Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror dere en del utleiere bevisst øker husleien pga. de økte strømprisene selv der det ikke er nødvendig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, siden en seriøs utleier ikke leier ut inkludert strøm. Da er ikke strømprisen noe de trenger å bry seg om.

• Liker 1
Skrevet

Nei, siden det ikke er lov å øke husleien for slike ting. 

Les husleieloven

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke lov å øke husleien på grunn av økte strømutgifter. De får takke seg selv som har strøm inkludert i leien. Mulig mange prøver seg da, mange shady utleiere der ute. 

Anonymkode: 35e35...3ad

Skrevet

Strømkrisen ble varslet i 2015 og kraftig varslet i 2018 så at man ikke har bundet seg til fastpris må huseier nesten takke seg selv for

Anonymkode: d9f09...f94

Skrevet

Jeg har strøm inkludert i husleien. Huseier øker leien med begrunnelsen at jeg har et mye høyere strømforbruk enn han. Tidligere var strømmen på kr. 2800 og nå er den på kr. 7000. Er det innenfor å be om å se på papirene/kvitteringene over strømforbruket? Må legge til at det er et småbruk som er dårlig isolert.

Skrevet
12 minutter siden, Skid_raw said:

Jeg har strøm inkludert i husleien. Huseier øker leien med begrunnelsen at jeg har et mye høyere strømforbruk enn han. Tidligere var strømmen på kr. 2800 og nå er den på kr. 7000. Er det innenfor å be om å se på papirene/kvitteringene over strømforbruket? Må legge til at det er et småbruk som er dårlig isolert.

Er dette fordi du uansett skal få ny kontrakt eller har du egentlig en kontrakt som fortsatt gjelder? Utleier kan ikke fritt øke leien med strømprisene som begrunnelse, ikke når dere har en gjeldende kontrakt. 

Det er en økningsmulighet gjennom konsumprisindeksen (liteeeen økning) eller gjengs leie, men dette er det egne regler for. Og det høres ikke ut som om det er noe av dette utleieren din gjør. 

Anonymkode: 079bc...e6b

• Liker 1
Skrevet
Skid_raw skrev (24 minutter siden):

For en useriøs utleier. Selvfølgelig skal du se oversikt over hvor mye strøm som har blitt brukt. Går utleier også ned i husleie ved lavt strømforbruk forresten? Var en lengre periode strømmen var veldig billig også.

Anonymkode: 05af4...9bc

Skrevet

Strømprisen gir nå rekordstor økning i konsumprisindeksen, og den vil mulig være nært 6% etter desember.

Av det vil det være naturlig at de fleste utleiere der kontrakten nå er et år gammel øker leieprisen tilsvarende 5-6%.

Så ikke direkte pga strømprisen, men indirekte siden strømpris er del av konsumprisindeksen.

Anonymkode: 2ef65...748

• Liker 1
Skrevet
Skid_raw skrev (14 timer siden):

Les deg opp på husleieloven og bestrid økningen

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Strømprisen gir nå rekordstor økning i konsumprisindeksen, og den vil mulig være nært 6% etter desember.

Av det vil det være naturlig at de fleste utleiere der kontrakten nå er et år gammel øker leieprisen tilsvarende 5-6%.

Så ikke direkte pga strømprisen, men indirekte siden strømpris er del av konsumprisindeksen.

Anonymkode: 2ef65...748

Det stemmer, men akkurat 5-6% vil gjerne ikke gi det største utslaget sånn med en gang. Det som gjør at prisen virkelig vil gå opp i leiemarkedet er nå kontrakter er avsluttet, da står huseier fritt til å sette ny pris før inngåelse av kontrakt med en annen leietaker. Og de prisene blir nok vesentlige høyere med vanvittige strømpriser. 

Anonymkode: ad7a2...75d

Skrevet
Skid_raw skrev (14 timer siden):

Han kan ikke øke husleien med den begrunnelsen. Hvis kontrakten din går ut på tid, og du må ha ny, så kan han gjøre det. Ellers ikke. 

Anonymkode: 436c0...912

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...