Gå til innhold

Kunne du ha bodd på 35 m2, som godt voksen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har sett på en leilighet på denne størrelsen. Man har eget soverom, og det er plass til vaskemaskin og tørketrommel på badet, man har en liten terrasse, og tilgang på stor takterrasse. Det er ganske nytt og fint. Nå med disse strømprisene som er, så er det og praktisk og bo lite. Jeg er ufør på minstesats, men bor nå i en bolig på 120 m2, da jeg har bodd her med mine 2 barn. Eldste har bodd for seg i 2 år, og yngste skal flytte til sommeren. 

Planen først var å kjøpe en 3 roms, med tanke på besøk av barna. Men mindre boliger har blitt så dyrt, så jeg får nesten samme utgifter ved å kjøpe en 3 roms, som hva jeg har nå. Så jeg må ned på en 2 roms, men skal jeg ha en 2 roms på rundt 50 M2, så ligger den lenger unna sentrum, og er gjerne eldre og mer slitt.

Så kunne dere klart å bo sånn?

Anonymkode: 4f478...193

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, jeg bor på 39 kvm og det er stort nok i massevis synes jeg. Har aldri skjønt hva folk skal med så mye plass.

Anonymkode: 532c4...c26

• Liker 16
Skrevet (endret)

Om jeg var alene, så hadde jeg heller bodd på 35 kvm sentralt enn 50 kvm usentralt. Spesielt om planløsningen var god.

Eneste som er kjipt med så små leiligheter er at garasjeplass sjeldent medfølger. Da må man opp i 3- og 4-roms.

Endret av Ferreira
  • Liker 9
Skrevet
Ferreira skrev (1 minutt siden):

Eneste som er kjipt med så små leiligheter er at garasjeplass sjeldent medfølger. Da må man opp i 3- og 4-roms.

Men bor man sentralt er det kanskje ikke så nødvendig med bil.

• Liker 8
Skrevet

Skal du aldri ha plass til besøk fra barna dine?

Om det var bare meg kunne jeg fint bodd på 35 m2.

• Liker 8
Skrevet

Som godt voksen bor jeg på 38 kvm. Har det fint og hyggelig. Og mange smarte oppbevaringsløsninger. Det er billig, effektivt og lett å rengjøre. Jeg bor også veldig sentralt, og har alt rundt meg. 

Anonymkode: 78fa0...8c4

• Liker 5
Skrevet

For meg alene hadde det fungert kjempefint, men mannen har arvet «kjekt å ha»-genet fra begge foreldrene og klarer knapt nok å kaste potetskrell og tomme kaffeposer.

Anonymkode: e50e6...ce4

• Liker 12
Skrevet

Nei. 35 kvm er for lite. Selv bor jeg på 40 kvm. De ekstra 5 kvm betyr all verden

Anonymkode: 738b2...c1a

Skrevet

Jeg synes det er en dårlig ide med tanke på barna dine. Stusselig aldri å kunne ha dem hjemme på overnatting. Hva med jula for eksempel? Selv om barna flytter ut så er de gjerne ikke etablert, og trenger foreldrene sine og «barndomshjemmet».

Anonymkode: 1709f...3ad

• Liker 1
Skrevet

Ja, det kunne jeg fint i en periode. Har planer om det.

Anonymkode: fbee7...aeb

Skrevet

Bodde flere år på 38 kvm, men hadde adskilt kjøkken, så jeg slapp å stå nærmest i sofakroken og lage mat. Absolutt stort nok, men jeg hadde stor kjellerbod og loftsbod. En del moderne leiligheter har bod bare inne i leiligheten, og det er upraktisk lite.

Anonymkode: c4671...05a

• Liker 4
Skrevet

Jeg vurderer å gå for noe såpass lite når alle unga er flytta ut. Så lenge det er eget soverom og tilgang på bod så bør det gå bra. Når ungene kommer på besøk går det jo å bruke madrass på gulvet, evnt at noen sover på stua. Om det er felles vaskerom i kjelleren er det helt greit. Selv om jeg har mest lyst på en leilighet med 2 soverom så jeg kan bruke det ene som gjesterom/hobbyrom er ikke det livsviktig.

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bodde flere år på 38 kvm, men hadde adskilt kjøkken, så jeg slapp å stå nærmest i sofakroken og lage mat. Absolutt stort nok, men jeg hadde stor kjellerbod og loftsbod. En del moderne leiligheter har bod bare inne i leiligheten, og det er upraktisk lite.

Anonymkode: c4671...05a

Enig. Jeg har en relativt stor kjellerbod, eller hadde det nok blitt vanskelig med så lite plass.

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet fra enebolig til leilighet på 50 kvm. Det er helt greit, klarer meg fint her, trenger egentlig ikke mer, MEN ønsker meg 70-80 kvm, skulle gjerne hatt 1 soverom til / mer plass til å kunne utfolde hobby`er, at det ikke trenger ryddes vekk fra spisebord hver gang. Brukt det ekstra soverommet til hobby / syrom f.eks. Som ufør trenger man å sysselsette seg selv hjemme de dagene man orker det, og da er det fint om det er lavterskel å komme igang.

Med barn og fremtidige barnebarn hadde jeg absolutt valgt leilighet med 2 soverom

Anonymkode: b9d22...a53

• Liker 3
Skrevet

Vi bodde på 34 kvm da vi studerte, noe som fungerte fint. 

Og jeg kunne godt bodd i noe tilsvarende om jeg var enslig. 

Men du har to barn, og potensielle barnebarn etterhvert. Og jeg ville nok prioritert å kunne ha overnattingsbesøk av disse, hvis jeg var deg. 

Anonymkode: 54b6e...f97

• Liker 6
Skrevet

Nei. Jeg bodde før i en leilighet på 70 kvm med loftareal som var like stort i tillegg. Downsized ned til 36 kvm og det fungerte dårlig. Blir så liten plass at man går og snubler i ting. Om du ikke er svært minimalistisk av deg så vil det ikke fungere i det lange løp. Du blir ikke yngre med årene heller. Vil en liten leilighet fungere om du med tiden skulle bli avhengig av å bruke rullator osv? Samme om du får besøk. Hvor skal de sove hen? Man har ofte ikke plass til 3- seter sofa, kun 2 seter, og det fungerer heller ikke, når man får besøk av mer enn en person. Kjøkkene har ofte ikke så mye oppbevaringsplass man ønsker. Og oppbevaring er virkelig viktig i små boliger. Fungerte ikke for meg, så bor nå i større bolig igjen. Takk og lov :ler:

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Men bor man sentralt er det kanskje ikke så nødvendig med bil.

Neida, det blir en vurderingssak ut i fra øvrig familie og hvilke hobbyer man har.

Skrevet

Nei, da hadde jeg ikke hatt plass til tingene mine.

• Liker 1
Skrevet
Sola de skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg bodde før i en leilighet på 70 kvm med loftareal som var like stort i tillegg. Downsized ned til 36 kvm og det fungerte dårlig. Blir så liten plass at man går og snubler i ting. Om du ikke er svært minimalistisk av deg så vil det ikke fungere i det lange løp. Du blir ikke yngre med årene heller. Vil en liten leilighet fungere om du med tiden skulle bli avhengig av å bruke rullator osv? Samme om du får besøk. Hvor skal de sove hen? Man har ofte ikke plass til 3- seter sofa, kun 2 seter, og det fungerer heller ikke, når man får besøk av mer enn en person. Kjøkkene har ofte ikke så mye oppbevaringsplass man ønsker. Og oppbevaring er virkelig viktig i små boliger. Fungerte ikke for meg, så bor nå i større bolig igjen. Takk og lov :ler:

Snakk om å se problemer heller enn løsninger... Blir jeg avhengig av rullator er det et betydelig større problem at jeg bor i 4 etasje uten heis, enn at jeg bor på 39 kvm... På stua mi har jeg en 5-seters sofesofa, så skulle det (gud forby) dukke opp overnattingsbesøk kan jeg lett trylle frem en ekstra dobbeltseng. Og snubler i ting? Hvor mye shit har folk (uten unger) liggende egentlig?

• Liker 7
Skrevet

Det viktigste er at det er sentralt

Anonymkode: 796cb...16f

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...