Gå til innhold

Kan jeg la andre trøste babyen når hun bare roer seg hos meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er dessverre blitt nærmest som alenemor, da pappa til baby har blitt psykisk syk og ikke i stand til å ta seg av vår baby på 4 mnd. Jeg har vært opptatt av at baby skal møte andre enn meg, og bl.a. har vi overnattet en del hos svigermor (jeg og babyen sammen så klart). For noen mnd siden klarte svigermor å trøste baby når hun gråt, men nå er det bare jeg som gjelder. Hun kan virke usikker når ikke jeg er tilstede, så jeg er alltid i nærheten når andre holder henne o.l. jeg tar henne tilbake hvis hun begynner å gråte mye, da roer hun seg alltid med en gang. Hun søker ofte blikket mitt når hun er hos andre. Jeg håper dette er normalt... fikk en kommentar om at jeg burde "venne" henne til å kunne bli trøstet av andre. Men det føles helt feil siden hun søker sånn til meg. Jeg stoler på magefølelsen min her. 

Nå skal vi reise til min far og være der i flere uker. Jeg kunne tenke meg å få litt hjelp til legginga, da jeg ønsker å avvenne babyen å bare sovne til puppen. Hun våkner mange, mange ganger hver natt, og jeg vil forsøke å gi henne pupp før leggetid, så hun kan sovne uten pupp. Kanskje hun får til å sove litt lengre strekk etterhvert da. Jeg hørte på en episode med søvnekspert Caroline Lorentzen(?) Som snakka om hvordan man kunne gjøre dette - at mammaen la babyen 2 dager på rad, og deretter pappaen. Og at den ikke fikk pupp når den skulle sovne, men bare bli trøsta (men kunne få pupp når den våkna, de første ukene hvertfall)

Jeg lurer på om jeg skal be pappaen min om å hjelpe meg, når vi har vært der noen dager og babyen kjenner igjen morfaren sin. Ville dere gjort det? Jeg får jo så utrolig vondt inni meg når hun gråter hos noen andre, så det føles helt feil... men det hadde vært så godt med littegrann avlastning. 

Noen tanker??

Anonymkode: 841ff...b75

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min baby er 4,5 mnd og sovner bare til puppen om kvelden. Våkner også mange ganger på natta for amming. Jeg tenker det er helt greit å få hjelp til et opplegg som du beskriver, og at bestefar fint kan hjelpe til (jeg kommer til å få hjelp av barnefar med leggingen etterhvert). Men, for meg og babyen min er 4,5 mnd for lite. Kommer til å vente til han er et sted mellom 6 og 8 mnd. Tenker at din baby også er liten ennå og det kan være litt tidlig for et sånt opplegg. Hun spiser vel ikke særlig med annen mat heller ennå. Samtidig skjønner jeg at du er sliten. Har du mulighet til å få noe avlastning på dagtid så du kan få hvilt da? Jeg sover med babyen hver dag og det hjelper mye. Bare du kan føle på når det er rett timing for deg og din baby. Men å få hjelp av andre når du først skal kjøre et sånt opplegg er lurt. Vanskeligere å få baby til å roe seg uten pupp om du er der. Lykke til ❤️

Anonymkode: 5afa4...b50

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er dessverre blitt nærmest som alenemor, da pappa til baby har blitt psykisk syk og ikke i stand til å ta seg av vår baby på 4 mnd. Jeg har vært opptatt av at baby skal møte andre enn meg, og bl.a. har vi overnattet en del hos svigermor (jeg og babyen sammen så klart). For noen mnd siden klarte svigermor å trøste baby når hun gråt, men nå er det bare jeg som gjelder. Hun kan virke usikker når ikke jeg er tilstede, så jeg er alltid i nærheten når andre holder henne o.l. jeg tar henne tilbake hvis hun begynner å gråte mye, da roer hun seg alltid med en gang. Hun søker ofte blikket mitt når hun er hos andre. Jeg håper dette er normalt... fikk en kommentar om at jeg burde "venne" henne til å kunne bli trøstet av andre. Men det føles helt feil siden hun søker sånn til meg. Jeg stoler på magefølelsen min her. 

Nå skal vi reise til min far og være der i flere uker. Jeg kunne tenke meg å få litt hjelp til legginga, da jeg ønsker å avvenne babyen å bare sovne til puppen. Hun våkner mange, mange ganger hver natt, og jeg vil forsøke å gi henne pupp før leggetid, så hun kan sovne uten pupp. Kanskje hun får til å sove litt lengre strekk etterhvert da. Jeg hørte på en episode med søvnekspert Caroline Lorentzen(?) Som snakka om hvordan man kunne gjøre dette - at mammaen la babyen 2 dager på rad, og deretter pappaen. Og at den ikke fikk pupp når den skulle sovne, men bare bli trøsta (men kunne få pupp når den våkna, de første ukene hvertfall)

Jeg lurer på om jeg skal be pappaen min om å hjelpe meg, når vi har vært der noen dager og babyen kjenner igjen morfaren sin. Ville dere gjort det? Jeg får jo så utrolig vondt inni meg når hun gråter hos noen andre, så det føles helt feil... men det hadde vært så godt med littegrann avlastning. 

Noen tanker??

Legging av en så liten baby er det nok bare mamma og pappa som bør gjøre. Med mindre baby bor fast sammens med besteforeldre eller andre omsorgspersoner.

Be heller om avlastning på andre måter. De kan ta baby med på en trilletur feks så du får slappet av en stund.

Kanskje kan de gi baby litt kveldsgrøt eller bade han?

Din far kan jo evt hente baby på morgenen når han våkner, stelle, gi han mat og leke litt. Så får du en ekstra time på øyet.

Anonymkode: 35225...2f7

• Liker 1
Skrevet

Takk for innspill! Jeg hadde nok følt meg ukomfortabel hvis noen skulle prøve å trøste babyen uten å få det til.. så tror jeg dropper å spørre bestefar og bare fortsetter å amme mye om natta! greit å høre at flere har det likt og baby ammes mye om natta! Er vel denne 4 month sleep regression.. hadde aldri trodd jeg måtte stå i det alene, men sånn er livet.

Kanksje jeg heller skal få avlastning i form av trilletur og sånn :) babyen sover heldigvis godt i vogna og bryr seg ikke hvem som triller henne :) bestefar vil sikkert gå en tur hver dag, det skal bli deilig å få slappa litt av 😀

• Liker 5
Skrevet

Jeg ammet min i søvn hver kveld og til tider veldig mange ganger ila natta til han var ni mnd. Da snudde han seg bort fra puppen en kveld og begynte å trene på å sovne på egenhånd. Så hvis du føler at dere får en ok mengde søvn med amming i søvn så ville jeg fortsatt noen mnd til. Det kan faktisk hende at barnet slutter helt av seg selv etter hvert :)

Ang bestefar så er det å bo sammen i flere uker rikelig med tid til at han skal kunne bli en god omsorgsperson for barnet. Med daglig kontakt så går det fort når de er så små! Kanskje han får til å trøste også, hvis de får masse tid til å bli kjent med hverandre.

Anonymkode: 753b2...107

• Liker 1
Skrevet

Jeg brukte metoden til Caroline Lorentzen da min var nesten 5 mnd, og det fungerte så bra.  Hos oss var det jeg som tok meg av det, og det gikk overraskende fint. Etter å ha fått på plass legging begynte jeg også å droppe amming de første to timene. Det gjorde at jeg stort sett ammer sjeldnere enn hver 2. time på natta. Så ville bare heie litt på deg, dette går fint 😊

Anonymkode: 71a17...5d4

• Liker 1
Skrevet

Jeg anbefaler som en annen her og heller få mye hjelp på morgenen heller enn med legging :) mine to har vært veldig forskjellige, men begge vanskelige å legge på kvelden, på hver sin måte. På morgenen har de derimot begge vært ganske lette å ha med å gjøre,. Når vi har besøkt mine og hans foreldre har de alltid hjulpet til med barna på morgenen så både jeg og mannen fikk sove lenge, fra de var et par måneder bare, det har fungert supert. I tillegg har besteforeldre trillet de på turer for lur mitt på dagen, fra de var et par uker gamle, det er gull. Etterhvert har de også tatt legging/hatt på overnatting, men da senere, fra 9-10 mnd ca. 

Anonymkode: b4188...26b

Skrevet

Mine ble ammet i søvn til de var året de 😬 Gikk bra det også, da sovnet de så trygt og  godt og kjapt. Når vi avvente gikk det over av seg selv. Baby er så liten ennå at hun trenger deg 😊 Heller litt avlastning på dag.

Anonymkode: 253ea...a81

Skrevet

Fint å høre om andres erfaringer og at det er så vanlig å amme i søvn! Da fortsetter vi nok litt med det. Når vi samsover så trenger man jo heller ikke å våkne sånn ordentlig for å amme. Har prøvd å få henne til å roe seg med smokk på natta, men det er totalt nytteløst. Blir bare utrøstelig gråt. Puppen er det eneste som gjelder (evt putte i smokk rett etter amming, om hun er i halvsøvne)

Er det forresten noen andre som opplever at man nesten ikke kan gå fra babyen i senga når de har sovna? Nå har baby begynt å legge seg tidlig, kl 19 ca. Tidligere har vi lagt oss sammen, men syns det er tidlig å legge seg da.. men virker som hun våkner når jeg går ut, uansett hvor tungt hun sover. Noen ganger har jeg kunnet gått ut 2-3 timer etter at hun har sovna, men ikke før det. Blir det bedre? Svigermor mente jeg ikke burde "venne" henne til at vi legger oss i lag.. men når hun hyler desperat noen minutter ettwr at jeg går ut..hva annet kan jeg gjøre enn å ligge der liksom?

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...