AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #21 Skrevet 29. desember 2021 Man skal lese mye rart... Anonymkode: aea55...9df 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #22 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er voksne mennesker med barn som har vært gjennom mye, og blitt pålagt utredning for psykiske lidelser pga. adferdsmønster. Primært er det 2 voksne menn jeg vet om med diagnose psykopat, 6 damer med borderline/emosjonell ustabil pf/bipolar. Og ellers blir det jo kun egen synsing i andre igjen. Felles er at de alle har isblå øyne, og et par av damene har forelder med isblå øyne og samme diagnoser. Anonymkode: 7647e...a8b Man får ikke diagnose som «psykopat», da det ikke er en diagnose lenger i Norge. Det heter i dag Dyssosial eller Antisosial personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: edcb8...d90 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #23 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 20.50): Man får ikke diagnose som «psykopat», da det ikke er en diagnose lenger i Norge. Det heter i dag Dyssosial eller Antisosial personlighetsforstyrrelse. Anonymkode: edcb8...d90 Det stemmer nok helt sikkert, de har dog omtalt seg som psykopater - med den årsak at de har gått til psykolog og fått diagnoser som peker dit - da Dyssosial og Antisosial personlighetsforstyrrelse. Jeg har ikke sett noen skriv, kun blitt fortalt av dem. En av Norges mest omtalte svindlere, Harald Tancred, omtaler seg også som psykopat og har tilsvarende diagnoser. Han har også isblå øyne. Som tråden egentlig handlet om. Vil ikke fremstå som rasistisk overhodet. Jeg har venner og uvenner i alle former, fasonger, farger, øyenfarger. Deltar ofte i debatter mot rasisme og er også aktiv demonstrant. Innlegget dreier seg om hva jeg har erfart - det er med spørsmålstegn at jeg skriver hva jeg skriver. Det er ikke sånn at jeg konsekvent mener at alle blåøyde er det ene eller det andre, men om øyenfarge kan ha noe si for om man er genetisk disponibel for personlighetsforstyrrelser. Det er et ærlig spørsmål, uten formål om å diskriminere. Anonymkode: 7647e...a8b 1
Djungelvrål Skrevet 29. desember 2021 #24 Skrevet 29. desember 2021 I Norge har 80 % blå øyne så ikke rart om alle du kjenner som har en personlighetsforstyrrelse har blå øyne da. I f.eks Spania har bare 20% blå øyne, tror du Spania har færre mennesker med disse lidelsene enn i Norge? 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #25 Skrevet 29. desember 2021 Jeg kan si meg enig i at det er flest blåøyde som gar fått personlighetsforstyrrelse el.l. satt som diagnose. Vi bor i et land med høy andel vlåøyde, og også høy andel satte psykiske diagnoser. Andre land, hvor det er flest brunøyde, har som regel ikke like velutviklet psykiatri i landet sitt, ergo mindre diagnoser satt om personlighetsforstyrrelser. Det er også kulturelle forskjeller med det å oppsøke hjelp til psykiske lidelser. Norge kommer nok ganske høyt opp på lista over psykologiske/psykriatiske diagnoser da vi ikke har kulturelle/tradisjonelle motforestillinger mot å gå til psykolog. Resultat: mange med blå øyne som får psykopat-diagnose. Generelt er det helt meningsløst å basere argumenter på 'de fleste jeg kjenner som......'. Anekdotiske bevis har null verdi. Anonymkode: 41a67...d4c 2
SoWhat? Skrevet 30. desember 2021 #26 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Alle jeg kjenner med PF har gått Steinerskolen. Har ikke gått der selv, men de har dog både brune og blå øyne. er det da Steinerskolen det er noe galt med? Eller vet? Kanskje man kan sjekke hva forskningen sier? Ja jøss, det finnes faktisk prevalensstudier for slike problemer. er ikke det fantastisk? Anonymkode: 17a0d...b32 Wtf Jeg liker deg! 😄
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #27 Skrevet 30. desember 2021 Helt enig med deg. Foretrekker brunøyde folk. De er mer snille og varmere og mer morsom Anonymkode: bcbf6...463 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #28 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Har av egen erfaring lagt merke til at de jeg kjenner av narsissister, psykopater, eller mennesker med borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse/bipolar som regel har blå øyne. Noen som vet om det er en fakta, eller er det ren tilfeldighet? Noen med samme erfaring? Syns det er så spesielt😂 de av menneskene jeg da snakker om har diagnosene og er åpen om det, ikke vill gjetning fra min side. Anonymkode: 7647e...a8b Jeg syns det er ganske mange med brune øyne som har forvoldt de mest tragiske hendelsene de siste årene, både lokalt, men også globalt, med knivstikking på busser og trikker og voldtekter og drap og gjenger og MASSE annet, så jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt, hvis du ikke er veldig ung og enkel... Men du er kanskje ikke veldig samfunnsengasjert og ser hva som skjer rundt i samfunnet og verden? Hvem gjør mest faenskap med hvilken øyenfarge...på verdensbasis og lokalt 🤦♀️ Anonymkode: d0448...00d 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #29 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg syns det er ganske mange med brune øyne som har forvoldt de mest tragiske hendelsene de siste årene, både lokalt, men også globalt, med knivstikking på busser og trikker og voldtekter og drap og gjenger og MASSE annet, så jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt, hvis du ikke er veldig ung og enkel... Men du er kanskje ikke veldig samfunnsengasjert og ser hva som skjer rundt i samfunnet og verden? Hvem gjør mest faenskap med hvilken øyenfarge...på verdensbasis og lokalt 🤦♀️ Anonymkode: d0448...00d Stemmer godt det. Men tror nok TS er et troll. Anonymkode: be913...d39 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #30 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg syns det er ganske mange med brune øyne som har forvoldt de mest tragiske hendelsene de siste årene, både lokalt, men også globalt, med knivstikking på busser og trikker og voldtekter og drap og gjenger og MASSE annet, så jeg skjønner ikke helt spørsmålet ditt, hvis du ikke er veldig ung og enkel... Men du er kanskje ikke veldig samfunnsengasjert og ser hva som skjer rundt i samfunnet og verden? Hvem gjør mest faenskap med hvilken øyenfarge...på verdensbasis og lokalt 🤦♀️ Anonymkode: d0448...00d Det er jo bare fordi det er flere med brune øyne i verden Anonymkode: bcbf6...463 1
Entern Skrevet 30. desember 2021 #31 Skrevet 30. desember 2021 (endret) Huff Endret 30. desember 2021 av Entern
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #32 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er jo bare fordi det er flere med brune øyne i verden Anonymkode: bcbf6...463 Så da er vi jo enige. Det er flest gærne med brune øyne 🤷♀️ Anonymkode: d0448...00d 1
Silva Pluvialis Skrevet 30. desember 2021 #33 Skrevet 30. desember 2021 Det kan umulig være en kausalitet (årsakssammenheng) mellom blå øyne og psykopati. Psykopati rammer hvert eneste kontinent, hvert eneste land, hver eneste kultur, hver eneste hudfarge og for øvrig ethvert utseende. Det har ingen sammenheng med det ytre, så hvis man vet om flere psykopater med blå øyne så er det bare tilfeldig. 5 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #34 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo bare fordi det er flere med brune øyne i verden Anonymkode: bcbf6...463 Nei Anonymkode: be913...d39 1
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #35 Skrevet 30. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Så da er vi jo enige. Det er flest gærne med brune øyne 🤷♀️ Anonymkode: d0448...00d Ikke relativt, nei. Anonymkode: bcbf6...463
Hannah80 Skrevet 30. desember 2021 #36 Skrevet 30. desember 2021 Nei, jeg er ikke enig i at det er spesielt, med tanke på at det er kun 20% i Norge som ikke har blå øyne. Kan jo si det om det meste da. De fleste kriminelle har blå øyne, de fleste homofile har blå øyne, de fleste autister har blå øyne. Osv ... 4
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #37 Skrevet 30. desember 2021 Wow!! Når du sier det.. Så skummelt å tenke på fordi jeg kjenner også to stk som har diagnosene, og de begge to har helt blå øyne. Ikke vanlig blå farge, isblå og krystallblå farge. Intenst blå liksom. (disse to personene har jeg lite kontakt med). Jeg har også en barndomsvenninne (ikke noe kontakt mer), som jeg mistenker har en diagnose eller flere. Dette vet jeg ikke sikkert, men hun er riv ruskende gal. Og, hun har slike øyne. isblå øyne. Når du nevnet det, så føler jeg at det er noe sannhet i dette her ja. Anonymkode: 6eb73...44f 2
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #38 Skrevet 30. desember 2021 Hallo! Wow, skjedd mye her siden jeg sjekket sist. KG er en plass med mye ignorante mennesker syns jeg. Selv er jeg åpen for det meste - alle, og har helt ærlig ikke tenkt tanken på at det skal være diskriminerende å høre om blåøyde mennesker kan ha gener som styrker oppunder potensielle psykiske lidelser. Det er for meg et fascinerende emne, da jeg jobber innen helse og syns spesielt det har vært fascinerende å få vite mer om rådhårede mennesker som har økt sensitivitet både i sitt ytre og indre, utad er det kun pigmentasjonen man ser, men det ligger også mer bak det. Det samme gjør det med albinoer. Så da har jeg bitt meg merke i øyenfarge hos alle menneskene jeg blir kjent med og ut ifra det har jeg sett en slags trend. Det er ren tilfeldighet, ikke jeg som leter etter noe å diskriminere noen for. Ikke min «feil» at de i min omgangskrets med brune øyne og grønne øyne, er relativt friske psykisk. Noen har diagnoser av dem også, men det går gjerne på angstdiagnoser eller depresjoner, ikke personlighetsforstyrrelser. Det handler ei heller om personlig preferanse på mennesker, jeg har både ekser og venner med alle øyefarger, og jeg setter dem aldeles ikke i noen bås. Synd at så mange skal dra det ut av kontekst, kanskje jeg ikke får gjort meg selv tydelig nok når jeg stiller spørsmål ved om øyefarger bærer på mer gener enn kun pigmentet i seg selv, slik som ved rødhårede. But that’s a crime to, å snakke sannheten om at flere rødhårede er relativt sensitive. Det er dog dokumentert fra fagfolk. Kommer ikke til å delta mer i egen tråd da det likevel ikke kommer noe fornuftig. Dog vært interessant å lese at flere har opplevd det samme med isblå/klare blå øyne slik som jeg. Hadde noen lagt frem noe som helst annet enn rasismekortet eller for eksempel vist til forskning av noe slag som avkreftet eller bekreftet spørsmålet mitt hadde jeg ikke kranglet imot. Jeg spør fordi jeg lurer på om noen VET. Rettelse; ikke albinoer, men mennesker med tilstanden albinisme. Anonymkode: 7647e...a8b 1
Rosatoast Skrevet 30. desember 2021 #39 Skrevet 30. desember 2021 Kjenner to stykker med bipolar lidelse, begge disse har brune øyne (hun ene er død). Og jeg kjenner én som har dyssosial-PF, han har blå øyne (eksen min). Vet også om to som har borderline-PF, tror begge to har brune øyne faktisk. Så dette her tror jeg ikke har noe som helst med øyefarge og gjøre, dette handler om genetikk, oppvekst og miljø. AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hallo! Wow, skjedd mye her siden jeg sjekket sist. KG er en plass med mye ignorante mennesker syns jeg. Selv er jeg åpen for det meste - alle, og har helt ærlig ikke tenkt tanken på at det skal være diskriminerende å høre om blåøyde mennesker kan ha gener som styrker oppunder potensielle psykiske lidelser. Det er for meg et fascinerende emne, da jeg jobber innen helse og syns spesielt det har vært fascinerende å få vite mer om rådhårede mennesker som har økt sensitivitet både i sitt ytre og indre, utad er det kun pigmentasjonen man ser, men det ligger også mer bak det. Det samme gjør det med albinoer. Så da har jeg bitt meg merke i øyenfarge hos alle menneskene jeg blir kjent med og ut ifra det har jeg sett en slags trend. Det er ren tilfeldighet, ikke jeg som leter etter noe å diskriminere noen for. Ikke min «feil» at de i min omgangskrets med brune øyne og grønne øyne, er relativt friske psykisk. Noen har diagnoser av dem også, men det går gjerne på angstdiagnoser eller depresjoner, ikke personlighetsforstyrrelser. Det handler ei heller om personlig preferanse på mennesker, jeg har både ekser og venner med alle øyefarger, og jeg setter dem aldeles ikke i noen bås. Synd at så mange skal dra det ut av kontekst, kanskje jeg ikke får gjort meg selv tydelig nok når jeg stiller spørsmål ved om øyefarger bærer på mer gener enn kun pigmentet i seg selv, slik som ved rødhårede. But that’s a crime to, å snakke sannheten om at flere rødhårede er relativt sensitive. Det er dog dokumentert fra fagfolk. Kommer ikke til å delta mer i egen tråd da det likevel ikke kommer noe fornuftig. Dog vært interessant å lese at flere har opplevd det samme med isblå/klare blå øyne slik som jeg. Hadde noen lagt frem noe som helst annet enn rasismekortet eller for eksempel vist til forskning av noe slag som avkreftet eller bekreftet spørsmålet mitt hadde jeg ikke kranglet imot. Jeg spør fordi jeg lurer på om noen VET. Anonymkode: 7647e...a8b Syntes ikke det er så hyggelig å høre at en i helsevesenet potensielt ser på meg, som har blå øyne - som en som har personlighetsforstyrrelse, og at dette er noe du "leter" etter hos mennesker. For meg høres det ganske drøyt ut, og slett ikke bra for verken deg eller de menneskene du liksom "analyserer". Selv om du jobber i helsevesenet betyr ikke det at du skal scanne deg igjennom folk for å lete etter feil. Ingen psykologer holder på slik, og regner ikke med at du er en psykolog. Da er det ikke denne konspirasjonen du burde være opptatt av isåfall. Det kan potensielt skade folk å ha denne holdningen. Rasisme betyr at du drar "rase" under en kam, og gjør disse til noe negativt. For å gjøre det kort. Det kan være mørkhudede, blåøyde eller rødhåret. 3
AnonymBruker Skrevet 30. desember 2021 #40 Skrevet 30. desember 2021 Rosatoast skrev (Akkurat nå): Syntes ikke det er så hyggelig å høre at en i helsevesenet potensielt ser på meg, som har blå øyne - som en som har personlighetsforstyrrelse, og at dette er noe du "leter" etter hos mennesker. For meg høres det ganske drøyt ut, og slett ikke bra for verken deg eller de menneskene du liksom "analyserer". Selv om du jobber i helsevesenet betyr ikke det at du skal scanne deg igjennom folk for å lete etter feil. Ingen psykologer holder på slik, og regner ikke med at du er en psykolog. Da er det ikke denne konspirasjonen du burde være opptatt av isåfall. Det kan potensielt skade folk å ha denne holdningen. Rasisme betyr at du drar "rase" under en kam, og gjør disse til noe negativt. For å gjøre det kort. Det kan være mørkhudede, blåøyde eller rødhåret. Igjen drar du ting ut av proposjoner. Jeg analyserer absolutt ingen. Jeg går ikke aktivt inn for å gjøre noen research på det, og dømmer absolutt ingen heller. Det er trolig ren tilfeldighet - jeg spør ikke folk om de sliter psykisk og skriver statistikk på det, det er mennesker som har frivillig fortalt uten provokasjon fra min side at de har sine diagnoser, men likevel noe jeg har bitt meg merke i. Og mest sannsynlig er det tilfeldig, men å bli stemplet som rasist eller gæren fordi jeg stiller spørsmål ved om øyenfarge kan bære med seg mer genetiske opponenter enn kun pigmentasjon.. Ta det med ro; jeg er egentlig ganske jovial, har en tendens til å overtenke mye og være ekstremt detaljorientert, men på ingen måte dømmende. Du behøver ikke belære meg om hva rasisme betyr, det står jeg tett på i egen hverdag.. Jeg forstår selvfølgelig at mennesker uavhengig av farge både i hud og øyne kan ha psykiske lidelser, og at det avhenger av genetikk(!!), miljø, erfaringer, opplevelser +. I helsevesenet trives jeg godt, det er en fin plass for mennesker som er omsorgsfulle, ønsker å bidra til at alle mennesker skal ha en bedre hverdag og yte pleie deretter. Ingen av de jeg møter på vil noensinne oppleve fordommer fra meg. Jeg er bare nysgjerrig, liker å lære om det meste, og undrer ofte på om egne erfaringer eller tilfeldige observasjoner kan være relatert til noe større. Dette er som skrevet før ikke noe jeg går rundt og dveler ved, men en tanke som slo meg i går; hvor jeg også selv ble gjort klar over at det var slik. Men jeg senker skuldrene og kan slå meg helt til ro med at det kun er fordi jeg bor i Norge hvor 80% av befolkningen har blå øyne. Det er godt nok svar for min del på hvorvidt det har noe å si rent genetisk eller ei. Anonymkode: 7647e...a8b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå