AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Hei! Har en toåring som alltid har vært grei å legge til å sove i vognen på dagtid. Den siste måneden har hun nektet å sove. Hun er åpenbart stuptrøtt så tror ikke det er dags for å kutte luren. I barnehagen har de ikke problematisert dette, men likevel har de den siste mnd lagt henne på et eget lite rom med begrunnelsen om at hun sover så lett og våkner av de andre barna. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, hun sover ekstremt tungt (når hun først har sovnet…), og jeg bare håper at denne plutselig vogn- og sove-«frykten» hennes ikke har noe med at hun blir plassert på dette lille rommet i barnehagen å gjøre… Det jeg egentlig lurer på er: hvordan fungerer innsovning i barnehager? Pleier de feks å bare la de ligge å gråte i vognen til de sovner? Jeg tåler fint å gå tur ute for at hun skal få sovet på dagtid i helgene, men jeg har en så ekkel følelse mtp dette lille rommet hun blir plassert på… Anonymkode: 4810c...dae
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Det skjønner jeg godt! Kan du ikke be om en prat med pedagogisk leder? Ikke vær klandrende og sur, bare si at du lurer litt på hvordan soving fungerer i barnehagen. Prøv å få dem til å fortelle først, da danner du deg et lite bilde av hvordan de tenker rundt søvn. Så kan du fortsette samtalen med å fortelle at hun virker utrygg i sovesituasjon hjemme. Det kan i hvert fall få dem til å reflektere litt selv. Spør dem om hun våkner opp der alene. Jeg tviler egentlig på at de ville legge henne på eget rom om hun ikke våknet av de andre barna, men det betyr jo ikke at hun liker det. Anonymkode: 4b2c1...c8d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Nei selvsagt gjør man ikke det. Anonymkode: 34898...b24
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Ja, i barnehagen lar de ungene ligge og gråte til de sovner,dessverre. De har ikke mulighet til å trille alle barna i søvn. Har de sovevakt inne på det lille rommet? Hun kan ikke ligge der inne alene uten tilsyn! Anonymkode: cf6f1...680
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Det spørs jo helt på barnehagen, vår lar ikke ungene ligge og gråte for seg selv. Men, da han begynte der så trilla de litt rundt omkring til han sovna, og slutta gradvis. Nå bare legger de ham i vogna, så sovner han etterhvert. Alle ungene sover i vogn ute. Jeg ville ha snakka med barnehagen om dette lille rommet, det er ikke sikkert hun føler seg trygg der. Min sover ikke på dagtid hjemme lenger, slutta med det rundt 2 år, vi kunne trille på timesvis 😛 Men han sover som før i barnehagen, ingen problemer der.. Anonymkode: 9754a...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei! Har en toåring som alltid har vært grei å legge til å sove i vognen på dagtid. Den siste måneden har hun nektet å sove. Hun er åpenbart stuptrøtt så tror ikke det er dags for å kutte luren. I barnehagen har de ikke problematisert dette, men likevel har de den siste mnd lagt henne på et eget lite rom med begrunnelsen om at hun sover så lett og våkner av de andre barna. Dette kjenner jeg meg ikke igjen i, hun sover ekstremt tungt (når hun først har sovnet…), og jeg bare håper at denne plutselig vogn- og sove-«frykten» hennes ikke har noe med at hun blir plassert på dette lille rommet i barnehagen å gjøre… Det jeg egentlig lurer på er: hvordan fungerer innsovning i barnehager? Pleier de feks å bare la de ligge å gråte i vognen til de sovner? Jeg tåler fint å gå tur ute for at hun skal få sovet på dagtid i helgene, men jeg har en så ekkel følelse mtp dette lille rommet hun blir plassert på… Anonymkode: 4810c...dae da er han sikkert ferdig med og sove, min slutta når hn var 18mnd Anonymkode: 39b72...d80
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Du må nok høre litt med bhg. Der jeg jobbet for noen år siden sov barna inne, ikke i vogn, men vi lot dem såklart ikke ligge alene og gråte. En voksen var der med barna til alle hadde sovnet, deretter var samme voksne i rommet rett utenfor og ordnet litt ting, tittet inn til barna i blant, til første mann skulle vekkes igjen. (Barna lå på madrasser på gulvet i et barnesikret rom så det var veldig trygt) Anonymkode: 77bae...fbb
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 I perioder i helgene hvor eldstemann ikke ville sove i vogna, men helt åpenbart var trøtt tok vi en liten biltur, da klarte han aldri å holde seg våken. Det funker så klart ikke i barnehagen, men der ser barn at andre barn sover så noen ganger er det enklere. I barnehager barna har gått i gikk de fra vogner ute til madrasser inne når de nærmet seg 2-3 år. Ikke krav om å sove, men litt lav musikk og dempet belysning gjorde at mange sovnet. Anonymkode: 51764...157
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Ikke vanlig å la barna ligge å gråte, hva skulle poenget være med det, da vekker de jo alle de barna som er sovnet i tillegg! Selv med 14 barn som skulle sove i vogner ute, og kanskje 2-3 som trengtes å vugges, null stress. Da utsatte man pausene litt og hjalp til med å kjøre/vugge. Sovevakt som satt ute med barna gjennom hele sovetiden, sjekket på barna hvert 10 minutt og kvitterte for at barna var sjekket på appen som barnehagen bruker. Anonymkode: e562b...f24
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, i barnehagen lar de ungene ligge og gråte til de sovner,dessverre. De har ikke mulighet til å trille alle barna i søvn. Har de sovevakt inne på det lille rommet? Hun kan ikke ligge der inne alene uten tilsyn! Anonymkode: cf6f1...680 Vi gjør ikke det. De få barna som kanskje gråter, vugger vi i søvn. De ligger aldri og gråter alene til de sovner. I verste fall tar vi de opp og prøver igjen litt senere. Anonymkode: 42c96...769 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ja, i barnehagen lar de ungene ligge og gråte til de sovner,dessverre. De har ikke mulighet til å trille alle barna i søvn. Har de sovevakt inne på det lille rommet? Hun kan ikke ligge der inne alene uten tilsyn! Anonymkode: cf6f1...680 For noe tull Anonymkode: 34898...b24 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 Selv om man sliter med innsovning hjemme, trenger det ikke være sånn i barnehagen. Det er en annen situasjon, og barnehageansatte har mad skillz når det gjelder å få barn til å sove! 😜 Bare snakk med barnehagen om hvordan søvnen fungerer der, men jeg tviler sterkt på at de lar barna gråte seg i søvn. Anonymkode: 9fd1f...712
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 I min barnehage er det et barn som sover på eget rom, mens resten sover i vogn ute i en bod. Det ene barnet som sover på eget rom skriker i 10 min før hen sovner og kan derfor ikke sove med de andre barna da det ville hindret resten i å sove. Det er helt grusomt å høre på for man vil jo gå inn til barnet for å trøste men mor insisterer på denne praksisen. Barnet sover i naborommet til avdelingen og det er en glassrute i døra slik at vi kan følge med på det og det blir aldri liggende våken uten at noen merker det. Hør med barnehagen om deres sovepraksis, min erfaring er at det er ulikt fra barnehage til barnehage. Anonymkode: 86146...832
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå