Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tjener dårlig, 450 000 i året. Ønsker meg uførepensjon forsikring. Hvilken har du? Hva betaler du? Usikker på hvilke jeg skal velge. Burde man ha det eller er det bare ett pengesluk? 

Anonymkode: 9a35b...cc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle forsikringer er et pengesluk og det er sjeldent man får igjen mer enn man har betalt for forsikringen. Allikevel er det enkelte forsikringer som er greit å ha. Jeg er ufør og skulle ønske jeg hadde uføreforsikring men det lønner seg mere hvis man har en bra betalt jobb. Med din inntekt tror jeg ikke det vil utgjøre stor forskjell om du skulle blitt ufør, og siden sjansen for å bli så syk eller skadet at man blir ufør er så liten så må du regne på hvor mye forsikringen koster deg og tenke om det heller ville vært smartere å spare og legge av disse pengene så du uansett kan bruke de, enn å betale de til forsikring som du kanskje aldri får igjen. 

Anonymkode: 84cee...4ce

• Liker 1
Skrevet

Min mann betaler 380 i mnd via jobb (fagforbundet), og vil få 3000,- utbetalt frem til han er 67 år. 

En stor andel av kvinner i tunge yrker blir uføretrygdet (helse, barnehage, kantine, hotell, etc). 

Med så lav lønn MÅ du tegne uføreforsikring, så raskt som mulig

PS: personen over meg tar grundig feil. 

Anonymkode: 952df...448

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mann betaler 380 i mnd via jobb (fagforbundet), og vil få 3000,- utbetalt frem til han er 67 år. 

En stor andel av kvinner i tunge yrker blir uføretrygdet (helse, barnehage, kantine, hotell, etc). 

3000,- i mnd. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg betalte 380kr/mnd, får utbetalt 6000kr/mnd nå. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Alle forsikringer er et pengesluk og det er sjeldent man får igjen mer enn man har betalt for forsikringen. Allikevel er det enkelte forsikringer som er greit å ha. Jeg er ufør og skulle ønske jeg hadde uføreforsikring men det lønner seg mere hvis man har en bra betalt jobb. Med din inntekt tror jeg ikke det vil utgjøre stor forskjell om du skulle blitt ufør, og siden sjansen for å bli så syk eller skadet at man blir ufør er så liten så må du regne på hvor mye forsikringen koster deg og tenke om det heller ville vært smartere å spare og legge av disse pengene så du uansett kan bruke de, enn å betale de til forsikring som du kanskje aldri får igjen. 

Anonymkode: 84cee...4ce

Er ikke uføre forsikring grisebillig mens man er ung ? Noen få tusenlapper i året er da vel helt greit? Det sikrer bare en høyere prosent utbetaling i mnd, men de fleste har en generell forsikring for uføre i form av en engangsutbetaling som blir lavere for hvert år fra jobben.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis det er gruppeforsikringen så vil det vel kunne være 3000 kr i noen år. Hvis ikke han har endret noe og betaler mer.

Og jeg har samme forsikring fra samme forbund og fikk 3000 kroner i måneden, og så utbetalt resten av den fastsatte summen da jeg ble ufør. I mitt tilfelle (pga lav alder) så var min sum 300.000 kr.

Anonymkode: 3fade...26c

• Liker 1
Skrevet

Hvor gammel er du TS? For uføreforsikring er rimeligere til yngre man er.

Jeg hadde gjennom jobben, men overtok forsikringen da jeg ble syk og måtte slutte i jobben. Betalte 20 000 pr år og jeg var da 50 år.  

Anonymkode: 2a891...407

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tull, når du har lav lønn har du mindre behov for uførepensjon enn hvis du har høy lønn fordi du prosentvis taper mindre inntekt enn ved høy inntekt. 

Hvis du tjener 600 000 kr i året taper du 204 000 kr i året på å gå over på aap.

Tjener du 450 000 kr taper du 153 000 kr I året på å gå over på aap.

Tjener du 700 000 kr I året uten uførepensjon taper du 304 000 kr I året på å gå over på aap.

Jeg sier ikke at man ikke trenger uføreforsikring med lav lønn, men det du sier er feil. Det er end viktigere dess høyere lønn man har.

Og for å svare TS: Ja, det er en viktig forsikring med stor sjanse for å få bruk for den. Du kan Google deg fram til hvor mange prosent som er langtidssykemeldt i løpet av livet, altså over 1 år. Den virker ikke kun ved uførhet men også ved sykemelding over 12 mnd uansett grunnlag.

Hilsen forsikringsrådgiver 

Anonymkode: 08f85...e71

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvis det er gruppeforsikringen så vil det vel kunne være 3000 kr i noen år. Hvis ikke han har endret noe og betaler mer.

Og jeg har samme forsikring fra samme forbund og fikk 3000 kroner i måneden, og så utbetalt resten av den fastsatte summen da jeg ble ufør. I mitt tilfelle (pga lav alder) så var min sum 300.000 kr.

Anonymkode: 3fade...26c

Neida, jeg har den samme selv. Jeg får litt over 4000,- utbetalt (jeg er ufør). Og i forsikringspapirene står det 67 år. Jeg har ikke fått en engangssum. Jeg fikk også utbetaling de åra jeg gikk på AAP. Trur jeg betalte 160,- i mnd for den. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Tull, når du har lav lønn har du mindre behov for uførepensjon enn hvis du har høy lønn fordi du prosentvis taper mindre inntekt enn ved høy inntekt. 

Hvis du tjener 600 000 kr i året taper du 204 000 kr i året på å gå over på aap.

Tjener du 450 000 kr taper du 153 000 kr I året på å gå over på aap.

Tjener du 700 000 kr I året uten uførepensjon taper du 304 000 kr I året på å gå over på aap.

Jeg sier ikke at man ikke trenger uføreforsikring med lav lønn, men det du sier er feil. Det er end viktigere dess høyere lønn man har.

Og for å svare TS: Ja, det er en viktig forsikring med stor sjanse for å få bruk for den. Du kan Google deg fram til hvor mange prosent som er langtidssykemeldt i løpet av livet, altså over 1 år. Den virker ikke kun ved uførhet men også ved sykemelding over 12 mnd uansett grunnlag.

Hilsen forsikringsrådgiver 

At det går an å skrive noe så dumt? 

Hilsen smartere enn deg

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

At det går an å skrive noe så dumt? 

Hilsen smartere enn deg

Altså det må du gjerne tro om du ønsker det, men jeg har skrevet ned tallene og begrunnet svaret og jeg jobber med dette. Fortell gjerne hvorfor du er uenig, jeg er spent på om du klarer å krangle med enkel matte.

• Liker 2
Skrevet

Altså det må du gjerne tro om du ønsker det, men jeg har skrevet ned tallene og begrunnet svaret og jeg jobber med dette. Fortell gjerne hvorfor du er uenig, jeg er spent på om du klarer å krangle med enkel matte.

Min uføretrygd er på knappe 320 000,- før skatt. De 4000,- ekstra jeg får utbetalt i mnd har ALT å si for at jeg kan ha et anstendig liv. 

Du jobber slettes ikke med forsikring. Og du bryter med KGs regler. Det er ikke lov å skrive under med tittel, så jeg rapporterer deg. 

• Liker 1
Skrevet

Min uføretrygd er på knappe 320 000,- før skatt. De 4000,- ekstra jeg får utbetalt i mnd har ALT å si for at jeg kan ha et anstendig liv. 

Du jobber slettes ikke med forsikring. Og du bryter med KGs regler. Det er ikke lov å skrive under med tittel, så jeg rapporterer deg. 

Hahahah da må du lese reglene igjen, det er ikke lov til å skrive under som helsepersonell og jeg er forsikringsrådgiver 😂😂

Og jeg sa heller ikke at du ikke har bruk for uførepensjon om du har lav inntekt, jeg svarte personen som sa at man MÅ tegne uførepensjon med grunnlag i lav inntekt når sannheten er at tapet er mye høyere rent tallmessig hvis du har høy inntekt. Det ene utelukker ikke det andre. Det er like viktig, om ikke viktigere, hvis man har høy inntekt fordi innlegget i økonomien er større.

Hvis du tjener 300 000 kr I året så går man ned ca 3000 kr I mnd hvis man blir ufør. Tjener man 700 000 kr i mnd så går man ned ca 25 300 kr I mnd (har ikke regnet på endring i skatt her, det er selvfølgelig også en faktor men bare for å sette et brutto bilde på det). Jeg håper jo du klarer å forstå forskjellen sånn for din egen del. 

Skrevet

Hahahah da må du lese reglene igjen, det er ikke lov til å skrive under som helsepersonell og jeg er forsikringsrådgiver 😂😂

Og jeg sa heller ikke at du ikke har bruk for uførepensjon om du har lav inntekt, jeg svarte personen som sa at man MÅ tegne uførepensjon med grunnlag i lav inntekt når sannheten er at tapet er mye høyere rent tallmessig hvis du har høy inntekt. Det ene utelukker ikke det andre. Det er like viktig, om ikke viktigere, hvis man har høy inntekt fordi innlegget i økonomien er større.

Hvis du tjener 300 000 kr I året så går man ned ca 3000 kr I mnd hvis man blir ufør. Tjener man 700 000 kr i mnd så går man ned ca 25 300 kr I mnd (har ikke regnet på endring i skatt her, det er selvfølgelig også en faktor men bare for å sette et brutto bilde på det). Jeg håper jo du klarer å forstå forskjellen sånn for din egen del. 

Det heter uføreforsikring. 

Skrevet

Det heter uføreforsikring. 

På fagspråket heter det uførepensjon og det het det også i forsikringspapirene til kunder fram til 2018, men jeg kan selvfølgelig moderere meg til mer folkelige begreper om du synes det er vanskelig å forstå 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg får 5000 ekstra hver mnd fram til jeg blir pensjonist. Jeg fikk også 500 000 i engangsutbetaling fra Gjensidige pga en ufør erstatning forsikring eller noe sånt.

Jeg er veldig glad for at jeg var fornuftig den gangen jeg valgte forsikringene mine ja. Du vet aldri når det smeller, det kan skje hvem som helst når som helst det å bli syk og ufør

Anonymkode: b6581...f0f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor gammel er du TS? For uføreforsikring er rimeligere til yngre man er.

Jeg hadde gjennom jobben, men overtok forsikringen da jeg ble syk og måtte slutte i jobben. Betalte 20 000 pr år og jeg var da 50 år.  

Anonymkode: 2a891...407

Jeg er 30. 

Anonymkode: 9a35b...cc6

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

På fagspråket heter det uførepensjon og det het det også i forsikringspapirene til kunder fram til 2018, men jeg kan selvfølgelig moderere meg til mer folkelige begreper om du synes det er vanskelig å forstå 😊

Hør her: 

Om du får minsteuførepensjon så er det VELDIG lite. 250 000,- eller noe sånt. Dette skal skattes av. Har du lest trådene her inne? Ser du hvor folk sliter? Hvor lite de har til bolig, strøm og mat? Til egne tenner? Til helsa si? Hvor lite de har til ungene sine. Det er klart at ei forsikringsutbetaling har alt å si. 

I mottsatt fall. Om du sitter på villa, 2 biler, hytte, båt, feriehus, fond, buffer og alt mulig annet rikfolk har, ja da kan de vel selge unna litt da. Maks uføre er vel rundt 410 000,- eller noe sånt. 

250 000,- er fattigdom, 450 000,- er et godt liv. 

Det handler ikke om prosenter, det handler om ikke sulte ihjel. 

At du selger forsikringer er mer enn hva jeg begriper. Jeg må spørre, har du fått deg et vikariat som du har jobbet i noen uker, så nå er du verdensmester? 

Du kan bare ikke sitte på et offentlig forum og si at lavtlønte ikke skal kjøpe seg uflreforsikring. Du kan ikke si at det ikke kan skje. Sliterne blant oss blir enten uføre, eller så dør de. 

Det er sjelden jeg har blitt så provosert over hva folk klarer å lire ut av seg her inne. Skjerp deg! 

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde uførepensjon via jobben, som ga meg en engangsutbetaling på ca 2,5 millioner. Det gjorde at jeg fikk nedbetalt gjeld, og fikk stabilitet med egen bolig og mindre boutgifter. 

Anbefaler virkelig en god uførepensjon, det er en viktig investering i trygghet for fremtiden. Forhåpentligvis får du aldri bruk for den, men det er umulig å forutse. Jeg var helt frisk helt til jeg plutselig ikke var det lenger, det kan skje hvem som helst.

Anonymkode: 2255e...f21

Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...