AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Hei, Før ble jeg fortalt at S1 matte ligner ganske på T-matte pensum, og derfor planla jeg å velge dette neste år (VG2). Men så får jeg høre at etter denne "fagfornyelsen" så har S1 matte blitt en del vanskeligere, og mer på nivå som R1 matte. Men selv om S-matten er vanskligere, så trenger man fortsatt å ha S1+S2 for å dekke kravet til R1, noe jeg syntes er litt rart. Jeg spurte mattelæreren min om vanskelighetsgraden på de forskjellige mattene, og han sa (med usikkerhet) at S1 matte har blitt vanskeligere, mens R1 matte har blitt litt enklere så de ligger på ish samme nivå. Stemmer dette? Selv er jeg ikke glad i matte, og må øve til de grader får å oppnå en 3-4 i T-matte. Men jeg ønsker å eventuelt studere noe innenfor økonomi og vet at det kreves R1 eller S1+S2. Jeg har et dilemma, fordi hvis det er slik at R1 matte er nesten like vanskelig som S1- er det ikke bare bedre at jeg tar R1 matte i et år og får "dårlig/ok" karakter i dette fremfor dårlig/ok karakter i både S1+S2? Da kan jeg heller ta et fag jeg interesser meg mer for i VG3 slik at jeg får bedre poengssum. Akkurat nå vil jeg studere rettsvitenskap, og da kreves det ganske høyt karaktersnitt, og vet ikke om det er en stor risiko hvis jeg tar R1 matte? Hva tenker dere? Har R1 matte blitt noe enklere, eller tvertimot- vanskligere etter fagfornyelsen? Hva kan jeg som for får 3-4 i T matte forvente i karakter for R1? Også hadde jeg et siste spørsmål: Jeg planlegger allerede nå at hvis jeg får 4 eller mindre i T-matte å ta P-matte privatisteksamenen i VG2/eller VG3. Men hvis jeg f.eks vil studere rettsvitenskap hvor det ikke er krav på R/S matte, kan jeg ta 2P privatisteskamen og få en 6 i det faget, men fortsatt ha R1 karakteren min hvis jeg f.eks vil også søke meg inn på et økonomi fag/ingeniørfag osv? Eller blir hele faktum at jeg tok R1 borte og jeg kan ikke "mixe og matche" sånn som jeg vil? Anonymkode: e9ccb...07e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå