Scarlet Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg ønsker å gå ned 20 kg, men mangler viljestyrken til å gjennomføre. Jeg klarer som oftest å holde ut i ett par dager før det går tilbake til gamle dårlige vaner. Noen som har noen gode tips? 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Kjøp et program hvor du må levere inn ukentlige resultater og får 1-1 oppfølging. Da er det lettere å holde seg til planen, du får kjappere resultater som også bidrar til å øke motivasjonen. Husk også at enhver økning i hverdagsmosjon(husarbeid, lek med barna, hente posten osv) er med på å øke forbrenningen. Heier på deg! Anonymkode: 8a19a...289 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Anbefaler å ikke gjøre deg avhengig av viljestyrke. Les eller lytt til lydboken «Spis deg fri» som forklarer om hvorfor å stole på viljestyrken ikke er en god løsning for mange av oss. Spesielt de første kapitlene er nyttig. Lydboken ligger gratis på Spotify. Anonymkode: 00a0d...b0b 8
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Jeg har hatt samme problem i årevis, både begynt og sprukket på diett hver eneste mandag. Jeg fant til slutt en løsning på problemet. Problemet var at jeg innførte for mange og for strenge gode vaner samtidig. Kropp og viljestyrken trenger litt tid å tilvende seg nye vaner. Siden tidlig i høst har jeg nå snart gått ned 30 kg, og holder forsatt alle de nye og gode vanene 🙂 - Steg 1: kuttet de værste uvanene. Sluttet med tømming av matrester i kjøleskapet, småspising og ren overspising - Steg 2: Halverte mengde snop i helgene, kuttet ut store kveldsmåltider. (redusert til grønnsaker/frukt) - Steg 3: Begynte å bevege meg mere, gå turer - Steg 4: Reduserte størrelser på frokost/lunch - Steg 5: Reduserte størrelser på middag - Steg 6: Videre redusere inntak av snop, øke aktivitetsnivå, finne magrere og sunnere varianter av mat For hver av stegene brukte jeg 1-2 uker å 'avklimatisere meg'. Til tider krevdes litt ekstra viljstyrke, men den gradvise overgangen var mye mildere enn jeg har opplevd kroppen de gangene jeg har forsøkt en hardere 'cutover'. Jeg har knapt viljestyrke, og lar meg alt for lett friste av mat. Men denne gangen klarte jeg det, så hvis jeg kan - kan du. 🙂 Håper noen av mine erfaringer kan være til hjelp. Lykke til. Anonymkode: f2988...142 6
LadyGrey Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Anbefaler å ikke gjøre deg avhengig av viljestyrke. Les eller lytt til lydboken «Spis deg fri» som forklarer om hvorfor å stole på viljestyrken ikke er en god løsning for mange av oss. Spesielt de første kapitlene er nyttig. Lydboken ligger gratis på Spotify. Anonymkode: 00a0d...b0b Signerer denne. Spis deg fri er ett fantastisk opplegg! 1
Scarlet Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Anbefaler å ikke gjøre deg avhengig av viljestyrke. Les eller lytt til lydboken «Spis deg fri» som forklarer om hvorfor å stole på viljestyrken ikke er en god løsning for mange av oss. Spesielt de første kapitlene er nyttig. Lydboken ligger gratis på Spotify. Anonymkode: 00a0d...b0b Godt tips, det skal jeg gjøre. Men finner ikke boken på spotify, kunne du linket til den? 1
Scarlet Skrevet 29. desember 2021 Forfatter #7 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg har hatt samme problem i årevis, både begynt og sprukket på diett hver eneste mandag. Jeg fant til slutt en løsning på problemet. Problemet var at jeg innførte for mange og for strenge gode vaner samtidig. Kropp og viljestyrken trenger litt tid å tilvende seg nye vaner. Siden tidlig i høst har jeg nå snart gått ned 30 kg, og holder forsatt alle de nye og gode vanene 🙂 - Steg 1: kuttet de værste uvanene. Sluttet med tømming av matrester i kjøleskapet, småspising og ren overspising - Steg 2: Halverte mengde snop i helgene, kuttet ut store kveldsmåltider. (redusert til grønnsaker/frukt) - Steg 3: Begynte å bevege meg mere, gå turer - Steg 4: Reduserte størrelser på frokost/lunch - Steg 5: Reduserte størrelser på middag - Steg 6: Videre redusere inntak av snop, øke aktivitetsnivå, finne magrere og sunnere varianter av mat For hver av stegene brukte jeg 1-2 uker å 'avklimatisere meg'. Til tider krevdes litt ekstra viljstyrke, men den gradvise overgangen var mye mildere enn jeg har opplevd kroppen de gangene jeg har forsøkt en hardere 'cutover'. Jeg har knapt viljestyrke, og lar meg alt for lett friste av mat. Men denne gangen klarte jeg det, så hvis jeg kan - kan du. 🙂 Håper noen av mine erfaringer kan være til hjelp. Lykke til. Anonymkode: f2988...142 Det var en lur måte å gjøre det på.
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 Scarlet skrev (15 minutter siden): Godt tips, det skal jeg gjøre. Men finner ikke boken på spotify, kunne du linket til den? Den ligger som de første episodene på Irina Lee sin podcast. Her er link til forordet, så kommer de andre kapitlene etter det som egne episoder: Den ligger også på Storytel om du har abonnement der. (Der jeg hørte den). Anonymkode: 00a0d...b0b 3
nisselue Skrevet 30. desember 2021 #9 Skrevet 30. desember 2021 Det er hvertfall en ting som er sikkert med vektnedgang og det er at en halvveis jobb vil aldri fungere. Den største jobben, óg den de fleste ikke tar i det hele tatt, er å innse at ens tidligere spisevaner er over. Helt og totalt over. Før man innser dette er det lite som vil skje utover at man plager seg selv. Det finnes altså ikke produkter som gjør at man kan fortsette som før men likevel være sunnere/gå ned i vekt. Lettbrus gjør ikke dette. Mat med mindre fett eller sukkerfrie alternativer gjør heller ikke dette. Innse at du må legge om og så faktisk legge om til noe annet er det eneste som hjelper. For eksempel er det er ingenting som heter juksedager for en som skal ned i vekt, noe mer enn det er noe som heter juksedager for en som vil slutte å drikke eller røyke. Du er enten ferdig med det eller så er du ikke. Og når man så til slutt kommer dithen at man skal legge om så er det mye bra mat man kan spise. Kroppen vil sågar fortelle deg hva den vil ha etter at man har fått ryddet unna abstinensene og behovet for å mate insulinet med sukker som skaper mer insulin som krever mer sukker - osv. Ikke rart det ender i diabetes for mange. 8
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #10 Skrevet 30. desember 2021 Det er ikke lett å gå ned i vekt, det vet jeg alt om. Har gått opp og ned i vekt de siste årene og det har vært en kamp. Og i tillegg å slite psykisk så er det enda vanskeligere å gå ned i vekt når en ikke har det stabilt psykisk heller. Før jul og i jula så spiste jeg mye julekaker og godteri daglig omtrent. Ble noen kg det og jeg kjenner jeg begynte å bli så tung at det var tungt å gå og bevege seg. Hos meg så legger alt seg på magen så ser jo høygravid ut omtrent. Ikke noe pent syn syns jeg. Men så kikket jeg litt på nettet etter hjelp til å gå ned i vekt, og jeg er forsiktig og skeptisk til slankepiller, og pga jeg bruker fast medisin daglig pga psykiske lidelser. Jeg gikk på før av Noka måltidserstatning og gikk ned 20 kg, men fikk problemer med forstoppelse og luft i magen som ble et helvete for meg, så måtte slutte på det. Når tarmen ikke får noe å jobbe med pga shaken så sier det stopp til slutt og en kan få plager. Men så var jeg inne på Life helsekost butikk og der er det et produkt som heter Bio Slim, som har noen indigrienser og chrom i seg. Jeg kjøpte den for jeg tenkte å prøve om den kunne hjelpe. Siden jeg sliter med søtsug og matsug hele tiden. Jeg og mangler viljestyrke til å gå ned i vekt og føler jeg må ha en slags hjelp. Og nå de siste dagene så har jeg tatt 2 tabl daglig og kjøpte chrome tabl i tillegg, og søtsuget etter snop og sjokolade er vekke, har mindre lyst på mat og. Effekten kom med engang jeg begynte på pillen. Så den vil jeg fortsette på og håper den kan hjelpe meg å gå ned i vekt. Jeg vet ikke hvor tung jeg er for jeg har ikke veid meg på flere måneder, men tenkte å veie meg på mandag, og ha en fast dag i uken å veie meg på. Så spiser jeg mindre måltider og kjenner jeg blir litt mett men ikke så mye mett. Blir litt sulten på kveldene men da koser jeg meg med noen klementiner som er god og sunne. Eller du kan kontakte fastlegen din så kan han skrive ut medisin som hjelper på at matsuget og godteri suget blir mindre og det blir lettere å spise lite og sunt og gå ned i vekt. Jeg prøvde en medisin men den påvirket mine medisiner så jeg ble dårlig så det gikk ikke. Nå håper jeg denne tabletten kan hjelpe meg fremover å gå ned i vekt, men må bruke viljestyrke også men jeg var på butikken i dag og var sulten, men hadde ikke søtsuget i meg så fristet ikke å kjøpe godteri og sjokolade, så da virker pillen syns jeg. Jeg mener det er ikke noe galt i å få hjelp til å gå ned i vekt når det er mulig, for det er lettere å gå ned i vekt når en har lite søtsug osv. Håper du prøver på dette med evt å få medisin hos legen din eller prøve den pillen jeg har startet på. Lykke til. Anonymkode: 0d7f1...35e
nisselue Skrevet 30. desember 2021 #11 Skrevet 30. desember 2021 Det er selvfølgelig et problem om man går på (andre) medikamenter da disse gjerne kan tulle med kroppen ganske betydelig. I så fall bør man ta dette med legen man har fått medikamentene fra for å finne en løsning som fungerer. Alle "vanlige" løsninger fordrer selvfølgelg at man ikke er på medikamenter som tuller med balansen i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #12 Skrevet 30. desember 2021 Sakte endring i vaner som flere har berørt er den eneste metode som (for de fleste) vil fungere over tid. Identifiser dine største uvaner. Luk de sakte bort, gi det tid, slik at du ikke bruker opp viljestyrken. Jeg er også en stor forkjemper for å få opp pulsen. Jeg vet det strider mot spis-deg-fri metodikken. Men jeg mener trening har så vanvittig mange positive egenskaper i at man føler seg sprekere og strammere, lykkeligere, og det regulerer søvn, og matlyst (for veldig mange). Men da finne aktivitet som gir glede, og kan bli en god vane. Ikke presse seg inn i et regime man aldri vil trives med. Og aldri fokusere på kalorier ut. Når folk kommer med regnestykker som viser at en brødskive ødelegger hele effekten av trening blir jeg virkelig irritert, for trening er så mye mer enn hva du forbrenner akkurat der og da. For å stille et veldig enkelt spørsmål: Kjenner du en overvektig person som trener regelmessig? Anonymkode: 311f2...dcd 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 - Anbefaler en app som teller kalorier. Jeg bruker Lifesum. Funker som en kule hver gang jeg vil ned i vekt. - Prøv å spise mat uten sukker eller med sukkererstatning. - Av godteri, velg det med minst kalorier, feks vingummi/gelesnop. Dette kan ha nesten halvparten så mange kalorier som sjokolade. - Spis energitett mat som gjør deg mett lenge. Anbefaler egg. - Spis suppe. - Tren eller få opp pulsen 30 min hver dag. - Sett deg overkommelige delmål. Anonymkode: 70db8...63a 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #14 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): - Anbefaler en app som teller kalorier. Jeg bruker Lifesum. Funker som en kule hver gang jeg vil ned i vekt. - Prøv å spise mat uten sukker eller med sukkererstatning. - Av godteri, velg det med minst kalorier, feks vingummi/gelesnop. Dette kan ha nesten halvparten så mange kalorier som sjokolade. - Spis energitett mat som gjør deg mett lenge. Anbefaler egg. - Spis suppe. - Tren eller få opp pulsen 30 min hver dag. - Sett deg overkommelige delmål. Anonymkode: 70db8...63a Og derfor fungerer ikke en slik tilnærming, da det ikke er en bærekraftig endring i livsstil over tid. Anonymkode: 311f2...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #15 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Sakte endring i vaner som flere har berørt er den eneste metode som (for de fleste) vil fungere over tid. Identifiser dine største uvaner. Luk de sakte bort, gi det tid, slik at du ikke bruker opp viljestyrken. Jeg er også en stor forkjemper for å få opp pulsen. Jeg vet det strider mot spis-deg-fri metodikken. Men jeg mener trening har så vanvittig mange positive egenskaper i at man føler seg sprekere og strammere, lykkeligere, og det regulerer søvn, og matlyst (for veldig mange). Men da finne aktivitet som gir glede, og kan bli en god vane. Ikke presse seg inn i et regime man aldri vil trives med. Og aldri fokusere på kalorier ut. Når folk kommer med regnestykker som viser at en brødskive ødelegger hele effekten av trening blir jeg virkelig irritert, for trening er så mye mer enn hva du forbrenner akkurat der og da. For å stille et veldig enkelt spørsmål: Kjenner du en overvektig person som trener regelmessig? Anonymkode: 311f2...dcd Det strider ikke mot Spis deg fri- metodikken. Den sier bare at en skal ikke starte med trening samtidig som en går ned i vekt siden en da «bruker opp» viljestyrken på å komme i gang med trening. Så om en allerede har innarbeida treningsvaner kan en fortsette med det. Eventuelt ta opp trening når en har nådd vektmålet sitt. Min erfaring er at jeg fikk mer overskudd til trening da jeg hadde gått ned i vekt. For vekten er kosthold absolutt det viktigste, men for helsa er trening veldig bra. Anonymkode: 00a0d...b0b 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #16 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det strider ikke mot Spis deg fri- metodikken. Den sier bare at en skal ikke starte med trening samtidig som en går ned i vekt siden en da «bruker opp» viljestyrken på å komme i gang med trening. Så om en allerede har innarbeida treningsvaner kan en fortsette med det. Eventuelt ta opp trening når en har nådd vektmålet sitt. Min erfaring er at jeg fikk mer overskudd til trening da jeg hadde gått ned i vekt. For vekten er kosthold absolutt det viktigste, men for helsa er trening veldig bra. Anonymkode: 00a0d...b0b Takk for korreksjon. Jeg gjenga en metode jeg kun kjenner deler av, så det ble feil Men prinsippet om å posisjonere viljestyrken er jeg enig i. Den største feilen mange gjør er at det gjør alt på en gang. 1.januar er vel selve illustrasjonen på det. Man skal gå fra kos, familie, fri, god stemning, mye kjøtt, sukker, fett, mengder mat. Til mørke dager, jobb, få lyspunkter - og på toppen av det spise supersunt, og trene. Det er rett og slett en umulig overgang. Om noe bør man ideelt sett begynne å trene før jul, for det er dager der man har tid og overskudd, og fri. Anonymkode: 311f2...dcd 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #17 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Og derfor fungerer ikke en slik tilnærming, da det ikke er en bærekraftig endring i livsstil over tid. Anonymkode: 311f2...dcd Joda, du lærer deg gode matvaner og husker hvilke matvarer som inneholder for mye kalorier til at du kan stappe det i deg hver dag. Appen har mange tips til menyer osv. Jeg bruker den etter ferier og jul feks for å komme meg ned igjen på min normale trivselsvekt. Anonymkode: 70db8...63a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #18 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Joda, du lærer deg gode matvaner og husker hvilke matvarer som inneholder for mye kalorier til at du kan stappe det i deg hver dag. Appen har mange tips til menyer osv. Jeg bruker den etter ferier og jul feks for å komme meg ned igjen på min normale trivselsvekt. Anonymkode: 70db8...63a Jeg har også fått meg en del aha opplevelser av hvor mye (eller lite) du kan spise av enkelte godsaker før du sprenger hele dagsbehovet ditt for næring 😄 Anonymkode: 70db8...63a
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #19 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Anbefaler å ikke gjøre deg avhengig av viljestyrke. Les eller lytt til lydboken «Spis deg fri» som forklarer om hvorfor å stole på viljestyrken ikke er en god løsning for mange av oss. Spesielt de første kapitlene er nyttig. Lydboken ligger gratis på Spotify. Anonymkode: 00a0d...b0b Syns den er dårlig. Den er religiøs og man kan ikke drikke smoothie eller noe av malt karakter. Ble bare irritert av det psyke regimet. Anonymkode: d7e83...ddd 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #20 Skrevet 30. desember 2021 Det er ikke viljestyrke du trenger, det er å starte med små nye vaner, litt av gangen f.eks første uke, kutte ned på godteri/snacks. Andre uke, fokus på sunnere måltider. Tredje uke, bevegelse. Fjerde, porsjonsstørrelser. Og slik legger du til litt og litt til kostholdet ditt er endret, og du beveger deg mer. Jeg har ingen tro på å endre seg 100% over natta. Mennesker er vanedyr, og da må man jobbe med å endre matvaner, ikke gå på en sjokkdiett. Gikk selv ned 10 kg ved å gjøre det slik, og har nå holdt stabil vekt i 6 mnd uten å ha noe problemer med det. Anonymkode: 1409d...3fc 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå