AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Om man tar en master i statistikk. Hvor vanskelig er det å få en aktuarjobb eller tilsvarende godt betalt jobb i Oslo? Er arbeidsmarkedet godt nok til at man kan få jobbene som nyutdannet? Holder det med C i snitt? Anonymkode: 13438...f75
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Bump. Og hva med jobber som data scientist? Kan man få de jobbene med master i statistikk eller må man ha studert IT for å få de jobbene? TS Anonymkode: 13438...f75
KapteinJ Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Data scientist er veldig mangfoldig, men de fleste jobber med å designe og utvikle modeller/analyser fra ulike datasett. En mastergrad i statistikk er strålende utdanning for en data scientist. Data science er kun helt nylig blitt ansett som et helt eget fag med egne studieprogrammer. Maskinlæring og data science er i praksis anvendt statistikk, alt som har med nevrale nett er egentlig bare statistikk, det samme gjelder klassiske modeller i dataanalyse som PCA/MLR/PLSR/RandomForest osv. Det er mye nyttigere med en utdanning i statistikk enn en i IT, det er mattedelen som er vanskelig i data science. 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 KapteinJ skrev (På 30.12.2021 den 20.57): Data scientist er veldig mangfoldig, men de fleste jobber med å designe og utvikle modeller/analyser fra ulike datasett. En mastergrad i statistikk er strålende utdanning for en data scientist. Data science er kun helt nylig blitt ansett som et helt eget fag med egne studieprogrammer. Maskinlæring og data science er i praksis anvendt statistikk, alt som har med nevrale nett er egentlig bare statistikk, det samme gjelder klassiske modeller i dataanalyse som PCA/MLR/PLSR/RandomForest osv. Det er mye nyttigere med en utdanning i statistikk enn en i IT, det er mattedelen som er vanskelig i data science. Tusen takk! Ser på finn.no at det knapt er aktuarjobber, men det er drøssevis av data scientist-jobber. Så flott om jeg kan få en av dem med en mastergrad i statistikk. KapteinJ skrev (På 30.12.2021 den 20.57): Data scientist er veldig mangfoldig, men de fleste jobber med å designe og utvikle modeller/analyser fra ulike datasett. En mastergrad i statistikk er strålende utdanning for en data scientist. Data science er kun helt nylig blitt ansett som et helt eget fag med egne studieprogrammer. Maskinlæring og data science er i praksis anvendt statistikk, alt som har med nevrale nett er egentlig bare statistikk, det samme gjelder klassiske modeller i dataanalyse som PCA/MLR/PLSR/RandomForest osv. Det er mye nyttigere med en utdanning i statistikk enn en i IT, det er mattedelen som er vanskelig i data science. Vet du forresten om disse data science-jobbene kan være like godt betalte som aktuar-jobber? Skjønner at lønn vil avhenge av erfaring, hvor man jobber, osv. Men aktuarjobbene er svært godt betalt og hadde vært greit med en slik lønn. AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 22.57): Vet du forresten om disse data science-jobbene kan være like godt betalte som aktuar-jobber? Skjønner at lønn vil avhenge av erfaring, hvor man jobber, osv. Men aktuarjobbene er svært godt betalt og hadde vært greit med en slik lønn. TS Anonymkode: 13438...f75 Kan man f.eks regne med å tjene aktuarlønn(million i året) om man jobber som data scientist i en bank/forsikringsselskap? TS Anonymkode: 13438...f75
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #5 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Kan man f.eks regne med å tjene aktuarlønn(million i året) om man jobber som data scientist i en bank/forsikringsselskap? Anonymkode: 13438...f75 Min bestekompis jobber som data scientist i bank/forsikringsselskap og mangler en del på millionlønn. Han har jobbet der i 5 år. Kanskje han når den lønnen lengre frem i tid, hvem vet.... Anonymkode: 5e5c6...45c
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #6 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Kan man f.eks regne med å tjene aktuarlønn(million i året) om man jobber som data scientist i en bank/forsikringsselskap? Anonymkode: 13438...f75 Mange aktuarer tjener syvsifret, men det er ikke akkurat begynnerlønnen. Det kommer an på resultater, ansvar osv. Anonymkode: 7e216...21f 1
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #7 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Mange aktuarer tjener syvsifret, men det er ikke akkurat begynnerlønnen. Det kommer an på resultater, ansvar osv. Anonymkode: 7e216...21f Skjønner, men sett flere på forumet ligge på 900 tusen etter kun 3 år. Kan det være realistisk lønn? I tillegg hvor vanskelig er det å få en aktuarjobb? Ser det er få jobber på finn.no AnonymBruker skrev (11 timer siden): Min bestekompis jobber som data scientist i bank/forsikringsselskap og mangler en del på millionlønn. Han har jobbet der i 5 år. Kanskje han når den lønnen lengre frem i tid, hvem vet.... Anonymkode: 5e5c6...45c Hvor mye mangler? TS Anonymkode: 13438...f75
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #8 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Skjønner, men sett flere på forumet ligge på 900 tusen etter kun 3 år. Kan det være realistisk lønn? I tillegg hvor vanskelig er det å få en aktuarjobb? Ser det er få jobber på finn.no Hvor mye mangler? TS Anonymkode: 13438...f75 Begynnerlønnen for aktuar er heller ikke 7 sifret. Kanskje du skal være mer interessert i en spennende jobb enn en som har veldig god lønn? Anonymkode: 13771...cb5
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #9 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Begynnerlønnen for aktuar er heller ikke 7 sifret. Kanskje du skal være mer interessert i en spennende jobb enn en som har veldig god lønn? Anonymkode: 13771...cb5 Nei, jeg sier jo at jeg har hørt 900k etter 3 år. Så jeg skjønner at begynnerlønna ikke er millionen, men tenkte man kunne komme opp på millionen i løpet av 5 år. Jeg har dårlig økonomi så jeg er veldig interessert lønn. I tillegg har jeg en bachelor i matematikk og statistikk. Så jeg vet jeg både liker og klarer statistikk. TS Anonymkode: 13438...f75
AnonymBruker Skrevet 31. desember 2021 #10 Skrevet 31. desember 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Begynnerlønnen for aktuar er heller ikke 7 sifret. Kanskje du skal være mer interessert i en spennende jobb enn en som har veldig god lønn? Anonymkode: 13771...cb5 Vet du om det er vanskelig å få aktuarjobber? Anonymkode: 398a2...64c
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #11 Skrevet 1. januar 2022 On 12/30/2021 at 8:57 PM, KapteinJ said: Data scientist er veldig mangfoldig, men de fleste jobber med å designe og utvikle modeller/analyser fra ulike datasett. En mastergrad i statistikk er strålende utdanning for en data scientist. Data science er kun helt nylig blitt ansett som et helt eget fag med egne studieprogrammer. Maskinlæring og data science er i praksis anvendt statistikk, alt som har med nevrale nett er egentlig bare statistikk, det samme gjelder klassiske modeller i dataanalyse som PCA/MLR/PLSR/RandomForest osv. Det er mye nyttigere med en utdanning i statistikk enn en i IT, det er mattedelen som er vanskelig i data science. Aldri jobbet som data scientist, men en fordel med god matte og statistikkbakgrunn er evnen til å lære mer statistikk når man er ferdig med studiene. Ikke alt som publiseres som er forståelig om man har svak matte og statistikk-bakgrunn. Kan man lese og forstå artiklene(og bøkene) selv så slipper man å få forklart ting av andre og det gjør en generelt mer verdifull på arbeidsplassen. Om man i tillegg kan forklare artiklene for andre så blir man enda mer verdifull på jobben. Anonymkode: 0b97f...253 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #12 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Vet du om det er vanskelig å få aktuarjobber? Jeg vil påstå det er litt vanskelig, men ikke umulig. Hadde ikke anbefalt den veien med mindre man brenner veldig for faget. AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 20.04): Holder det med C i snitt? Det kan holde, men jeg vil påstå det er litt lavt. AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 14.15): Og hva med jobber som data scientist? Kan man få de jobbene med master i statistikk Du bør ha en god teknisk bakgrunn for å lande jobb som data scientist er min erfaring. Det gjelder også i økende grad for aktuar. Anonymkode: c965d...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #13 Skrevet 1. januar 2022 55 minutter siden, AnonymBruker said: Du bør ha en god teknisk bakgrunn for å lande jobb som data scientist er min erfaring. Det gjelder også i økende grad for aktuar. Anonymkode: c965d...cfa Hva legger du i god "teknisk"? Er det god til programmering? Hvis ja, holder det å være god til statistikkprogrammering i R? Anonymkode: 0b97f...253
AnonymBruker Skrevet 1. januar 2022 #14 Skrevet 1. januar 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva legger du i god "teknisk"? Er det god til programmering? Hvis ja, holder det å være god til statistikkprogrammering i R? Anonymkode: 0b97f...253 Min påstand er som følger: "fortidens data scientist var en aktuar. Fremtidens aktuar er en data scientist." Å bare kunne R er nok i minste laget hvis man skal være konkurransedyktig. (Excel), Python, SAS, SQL og C++ er språk jeg har vært borti i forbindelse med jobb (så langt). Og ja, jeg tenker hovedsaklig på programmeringskompetanse når jeg bruker ordet teknisk. Det viktigste er vel egentlig ikke først og fremst hva man kan etter endt studietid, men hva man er villig til å lære seg etterhvert. Det blir litt som med it-utdannede, lærer man seg ikke nye ting kontinuerlig, så blir man utdatert på et tidspunkt. Anonymkode: c965d...cfa
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2022 #15 Skrevet 2. januar 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Min påstand er som følger: "fortidens data scientist var en aktuar. Fremtidens aktuar er en data scientist." Anonymkode: c965d...cfa Hva legger du i det? At de som jobber som aktuarer skal ha mindre matematikk, forsikring og statistikk-kompetanse og mer IT-kompetanse? Anonymkode: 0b97f...253
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #16 Skrevet 3. januar 2022 Jeg jobber i et stort konsulentfirma og der skriker de etter aktuarer. Det åpner også en del andre dører, du kan peile karrieren inn på risikostyring o.l., da kan du fort få en Head of Risk-stilling i en bank/forsikringsselskap med svært god lønn. Anonymkode: bd2a3...942
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #17 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Jeg jobber i et stort konsulentfirma og der skriker de etter aktuarer. Det åpner også en del andre dører, du kan peile karrieren inn på risikostyring o.l., da kan du fort få en Head of Risk-stilling i en bank/forsikringsselskap med svært god lønn. Anonymkode: bd2a3...942 Tusen takk. Men skriker de kun etter folk med aktuarkompetanse eller skriker de også etter folk som kan jobbe som aktuarer(aktuarer, statistikere og matematikere)? TS Anonymkode: 13438...f75
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2022 #18 Skrevet 3. januar 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg jobber i et stort konsulentfirma og der skriker de etter aktuarer. Det åpner også en del andre dører, du kan peile karrieren inn på risikostyring o.l., da kan du fort få en Head of Risk-stilling i en bank/forsikringsselskap med svært god lønn. Anonymkode: bd2a3...942 Skriker de etter nyutdannede også, eller kun folk med erfaring? Anonymkode: 398a2...64c
AnonymBruker Skrevet 6. januar 2022 #19 Skrevet 6. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 12.52): Tusen takk. Men skriker de kun etter folk med aktuarkompetanse eller skriker de også etter folk som kan jobbe som aktuarer(aktuarer, statistikere og matematikere)? TS Anonymkode: 13438...f75 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 20.39): Skriker de etter nyutdannede også, eller kun folk med erfaring? Anonymkode: 398a2...64c Noen som kan svare? TS Anonymkode: 13438...f75
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2022 #20 Skrevet 7. januar 2022 AnonymBruker skrev (På 3.1.2022 den 12.52): Tusen takk. Men skriker de kun etter folk med aktuarkompetanse eller skriker de også etter folk som kan jobbe som aktuarer(aktuarer, statistikere og matematikere)? TS Anonymkode: 13438...f75 Begge deler. Vi sleit i ett år med å ansette 2 aktuar stillinger. Det er attraktivt fortsatt. De fleste aktuarer jeg kjenner har ca. 1 million i fastlønn. Men en nyutdannet starter vel på 580K kanskje. Det er å anse som bra startlønn. Du skulle bare visst hva siviløkonomer starter på…. syvsifrede lønn har jeg aldri sett. Det må isåfall inkludere bonuser etc. Anonymkode: 43332...c89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå