Tone83 Skrevet 29. desember 2021 #21 Skrevet 29. desember 2021 Virker som at alle hadde godtatt full karantene, men ikke delvis karantene. Man har jo mindre karantene enn andre. Når tredje dose er tatt så løser det seg jo uansett. Synes det er en kort periode å ta så på veg for. Men de må jo få lov å hente i barnehagen og handle middag, de som ikke har andre som kan steppe inn. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #22 Skrevet 29. desember 2021 Tone83 skrev (12 minutter siden): Virker som at alle hadde godtatt full karantene, men ikke delvis karantene. Man har jo mindre karantene enn andre. Når tredje dose er tatt så løser det seg jo uansett. Synes det er en kort periode å ta så på veg for. Men de må jo få lov å hente i barnehagen og handle middag, de som ikke har andre som kan steppe inn. Jeg kommer ikke til å be noen om "lov" til å gå på butikken, selv om jeg blir satt i såkalt fritidskarantene. Hvis jeg kan gå på jobb og være til smittefare for kollegene, så kan jeg gå i butikken også. Hvem skal håndheve dette? Dette er det mest idiotiske forslaget noensinne, og jeg kommer for første gang i mitt liv til å utøve litt sivil ulydighet. Gjennom hele pandemien har barnehageansatte blitt behandlet som om vi er null verdt som mennesker, og dette bare understreker det til de grader. Den ene "kunnskapsministeren" etter den andre utviser null kunnskap om departementet de er satt til å styre, og jeg er ekstremt skuffet over både Melby og Brenna. Anonymkode: 4d312...e05 14
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #23 Skrevet 29. desember 2021 Tone83 skrev (23 minutter siden): Virker som at alle hadde godtatt full karantene, men ikke delvis karantene. Man har jo mindre karantene enn andre. Når tredje dose er tatt så løser det seg jo uansett. Synes det er en kort periode å ta så på veg for. Men de må jo få lov å hente i barnehagen og handle middag, de som ikke har andre som kan steppe inn. Greia er jo at med vanlig full karantene for barn og ansatte kunne det greid seg med en uke og fått stoppa utbruddet. Men når alle de potensielt smitta nærkontaktene skal fortsette å mose seg sammen på skolen/barnehagen så øker sjansen for flere og flere tilfeller og dermed lengre og lengre fritidskarantene Anonymkode: 12006...b3b 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #24 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hva skjer om man ikke overholder fritidskarantene? Og hvordan vet man om man skal ha det? Jeg tenker at det hadde vært helt uaktuelt for min del. Enten full karantene eller ingen karantene, noe annet kan de bare glemme! Anonymkode: a4fc9...d0c Hva med de i helsevesenet? Burde de også få være hjemme når de er i karantene? De har også unger å hente, familie og kanskje de også har et liv utenom jobb? Og kanskje de ønsker fri i ny og ne, kanskje en halv dag juleferie kunne være noe for eksempel?? Høres deilig ut.. Nei, enten karantene eller ikke karantene!!! Anonymkode: 17bc3...08f 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #25 Skrevet 29. desember 2021 28 minutter siden, Tone83 said: Virker som at alle hadde godtatt full karantene, men ikke delvis karantene. Man har jo mindre karantene enn andre. Når tredje dose er tatt så løser det seg jo uansett. Synes det er en kort periode å ta så på veg for. Men de må jo få lov å hente i barnehagen og handle middag, de som ikke har andre som kan steppe inn. Det 12006...b3b sa. For det andre... skal man tvinge alle lærere til å ta dose tre nå? Vaksinen er vel fortsatt frivillig? Det er også kommunisert ganske tydelig at vi som er (relativt) unge ikke trenger å ta den om vi ikke har lyst. Og hva med de som måtte vente lenge på dose 1 og 2 og dermed ikke får dose 3 før om flere måneder? Noen av oss bor i områder hvor det var lite smitte da man startet vaksineringen, og ble dermed stående helt bakerst i køen. I tillegg til at kommunen ikke klarte å organisere prioriteringen av lærere. Så har du alle de som ikke KAN ta vaksinen eller de som ikke ønsker dose 3 pga. bivirkninger etc.. Ganske fantastisk at lærerne i praksis får både husarrest og vaksinepass nå. PS: Er ikke lærer selv, men er gift med en. Anonymkode: 810ba...3ab 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #26 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Sånn hadde grensearbeidere det i minst et år, og ingen reagerte på det? Anonymkode: fcf98...7f2 Det er mange yrkesgrupper med fritidskarantene, men det er ikke alle som syns det burde gjelde DEM😅😅 Anonymkode: 17bc3...08f 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #27 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barn under 18 skal ikke i karantene om en i klassen/avdeling er smittet nei. Det fordi de ikke skal miste for mye av skole/bhg tiden. Lærere har fritidskarantene om en av elevene er smittet. Sånn har det blitt. Anonymkode: 5f9a7...e10 Det kommer an på hvor du bor. Flere kommuner har egne forskrifter der også barn under 18 må i karantene som nærkontakt. Som forelder til barn i barnehage håper jeg vi får informasjon om de ansatte er nærkontakt til kjent smittet slik at vi kan ta et valg selv om hvorvidt vi ønsker å sende barn i barnehage mens den ansatte er potensielt smitteførende. Anonymkode: 9475a...153
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #28 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Må drite i den. Jeg er alene med barn, så må kunne både levere og hente på skolen, kjøre til fritidsaktiviteter og handle mat. Møte familie. Jeg kan og vil ikke sette livet vårt på vent og tvinge ungen min til å være hjemme i fritidskarantene frem til sommeren, bare fordi jeg jobber i barnehage. Helt uaktuelt! Anonymkode: e389f...d52 hadde dette vært lettere om du hadde vært i full karantene annen hver uke? AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sånn hadde grensearbeidere det i minst et år, og ingen reagerte på det? Anonymkode: fcf98...7f2 Og de i helsevesenet. Hva er greia med alt dramaet rundt dette nå, når det har vært sånn for flere andre yrkesgrupper en tid nå, uten at disse yrkesgruppene har laget ståhei, og uten at noen har brydd seg. Anonymkode: b7567...a91 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #29 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånn hadde grensearbeidere det i minst et år, og ingen reagerte på det? Anonymkode: fcf98...7f2 Jeg vet ingenting om grensearbeidernes smittesituasjon. Men hadde disse reglene gjeldt i høst, så hadde jeg blitt satt i karantene minst annen hver uke hele høsten. Altså minimum 9 uker totaltsett med fritidskarantene. Hvis grensearbeidere og helsearbeidere har like mange nærkontakter, og risikerer å bli satt i karantene like ofte som en gjennomsnittlig lærer så skjønner jeg virkelig ikke at fagforeningene deres har godtatt dette. Jeg har 100 daglige nærkontakter, ingen avstand og ingenting smittevern utover såpe. Jeg har fått sms om at jeg er nærkontakt minst 4 ganger i uka i hele høst. Rekorden var 10 smser på én dag. Men med daværende regler skulle jeg ikke i karantene fra jeg fikk dose to, så det ble kun 1 karantenerunde på meg. Og siden jeg, som lærere flest, var så prioritert til vaksine, så kan jeg ikke få dose 3 før 1.mars. Skal jeg anta at januar og februar er lik som august-desember, så hadde jeg havnet i fritidskarantene fra dag 1. (Men så fikk jeg jo sykdommen i jula istedet..) Anonymkode: 35624...2a6 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #30 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og selv om det kanskje ikke vil ramme mange, da de fleste vil få dose 3 i løpet av kort tid, så ødelegger prinsippet så uendelig mye. Og dette er yrkesgrupper som føler seg så tynnslitte og dårlig behandlet gjennom hele pandemien. Og dette var bare siste dråpen for min del. Anonymkode: 35624...2a6 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Og siden jeg, som lærere flest, var så prioritert til vaksine, så kan jeg ikke få dose 3 før 1.mars. Skal jeg anta at januar og februar er lik som august-desember, så hadde jeg havnet i fritidskarantene fra dag 1. (Men så fikk jeg jo sykdommen i jula istedet..) Anonymkode: 35624...2a6 Jeg kan heller ikke få dose 3 før i mars, lærerne ble bare liksom-prioritert. Skolen min meldte visst inn alle lærere ved skolen som ikke hadde fått vaksine i sommer, men tror de glemte meg, for jeg fikk min i oktober. God bedring til deg! Anonymkode: a4fc9...d0c 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #31 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet ingenting om grensearbeidernes smittesituasjon. Men hadde disse reglene gjeldt i høst, så hadde jeg blitt satt i karantene minst annen hver uke hele høsten. Altså minimum 9 uker totaltsett med fritidskarantene. Hvis grensearbeidere og helsearbeidere har like mange nærkontakter, og risikerer å bli satt i karantene like ofte som en gjennomsnittlig lærer så skjønner jeg virkelig ikke at fagforeningene deres har godtatt dette. Jeg har 100 daglige nærkontakter, ingen avstand og ingenting smittevern utover såpe. Jeg har fått sms om at jeg er nærkontakt minst 4 ganger i uka i hele høst. Rekorden var 10 smser på én dag. Men med daværende regler skulle jeg ikke i karantene fra jeg fikk dose to, så det ble kun 1 karantenerunde på meg. Og siden jeg, som lærere flest, var så prioritert til vaksine, så kan jeg ikke få dose 3 før 1.mars. Skal jeg anta at januar og februar er lik som august-desember, så hadde jeg havnet i fritidskarantene fra dag 1. (Men så fikk jeg jo sykdommen i jula istedet..) Anonymkode: 35624...2a6 Smittesituasjonen til grensearbeidere varierte nok veldig, siden de har mange ulike typer jobber. De var sikkert også organisert i mange ulike fagforeninger, så ingen trakk sammen. OG ikke minst - de visste nok også at alternativet deres var å bli nektet å reise mellom Norge og Sverige = de mistet jobben. Da var fritidskarantene en liten pris å betale. For dem som reiste daglig eller ukentlig over grensa var det likevel LANGT mer inngripende enn det er for lærere, siden de faktisk var i karantene *hele tiden*. Ikke annenhver uke, ikke nå og da - HELE tiden. Personen jeg kjenner fikk forresten korona på jobben i Sverige. Så smittefaren var åpenbart stor nok for henne. Selv med smittevernutstyr. Jeg skjønner lærere er frustrerte, men det viktige her er at alternativet er stengte skoler og barnehager. Situasjonen er ikke som den var tidligere, med (faktisk) relativt lite smitte og et mindre smittsomt virus. Nå er omikron ekstremt smittsomt, den gir også sannsynligvis mindre alvorlig sykdom - og ikke minst er en stor andel av befolkningen vaksinert. Spillereglene er endret. Er for eksempel din fritidskarantene i et ukjent antall uker viktigere enn min jobb? For jeg kan ikke gjøre jobben min hvis barnehage og skoler stenger. Det får følger, ingen gjør jobben når jeg er borte. Er fritidskarantene viktigere enn tapte arbeidsplasser? Bedrifter som går konkurs? Viktigere enn mitt barn med spesielle behov? Viktigere enn barns læring, trivsel og psykiske helse? Jeg kunne fortsatt. Jeg skjønner det er kjipt, men sannelig har vi det kjipt alle sammen. For meg hadde fritidskarantene hatt fint lite å si, jeg er bare hjemme hele tiden uansett. Jeg hadde ikke merket noen forskjell. Annet enn at jeg gjerne skulle undervist fysisk på dagtid, i stedet for å gjøre det hjemmefra, som jeg gjør nå. Utsatt for smitte er jeg gjennom tre barn + mann i helsevesenet uansett, så smittefare har mindre betydning. Anonymkode: fcf98...7f2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #32 Skrevet 29. desember 2021 Jeg ser forresten at mange lærere ser ut til å definere sitt antall nærkontakter som antallet elever i underviser per uke, men her er definisjonen på nærkontakt: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/definisjoner/ Jeg er rimelig sikker på at mange elever ikke kommer inn under denne definisjonen hvis man underviser 100 elever i ulike klasser i løpet av en uke. På småskolen er det muligens annerledes, da har man kanskje mer fysisk kontakt, men da har man til gjengjeld ofte ikke mer enn én klasse. Anonymkode: fcf98...7f2 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #33 Skrevet 29. desember 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg er lærer, men siden jeg har korona nå så vil jeg ikke personlig bli rammet av ordningen. Men det føles jo som innføringen av konseptet jobbslave. Anonymkode: 35624...2a6 Slipper man karantene med dose tre, da? Jeg får mer og mer inntrykk av at man ikke skal ha noen som helst lettelser mer uansett hvor mange doser man tar. Og da vil nok oppslutningen også minke. Anonymkode: 601a1...82a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #34 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg ser forresten at mange lærere ser ut til å definere sitt antall nærkontakter som antallet elever i underviser per uke, men her er definisjonen på nærkontakt: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/testing/definisjoner/ Jeg er rimelig sikker på at mange elever ikke kommer inn under denne definisjonen hvis man underviser 100 elever i ulike klasser i løpet av en uke. På småskolen er det muligens annerledes, da har man kanskje mer fysisk kontakt, men da har man til gjengjeld ofte ikke mer enn én klasse. Anonymkode: fcf98...7f2 Joda - alle elever man underviser faller under definisjonen nærkontakt! Jeg ble satt i karantene nå rett før jul pga et smittetilfelle i en klasse jeg var i to timer. Du er i samme rom og med variert avstand i over 15 minutter. Anonymkode: 2319f...cb6 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #35 Skrevet 29. desember 2021 Dette er totalt uhørt. Jeg er også avhengig av å måtte levere/hente på skole og i barnehage. Handle mat til oss. Levere på aktiviteter. Skal mine barn sette livene sine på vent uten å kunne ha besøk av venner fordi jeg har fritidskarantene? Hva skjer hvis man nekter? Enten nekter jobb under karantene eller nekter fritidskarantene? Anonymkode: 4fc36...b99
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #36 Skrevet 30. desember 2021 Gjelder det også lærere på VGS? Anonymkode: 61b39...4ae
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #37 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Gjelder det også lærere på VGS? Anonymkode: 61b39...4ae Det gjelder lærer. Det betyr lærere. Ikke «noen lærere på barneskolen», men «lærere». Anonymkode: 79b9d...52d 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #38 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Det gjelder lærer. Det betyr lærere. Ikke «noen lærere på barneskolen», men «lærere». Anonymkode: 79b9d...52d Sikker? Er ikke VGS på rødt nivå, altså digital undervisning? Anonymkode: 61b39...4ae
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #39 Skrevet 30. desember 2021 11 minutter siden, AnonymBruker said: Sikker? Er ikke VGS på rødt nivå, altså digital undervisning? Anonymkode: 61b39...4ae Rødt nivå betyr delvis digital undervisning hos oss. I praksis er vg1 på skolen mandag, vg2 tirsdag, osv. Anonymkode: 2d6ec...85f
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #40 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Joda - alle elever man underviser faller under definisjonen nærkontakt! Jeg ble satt i karantene nå rett før jul pga et smittetilfelle i en klasse jeg var i to timer. Du er i samme rom og med variert avstand i over 15 minutter. Anonymkode: 2319f...cb6 Det er ikke slik FHI definerer nærkontakt ifølge linken. Anonymkode: fcf98...7f2 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå