Gå til innhold

Blåøyde mennesker - oftere personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Har av egen erfaring lagt merke til at de jeg kjenner av narsissister, psykopater, eller mennesker med borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse/bipolar som regel har blå øyne. 

Noen som vet om det er en fakta, eller er det ren tilfeldighet? Noen med samme erfaring? Syns det er så spesielt😂 de av menneskene jeg da snakker om har diagnosene og er åpen om det, ikke vill gjetning fra min side. 

Anonymkode: 7647e...a8b

• Liker 2

Fortsetter under...

Har helt sinnsykt blå øyner, får kommentarer om det fra hver eneste menneske jeg møter - og er trippeldiagnosert med personlighetsforstyrrelser. Antisosial, narsissist og unnvikende. Jeg skal følge med på dette. 

Alle jeg kjenner som er åpne om (eller hvor det er svært tydelig at) de har en eller flere personlighetsforstyrrelser, har også blå øyne. Det betyr på ingen måte at det er noen sammenheng mellom personlighetsforstyrrelser og øyenfarge, men at jeg som norsk er oppvokst med og omgis av hovedsakelig mennesker med en eller annen grad av blå øyne. Hvis jeg hadde vokst opp på den italienske eller senegalesiske landsbygda ville erfaringen min vært annerledes. Eller hvis jeg hadde bodd mer urbant her i Norge, for den del. 

Anonymkode: bbab4...4e4

• Liker 7
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Har av egen erfaring lagt merke til at de jeg kjenner av narsissister, psykopater, eller mennesker med borderline/emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse/bipolar som regel har blå øyne. 

Noen som vet om det er en fakta, eller er det ren tilfeldighet? Noen med samme erfaring? Syns det er så spesielt😂 de av menneskene jeg da snakker om har diagnosene og er åpen om det, ikke vill gjetning fra min side. 

Du bor i et land der de fleste har blå øyne... Sikker på at det ikke er flest med to foter som har det, eller 10 fingre? 

Anonymkode: 1b0f5...48a

• Liker 21
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

De du har lagt merke til? Er det du som diagnostiserer dem da eller? 

Anonymkode: 92c8f...566

• Liker 3
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

De du har lagt merke til? Er det du som diagnostiserer dem da eller? 

Som skrevet i innlegget så er det mennesker med diagnoser som også er åpne om det. Åpenbart ikke jeg som diagnostiserer dem da 🙂 

Annonse

Dersom du kjenner flere som hevder å være psykopater eller ha narsissitisk personlighetsforstyrrelse, må du seriøst gjøre noe med omgangskretsen din. 

Det er vel også det eneste som tydelig kan konkluderes ut fra det du skriver. 

Anonymkode: a952a...f90

• Liker 7
AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 12.25):

Du bor i et land der de fleste har blå øyne... Sikker på at det ikke er flest med to foter som har det, eller 10 fingre? 

Anonymkode: 1b0f5...48a

Nei, de fleste rundt meg har faktisk brune eller grønne øyne. Så selvom landet har mange blåøyde mennesker betyr vel ikke det nødvendigvis at jeg menger meg med kun blåøyde mennesker? 

Vet at for eksempel rødhårede har en tendens til økt sensitivitet i hud, hår, og helse generelt. Men ikke alle. 

Det er ikke ment som at ALLE blåøyde har personlighetsforstyrrelser, men jeg undrer på om de er mer disponibel for det. Ikke mer og ikke mindre. Det kan være tilfeldig. 

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 12.40):

Dersom du kjenner flere som hevder å være psykopater eller ha narsissitisk personlighetsforstyrrelse, må du seriøst gjøre noe med omgangskretsen din. 

Det er vel også det eneste som tydelig kan konkluderes ut fra det du skriver. 

Anonymkode: a952a...f90

Ja, dessverre kan man ikke forutse slike ting før man har blitt kjent med dem. Det er ingen jeg per dags dato har i omgangskretsen min heller 🙂 slutt å dra konklusjoner, still heller spørsmål.

GulSol skrev (På 29.12.2021 den 12.07):

Har helt sinnsykt blå øyner, får kommentarer om det fra hver eneste menneske jeg møter - og er trippeldiagnosert med personlighetsforstyrrelser. Antisosial, narsissist og unnvikende. Jeg skal følge med på dette. 

Ja, de menneskene jeg også kjenner til har sinnsykt blå øyne. Ikke vanlig blå, men enten isblå eller veldig tydelig, klar blå farge

Det er ikke så rart det da, da i Norge har 80% av befolkningen blå øyne! 

Til sammenlikning har befolkningen i Spania kun 20% blå øyne, mens det på verdensbasis er brune øyne som er mest vanlig. 

Anonymkode: cb9df...092

• Liker 4

Kan også legge til at de snilleste menneskene jeg vet om har brune øyne, mens de ærligste har som regel grønne. Det er de fargene de rundt meg som regel har på øynene, og de som også har blitt værende i livet mitt. Dette er selvfølgelig noe jeg har en «hang up» i, og er ikke en tilfeldig tanke som nettopp streifet meg. Det blir kanskje litt alternativt for de fleste men jeg syns det er rart om det kun er tilfeldig? 

AnonymBruker skrev (På 29.12.2021 den 12.43):

Det er ikke så rart det da, da i Norge har 80% av befolkningen blå øyne! 

Til sammenlikning har befolkningen i Spania kun 20% blå øyne, mens det på verdensbasis er brune øyne som er mest vanlig. 

Anonymkode: cb9df...092

Kunne vært interessant å vite hvor mange % av de blåøyde i Spania som har personlighetsforstyrrelse. Det ville vært det relevante til debatten. 

• Liker 1

Sosiopater med narsissistisk personlighetsforstyrrelse som er åpne om det og fungerer i en vennskapelig relasjon? Kjenner at det er vanskelig å tro på..

Forøvrig kjenner jeg to som har personlighetsforstyrrelser (dette har de ikke innsett selv, men det er åpenbart for andre) og de har grønne øyne.

Anonymkode: 966a6...241

• Liker 3
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Raseteori har jo en god historie. Eller? 

Anonymkode: 882df...54d

Gjerne utdyp. Litt usikker på hva du peker til, raseteori kan være mangt😊 

• Liker 1

Annonse

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Som skrevet i innlegget så er det mennesker med diagnoser som også er åpne om det. Åpenbart ikke jeg som diagnostiserer dem da 🙂 

Det høres veldig spesielt ut, det er svært få som er åpne om at de har en slik diagnose og en narsissist og en psykopat vil aldri si det til noen av flere årsaker. For det første finnes ikke psykopati som diagnose i Norge, for det andre har de ikke ett problem med seg selv så de oppsøker ikke hjelp men mener andre bør søke hjelp. 

• Liker 5
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sosiopater med narsissistisk personlighetsforstyrrelse som er åpne om det og fungerer i en vennskapelig relasjon? Kjenner at det er vanskelig å tro på..

Forøvrig kjenner jeg to som har personlighetsforstyrrelser (dette har de ikke innsett selv, men det er åpenbart for andre) og de har grønne øyne.

Anonymkode: 966a6...241

Dette er voksne mennesker med barn som har vært gjennom mye, og blitt pålagt utredning for psykiske lidelser pga. adferdsmønster. Primært er det 2 voksne menn jeg vet om med diagnose psykopat, 6 damer med borderline/emosjonell ustabil pf/bipolar. Og ellers blir det jo kun egen synsing i andre igjen. Felles er at de alle har isblå øyne, og et par av damene har forelder med isblå øyne og samme diagnoser. 

Annonse

Alle jeg kjenner med PF har gått Steinerskolen. Har ikke gått der selv, men de har dog både brune og blå øyne. 
er det da Steinerskolen det er noe galt med? Eller vet? Kanskje man kan sjekke hva forskningen sier? Ja jøss, det finnes faktisk prevalensstudier for slike problemer. 
er ikke det fantastisk? 

Anonymkode: 17a0d...b32

• Liker 1

Utrykket å være "blåøyd" (naiv) kommer vel fra et sted😉 Man kan jo få litt psykopattendenser hvis man ikke forstår de sosiale kodene i samfunnet rundt seg..?

Anonymkode: 7f71f...f9b

• Liker 1
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Kjenner en med lilla og han er psykopat....

Anonymkode: 7fc4a...0a5

8 hours ago, AnonymBruker said:

Enig. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...