Gå til innhold

Nabo banker på hele tida når han er alene med barnet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor i blokk og har verdens søteste lille nabobarn som er halvannet. Hen ble født under korona og de har lite familie, så jeg har hatt mye med de å gjøre da jeg har større barn selv og hsr kunnet hjelpe til. Når mor jobber banker det på døren hver dag når de kommer hjem fra barnehagen og far vil ha fred. Det er midt i middagen vår eller midt i arbeidstiden min. Jeg lar ofte være å åpne, men får jo dårlig samvittighet. Åpner jeg ikke så banker de på et par timer senere. Far vil bare ha litt tid for seg selv, noe jeg kan forstå, men jeg kan ikke avsi jobb eller egen familietid hver eneste dag for å være barnevakt. Skal være sagt at de er ekstremt snille og vi er gode venner, men det gjør det kanskje enda litt vanskeligere å avvise besøk. Stadige middagsinvitasjoner og spørsmål om å passe barnet. Sier ja noen ganger, selvfølgelig, men jeg har ikke veldig lyst til å tilbringe tid borte fra mitt barn for å være med et annet (hun er 14 og har ikke voldsom interesse av å være med en liten tass på fritida si). 

Kan jeg bare fortsette å la være å åpne når jeg ikke vil ha besøk, eller burde vi lage tydeligere avtaler hva angår forventning og lignende? 

Anonymkode: a67fd...577

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sagt tydeligere ifra. Men så er ikke jeg konfliktsky heller. 

Jeg ville åpnet og sagt: det passer ikke nå, vi er opptatt. Kanskje vi kan snakkes igjen på lørdag?

Du virker jo ellers veldig hjelpsom. Jeg mener du er snill og at de utnytter deg. 

Anonymkode: 40f23...fd8

• Liker 10
Skrevet

Tror det er lurere å åpne døren og si at i dag passer det ikke, vi er midt i middag, jeg jobber osv. 

Far må jo klare å ha barnet alene uten å lene seg på naboer hver gang, så du gjør han faktisk en tjeneste ved å være opptatt.

Anonymkode: 191fb...3d4

• Liker 14
Skrevet

hmmmm vanskelig... 

jeg hadde nok unnlatt å åpne og heller sendt en mld om at det ikke passer nå. Hadde ikke tatt en stor konfrontasjon

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Kan jeg bare fortsette å la være å åpne når jeg ikke vil ha besøk, eller burde vi lage tydeligere avtaler hva angår forventning og lignende? 

Anonymkode: a67fd...577

Jeg ville sagt tydeligere i fra. Si at du selvsagt kan passe poden en gang i blant (hvis du altså synes det er OK å gjøre det), men absolutt ikke når du jobber og ikke hver dag siden du har din egen datter å "passe". 

• Liker 2
Skrevet

Å sende så små barn til naboen synes jeg er ganske spesielt..

Er du sikker på at du selv ikke kan ha sendt feile signaler? «Så skjønn!! Du må bare sende han over hit innimellom!»

Jeg tror kanskje det kan ta tid før de tar hintet om du bare lar være å åpne.. jeg ville prøvd å være ærlig, selv om det er vanskelig. Si at det er hyggelig å «låne» han av og til, men at det også må være på dine premisser og avtalt på forhånd, da du har et travelt liv, og at det dessverre ikke kan skje daglig. 

• Liker 1
Skrevet

Er det etnisk norske?

Jeg spør fordi de andre kulturer er ganske vanlig å bare buse på, og spørre om barnepass.

Anonymkode: 69c97...a3c

• Liker 2
Skrevet

Hadde forklart at jeg også hadde egen jobb og eget barn som kommer først. En ting er å hjelpe til ved behov (om de skal noe spesielt de ikke kan ha med barn på), men å være daglig avlaster er jo faktisk noe folk tar seg betalt for og det med god grunn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...