AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Hei, første babyen var ca +25%, men da spiste jeg litt vel mye i det første svangerskapet. Nå var jeg på UL uke 35+3 og målte til +13% enda jeg ikke har lagt på meg ett kilo i jula, fulgt vekstkurve helt på den midterste streken hele svangerskapet og passet veldig på å spise sunt. Jordmor mente det kunne være genetisk da jeg selv veide 4,5kg da jeg ble født, men er det virkelig ikke noe en kan gjøre de siste ukene for å bremse veksten? Slanking/sulting er så klart ikke aktuelt. Forrige fødsel endte jeg opp med å miste masse blod, ungen kom ut helt slapp og blå og måtte tas med ut og bort fra meg ett kvarters tid, revnet masse, ble lenge på sykehuset etter fødsel pga blodtap og observere babyen osv. Har jo prøvd å unngå dette hele veien, men nå er jeg redd for å oppleve det samme igjen. Kan det være det ikke er så ille siden førstemann muligens har banet vei for enda en halvstor baby? Håper noen har erfaringer å dele. 🙂 Anonymkode: 70c99...9b5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Kanskje du kan settes i gang litt før termin hvis baby ligger an til å bli veldig stor? Hør med jordmor. Lykke til ❤️! Anonymkode: 2b5c2...354 2
Vimsepims Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Første veide 4,4, ble klippet og baby tatt med sugekopp. Andre veide 4,5 men var 2 cm lengre og slankere. Fødte stående i en prekestol, kjapp og ukomplisert fødsel. Er selv slank, barna er slanke. Min mor var likedann, slank men fikk store babyer.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Førstmann var 5100g og det var en BLYTUNG og lang fødsel, ble klipt og revnet masse, baby tatt med tang. 2 mann ble estimert stor, og det skremte livet av meg. Men det ble en utrolig enkel fødsel uten smertelindring, baby var 4,4. Anonymkode: 00567...a16
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Fødsel nr 2 pleier jo å være lettere enn fødsel nr 1. Hvor lenge er det siden du fødte nr 1? Og i hvilken uke fødte du nr 1? Kanskje sykehuset kan være villige til å sette deg i gang litt før? Du får ty til alle triks i boka fra og med uke 37 😆 Tøying/stripping av hinner hos jordmor osv. Anonymkode: 12a89...e79
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Takk for svar, det beroliger litt at fødsel nr 2 ikke var så ille sammenlignet til tross for stort barn. Første kom for litt over 3 år siden, på nøyaktig termindato. Jeg er også ganske liten av meg, så det skremmer meg litt å bære fram disse små søte kjempebabyene! 😅 Jeg får snakke med jordmor når jeg skal der om litt under en uke og si dette skremmer meg litt, og kanskje det går an å dra til sykehuset for stripping ja. Det var veldig effektivt sist. Ønsker ikke å bli satt i gang med tabletter, eller keisersnitt, jeg skal jo klare denne fødselen som den første, men hvis det går an å framskynde etter uke 37 om babyen er stor og sterk nok til å klare seg, hadde jo det vært helt topp! Anonymkode: 70c99...9b5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Det er nok genetisk at du får store barn. Ville hørt om igangsetting noe før. Anonymkode: 1a4eb...85e
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Er nok genetisk, med mindre du har svangerskapsdiabetes, da blir ungene som regel litt større. Jeg spiste enormt mye med begge mine, sukker og karbo med begge henda (nesten), og fikk slanke barn på 3200. Har også flere store venninner som også har fått slanke barn. Den minste og tynneste venninna mi har fått de største babyene, så ingen logikk utenom arv tror jeg… Anonymkode: f1d61...b54
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Ikke noe svangerskapsdiabetes heller her nei, så det må vel være genetisk for meg 😕 Skal høre om igangsetting ja, da mister jeg jo muligens min fine runde termindato 2.2.2022, men det er jo mer verdt det å få en greiest mulig fødsel enn en gøyal bursdagsdato! Anonymkode: 70c99...9b5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Er nok genetisk. Her hadde far høy fødselsvekt. Har født to store barn. Første 4750 gram, 9 dager over termin. Ble aldri sjekket for svangerskapsdiabetes. Spiste en del karbohydrater i svangerskapet. Hadde svangerskapsdiabetes med andre og spiste veldig karbohydratredusert. Født to uker før termindato og 3950 gram. Ville sannsynligvis blitt like stor som første hvis jeg ikke hadde blitt satt igang. Fødselen gikk mye raskere enn med første. Ville hørt om muligheten for igangsettelse dersom størrelsen på første var årsaken til komplikasjonene. Lykke til! Anonymkode: f2df5...0ff
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Ja det var størrelsen som var årsaken til alle komplikasjonene første gang. Får høre med jordmor om det går an med denne naturlige igangsettelsen, har hørt fra venninner og lest her på forumet at denne igangsettelsen med tabletter skulle de helst vært foruten så jeg har ikke så lyst på det hvis det kan unngås. Men er virkelig +13% så mye å bekymre seg for hvis det holder seg sånn? Babyen har jo ligget midt på den midterste streken på vekstkurven hele svangerskapet, iallfall ifølge symfysemålet, så ble litt stresset av at de nye ULmålene var så høye... Anonymkode: 70c99...9b5
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja det var størrelsen som var årsaken til alle komplikasjonene første gang. Får høre med jordmor om det går an med denne naturlige igangsettelsen, har hørt fra venninner og lest her på forumet at denne igangsettelsen med tabletter skulle de helst vært foruten så jeg har ikke så lyst på det hvis det kan unngås. Men er virkelig +13% så mye å bekymre seg for hvis det holder seg sånn? Babyen har jo ligget midt på den midterste streken på vekstkurven hele svangerskapet, iallfall ifølge symfysemålet, så ble litt stresset av at de nye ULmålene var så høye... Anonymkode: 70c99...9b5 Jeg fikk beskjed om at min ble målt 10% over snittet i uke 27, og det var heelt normalt og ikke ble regnet for stort før det var snakk om 20% over (tror jeg det var)🤔 Så, jeg har i alle fall levd i troen om at mini her så langt er helt normal størrelsesmessig🙈 Jeg er for øvrig liten og slank, spiser sunt og er aktiv, så har ikke gjort noe å for at babyen skal bli «stor» om den blir det🤪 Fikk du noen beskjed på UL angående størrelsen, om det ble regnet for stort eller ikke? Anonymkode: 282e4...898
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg fikk beskjed om at min ble målt 10% over snittet i uke 27, og det var heelt normalt og ikke ble regnet for stort før det var snakk om 20% over (tror jeg det var)🤔 Så, jeg har i alle fall levd i troen om at mini her så langt er helt normal størrelsesmessig🙈 Jeg er for øvrig liten og slank, spiser sunt og er aktiv, så har ikke gjort noe å for at babyen skal bli «stor» om den blir det🤪 Fikk du noen beskjed på UL angående størrelsen, om det ble regnet for stort eller ikke? Anonymkode: 282e4...898 Nei det var bare dette begrepet "stort barn" som gikk igjen flere ganger, så man begynner jo å stresse og huske forrige fødsel, har jo gjort alt for å unngå dette denne gangen.. altså ikke vært på slankern, men spist normalt og ikke på natta, ikke junk og snop hele tiden osv.. første var jo så liten og nusselig da han først kom ut, så det er jo ikke det det står på, men vil jo det skal gå uten komplikasjoner denne ganga hvis det er mulig.. Anonymkode: 70c99...9b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå