Gå til innhold

Vil du avskaffe monarkiet

Vil du avskaffe monarkiet.  

197 stemmer

1. 1. Vil du avskaffe monarkier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når du stemmer på denne meningsmålingen håper jeg du tenker at hvis vi savner monarkiet og kongens nyttårstale er det likevel ingen vei tilbake.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har vært for det hele tiden, men jeg er det ikke lenger. Jeg skal være ærlig å si, at jeg syns ikke de gjør nytte for seg. Fine mennesker og alt sånn, men vi trenger dem ikke. De er litt rundt omkring på 17.mai, og litt her og der, for folk som setter pris på at de dukker opp en time liksom. Det blir for dumt rett og slett.

Jeg syns også at de kunne ha vært litt mer for folk i den tida vi har hatt med Corona. Det holder ikke med en tale hver nyttårsaften. 

Så jeg vil ikke lenger ha monarki. Jeg tror det vil bli avviklet også  

• Liker 14
Skrevet

Ja, er republikaner og mener folkestyret bør utvides slik at vi også kan stemme på øverste sjef i staten. En dårlig konge sitter på livstid, en dårlig president eller en president man ikke liker kan stemmes ut av de samme velgerne som innsatte den.

Synes kongen gjør en god jobb for landet, og hans personlige popularitet er nok mye av grunnen til at monarkiet står sterkere her til lands enn i andre land i Europa, men før eller siden vil nok monarkiet falle her også. 

• Liker 10
Skrevet

Ser ikke en eneste god grunn til å avskaffe det. 

• Liker 15
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Jeg vil avskaffe monarkiet og heller innføre republikk,  jeg syns ikke privilegier  og makt skal gå i arv. 

Skrevet (endret)

Harald bør være den siste norske kongen.

Endret av O.G.
Skrevet

Det er veldig gammeldags at posisjoner skal gå  arv. En eller annen gang får man arvinger som ikke er skikket til oppgaven eller arvinger sier fra seg oppgaven. Jeg syns staten skal avskaffe monarkiet, ikke de kongelige selv. 

Skrevet

Skremmende hvor mange som vil avskaffe monarkiet her.

• Liker 12
Skrevet

Hva tenker dere at skal skje med kongefamilien hvis monarkiet avskaffes skal de sendes ut av landet i eksil skal de fortsette å bo i Norge men flytte ut av Slottet og Skaugum eller skal de få bli i både Norge Slottet og Skaugum

• Liker 2
Skrevet

Ja monarkiet er utdatert og bare til pynt. 

• Liker 12
Skrevet
Sommer2464 skrev (2 minutter siden):

Skremmende hvor mange som vil avskaffe monarkiet her.

Synes ikke ideen om mer folkestyre og avskaffelse av en anakronistisk og udemokratisk styreform er skremmende. Tvert imot.

Sommer2464 skrev (Akkurat nå):

Hva tenker dere at skal skje med kongefamilien hvis monarkiet avskaffes skal de sendes ut av landet i eksil skal de fortsette å bo i Norge men flytte ut av Slottet og Skaugum eller skal de få bli i både Norge Slottet og Skaugum

De kan vel fortsette å bo i Norge som ordinære norske statsborgere. Slottet kan gjøres om til museum slik at fremtidige generasjoner kan lære om tiden vi hadde monarki.

• Liker 18
Skrevet

Huff håper ikke det er det samme med folket som her på forumet da har ikke monarkiet en sjanse.

Skrevet (endret)
Imariuz skrev (21 minutter siden):

Ja, er republikaner og mener folkestyret bør utvides slik at vi også kan stemme på øverste sjef i staten. En dårlig konge sitter på livstid, en dårlig president eller en president man ikke liker kan stemmes ut av de samme velgerne som innsatte den.

Synes kongen gjør en god jobb for landet, og hans personlige popularitet er nok mye av grunnen til at monarkiet står sterkere her til lands enn i andre land i Europa, men før eller siden vil nok monarkiet falle her også. 

Jeg tror også at det at kongen har lite makt gjør at han ikke kan få skylden for så veldig mye heller. Kongen har ingenting med strømprisene og gjøre, han har ingenting med Corontiltakene og gjøre. 

Monarkiet i mange europeiske land har gradvis blitt mindre viktig. Monarkene er mest til pynt nå. Men for noen mennesker er pyntegjenstander viktig selvom det bare er tøv.

Endret av Kågebruker
  • Liker 4
Skrevet

Jeg ser poengene til mange av de som ønsker republikk, og å kunne stemme frem en president. Jeg ser også poenget med "makt" som går i arv.

Samtidig så tenker jeg at med monarkiet så er det mer samlende for folket - fordi kongen (eller fremtidig dronningen) ikke har en politisk tilhørighet. Det gjør at som representanter for det norske folk i innland og utland, så ønsker de alltid Norges og befolkningens beste, uavhengig av hvem som styrer. Monarkiet i dag har liten reell makt og jeg betaler heller for å ha en konge hele folket kan samles rundt, enn å ha en president som halve befolkningen hater, noe som igjen skaper større politisk uro. Prismessig koster det ikke noe mindre å ha en president enn å ha et monarki. 

• Liker 15
Skrevet

Hvem skal avsette den dårlige presidenten i den norske republikken?

• Liker 3
Skrevet
Virrum skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg er for å avskaffe monarkiet. 👍

Huff

• Liker 3
Skrevet

Vil fortsatt ha monarki. Er noe av det siste typiske norske vi har i dette landet. 

• Liker 6
Skrevet

Pleide å være for monarkiet, kanskje fordi Olav fortsatt var konge når jeg var barn og han var en fin mann.

Nå er jeg imot. Pleide å si «men hvis monarkiet avskaffes får vi Carl I. Hagen som president», nå tenker jeg det hadde vært like greit. Har ingen respekt for Harald. Haakon Magnus virker som en trivelig type men trenger vi han som statsoverhode? (Kunne vært verre, kunne vært Märtha 😱😱😱😱😱😱 Utrolig glad vi beholdt en «mannssjåvinistisk» kongelig arvelov, tenk dere henne og Durek på tronen!!!🤢🤢🤢🤮🤮🤮).

Monarki er uansett bare noe vi skaffet oss av diplomatiske årsaker, fordi det ville gjøre det lettere for lille Norge å få gode og vennligsinnede internasjonale forbindelser. For 115 år siden. Nå er det helt irrelevant.

Oppløs monarkiet, NÅ!

• Liker 10
Skrevet
Entern skrev (Akkurat nå):

Pleide å være for monarkiet, kanskje fordi Olav fortsatt var konge når jeg var barn og han var en fin mann.

Nå er jeg imot. Pleide å si «men hvis monarkiet avskaffes får vi Carl I. Hagen som president», nå tenker jeg det hadde vært like greit. Har ingen respekt for Harald. Haakon Magnus virker som en trivelig type men trenger vi han som statsoverhode? (Kunne vært verre, kunne vært Märtha 😱😱😱😱😱😱 Utrolig glad vi beholdt en «mannssjåvinistisk» kongelig arvelov, tenk dere henne og Durek på tronen!!!🤢🤢🤢🤮🤮🤮).

Monarki er uansett bare noe vi skaffet oss av diplomatiske årsaker, fordi det ville gjøre det lettere for lille Norge å få gode og vennligsinnede internasjonale forbindelser. For 115 år siden. Nå er det helt irrelevant.

Oppløs monarkiet, NÅ!

Ingen respekt for kong Harald skam deg!

• Liker 10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...