AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Noen som har gjort dette? Hvor lang tid tok det? Og var det vanskelig ? Vurderer dette nå etter lang tid i arbeidslivet da jeg er lei av jobben min og har blitt permitert for tredje gang. Er 41 år. Jeg gruer meg litt. Jeg var ganske skoleflink nesten alle fag som ung men hatet matte og gruer meg til det. Anonymkode: 20c5d...de2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Min erfaring er at det er vesentlig enklere som voksen enn det var som ungdom. Ikke alt i alle emner selvfølgelig, men du er modnere enn du var da. Og trolig smartere også. Hvis du sliter med matte, så anbefaler jeg deg sterkt å melde deg opp på en eller annen skole, matte kan være vanskelig å lære seg på egenhånd om det ikke faller deg naturlig. Du må også ha litt programmering nå med den nye læreplanen, så hjelp av noen som kan det er lurt. Du havner jo under 23/5 regelen vil jeg tro, så det er ikke mange fag du trenger. 😊 Lykke til! Anonymkode: 1a47a...519 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Skal du ta det på fysisk skole, eller via nett? Jeg har gått voksenopplæring for studiekompetansefag på fysisk skole. Tok matematikk, samfunn og engelsk det ene året, og norsk, naturfag og historie det andre året. (var ikke mulig å ta alle fag på et år, da undervisningstimene kræsjet, så da måtte man eventuelt ta enkeltfag som privatist). Fordelen med voksenopplæringa er at de vet at elevene der ikke har gått på skole på flere år, slik at de gir en innføring i faget før man begynner på ordentlig. Spesielt matematikk. Der hadde vi en ukes tid eller to med regneregler, oppfrisking av div temaer, osv. Veldig mange sier at det er enklere som voksen. Det er litt både og i mine øyne. Det er nok enklere å bestå, eller havne sånn midt på treet. Men toppkarakterer er fremdeles ikke enkelt, fikk vi beskjed om. De forventer at folk har noe mer livserfaring som voksen, slik at en tekst skrevet av en 16 åring ikke vil ha helt de samme kravene eller forventningene som en på 30 vil ha. En 30 åring skal jo i teorien ha mer erfaring enn en 16 åring, og dermed være enda bedre på drøfting og refleksjon i en tekst. Jeg fikk 5 i to fag, 6 i resten, og det er ikke sånn at man surfer seg gjennom det, jeg måtte jobbe gjevnt og trutt hele tiden.. jeg hadde sterke karakterer den gangen jeg gikk på ungdomsskolen og vgs tidligere og. Så bare vær litt obs på det, var en del som ble skuffet fordi de ikke bare kunne komme inn der å plukke 6'erne, fordi de hadde hørt at det var så mye enklere som voksen. Det betyr ikke at det er umulig å få gode karakterer, det må bare jobbes med. Og det beste tipset jeg har, må være: Møt opp i alle timer, jobb aktivt med oppgaver og lekser som blir utdelt. Mengdetrening gjelder her også, og det lønner seg å lese kompetansemål for faget, slik at du har en oversikt over hva de er på jakt etter. Ellers syns jeg i grunn de to årene gikk ufattelig fort, og vi var en flott klasse med mye latter og moro. Kjør på, du kommer ikke til å angre! Anonymkode: 30333...10b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå