Gå til innhold

Er tran og kaviar farlig under svangerskapet?

Anbefalte innlegg

Gjest cecilia
Skrevet

På mattilsynet sine hjemmesider sto det at gravide skal ikke spise fiskelever, og at gravide skal varmebehandle alle typer skalldyr og fisk før det spises.

Tenkte ikke på dette jeg, og har tatt tran i to dager nå. Trodde dette var bra for babyen :sjenert: Kommer dette til å påvirke noe, tror dere? Må jeg også holde meg unna kaviar, og denslags?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tran er renset og trygg. :)

Husk å fortsette med å gi barnet tran etter at det er født.

Skrevet

Tran er sunt og den er jo anbefalt for gravide.

Kaviar aner jeg ikke - hælte ikke lukta da jeg var gravid :kvalm:

Skrevet

Kaviar er da vel også varmebehandlet? Trodde jeg... men hva vet jeg, jeg spiser det ikke uansett)

Tran er bra, ja, veldig bra, men IKKE kombiner det med vitaminpiller med vitamin A (for da kan du få mer enn anbefalt dose vitamin a, og det er IKKE bra for babyen)

Skrevet

Omega-3 fra tran er veldig bra under graviditet, men som det nevnes her, så inneholder tran svært mye A-vitamin, som ikke er ønskelig. Løsningen for deg er å kjøpe tilskudd av omega-3 som ikke inneholder tran, og de finnes det mange av, bare søk litt på Google.

Skrevet

tran er et naturlig produkt, som på samme måte som grønnsaker inneholder mange virkestoffer som er bra for oss uten at vi vet om det. en tablett eller pille vil aldri kunne erstatte et sunt kosthold! det er jo ikke så lenge siden at man fant ut om antioksidanter...

a-vitaminer er, i likhet med andre fettløselige vitaminer ikke bra i STORE doser. men vi MÅ ha litt! hvis du ikke får i deg noe a-vitaminer vil ikke øynene til barnet utvikle seg slik de skal!

grunnen til at du ikke bør spise fiskelever tror jeg er fordi det kan være en del kvikksølv og andre miljøgifter der. jeg skulle tro de har undersøkt tranen for dette før de selger den. de gode effektene av å ta tran vil uansett oppveie de negative! :)

noe helt annet er det selvsagt om du styrter i deg ei flaske med tran om gangen. det er nok ikke helt sunt ;)

Skrevet

Første tida av dette svangerskapet hadde jeg dilla på kaviar. Har aldri hørt noe om at man ikke skal spise det når man er gravid. ikke om tran heller..... :sjenert:

Skrevet

Nei, tran ANBEFALES.

Bare ikke kombinert med multivitaminer me vitamin A. Men det finnes multivitaminer uten vitamin A, så det er ikke noe problem i det hele tatt. Man skal selvsagt ha vitamin A, men man skal ikke ha FOR MYE av det når man er gravid, da det ikke er bra for fosteret. Derfor, ikke TO vitamin A kilder (både tran og vitaminpiller) i tillegg til normalt kosthold, da får du for mye.

Skrevet

Ta tran. Nå skrives det mye her om a-vitamin uten å oppgi giftighet. Tran gir veldig lite a-vitamin.

Anbefalt dagsdose tran for voksne er 5 ml. 5 ml. tran gir gir 250 mikrogram a-vitamin.

På min mulitvitamindrikk står det at anbefalt dagsdose gir 1,5 milligam a-vitamin.

Trandosen gir altså 1/6 av den a-vitamindosen som multivitamindrikken gir.

I tillegg er dagsdosene i vitamintilskudd langt unna giftighetsgrensene fordi det også skal være rom for vitaminer i mat og drikke.

Du kan trygt ta både tran og vitamintilskudd.

Skrevet

Hva med sushi da? Mener jeg leste et sted at det var ok, men nå ble jeg litt usikker? Anyone?

Fru B (muligens gravid)

Skrevet
Ta tran.  Nå skrives det mye her om a-vitamin uten å oppgi giftighet.  Tran gir veldig lite a-vitamin.

Anbefalt dagsdose tran for voksne er 5 ml.  5 ml. tran gir gir 250 mikrogram a-vitamin.

På min mulitvitamindrikk står det at anbefalt dagsdose gir 1,5 milligam a-vitamin.

Trandosen gir altså 1/6 av den a-vitamindosen som multivitamindrikken gir.

I tillegg er dagsdosene i vitamintilskudd langt unna giftighetsgrensene fordi det også skal være rom for vitaminer i mat og drikke.

Du kan trygt ta både tran og vitamintilskudd.

Men det oppgis flere plasser (jeg har lest mange plasser, uten å ha tid til å lete opp hvor akkurat nå) at gravide ikke skal ta begge deler, om man tar tran, ta multivitaminer uten A vitamin. De fleste mutivitaminer for gravide er uten eller med redusert mengde A vitamin nettopp pga at for mye vitamin A er farlig for foster (og "for mye" er ikke snakk om hva som er giftig for et voksent menneske, men altså at grensen for hva fosteret tåler er lavere enn som så)

Skrevet
Men det oppgis flere plasser (jeg har lest mange plasser, uten å ha tid til å lete opp hvor akkurat nå) at gravide ikke skal ta begge deler, om man tar tran, ta multivitaminer uten A vitamin. De fleste mutivitaminer for gravide er uten eller med redusert mengde A vitamin nettopp pga at for mye vitamin A er farlig for foster (og "for mye" er ikke snakk om hva som er giftig for et voksent menneske, men altså at grensen for hva fosteret tåler er lavere enn som så)

La oss da si at man dropper tran, så blir dosen 250 mikrogram mindre. Men så tilføres denne mengden kroppen i form av mat som det ikke står a-vitamindose på. Hva da? Jeg har en tabell som oppgir giftighet for vitaminer og mineraler, men jeg finner den ikke. Skal lete litt mer. :)

All a-vitaminen går da ikke rett til fosteret.

Skrevet

Jeg fant bl.a dette i full fart:

A-vitamin

Behovet for næringsstoffer i riktig mengde viser seg ikke minst når det gjelder A-vitamin.

- A-vitamin er veldig viktig for fosterutviklingen, men det kan gi fosterskader i for store mengder. Vitaminet er fettløselig og lagres i kroppen. Det er derfor viktig at man heller ikke inntar for store doser med A-vitamin før og tidlig under graviditeten.

Det er svært liten risiko for å få for mye A-vitamin gjennom kosten, påpeker Berge Skåra, men gjennom kosttilskudd med høyt A-vitamininnhold kan man komme opp i skadelige doser.

Undersøkelser har vist at et inntak fire ganger over det som anbefales som daglig inntak, øker risikoen for fosterskader. Anbefalt dose er 800 mikrogram A-vitamin pr. dag, eller rundt 2.700 internasjonale enheter.

- Vi får vitamin A blant annet fra lever, meieriprodukter og grønne og gulgrønne grønnsaker. Gulrøtter inneholder mye betakaroten som er et forstadium til A-vitamin, men det vil aldri være noen fare for å få for mye A-vitamin ved å spise for mange gulrøtter.

Dagsbehovet dekkes f.eks. av en gulrot, to skiver brød med leverpostei eller en teskje med tran.

A-vitamin har betydning for syn, hud, slimhinner, bendannelse og immunforsvar.

altså: den multivitamindrikken gjest omtaler gior ca dobbel dose av hva som er anbefalt, og tar man i tillegg tran er man godt over det som er bra. Mine vanlige multivitaminer inneholder 800 mikrogram, altså hva som ordinært er normal dose. Om jeg tok tran og spiste gulrøtter i tillegg da (jeg elsker rå gulrot, og knakser gjerne et par sånne om jg vil være sunn...) så er ikke det farlig for meg, men om jeg var gravid ville det kke vært bra. (så får jeg aldri i meg tran heller da, for den del...)

Derfor: Bytt til vitaminer uten A vitamin og ta tran Det er bra.

Skrevet
La oss da si at man dropper tran, så blir dosen 250 mikrogram mindre.  Men så tilføres denne mengden kroppen i form av mat som det ikke står a-vitamindose på.  Hva da?  Jeg har en tabell som oppgir giftighet for vitaminer og mineraler, men jeg finner den ikke.  Skal lete litt mer. :)

All a-vitaminen går da ikke rett til fosteret.

Det er vel kanskje gjerne nettopp derfor gravid-vitaminer er uten vitamin A, eller ed redusert dose!

Gravide anbefales å unngå for store doser Vitamin A. Dette gjøres lett ved å bytte til en vitamintype som ikke har, eller ikke har så mye, vitamin A. Det kan man gjøre også uten å spise "gravidevitaminer" (men det er jo greit, for de har det folatnivået du bør få i dedg) f.eks vitaplex alt i ett for voksne har så vidt jeg kan se av boksen bare 200 mikrogram vitamin A. Da kan man rygt spise hva man vil, og likevel holde seg under hva som ikke er bra

Skrevet

Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til dette Malama, kanskje ikke så veldig godt.

Jeg vet heller ikke om du vet at det er mye farligere å ta en viss dose vitaminer i Norge enn hva det er i Sverige, Danmark eller resten av EU. Jeg vet heller ikke om du vet at det nå vurdres at også Norge skal ha et litt mer edruelig syn på giftighet og oppgi hva som er reelt i forhold til hva de har oppgitt til nå.

Skrevet

Vel, både norske, svenske og danske nettsider anbefaler nå at gravide ikke får i seg for mye vitamin A. Dette er fettløselig og forsvinenr derfor ikke ut av kroppen på samme måte som for mye vitamin B f.eks.

Jeg er ikke lege, jeg vet ikke alt, ejg vet bare at norske myndigheter (og slik det ser ut også andre lands myndigheter) ikke anbefaler at man tar både tran og multivitaminer som inneholder vitamin A.

På bakgrunn av hva jeg altså leserog hører leger anbefale, leser av kostholdsråd, etc, så bare opplyste jeg om at det ikke anbefales å både ta tran og vitaminer med A vit. Det er jo ikke noe problem å bytte til ndr vitaminer, så jeg fatter ikke hvorfor du stresser sånn med dette.

Jeg vet at grenser for hva som anbefales i Noge er konservative.

Jeg ville likevel ikke tatt den risikoen å gå mot ofisielle råd når dt gjelder fosterets helse, når det vitterlig bare er å bytte til andr vitaminer... Om du vil gjøre det, så versegod, ejg har bare opplyst om offislelle anbefalinger fra helsemyndighetene.

Skrevet
Hva med sushi da? Mener jeg leste et sted at det var ok, men nå ble jeg litt usikker? Anyone?

Fru B (muligens gravid)

Sushi kan være risikabelt å spise som gravid, men ikke pga tran eller vitamin A. Det er listeriabakterien som kan finnes i sushi (og en del annen mat). Sushi som har vært frossen og deretter blir tilberedt/oppbevart riktig skal være trygt. Problemet er bare at du ikke kan vite om det stedet du kjøper sushien fra har gode nok rutiner. Jeg tar ikke sjansen på sushi.

Skrevet
sverige er ofte enda mer konservative enn norge. jeg syns det er dritbra!
Giftighetsgraden i Sverige er milevis over Norge, de følger EU.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...