AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Vi har en vedovn, av en nyere type (den er nok noen år gammel, men altså ikke en gammel sak). Vi hadde nylig en slags pipebrann i vår peis, da den viste seg å være feilmontert, selve røret fra vedovnen var ikke skikkelig satt inn i veggen og det oppstod brann i overgangen til pipen. Vi har fått montert peisen riktig nå. Før brannen stusset jeg over at jeg synes peisen fikk voldsomt fyr noen ganger, flammene sleiket oppetter veggen bak i peisen og det så ut som flammene stod opp i taket i peisen og videre inn i røret. Uansett hva vi gjorde når det var slik (lukket spjeldet) ville ikke peisen slukke, og brant slik "ukontrollert" i flere timer. Jeg la dette på feilmonteringen av peisen, og var lettet når vi oppdaget at noe var feil, da dette var magefølelsen. Etter at peisen er fikset så opplever jeg at det har brent mer kontrollert, flammene er lave, og det brenner rolig. Helt til i går. Etter at det hadde brent litt rolig begynte flammene å sleike oppetter den skrå veggen bak i peisen, og videre over kanten opp i røret. Det brenner veldig godt, og står ikke helt i stil med mengden ved og at den er nylig opptent. Når vi lukket spjeldet virket det nærmest til å bare bli verre (hvert fall ikke særlig bedre), til tross for at det etter hvert var lite ved igjen så fortsatte det å brenne og flammene virket nesten til å ikke være i kontakt med veden. Skal det være sånn her? Er det vanlig at peisen får slik overtenning, og at flammene står helt opp i taket av peisen? Noen som har erfaring med lignende? Til info så gjør vi alt "riktig", spjeldet åpent når vi fyrer, brenner bare ved og tennbriketter, og passer på å ikke fylle for mye i peisen. Røret i peisen er jo også nylig renset av montør. Nå har vi hatt peismontør, brannvesen og feier til å kikke på dette, og monteringen er godkjent, pipa er godkjent osv. Etter at det brant første gang, så er jeg jo litt ekstra var på dette, men det føles fortsatt som noe er galt. Dette er første gang jeg har peis, så jeg vet jo ikke hva "standard" er. Vil allikevel nødig tilkalle dyr montør, hvis det viser seg at dette bare er sånn peiser oppfører seg i blant, eller det er en annen logisk forklaring. Anonymkode: 4f4e1...ca4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #2 Skrevet 30. desember 2021 Det kan ha noe med vindretning og lufttrykk å gjøre, vedfyring påvirkes av dette. Dersom du er utrygg på at alt er i orden kan du likevel bestille ettersyn og slik få bekreftet om det er været som påvirker - da vet du det til fremtiden. Anonymkode: dfc20...469 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #3 Skrevet 30. desember 2021 Vedbriketter blir ofte for varme til å fyre i vanlige små vedovner med. Anonymkode: c3161...b53
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #4 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Vedbriketter blir ofte for varme til å fyre i vanlige små vedovner med. Anonymkode: c3161...b53 Det er forskjell på tennbrikett (som TS nevner) og vedbriketter. Anonymkode: dfc20...469 2
KatteLatte Skrevet 30. desember 2021 #5 Skrevet 30. desember 2021 Film det neste gang og vis filmen til noen sol jobber i en butikk som selger ovner. De kan kanskje svare på om det er normalt.
ferdig Skrevet 5. januar 2022 #6 Skrevet 5. januar 2022 KatteLatte skrev (På 30.12.2021 den 21.51): Film det neste gang og vis filmen til noen sol jobber i en butikk som selger ovner. De kan kanskje svare på om det er normalt. Eller film det og kontakt feier/brannvesen og hør med de, er mange peisselgere som er flinke selgere men de fleste har aldri montert en ovn .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå