AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Vi jobber skift og er som regel 2-3 stk på jobb samtidig. Jeg startet for ca 9 mnd siden, mens denne kollegaen har jobbet der i mange år. Hun har mye erfaring, men er noe "enkel" og ikke akkurat dyktig- men hun er ikke dårlig heller, bare at man skulle tro hun var bedre mtp hvor mange år hun har jobbet. På hver eneste vakt begynner hun å "trauma dumpe" på meg og/eller den tredje kollegaen. Hun har helt klart hatt ett utrolig tøft liv, men jeg kjenner at det begynner å bli slitsomt å være ufrivillig psykolog uten forvarsel. Hun er god på å "holde meg i samtalen" når hun først er i gang. Hun er kjempesnill, søt, sjarmerende, er behjelpelig og smilende, men har en veldig usikkerhet på seg selv som går utover meg (jeg har ikke snakket med de andre kollegaene mine om dette, så jeg vet ikke om det påvirker dem. Jeg vil heller ikke baksnakke henne). Jeg har forsøkt å sette noen grenser, men siden vi jobber så mye og så tett er det vanskelig uten å lage dårlig stemning. Jeg har snakket med henne om hun burde snakke med en ekte psykolog, og hun sier at hun vurderer det men at "pga covid så tar alt så lang tid". Dette tærer på motivasjonen min, går utover effektiviteten og jeg får ikke komt i gang med jobben før hun er ute av kontoret mitt eller før jeg får avsluttet samtalen. Men det er litt kleint å avslutte samtalen om at søsteren hennes tok selvmord da hun var 11 med "nei du nå må jeg på do og så fortsette å jobbe" eller lignende .. hun går veldig dypt veldig fort, og kan "ta meg" på vei til printeren f.eks.. Anonymkode: 633b8...396 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Jeg har ikke hørt det begrepet før men skjønner at det er slitsomt å være hobbypsykolog hver eneste gang man møter noen. Jeg har måttet si fra rett ut at jeg klarer ikke høre mere på det, og det er sannsynligvis eneste løsning for deg også. Ikke føl du har noe ansvar her, du har rådet henne til å komme seg til psykolog og selvom hun åpenbart har det vondt så er det ikke ditt ansvar. Ta på deg øretelefoner og si at du trenger å koble av for å komme deg gjennom vakten, si rett ut at du ikke kan høre mer på det fordi det er frustrerende når du ikke får hjulpet henne, eller at du er på jobb for å fokusere på jobb og har ikke overskudd eller kunnskapen til å være psykologisk støtte for henne. Ta det opp på en direkte men empatisk måte at det er upassende å snakke om så private ting på jobb og at hun er nødt til å slutte med det. Anonymkode: c9867...d73 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Du kan også legge inn bekymringsmelding til sjefen som evn videre kan melde fra til legen hennes så hun får raskere hjelp Anonymkode: c9867...d73 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Her ville jeg enten sagt det rett ut på en fin måte, eller samlet kollegene og tatt det opp sammen på et felles møte (på en fin og varsom måte). Hun trenger hjelp, men må få muligheten til å vite at å dumpe slikt over på andre i arbeidstiden ikke er greit. Er dere heldige så forstår hun, og slutter. Men du/dere må kommunisere dette klart, tydelig, og profesjonelt. Anonymkode: 4c8a1...d90 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her ville jeg enten sagt det rett ut på en fin måte, eller samlet kollegene og tatt det opp sammen på et felles møte (på en fin og varsom måte). Hun trenger hjelp, men må få muligheten til å vite at å dumpe slikt over på andre i arbeidstiden ikke er greit. Er dere heldige så forstår hun, og slutter. Men du/dere må kommunisere dette klart, tydelig, og profesjonelt. Anonymkode: 4c8a1...d90 Herregud nei ikke samle kollegaene!!! Det blir "alle mot én" og er fryktelig nedverdigende og flaut for henne og et maktovergrep fra kollegaene som må rotte seg sammen og gå alle mot én Anonymkode: c9867...d73 14
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): samlet kollegene og tatt det opp sammen på et felles møte (på en fin og varsom måte). Anonymkode: 4c8a1...d90 Nei, nei, da driter du henne ut, det er slik det kommer til å føles for henne, noe så flaut. Anonymkode: 1e597...c94 6
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Herregud nei ikke samle kollegaene!!! Det blir "alle mot én" og er fryktelig nedverdigende og flaut for henne og et maktovergrep fra kollegaene som må rotte seg sammen og gå alle mot én Anonymkode: c9867...d73 ja, helt enig, utrolig dårlig ide. Anonymkode: 1e597...c94 3
Gjest O.G. Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Vi jobber skift og er som regel 2-3 stk på jobb samtidig. Jeg startet for ca 9 mnd siden, mens denne kollegaen har jobbet der i mange år. Hun har mye erfaring, men er noe "enkel" og ikke akkurat dyktig- men hun er ikke dårlig heller, bare at man skulle tro hun var bedre mtp hvor mange år hun har jobbet. På hver eneste vakt begynner hun å "trauma dumpe" på meg og/eller den tredje kollegaen. Hun har helt klart hatt ett utrolig tøft liv, men jeg kjenner at det begynner å bli slitsomt å være ufrivillig psykolog uten forvarsel. Hun er god på å "holde meg i samtalen" når hun først er i gang. Hun er kjempesnill, søt, sjarmerende, er behjelpelig og smilende, men har en veldig usikkerhet på seg selv som går utover meg (jeg har ikke snakket med de andre kollegaene mine om dette, så jeg vet ikke om det påvirker dem. Jeg vil heller ikke baksnakke henne). Jeg har forsøkt å sette noen grenser, men siden vi jobber så mye og så tett er det vanskelig uten å lage dårlig stemning. Jeg har snakket med henne om hun burde snakke med en ekte psykolog, og hun sier at hun vurderer det men at "pga covid så tar alt så lang tid". Dette tærer på motivasjonen min, går utover effektiviteten og jeg får ikke komt i gang med jobben før hun er ute av kontoret mitt eller før jeg får avsluttet samtalen. Men det er litt kleint å avslutte samtalen om at søsteren hennes tok selvmord da hun var 11 med "nei du nå må jeg på do og så fortsette å jobbe" eller lignende .. hun går veldig dypt veldig fort, og kan "ta meg" på vei til printeren f.eks.. Anonymkode: 633b8...396 Gi henne en beskjed om at hun er høyst upassende som blir så privat på jobb?
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Jeg har en venninne som er sånn, hin snakker omtrent ikke med meg hvis det ikke er traumer eller sånn hun snakker om, eller ett eller annet sånn positivt om selvutvikling osv. Det er skikkelig trist for vi møttes over noe traumatisk, men nå begynner jeg å komme mer over det og har ikke så mye behov å snakke om sånt. Jeg vil heller at vi har det mer gøy. Da har hun tatt avstand og jeg får høre fra andre venner at hun er på dem og "dumper" tanker og følelser på dem. Anonymkode: eb3d6...24d 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Jeg syns ærlig talt du burde ta det opp skikkelig med henne eller gå til sjefen din. Du sier selv at du sliter med å komme i gang med jobben og det er tross alt derfor du er der, og får betalt for det. Anonymkode: 23ef6...d0d 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg har en venninne som er sånn, hin snakker omtrent ikke med meg hvis det ikke er traumer eller sånn hun snakker om, eller ett eller annet sånn positivt om selvutvikling osv. Det er skikkelig trist for vi møttes over noe traumatisk, men nå begynner jeg å komme mer over det og har ikke så mye behov å snakke om sånt. Jeg vil heller at vi har det mer gøy. Da har hun tatt avstand og jeg får høre fra andre venner at hun er på dem og "dumper" tanker og følelser på dem. Anonymkode: eb3d6...24d Venninne er jo ikke kollega. Om min venninne var sånn, ville jeg tenkt at det var ok (ikke for mye da), men kollega?? TS, det er ikke pga korona hun ikke går til psykolog. Hvorfor skulle hun betale for psykolog når hun allerede har en gratis psykolog - DEG. Du må sette grenser! Anonymkode: 6270c...c55 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 Noen folk er bare slik og tar hint dårlig. Gir du lillefingeren tar de hele armen. Og prate behovet er utømmelig. Hun trenger å lære seg at det er upassende. Ville bare sagt det rett ut. Når en dumper traumene på folk på den måten føler kanskje hun seg bedre men du sitter igjen med "søpla". Si at det er hyggelig å prate med henne men du ønsker å prate om hyggelige temaer heretter. Så får hun bare bli så sur som hun vil. Det er jo ikke akkurat noe tap for deg hvis hun slutter å snakke med deg. Anonymkode: 65512...31b 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Tenker halvparten av KG er litt lik hun TS beskriver i HI. Snakker man om et vilkårlig tema så klarer alltid en eller annen på KG å pensle inn på sine traumaer. Anonymkode: 5cd19...ac5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 Og ikke ha dårlig samvittighet. , for at du avbryter henne med noe som virker akutt. Dette har hun pratet med 100 kollegaer før deg i årevis og det vil alltid være en ny krise som oppstår. Anonymkode: 65512...31b 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 Om hun har holdt på sånn i lang tid så er det mulig hun faktisk ikke er klar over hvor ile det er. Kanskje vennene/familien hennes er sånn å så hun har lært seg at det er sånn man bonder. Uansett så tenker jeg at du kan si fra på en pen og empatisk måte. Si at du rett og slett ikke vet hvordan du kan hjelpe henne med det hun tar opp og at en psykolog kanskje kan hjelpe på en bedre måte. Anonymkode: 1322b...0dc 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå