AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg hadde en helt merkelig reaksjon tidligere i dag. Jeg jobber som lærer på småtrinnet. Har alltid elsket jobben min, men har jo vært litt mye det de siste årene pga covid. Var så mye smitte før jul at jeg havna i karantene og fritidskarantene, med var ferdig med det 20 desember, og da var det hjemmeskole. Samboer hadde også tatt ut ferie da, så det gikk fint med våre barn selv om jeg ikke fikk levert eller henta i barnehagen. Tidligere i dag fikk jeg nyheten om om at skolene i kommunen skal starte på gult nivå etter jul. Elevene skal massetestes, og få med seg test hjem første skoledag istedenfor å arrangere testhenting før skolestart. Jeg kjente jeg ble sint når jeg leste det. Grunnen var at vi lærere nå var fritatt karantene sånn at det ikke er fare for bemanning, men det er jo skrekkelig provoserende ettersom det da er stor sannsynlighet for at jeg havner i fritidskarantene. Det vil skape store vanskeligheter for min familie. Jeg skal være alene med barna i hele januar, og vet ikke helt hvordan jeg skal få til det når jeg må på jobb mens ikke kan hente og levere i barnehagen, dra på butikken eller noe. Snakket med en kollega om dette og det endte med at jeg begynte å gråte fordi jeg var så sint og frustrert. Jeg pleier å kunne beherske meg. Så måtte jeg bare slenge fra meg telefonen og løpe og kaste opp, så satt jeg på badet og gråt og kastet opp om hverandre. Prøvde å ringe samboer som var ute med barna, men fikk ikke fram et ord. Sendte bare en melding om at jeg ikke var helt i form, ingen hast med å komme hjem og la meg til å sove. Når samboer kom hjem skulle jeg fortelle hva som gjorde meg så opprørt, men det endte også med gråting og oppkast. Aldri i hele mitt liv har jeg reagert som det her på noe som helst, og hvertfall ikke en sånn "fillenyhet". Hva i alle dager er som skjer? Jeg klarer ikke helt å kontrollere det her, så nå sitter jeg og griner igjen. Jeg tror ikke det er omgangssyke heller. Er jeg i ferd med å møte veggen? Anonymkode: 01976...205 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Pust med magen og forsøk å ikke ta sorgene på forskudd. Kanskje havner du ikke i karantene i januar, men gjør du det så kan du kontakte barnehagen og forhøre deg om det er mulig å hente og levere barna utenfor, med munnbind på. Dersom det ikke går så får du kontakte rektor på skolen du jobber på, og fortelle at du ikke kan komme på jobb så lenge du ikke får levert barna dine i barnehagen. Så får enten rektor finne en løsning, eller så må det bli hjemmeskole i de timene du skulle hatt (med barnehagebarna dine hylende i bakgrunnen. Ikke din feil og ikke sitt problem) Anonymkode: 9251d...e4f
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Det høres litt ut som et angstanfall ja. Det kan godt komme av at du er utslitt/utbrent. Anbefaler deg å ta kontakt med legen nå før det eventuelt blir verre. Det finnes metoder for å redusere stresset (ikke det utenfra, men hvordan du håndterer det inni deg). Uansett er nok svært mange i befolkningen noenlunde enig i at denne fritidskarantenen byr på større utfordringer enn myndighetene har tenkt på! Men til sakens kjerne; her i kommunen leverer de ut testene søndagen og mandagen før skolestart. Da får alle testet seg før de dukker opp skolen. Dette bør jo luftes som en ide til ledelsen? Vis til at du vet at dette gjøres på Vestlandet. Anonymkode: 9470b...682 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Måten lærerne blir behandlet på i denne pandemien er en skam. Jeg skjønner godt at dette er tøft for deg. Håper du orker å sette ord på det til legen din. Sykemelding høres ut som er på sin plass. Anonymkode: 8b19a...f0c 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Det har vært mye på mange i en veldig lang periode nå, så det er ikke unaturlig med en sånn reaksjon. Jeg tenker mer at du er så sliten/stressa at veggen nærmer seg, enn at det er angst ut fra det du skriver, men sikkert ikke dumt med en tur til legen for å høre hva han tenker om situasjonen din. Jobber selv i en samfunnskritisk bedrift og har sjonglert hjemmekontor/barn på hjemmeskole/i karantene/syke barn/syk selv alt for lenge nå. Er blitt mer bevisst på å skape et større skille mellom jobb og fritid, selv om det er vanskelig. Samt puste med magen, og tenke at «det går over», men skal innrømme at mørke perioder kommer oftere. Håper virkelig slutten på pandemien nærmer seg snart, ellers er jeg redd konsekvensene blir styggere enn man trodde. Vi kan ikke ofre ungdommene våre for oldemor på 87 for å sette det på spissen. Anonymkode: cda11...003 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi kan ikke ofre ungdommene våre for oldemor på 87 for å sette det på spissen. Dette er jo avisenes evige mantra. Men kan vi ofre lærerne, tenker du? Det evige tytet om å ha skolene åpne, men ikke et pip om alle de voksne som jobber der. Anonymkode: 8b19a...f0c 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Det var nok en stressreaksjon ja. Jeg hadde en stressende periode på jobb en tid, og fikk blant annet brekninger alltid med «rar» timing. Var aldri omgangssyke 🤷♀️ Men, foreløpig er jo dette et engangstilfelle - og det KAN være omgangssyke. Om du merker det gjentar seg eller øker på - eller du får andre symptomer i tillegg får du vurdere tiltak med legen. Om du havner i fritidskarantene tar du det derfra. Som i ikke følger den, det kan man ikke når man er alene med omsorgen. Anonymkode: e844c...fa5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette er jo avisenes evige mantra. Men kan vi ofre lærerne, tenker du? Det evige tytet om å ha skolene åpne, men ikke et pip om alle de voksne som jobber der. Anonymkode: 8b19a...f0c Hvor leser du at jeg setter lærerne opp mot oldemor? Det var en generell kommentar til TS og hennes reaksjon på fritidskarantene, et forsøk på å forstå frustrasjonen og et håp om at vi snart kommer ut av det. Det er ikke bare lærere og sykepleiere som er slitne vet du. Anonymkode: cda11...003 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor leser du at jeg setter lærerne opp mot oldemor? Det var en generell kommentar til TS og hennes reaksjon på fritidskarantene, et forsøk på å forstå frustrasjonen og et håp om at vi snart kommer ut av det. Det er ikke bare lærere og sykepleiere som er slitne vet du. Anonymkode: cda11...003 Nei, alle er slitne. Jeg mente at det er så viktig for mange å holde skolene åpne for å skåne ungdommen, men tenker ikke på alle de voksne som jobber der. Anonymkode: 8b19a...f0c
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Jeg reagerte på samme måte når jeg hadde strukket meg alt for langt. Ta det på alvor nå, ikke la det bli enda verre. Gå til legen. Anonymkode: 91c9d...992 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Denne vansindige håndteringen av et virus ødelegger psyken til folk. Forutsigbarhet er en viktig faktor for god psykisk helse. Det er ikke bra for noen å leve med denne konstante frykten for hva som kan komme av endringer i livet. Det gjelder lærere som får helt urimelige krav, det gjelder elever og det gjelder ikke minst de som nå blir permittert for fjerde gang. Myndighetene bør skamme seg dypt og inderlig over denne syke håndteringen og mangel på evne til å gjøre noe der det faktisk trengs (kapasiteten). Anonymkode: 5d28f...136 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 En legetime høres ut som den er på sin plass. Føler med deg. Jobber i helsevesenet og kvier meg til hver arbeidsdag nå, pleide å like jobben min. Har ofte hodepine, og hjertebank og oppkast nesten hver morgen. Det går over når jeg kommer i gang, da, men det er fryktelig ubehagelig. Anonymkode: 27041...7f5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 Vil vel heller si det var en reaksjon på hele situasjonen, sånn som skjer når det blir mye. Helsepersonell har jo vært fritatt for karantene i ukesvis, så ikke mye rabalder om det i avisene, så det går vel helst greit for dere og. Anonymkode: a10e5...349
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 Høres ut som et panikk- eller angstanfall, ja. Har lignende selv med pusteproblemer, kvalme og svimmelhet og noen ganger oppkast. Det eneste som hjelper er å få ned pulsen og pusten, eventuelt sove det av deg. Jobber selv i barnehage og reagerte som deg på de nye karantenereglene, det er helt uholdbart at vi skal jobbe livet av oss på jobb og utsette oss for smitte men ikke kan ha et liv på fritida! God bedring til deg! ❤️ Anonymkode: f7afc...f37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå