Gå til innhold

12 år gammel gutt med et ekstremt sinne, hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 12 som ikke takler å være lenge oppe om kveldene, eller spille mer enn 2t pr dag. Han hater også matte og læreren har gitt opp. Hvis han har vært lenge oppe en dag pga sein trening, så hyler og skriker han meg opp i ansiktet når han må gjøre lekser, rydde opp etter seg selv eller får nei til noe. Han skriker de styggeste ting og er så sint at jeg blir skremt. Jeg har gitt opp å gjøre lekser med han. Han må også ha spillefrie uker innimellom fordi han blir så sint. Jeg har prøvd det meste. Å være så rolig som mulig og gjenta at han skal gå på rommet sitt, er det eneste som funker etter en stund. Jeg er så lei. Dette har han holdt på med side han var ca 9 år.

Veldig rart at ikke naboen har meldt oss til barnevernet eller ringt politiet. Får det høres ut som han blir torturert når han setter igang. 

Når han har fått roet seg ned eller gått en stund uten skjerm, spist og sovet  nok, er han både snill og morsom å være med. Han har ikke adhd, for han er god til å konsentrere seg når han ikke må gjøre matte. 

Noen som har vært borti sånn oppførsel hos gutt i den alderen før? Burde jeg sende han til psykolog? Blir det bedre? Blir det værre?

Anonymkode: bc388...3c1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fastlegen med henvisning til BUP. Må på plass faste, men forutsigbare rutiner. Ikke noe lenge oppe pga sein trening, da får treningen utgå (noe som må vites på forhånd). 

Møte med skolen for å avtale tilpassede avtaler/lekser. 

Anonymkode: 2000c...c3e

• Liker 7
Skrevet

Han er avhengig av spillingen

Anonymkode: 2449a...fb8

• Liker 1
Skrevet

Dette må jo være veldig enkelt å løse. Null spilling på en uke eller to, deretter må han gradvis «tjene» minutter ved PC-en. Full stopp hvis han skriker. Ikke lov å sette seg ved PC før lekser er gjort osv.

Anonymkode: f2b4b...352

• Liker 5
Skrevet

Jeg har og  en slik sinnatagg, han blir ufattelig sint for minste lille ting, om han må gjøre lekser, om han må rydde, om noen går I veien for han, om han får noe annet til middag enn det han ville ha osv. 

Sinnet hos han er voldsomt og skremmende, han kaller meg de styggeste ting og kan si han ønsker å jeg var død osv. 

Disse problemene begynte i 1 klasse. Jeg fikk både skole og lege til å kontakte bup og han fikk diagnosen høytfungerende autisme.

Han har flere særtrekk, men ikke som jeg tenkte over var symptomer på noe, sinnet er og var verst

Han må ha faste rutiner på absolutt alt i hver dag, og vi skyr uvante og fremmede ting.. Det skal ikke mye til for å slippe løs et sinne uten sidestykke

Anonymkode: 83c73...f6c

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette må jo være veldig enkelt å løse. Null spilling på en uke eller to, deretter må han gradvis «tjene» minutter ved PC-en. Full stopp hvis han skriker. Ikke lov å sette seg ved PC før lekser er gjort osv.

Anonymkode: f2b4b...352

Ja, så enkelt 🙄

Anonymkode: 83c73...f6c

• Liker 1
Skrevet

Han bør henvises til Bup. Høres ut som min sønn med ADHD. Sier ikke at det må være det, men det bør undersøkes.

Anonymkode: f31d6...5e0

• Liker 1
Skrevet

Her et det noe underliggende som skaper problem for gutten. 
Hvorfor har du utsatt det å ta kontakt med fastlegen og få han videre i systemet for utredning ? 
Når læreren har gitt han opp så har dette vart for lenge, og gutten er kjempefrustrert. 
Få time hos legen ASAP og trykk på for å få hjelp . Ikke utelat noe informasjon 

Anonymkode: 6ee3c...aa4

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har en gutt på 12 som ikke takler å være lenge oppe om kveldene, eller spille mer enn 2t pr dag. Han hater også matte og læreren har gitt opp. Hvis han har vært lenge oppe en dag pga sein trening, så hyler og skriker han meg opp i ansiktet når han må gjøre lekser, rydde opp etter seg selv eller får nei til noe. Han skriker de styggeste ting og er så sint at jeg blir skremt. Jeg har gitt opp å gjøre lekser med han. Han må også ha spillefrie uker innimellom fordi han blir så sint. Jeg har prøvd det meste. Å være så rolig som mulig og gjenta at han skal gå på rommet sitt, er det eneste som funker etter en stund. Jeg er så lei. Dette har han holdt på med side han var ca 9 år.

Veldig rart at ikke naboen har meldt oss til barnevernet eller ringt politiet. Får det høres ut som han blir torturert når han setter igang. 

Når han har fått roet seg ned eller gått en stund uten skjerm, spist og sovet  nok, er han både snill og morsom å være med. Han har ikke adhd, for han er god til å konsentrere seg når han ikke må gjøre matte. 

Noen som har vært borti sånn oppførsel hos gutt i den alderen før? Burde jeg sende han til psykolog? Blir det bedre? Blir det værre?

Anonymkode: bc388...3c1

BUP NÅ

Anonymkode: ba0a1...a3f

• Liker 1
Skrevet

Kontakt også fastlegen for å få henvisning til utredning ift om han kan ha dyskalkuli (vansker med matte).

Be også fastlege om å få henvisning til øye-undersøkelse for å sjekke om det er noe i veien med synet. 

Utelukk alt som kan utelukkes ved å ta dette trinn for trinn.

Føler veldig med deg. Er ikke langt unna dette selv.

Anonymkode: 0b4ff...baf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...