Skid_raw Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 (endret) Hei Jeg har behov for noen innspill i forbindelse med billån. Billånet var på kr. 180 000 og det gjenstår kr. 55 000 å betale. Jeg leier bolig og betaler kr. 7500 i måneden. Er i fast jobb og får utbetalt kr. 30 000 etter skatt. Har studielån på kr. 400 000 å nedbetale. EK/buffer er på kr. 100 000. Ingen andre faste utgifter. Singel og ingen barn. Vil det lønne seg for meg å innfri det som gjenstår av billånet? Endret 29. desember 2021 av Skid_raw
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Hvilke rente? Om du har 2%, vil det koste deg 60-70 kroner i måneden å ha lånet. Er renten 5%, koster det deg under 200, kroner. Altså lav kostnad ved å ha lånet.
godfisk Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Ja, du vil spare litt i renter på lånet om du betaler det fortere. Noen foretrekker å investere mer nå som lån er så billig, men jeg liker tryggheten med å ha mindre gjeld.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Skid_raw skrev (6 minutter siden): Hei Jeg har behov for noen innspill i forbindelse med billån. Billånet var på kr. 180 000 og det gjenstår kr. 55 000 å betale. Jeg leier bolig og betaler kr. 7500 i måneden. Er i fast jobb og får utbetalt kr. 30 000 etter skatt. Har studielån på kr. 400 000 å nedbetale. EK/buffer er på kr. 100 000. Ingen andre faste utgifter. Vil det lønne seg for meg å innfri det som gjenstår av billånet? Det vil aldri LØNNE seg å ha gjeld. Det er renter på det. Av dette du betaler i renter, så får du bare 22 (eller er det gått mer ned?) % i fradrag på skatten. Det lønner seg selvfølgelig å være gjeldfri. Da får du beholde mer av inntekten din, uten å betale renter av den. Det er også et betydelig verditap på biler så fort man kjører dem ut fra bilforhandleren, og videre for hvert år som går. Det lønner seg derfor absolutt ikke å ha gjeld på biler. Anonymkode: ba8f9...8a1 2
Skid_raw Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #5 Skrevet 29. desember 2021 Brunello skrev (4 minutter siden): Hvilke rente? Om du har 2%, vil det koste deg 60-70 kroner i måneden å ha lånet. Er renten 5%, koster det deg under 200, kroner. Altså lav kostnad ved å ha lånet. Renten er på 7% (AS Finansiering).
Skid_raw Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det vil aldri LØNNE seg å ha gjeld. Det er renter på det. Av dette du betaler i renter, så får du bare 22 (eller er det gått mer ned?) % i fradrag på skatten. Det lønner seg selvfølgelig å være gjeldfri. Da får du beholde mer av inntekten din, uten å betale renter av den. Det er også et betydelig verditap på biler så fort man kjører dem ut fra bilforhandleren, og videre for hvert år som går. Det lønner seg derfor absolutt ikke å ha gjeld på biler. Anonymkode: ba8f9...8a1 Poeng! Jeg har planer om å kjøpe bolig (leilighet), men må nok ha betydelig mer EK. Billånet kan innfris nå. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 ville innfridd billånet og brukt de 300kr du sparer i måneden på noe annet, feks spart opp ny buffer Anonymkode: 60cc7...ca4 3
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det vil aldri LØNNE seg å ha gjeld. Det er renter på det. Av dette du betaler i renter, så får du bare 22 (eller er det gått mer ned?) % i fradrag på skatten. Det lønner seg selvfølgelig å være gjeldfri. Da får du beholde mer av inntekten din, uten å betale renter av den. Det er også et betydelig verditap på biler så fort man kjører dem ut fra bilforhandleren, og videre for hvert år som går. Det lønner seg derfor absolutt ikke å ha gjeld på biler. Anonymkode: ba8f9...8a1 Det er bare tull. Det du skriver om at lånet koster noe å ha er selvsagt korrekt, men dersom du plasserer pengene smart kan du tjene langt mer på plasseringen enn det lånet koster. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Skid_raw skrev (8 minutter siden): Renten er på 7% (AS Finansiering). Da betaler du det ned. La studielånet være og la det gå sin gang. Anonymkode: e349a...2ce 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Brunello skrev (3 minutter siden): Det er bare tull. Det du skriver om at lånet koster noe å ha er selvsagt korrekt, men dersom du plasserer pengene smart kan du tjene langt mer på plasseringen enn det lånet koster. Må ikke glemme avdrag som også må betales ned hver mnd. Lån lønner det seg alltid å betale ut. Da kan man heller spare det man måtte betale i avdrag. Anonymkode: ce5ef...bb4
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Må ikke glemme avdrag som også må betales ned hver mnd. Lån lønner det seg alltid å betale ut. Da kan man heller spare det man måtte betale i avdrag. Anonymkode: ce5ef...bb4 Du må gjerne tro det. 1
Skid_raw Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #12 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må ikke glemme avdrag som også må betales ned hver mnd. Lån lønner det seg alltid å betale ut. Da kan man heller spare det man måtte betale i avdrag. Anonymkode: ce5ef...bb4 Tja... Jeg fant følgende gode eksempel på nettet som kanskje antyder noe annet: La oss si du fortsatt skylder 45 000 kroner på et forbrukslån du tok opp til kjøp av bruktbil i fjor. Effektiv rente er 16.5 % og gjenstående tilbakebetalingstid er 4 år. Hadde du fortsatt å betale på dette etter planen vil du etter en slik beregning totalt betale 64 757,87 kroner. Det blir altså en besparelse på nesten 20 000 kroner! https://www.norskkreditt.no/innfri-lan-for-tiden
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Skid_raw skrev (2 minutter siden): Tja... Jeg fant følgende gode eksempel på nettet som kanskje antyder noe annet: La oss si du fortsatt skylder 45 000 kroner på et forbrukslån du tok opp til kjøp av bruktbil i fjor. Effektiv rente er 16.5 % og gjenstående tilbakebetalingstid er 4 år. Hadde du fortsatt å betale på dette etter planen vil du etter en slik beregning totalt betale 64 757,87 kroner. Det blir altså en besparelse på nesten 20 000 kroner! https://www.norskkreditt.no/innfri-lan-for-tiden Jeg tror dere er enige. Men jeg er ikke enig med dere. Selv om det i eksempelet du kommer med selvsagt vil være smart å nedbetale. Men gjeld man betaler normal rente på, vil det ofte lønne seg å ha dersom investeringen du gjør har høyere avkastning enn det du betaler i rente. Det beste eksempelet her er bolig. Boligprisene har steget langt mer enn det man har betalt i renter. 1
Skid_raw Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #14 Skrevet 29. desember 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Jeg tror dere er enige. Men jeg er ikke enig med dere. Selv om det i eksempelet du kommer med selvsagt vil være smart å nedbetale. Men gjeld man betaler normal rente på, vil det ofte lønne seg å ha dersom investeringen du gjør har høyere avkastning enn det du betaler i rente. Det beste eksempelet her er bolig. Boligprisene har steget langt mer enn det man har betalt i renter. Du har helt rett. Bolig/eiendom har høyere avkastning enn bil som taper i verdi hvert år.
Skid_raw Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #15 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): ville innfridd billånet og brukt de 300kr du sparer i måneden på noe annet, feks spart opp ny buffer Anonymkode: 60cc7...ca4 Godt poeng. Og nå kan jeg også skaffe meg en billigere bilforsikring. Måtte ha fullkasko med et billån. Det blir jo fort dyrt.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 Skid_raw skrev (36 minutter siden): Poeng! Jeg har planer om å kjøpe bolig (leilighet), men må nok ha betydelig mer EK. Billånet kan innfris nå. Betal ned billånet, og spar så til EK. Ikke betal raskere på studielånet. Anonymkode: c061a...d15
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 Brunello skrev (26 minutter siden): Jeg tror dere er enige. Men jeg er ikke enig med dere. Selv om det i eksempelet du kommer med selvsagt vil være smart å nedbetale. Men gjeld man betaler normal rente på, vil det ofte lønne seg å ha dersom investeringen du gjør har høyere avkastning enn det du betaler i rente. Det beste eksempelet her er bolig. Boligprisene har steget langt mer enn det man har betalt i renter. Ja, men her er det snakk om å betale ned billån eller ikke på en bil som taper seg i verdi for hver meter du kjører. Med andre ord, billån og forbrukslån vil det alltid lønne seg å betale ut. Anonymkode: ce5ef...bb4 1
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ja, men her er det snakk om å betale ned billån eller ikke på en bil som taper seg i verdi for hver meter du kjører. Med andre ord, billån og forbrukslån vil det alltid lønne seg å betale ut. Anonymkode: ce5ef...bb4 Det kommer fortsatt an på hva du gjør med pengene. Setter du de i fond i stedet, vil det antakelig lønne seg. Men det er kanskje greit å ikke ta risiko når pengene skal brukes til boligkjøp. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #19 Skrevet 29. desember 2021 Brunello skrev (3 minutter siden): Det kommer fortsatt an på hva du gjør med pengene. Setter du de i fond i stedet, vil det antakelig lønne seg. Men det er kanskje greit å ikke ta risiko når pengene skal brukes til boligkjøp. Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Det vil uansett lønne seg og ikke betale renter framfor å gjøre det på noe som ikke er en investering. Anonymkode: ce5ef...bb4
Brunello Skrevet 29. desember 2021 #20 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Vet ikke helt om jeg forstår hva du mener? Det vil uansett lønne seg og ikke betale renter framfor å gjøre det på noe som ikke er en investering. Anonymkode: ce5ef...bb4 Det er 7% rente på lånet. Dersom du i stede for å betale ned kjøper fond og har 12% avkastning på det, ville det ikke ha lønt seg å betalt bed lånet. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå