AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Min kjæreste jobber mye, han har 100% stilling i Norge med høy lønn, men pga lite arbeidsoppgaver fikk han seg i tillegg en tilsvarene jobb i Tyskland pr remote office (databasert - 60% stilling), og er kun i Tyskland et par ganger i året, og jobber allikevel ikke mere enn en vanlig fulltidsstilling i Norge, fordi jobben i norge ikke krever mye av ham.... Han har familie fra Tyskland og det er slik at hans besteforeldre snart kommer på pleiehjem, der er det slik at familiemedlemmer delvis selv må betale, fordi de begge ikke har spart mye opp. Han er den eneste i familien som har høy inntekt og mye penger, og jeg er litt småbekymret for at myndighetene i Tyskland vil se på ham som pliktig til å betale for dette, ettersom man må ha en vis inntekt for at det blir aktuelt for myndighetene å trekke fra lønnen hans for å finansiere eldrepleien.... Det ville i så fall bety at vi har veldig mye mindre penger... Noen som har vært borti i noe liknende?? K25 Anonymkode: 89c9f...f5a
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Jeg kjenner til dette problemet, han som er tysk må sette seg inn i dette og sjekke, men så vidt jeg har forstått så er det de eldres barn, altså hans foreldre som de går til først. Dette er grunnen til all den svarte og ulovlige hjemmehjelpen fra Polen, å trenge omsorgsbolig eller aldershjem i Tyskland er hinsides. Men hvorfor er dette et stort problem som du stresser med? Dette må jo han ta tak i snarest mulig. Anonymkode: 53b92...277
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Han kan slappe av. Barn kan bli forpliktet å betale for pleiekostnader men da må de ha inntekt over 100.000 euro, og så må det betales bare delvis utover det foreldre får av pensjon og pleieforsikringen. Barnebarn slipper å betale. § 94 SGB XII (Sozialgesetzbuch). Anonymkode: d8491...d26
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå