Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan jeg spørre sjefen om høyere lønn? Hvilke poeng bør jeg ta med? Tjener mindre enn mine kollegaer, der vi har samme utdanning, arbeidsoppgaver. I tillegg har jeg 10-åring erfaring, samt med flere og nye arbeidsoppgaver det jeg har bevist meg selv 

Anonymkode: 93a08...8a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da sier du akkurat det..?

Anonymkode: 173a2...be4

Skrevet

Du sier:

"Jeg føler at jeg gjør en god jobb, men lønnen gjenspeiler ikke det. Har vurdert andre arbeidsgivere, men vil spørre deg først."

Denne fungerer hver gang.

Anonymkode: 7314f...680

• Liker 2
Skrevet

Det er jo resultatene dine som teller! Nå vet ikke jeg hva du jobber med, men hos oss er det hva du faktisk får til som har størst betydning for lønn. Utdanning, kollegaers lønn, ansiennitet osv spiller mindre rolle. 

Anonymkode: fc706...395

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du sier:

"Jeg føler at jeg gjør en god jobb, men lønnen gjenspeiler ikke det. Har vurdert andre arbeidsgivere, men vil spørre deg først."

Det holder sjeldent å «føle at du gjør en god jobb», de fleste arbeidsgivere forventer mer enn det. 

Anonymkode: fc706...395

• Liker 1
Skrevet

Har du ansvar for andre ansatte? Har du ledet store prosjekter? Hvis nei, så kan du ikke kreve mer 

Anonymkode: 33f10...4a9

• Liker 1
Skrevet

Kommer litt an på hvilke muligheter sjefen har også. Der jeg jobber er det nær umulig å gjøre noe utenom lønnsoppgjøret. Og da er det rammene i det som bestemmer slt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Du sier:

ville unngått å bruke ordet men, det stryker ut alt du har sagt foran. Fremstår heller ikke veldig lojal når det første forslaget ditt for få bedre lønn er å gå til andre arbeidsgivere. 

Anonymkode: c5aea...fc8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

ville unngått å bruke ordet men, det stryker ut alt du har sagt foran. Fremstår heller ikke veldig lojal når det første forslaget ditt for få bedre lønn er å gå til andre arbeidsgivere. 

Hvor «lojalt» er det å underbetale sine ansatte? :klo: Det er arbeidsgiver som bør lønne sine ansatte slik at arbeidsplassen beholder de. Gjør de ikke det så er det helt naturlig å se seg om etter annet arbeide. 

Anonymkode: 2ca79...aae

Skrevet

Det er viktig å gjøre hjemmeleksa si godt før et møte om lønn. Du må kunne vise til resultat, her teller både det faglige og det sosiale. (Kommer selvsagt an på sjefen). 
Er du en person de ønsker å beholde eller er du lett å erstatte?
Hva er det du faktisk gjør, og vet sjefen din det? Fortell.

Ikke si du vil ha mer lønn fordi kollegaer har mer enn deg. Ikke sammenlign deg med andre, men løft frem deg selv. Ønsker du mer ansvar? Si det. 
Viss ikke lønnsøkning er mulig, kan andre goder kompensere for det? Kurs etc? Ta stilling til det før møte. 

Det kan slå tilbake på en selv å «true», med å bytte arbeidsgiver om man ikke får mer lønn. Det ligger implisitt bak samtalen tenker jeg. 

Anita Krohn Traaseth har noen gode tips i podcasten «godt nok for de svina». 

Anonymkode: 38524...24a

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig i dette 

Anonymkode: 6e264...534

Skrevet

Hvor «lojalt» er det å underbetale sine ansatte? :klo: Det er arbeidsgiver som bør lønne sine ansatte slik at arbeidsplassen beholder de. Gjør de ikke det så er det helt naturlig å se seg om etter annet arbeide. 

Når ts (folk generelt) ikke spør om høyere lønn, tror sjefen at man er fornøyd vel? Det er helt naturlig å sjekke andre muligheter, men ikke bruke det som pressmiddel. 

Skrevet

Når ts (folk generelt) ikke spør om høyere lønn, tror sjefen at man er fornøyd vel? Det er helt naturlig å sjekke andre muligheter, men ikke bruke det som pressmiddel. 

Det er leders ansvar å sørge for at arbeidstaker er fornøyd. Man kan ikke bare anta. Veldig ofte ser man at de er de som klager mest (og jobber minst, muligens) er de som får høyest lønn. Mens de som jobber mest effektivt gjerne ikke gidder å bruke energi på å til stadighet kreve høyere lønn. Og da mister man de til andre arbeidsgivere, da det er lettere å søke andre jobber enn å ta en klein lønnssamtale med leder. Og når de da har fått et annet tilbud og sier opp er det gjerne for sent, da de da tar det nye tilbudet med seg til ny arbeidsgiver og får de til å matche lønna. En mye bedre ledelsesstrategi er å selv ta initiativ til å lønne de som er mest effektive, ser løsninger fremfor problemer og tar nye utfordringer på strak arm det de er verdt. Da mister man i mindre grad nødvendig kompetanse, og slipper dyre rekrutteringsprosesser og opplæringsperioder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...