Gå til innhold

Dere som eier felles bolig med ulik eierbrøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle dere som eier bolig sammen, men har en eierandel på 60/40, 70/30, etc.

Deler dere fellesutgifter og (for de av dere som har det) eiendomsskatt 50/50 eller etter samme brøk?

Jeg antar at det er mer praktisk på mange måter å eie halvpart hver med ulik EK/lånebrøk, men det vil ikke være praktisk mulig her.

Anonymkode: ad0d8...95a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer an på hva det er. Rene "driftsutgifter" som strøm, vann, avløp og renovasjon ville jeg delt 50/50. Eiendomsskatt etter eierbrøk. Hvis fellesutgiftene er nedbetaling av fellesgjeld ville jeg delt etter samme brøk som eierbrøken. Hvis fellesutgiftene derimot er vaktmester, diverse vedlikehold osv er det like naturlig å dele 50/50. Hvis de er en kombinasjon er det litt mer komplisert, men da ville jeg regnet på det og gjort en vurdering. 

Anonymkode: 87842...766

• Liker 4
Skrevet

Vi har det sånn. Her finnes det nok ingen fasit, og heller ikke noen regler som regulerer dette helt konkret (utover skjevdeligsreglene for ektefeller). Det meste avhenger vel av hva partene synes er rettferdig. 

Vi kjøpte sammen og jeg hadde all egenkapitalen som utgjorde 50 % av kjøpesummen. Vi har en 75/25 eiebrøk og har felles lån på halve boligens verdi. Lån og andre utgifter betaler vi etter evne. En full 50/50 deling ville vært urettferdig ut fra forskjellig inntektsnivå synes vi. 

Vi har giftet oss og fått felles barn etter at vi kjøpte sammen og vi har bygd ut i kjelleren. Det siste gjør kanskje at vår eierandel etter hvert er litt utdatert.

Anonymkode: 6b9e5...9c6

Skrevet

Om jeg hadde vært i situasjonen ville jeg tenkt at husleie (eks fellesgjeld), skatt og renovasjon er 50/50. Mens alt som hever boligens verdi (oppussing) går etter eierbrøk. 

Jeg og mannen valgte 50-50 eierbrøk, ekteskap, og felles økonomi. Noe som har gjort alt veldig enkelt. Man kan eventuelt ta hensyn til forskjeller i en ektepakt, slik at det gjøres opp ved eventuelt brudd, enn å diskutere alle detaljer og rettferdighet underveis. 

Anonymkode: 38ece...8a2

Skrevet

Vi eide ca 35/65, gift og felles økonomi ellers. Vi delte i praksis alle utgifter 50/50, siden vi hadde felles økonomi. Nå eier vi 50/50, siden jeg arvet noe penger.

Anonymkode: 0ad5d...996

Skrevet

Jeg betalte all egenkapitalen da vi kjøpte felles bolig for 3 år siden. Jeg eier 60%. Han tjener bedre enn meg, så han har bidratt mer til økonomien enn meg siden. Når vi kjøper neste bolig blir det nok 50/50. 

Anonymkode: 9688f...e71

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kommer an på hva det er. Rene "driftsutgifter" som strøm, vann, avløp og renovasjon ville jeg delt 50/50. Eiendomsskatt etter eierbrøk. Hvis fellesutgiftene er nedbetaling av fellesgjeld ville jeg delt etter samme brøk som eierbrøken. Hvis fellesutgiftene derimot er vaktmester, diverse vedlikehold osv er det like naturlig å dele 50/50. Hvis de er en kombinasjon er det litt mer komplisert, men da ville jeg regnet på det og gjort en vurdering. 

Anonymkode: 87842...766

Takk for svar.

Her er situasjonen at han har barn fra før som han har deler av tiden, og at han låner noe mer for å kjøpe en større bolig for å få rom til dem + ekstra bad. Vi er i Oslo-markedet så det er høy kvm-pris. Vi kommer da også opp på et nivå der vi får en høy eiendomsskatt. Han foreslo i utgangspunktet at vi delte denne etter brøk, siden det er hans "behov" som gjør at vi kjøper en såpass dyr bolig. Men jeg er litt usikker på om det er normen. Som jeg ser her foreslår de fleste å dele løpende driftsutgifter på midten, og eiendomsskatt er jo ikke en investering/nedbetaling.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for svar.

Her er situasjonen at han har barn fra før som han har deler av tiden, og at han låner noe mer for å kjøpe en større bolig for å få rom til dem + ekstra bad. Vi er i Oslo-markedet så det er høy kvm-pris. Vi kommer da også opp på et nivå der vi får en høy eiendomsskatt. Han foreslo i utgangspunktet at vi delte denne etter brøk, siden det er hans "behov" som gjør at vi kjøper en såpass dyr bolig. Men jeg er litt usikker på om det er normen. Som jeg ser her foreslår de fleste å dele løpende driftsutgifter på midten, og eiendomsskatt er jo ikke en investering/nedbetaling.

TS

Jeg vil si dette er faktum som er relevant i HI.

Om man kan bo bedre/større fordi den andre har bedre råd er jo 50-50 mer fair. 

Om man bor større fordi den andre har særkullsbarn som krever sitt er det nok mer rettferdig at de også bidrar mer på "driftskostnader". Og at man fordeler etter eierbrøk, eller annet delingsdorhold, også på den type kostnader. 

• Liker 3
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Om jeg hadde vært i situasjonen ville jeg tenkt at husleie (eks fellesgjeld), skatt og renovasjon er 50/50. Mens alt som hever boligens verdi (oppussing) går etter eierbrøk. 

Ja, vi gjør det akkurat sånn. Eier 30/70 (samboeren var langt på vei med nedbetaling allerede når jeg kjøpte meg inn).

Anonymkode: 3457d...b5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Takk for svar.

TS

Eiendomsskatten blir jo tilsidesatt av at du får mer av avkastningen ved et eventuelt salg også, skatten er jo fordi du eier eiendommen det er ikke en driftsutgift. Akkurat som formueskatten bør man betale eiendomsskatt etter hva men faktisk eier.

• Liker 1
Skrevet

Eiendomsskatt er skatt på det man eier. Selvsagt må den fordeles etter eierandel.

Anonymkode: e2825...d4b

• Liker 3
Skrevet

Vi hadde 60/40 på vår første bolig i eiendomsbrøk og 50/50 på andre kostnader, ikke felles økonomi. Så arvet jeg noen penger slik at det ble 50/50 på alt. Vi hadde aldri felles økonomi og betalte at 50/50 av lån, fellesutgifter, mat etc. Dette selv om han tjente 200.000 mer enn meg i året. Av og til hadde jeg da ikke råd til enkelte ting som han betalte f.eks. dyrt restaurantbesøk eller ekstra utflukt på en ferie, men ellers var det helt likt.

Da vi så skilte oss var jeg veldig glad for at vi var likestilt og kunne dele alt 50/50 også, så ingen krangling der. 

JMitt forslag til alle er å ha eiendomsbrøk etter hva man bringer inn, dele 50/50 hvis mulig på alle kostnader også mat og forbruksting, hvis mulig, og ikke ha felles økonomi. Da blir det ikke noe krangling om at den ene har kjøpt seg dyr jakke osv. fordi alt av felles er betalt og resten av pengene hver måned kan hver disponere som man vil av tur på byen eller dyre klær e.l. Men det er bare min mening altså. 

Anonymkode: 708e1...6fa

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Eiendomsskatt er skatt på det man eier. Selvsagt må den fordeles etter eierandel.

Anonymkode: e2825...d4b

Men den som har lavest eierandel nyter jo godt av å bo bedre og større enn de ellers ville klart. Det skal ikke kompenseres på en måte? 

• Liker 1
Skrevet
On 12/29/2021 at 1:59 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar.

TS

Eiendomsskatt er det naturlig at man deler etter eierbrøk syns jeg. Syns også det er naturlig at han betaler mer av andre løpende utgifter/vedlikehold dersom han har råd til det når han har barn som bor der.

Anonymkode: 77791...33a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 15.22):

Men den som har lavest eierandel nyter jo godt av å bo bedre og større enn de ellers ville klart. Det skal ikke kompenseres på en måte? 

Men hun bor jo ikke større/bedre fordi de har flere soverom og ett bad til? Dette er jo noe han trenger pga barn. Sånn sett får hun heller større utgifter pga dette, som feks høyere strømutgifter, høyere forsikring pga flere kvm osv.

Anonymkode: ec889...197

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 30.12.2021 den 15.22):

Kompenseres? Jøss, dette høres ut som oppskriften på et sunt forhold. 🙄

Anonymkode: 0ad5d...996

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...