sted uten bil, masse problemer når man ikke kan kjøre noe sted osv. 

Men vi tok nøkkelen fra han før legen gjorde noe. Vi kunne rett og slett ikke risikere at noen ble skadet pga vår manglende evne til å ta tak i ting. Det ble litt huskestue. Men det må man tåle. Det praktiske må man rett og slett finne løsninger på. Det kan ikke hindre deg i å gjøre det som er rett. 

Anonymkode: 79804...a34

Føler jeg må ha en slags løsning på plass før jeg ringer kommunen (vet ikke fastlege), men vet ærlig talt ikke hva det skal være. Da må jeg rett og slett pendle annenhver helg, og jeg jobber alt hver tredje helg + en helgestilling i nabokommunen. Kan si opp den, men da går lønningen ned nok til at jeg ikke kan betale for å få levert matvarer på døra for noen av dem.

Det som frustrert meg mest er at det ene barnet til min forelders kjæreste er sykepleier, og som avfeier min bekymring. Kjæresten er midt i 80åra forresten. 

Skrevet

Huff, vanskelig problemstilling. Min mor snakket med legen til en gammel dame hun har hjulpet masse, og som er livsfarlig i trafikken. Men den gamle damen er flink til å snakke for seg, så det var ikke lett for legen å oppdage hvor ille det sto til. Vel, hun tok det IKKE bra, og snakker ikke lenger med mamma i dag. Men jeg er helt sikker på at det har spart liv at mamma tok den riktige avgjørelsen. 

En annen opplevelse: Noen jeg vagt kjenner/vet hvem er ble nylig påkjørt og skadet for livet av en mann i 80-årene. Skulle ønske han ikke hadde lappen... 

Anonymkode: 7f7de...b59

• Liker 5
Skrevet

Det er veldig ulikt når eldre er ute av stand til å kjøre bil. Min farmor fikk fornyet førekortet hos legen til hun var 95 år, de siste kjørte hun kun i dagslys ned på butikken i en liten bygd. Hun bor fortsatt hjemme alene i en alder av 99. Svigerfar blir 80 år neste år og sprekere mann skal man se lenge etter så om noen påstår at alle over 80 burde fratas lappen så er jeg uenig. 

Men om familien merker at noe ikke stemmer så burde man ta en diskusjon. Men jeg synes mange eldre burde ta konsekvensen av at dagen kommer at de ikke kan kjøre og flytte et sted hvor de kan gå. Mannens mormor gjorde det når hun var 85, flyttet i leilighet rett over butikken (hun hadde ikke lappen, men pleide før å gå den lange veien til butikken.)  Synes ikke at barna skal måtte ta ansvaret for at gamle forelder skal kunne bo i gokk. 

Anonymkode: db2f3...829

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Huff, vanskelig problemstilling. Min mor snakket med legen til en gammel dame hun har hjulpet masse, og som er livsfarlig i trafikken. Men den gamle damen er flink til å snakke for seg, så det var ikke lett for legen å oppdage hvor ille det sto til. Vel, hun tok det IKKE bra, og snakker ikke lenger med mamma i dag. Men jeg er helt sikker på at det har spart liv at mamma tok den riktige avgjørelsen. 

En annen opplevelse: Noen jeg vagt kjenner/vet hvem er ble nylig påkjørt og skadet for livet av en mann i 80-årene. Skulle ønske han ikke hadde lappen... 

Anonymkode: 7f7de...b59

Tror ikke kjæresten heller vil ta det noe bra, men i det store bildet er reaksjonen på å miste muligheten til bil for begge ikke en gang der de kommer til å bli mest sint for. Det er jo det som kommer etterpå:/

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er veldig ulikt når eldre er ute av stand til å kjøre bil. Min farmor fikk fornyet førekortet hos legen til hun var 95 år, de siste kjørte hun kun i dagslys ned på butikken i en liten bygd. Hun bor fortsatt hjemme alene i en alder av 99. Svigerfar blir 80 år neste år og sprekere mann skal man se lenge etter så om noen påstår at alle over 80 burde fratas lappen så er jeg uenig. 

Men om familien merker at noe ikke stemmer så burde man ta en diskusjon. Men jeg synes mange eldre burde ta konsekvensen av at dagen kommer at de ikke kan kjøre og flytte et sted hvor de kan gå. Mannens mormor gjorde det når hun var 85, flyttet i leilighet rett over butikken (hun hadde ikke lappen, men pleide før å gå den lange veien til butikken.)  Synes ikke at barna skal måtte ta ansvaret for at gamle forelder skal kunne bo i gokk. 

Anonymkode: db2f3...829

Mange kan kjøre bil hele livet uten problemer, kjæresten til min forelder kan dessverre ikke det. Er så snill så skulle gjerne ønske det annerledes, men det er ikke noen tvil. Det oppstår situasjoner hver gang jeg har sittet på, og det er jo ikke så ofte. Min forelder forteller om mange situasjoner på tlf og. 

Det triste er at de ikke en gang bor i gokk; jeg går fra min forelder til sentrum på 20-30 minutter. Kjæresten lengre, 50 minutter kanskje. Men selv 5 minutes er for langt for min forelder, så dårlig stelt er det. 

Og uansett om mitt forslag om å bestille mat og medisiner på nett så er det sosiale likevel en utfordring. Forelderen min vil unngå for mye besøk for vedkommende klarer ikke med det. Bare å servere kaffe er tungt. Det er også masse hjelpemidler ol som gjør det rotete og flaut. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er noe dilemma i det hele tatt. Broren min sitter i rullestol pga en 80-åring som ikke burde hatt lappen lenger. (Han hadde den ikke lenger etter ulykken da...)

Anonymkode: fc12c...427

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg synes ikke det er noe dilemma i det hele tatt. Broren min sitter i rullestol pga en 80-åring som ikke burde hatt lappen lenger. (Han hadde den ikke lenger etter ulykken da...)

Nei, det burde virkelig ikke være et dilemma. Når det gjelder noe så alvorlig, så kan man ikke tenke på at vedkommende det gjelder "kan bli såret", eller at det blir upraktisk for h*n.  Forferdelig trist å høre om din bror😔

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig i at det ikke bør være et dilemma; realiteten er likevel at jeg må finne en løsning på det som kommer etterpå. Så jeg antar jeg spør om råd om hvordan jeg skal løse dette praktisk? Hvordan skal, særlig min forelder, komme seg på apotek, lege-og sykehustimer, og butikk som et absolutt minimum for å dekke grunnleggende behov?

Ser noen nevner TT-kort, min forelder har det, men beløpet er så lite at det ikke er tilstrekkelig for handling en gang i mnd en gang.

Anonymkode: 5f45a...5eb

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt enig i at det ikke bør være et dilemma; realiteten er likevel at jeg må finne en løsning på det som kommer etterpå. Så jeg antar jeg spør om råd om hvordan jeg skal løse dette praktisk? Hvordan skal, særlig min forelder, komme seg på apotek, lege-og sykehustimer, og butikk som et absolutt minimum for å dekke grunnleggende behov?

Ser noen nevner TT-kort, min forelder har det, men beløpet er så lite at det ikke er tilstrekkelig for handling en gang i mnd en gang.

Meld fra NÅ, tenk på det praktiske etterpå. Hva vil du føle hvis de tar livet av seg selv eller andre i trafikken mens du grubler på dette?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vil bare si at jeg forstår deg godt. Dere som sier at man skal ta seg av det praktiske etterpå: det praktiske er faktisk utrolig viktig. Kom med ideer der i stedet for å kritisere ts.

Er litt i samme situasjon. Ennå går det på et vis, og han kjører svært lite. Dessverre tilbyr ikke butikkene levering en gang. Jeg sjekket det da jeg prøvde å finne en løsning på handling i forbindelse med sykdom. Føler meg også hjelpesløs. Vanskelig å få gjort så mye.

Anonymkode: 7c3ed...b95

AnonymBruker
Skrevet

Omsorgsbolig i kommunen? Eldrehjem? Hjemmesykepleie kommer vel med medisiner? Kommunen skal ta vare på sine beboere når de ikke klarer seg selv lenger, selv om det tilbudet ikke alltid er så rikt. 

Men jeg ville hørt med kommunen. 

Anonymkode: 67a0a...4a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror alle over 75 blir innkalt til lege for en test. Pappa ble det. Han strøk på testen og mistet lappen, men kunne ta oppkjøring på biltilsynet og få igjen lappen om kan besto. Det klarte han. 
han hadde treg reaksjonsevne på testen hos legen. 
ikke var han en god sjåfør heller. Kjørte midt på veien. 
Han hadde fått kognitiv svikt, noe en får med alderen. 
han fikk et lite slag og utviklet demens, så han er uten lappen. 
be legen hans innkalle til testing ang alder og bilkjøring.

vet det er surt, pappa var sint i ett år.. men det er for eget beste. 

Anonymkode: b08af...429

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men har de ikke råd til taxi? Synes det alltid er snakk om ting er så dyrt for de stakkars eldre, og jeg er fullt klar over at det er en del eldre som virkelig har dårlig råd, men de fleste eldre jeg vet om, sitter (relativt) godt i det med nedbetalt hus osv. Det gjelder kanskje her også, hvis de bor usentralt til i hver sin enebolig?

AnonymBruker
Skrevet

Du skal selvfølgelig sende bekymringsmelding til fastlege. Min svigermor ble rasende da vi gjorde det, men det måtte gjøres. 

Din forelder har rett til hjelp fra hjemmehjelp. De handler, eller tar med din forelder på butikk. Hjemmesykepleie leverer medisiner, og har full kontroll på når det trengs nye medisiner. TT-kort kan økes sum på. De fleste kommuner har tilbud om støttekontakt til eldre som ikke kommer seg ut alene. Min mor har det 4 timer i uka. De drar til frisør, på butikk, til lege, på kafé, kino osv. 

Anonymkode: 04ac8...f19

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre veldig vanskelig å frata noen førerkortet selv om man varsler de riktige etater flere ganger. Min mor var en meget dårlig sjåfør og burde absolutt ikke kjøre bil, men hun bestod de enkle kognitive testene hos fastlegen og fikk derfor beholde førerkortet. Vi varslet fastlegen hennes mange ganger, dokumenterte bekymringene våre med bilder av stadig flere skader på bilen osv. Noe vi også gjorde til politiet, flere ganger.

Hun bodde i en generasjonsdel her hos oss og vi kunne derfor følge nøye med på det som skjedde.

Hun brukte også sterke smertestillende og burde av den grunn heller ikke kjøre, men til det svarte fastlegen at han hadde forklart henne grundig om at det måtte gå minst 8 timer før hun kunne kjøre, hvis hun hadde tatt en tablett. Flere ganger kolliderte hun her hjemme på gårdsplassen, både i biler og i hus og vi varslet hver gang. Men ingenting hjalp.

Så tok vi fra henne bilnøklene. Da ringte hun politiet og denne gangen kom de! De var her i løpet av et kvarter og konklusjonen deres var at vi ikke hadde myndighet til å ta fra henne nøklene og vi måtte gi de tilbake under påsyn av politiet. Til tross for at de gikk rundt bilen hennes og så på alle skadene, den hang nesten ikke sammen. 

Senere samme dag kjørte hun avgårde. Og da skjedde det fatale. Hun bulket først inn i en parkert bil og kjørte bare videre. Vitner tok bilder og ringte politiet. Og på vei hjem så var hun vel så oppskjørtet at hun kjørte på en eldre dame med hund, i et fotgjengerfelt. Hunden døde, damen ble skadet. Ikke livstruende, men hun knakk lårhalsen mm. Men moren min kjørte videre. Hun kom inn på gårdsplassen her omtrent samtidig med politiet. To av de var de som hadde vært her tidligere på dagen og de sa at de hadde vært bekymret for kjøringen hennes, men at de ikke hadde noen  hjemmel/grunnlag for å frata henne førerkortet annet enn min bekymring og det var ikke nok.

Dagen etter døde moren min av en massiv hjerneblødning så saken ble dermed avsluttet uten videre etterforskning og en rettssak. Dessverre, for ansvaret her burde virkelig bli plassert.

Vi har rapportert legen hennes inn til fylkeslegen, men utover brevet hvor de bekreftet å ha mottatt klagen har vi ikke hørt noe mer. Og nå er det godt over et år siden dette hendte. 

Vi har dokumentert over 20 henvendelser til fastlege, politi og Statsforvalteren i et forsøk på å frata henne førerkortet, uten noen respons. Så når noen sier at det bare er å varsle, så vet de ikke hva det innebærer. Det er ikke så lett som man skulle tro.

Anonymkode: a98ea...843

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...