Gå til innhold

Felles gjeld, utlegstrekk i lønn og separasjon

Lialia

Anbefalte innlegg

Vil med en gang beklage for mulige feil. Jeg er ikke opprinnelig norsk.

Spørsmålet gjelder lønnstrekk, fellesgjeld og mulig gjeldsordning.

Jeg ble gift for noen år siden og flyttet derfor til Norge for å bo sammen med ektemannen min. Har også to barn fra forrige ekteskap. Det viste seg i ettertid at han har en del forbruksgjeld (ca 200.000) og trangt økonomi (ikke spør meg hvorfor han bestemte å gifte seg…det lurer jeg selv på😐). Leide bolig.  Han kunne ikke hjelpe med førerkort eller bil. Han anbefalte meg å åpne et kredittkort for å få førerkort.

Jeg har i tillegg et hus i hjemlandet som jeg vurderte da å selge, men han sa at «vi» kunne heller pusse opp og bruker det som feriebolig. Men da måtte jeg låne penger og han skulle hjelpe å betale…🙄

Jeg tok opp et lån på 300.000 og huset ble renovert.

Økonomien han ble dårligere og dårligere. Han ville refinansiere tidligere gjeldt og flere kredittkort. Da ba han meg om å bli medsøker for han fordi «vi er en familie». Til slutt så tok han på seg så mye gjeld at det gikk til namsmannen og det berørte meg som medsøker. Jeg har nå trekk i lønn og har hittil betalt ca 170 000 for hans gjeld. Mitt lån ble selvfølgelig nedprioritert og det gikk til helvete og…altså namsmann.

Nå har jeg i tillegg fått skylden for alt som skjedde og er lei. Jeg vil gå fra han. Snakket med namsmannen. Hun sier jeg kan ha rett på livsopphold, boutgifter, osv…men da blir trekket redusert slik at jeg betaler kanskje 1000 kroner. Og trekke kan ikke være lengre enn 24 måneder. Da lurer jeg på hva som skjer med resten av beløpet etter to år? Kan jeg kjøpe med noe eget i fremtiden eller om jeg kan kreve at han betaler meg tilbake pengene? Om det kanskje mer aktuelt med gjeldsordning? Eller det er bedre å ha et lønnstrekk i tre-fire år?

Jeg vet ikke hva jeg skal gjør og føler meg alene😭. Men har jo en fast jobb med brutto inntekt på ca 490 000.

Kanskje noen kan komme med en god råd?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Trekket blir fornyet.

Men hvorfor vil du ha trekk? Hva med å inngå en avtale med de du skylder penger om en nedbetalingsordning?

Når din mann har gjeld langt over halsen er det en vits å prøve å få pengene derfra. Det kommer ALDRI til å skje. Det du kan gjøre er å be han signere på et gjeldsbrev i vitners nærvær sånn i tilfelle han en gang i fremtiden kommer i pluss og har penger til overs til din gjeld. Som sagt: sannsynlighet lik null, men det gir kanskje deg sjelefred.

Dyr lærdom TS: du burde skjønt når det stadig ble nye lånesøknader på bordet at du måtte si nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Og la meg bare understreke at jeg ikke mener å være krass eller "til pass for deg" - det er dumt at du er blitt lurt av en slem ektemann. Jeg har vært der selv, det er ikke noe stas. Men det er lite du får gjort, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blondie65 skrev (29 minutter siden):

Trekket blir fornyet.

Men hvorfor vil du ha trekk? Hva med å inngå en avtale med de du skylder penger om en nedbetalingsordning?

Når din mann har gjeld langt over halsen er det en vits å prøve å få pengene derfra. Det kommer ALDRI til å skje. Det du kan gjøre er å be han signere på et gjeldsbrev i vitners nærvær sånn i tilfelle han en gang i fremtiden kommer i pluss og har penger til overs til din gjeld. Som sagt: sannsynlighet lik null, men det gir kanskje deg sjelefred.

Dyr lærdom TS: du burde skjønt når det stadig ble nye lånesøknader på bordet at du måtte si nei.

Det går dessverre ikke an fordi saken er allerede behandlet hos namsmannen og det er besluttet med utleggstekk i lønn. Jeg har som sagt betalt 170.000 for han og har nå begynt å betale på egen gjeld fra desember. Skal betales i ett år...så er det neste kreditor fra desember 22...men jeg ser at jeg skal bruke mer enn to år på å betale ned alt. Pluss at beløpet som skal innbetales i perioden er lavere enn det som jeg skylder. Veldig rart....

Pluss at jeg tenker også at jeg vil ikke bo alene liksom neste 4-5 år...om jeg får kjæreste? Men hvem som trenger ei med SÅ dårlig økonomisk situasjon. Det er nesten sånn at jeg ikke kan gå fra han selv om orker ikke å se på han en gang pga at qan har nesten ødelagt mitt liv... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Lialia skrev (2 timer siden):

Det går dessverre ikke an fordi saken er allerede behandlet hos namsmannen og det er besluttet med utleggstekk i lønn. Jeg har som sagt betalt 170.000 for han og har nå begynt å betale på egen gjeld fra desember. Skal betales i ett år...så er det neste kreditor fra desember 22...men jeg ser at jeg skal bruke mer enn to år på å betale ned alt. Pluss at beløpet som skal innbetales i perioden er lavere enn det som jeg skylder. Veldig rart....

Pluss at jeg tenker også at jeg vil ikke bo alene liksom neste 4-5 år...om jeg får kjæreste? Men hvem som trenger ei med SÅ dårlig økonomisk situasjon. Det er nesten sånn at jeg ikke kan gå fra han selv om orker ikke å se på han en gang pga at qan har nesten ødelagt mitt liv... 

Trekket blir fornyet.

Mot slutten av hvert trekk kontakter du den du skylder penger og så ber du om en avbetalingsavtale. Det samme gjør du med neste kreditor.

Altså: om 10 måneder kontakter du inkassoselskapet som har sendt dette til namsmannen for lønnstrekk og ber om en nedbetalingsavtale som du klarer å forholde deg til. DA unngår du nytt trekk på denne avtalen.

Det samme gjør du med de andre trekkene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste for kreditor er å få fast trekk fra lønna di via namsmann. Skal man unngå trekk må man vise til at man betaler etter evne før det går så langt som til trekk. Så trenger ikke betale gebyr for en ny nedbetalingsavtale. Det er fastsatt i dekningsloven hvordan man skal fordele kreditorer hvis man er insolvent, det må både skyldner og kreditor forholde seg til. 

Per nå er det nok bare å la trekkene gå, eller søke gjeldsordning hvis det er veldig lenge til du kommer ut av det. Typisk hvis rentene overstiger det du har disponipelt til gjeld slik at gjelden bare øker.

Anonymkode: 5faf1...765

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blondie65 skrev (På 29.12.2021 den 14.44):

Trekket blir fornyet.

Mot slutten av hvert trekk kontakter du den du skylder penger og så ber du om en avbetalingsavtale. Det samme gjør du med neste kreditor.

Altså: om 10 måneder kontakter du inkassoselskapet som har sendt dette til namsmannen for lønnstrekk og ber om en nedbetalingsavtale som du klarer å forholde deg til. DA unngår du nytt trekk på denne avtalen.

Det samme gjør du med de andre trekkene dine.

Da blir jeg aldri kvitt altså(((  Det begynner jo neste trekk om 110 måneder og da er det så pass mye at jeg klarer ikke å betale til flere kreditører. Så jeg ser kun gjeldsordning som et alternativ.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...