AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg sliter med magen og muligens intoleranser, og har spist lav fodmap kosthold uten å bli bra. Jeg ikke tåler ikke så mye egg og laktosefritt som man kan spise på lav fodmap og har en sensitiv tarmflora. Legen min har nå bestemt at jeg skal begynne med plantebasert og kun spise bittelitt fisk! Jeg må kutte ut kjøtt, egg, laktosefritt og alt prosessert mat. Fikk sjokk når hun bestemte dette og ser for meg at det blir tungvint, og at jeg vil miste muskelmasse Dette blir veldig tungvint i forhold til matlaging med familien og når jeg er på middagsbesøk. Ønsker ikke å være hun "rare" som har med seg en shake på middagsbesøk. Følte meg sær nok med lav fodmap kosthold😔 Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Høres umiddelbart litt rart ut å kutte kjøtt og spise mer planter når man strever med magen. Det er oftere planter enn kjøtt som gir folk problemer. Anonymkode: 4daa7...ab0 22
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Høres umiddelbart litt rart ut å kutte kjøtt og spise mer planter når man strever med magen. Det er oftere planter enn kjøtt som gir folk problemer. Anonymkode: 4daa7...ab0 Legen sa at jeg kom til å fise mer i starten Ts Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Høres ut som en farlig lege. Ingen normal lege vil påføre deg et slikt ekstremt kosthold uten diagnose. Og «tror» du er laktose og egg, «tror». Hvilke lege er det som kun tror, synser og ikke tester deg for intoleranser. Nei, bytt lege, før denne legen har ødelagt deg. Dette er legen fra helvete. Anonymkode: 1bd1f...677 13
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Høres ut som en farlig lege. Ingen normal lege vil påføre deg et slikt ekstremt kosthold uten diagnose. Og «tror» du er laktose og egg, «tror». Hvilke lege er det som kun tror, synser og ikke tester deg for intoleranser. Nei, bytt lege, før denne legen har ødelagt deg. Dette er legen fra helvete. Anonymkode: 1bd1f...677 Det finnes ikke tester for intoleranser. sa de på gastro avdelingen på Haukeland sykehus Ts Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Høres ut som en farlig lege. Ingen normal lege vil påføre deg et slikt ekstremt kosthold uten diagnose. Og «tror» du er laktose og egg, «tror». Hvilke lege er det som kun tror, synser og ikke tester deg for intoleranser. Nei, bytt lege, før denne legen har ødelagt deg. Dette er legen fra helvete. Anonymkode: 1bd1f...677 Ja kjempe ekstremt 🙄 Anonymkode: 641d3...2a4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja kjempe ekstremt 🙄 Anonymkode: 641d3...2a4 Jeg sa jeg trengte profesjonell hjelp, men jeg kunne google oppskrifter sa hun. Ts Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sliter med magen og muligens intoleranser, og har spist lav fodmap kosthold uten å bli bra. Jeg ikke tåler ikke så mye egg og laktosefritt som man kan spise på lav fodmap og har en sensitiv tarmflora. Legen min har nå bestemt at jeg skal begynne med plantebasert og kun spise bittelitt fisk! Jeg må kutte ut kjøtt, egg, laktosefritt og alt prosessert mat. Fikk sjokk når hun bestemte dette og ser for meg at det blir tungvint, og at jeg vil miste muskelmasse Dette blir veldig tungvint i forhold til matlaging med familien og når jeg er på middagsbesøk. Ønsker ikke å være hun "rare" som har med seg en shake på middagsbesøk. Følte meg sær nok med lav fodmap kosthold😔 Anonymkode: a6e47...b74 Nei du vil ikke miste muskelmasse. Jeg spiser fult plantebasert på niende året og trener styrke 5-6 dager i uka. Og hvorfor skulle du ta med deg shake? Anonymkode: 641d3...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 Det er meningen at du skal introdusere matvarer tilbake, akkurat som når du spiser lav fodmap. Det er en eliminisjonsdiett. Så du trenger bare skille deg ut en stund. Anonymkode: a3610...82c 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sa jeg trengte profesjonell hjelp, men jeg kunne google oppskrifter sa hun. Ts Anonymkode: a6e47...b74 Jeg mente at det ikke er ekstremt kosthold å spise plantebasert Anonymkode: 641d3...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Er dette fastlegen din? Barnet mitt har slitt med magen og intoleranse siden babytiden i ganske alvorlig grad, og det har aldri i disse årene med oppfølging fra spesialister vært aktuelt å kutte kjøtt. Jeg tror absolutt at et lettere kosthold er lurt med irritabel tarm, men for å få proteinene dine må du spise belgfrukter som er utrolig triggende for ibs. Det høres ikke lurt ut! Har du prøvd å være fullstendig uten melk og egg i en periode? For det høres ut som dette er problemet? Gluten irriterer også, så jeg hadde kjørt et par mnd uten melk, egg og gluten. Deretter hadde jeg reintrodusert en matvare om gangen og sett hva som skjedde. Plantebasert og IBS er virkelig ikke en god kombo, så jeg hadde undersøkt videre før jeg hoppet på det. Anonymkode: f6e74...050 11
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres umiddelbart litt rart ut å kutte kjøtt og spise mer planter når man strever med magen. Det er oftere planter enn kjøtt som gir folk problemer. Anonymkode: 4daa7...ab0 Jeg slet med mye magetrøbbel i flere år, var blant annet på gastroskopi uten noe funn. Begynte å spise plantebasert (av andre grunner enn magetrøbbel) og etterhvert gikk jeg over til å spise egg og meieriprodukter. Magetrøbbelet forsvant da jeg kuttet kjøtt. Anonymkode: 1cb6e...77d 3
Pippi Lotta Skrevet 29. desember 2021 #13 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg mente at det ikke er ekstremt kosthold å spise plantebasert Anonymkode: 641d3...2a4 Jeg synes ikke det er ekstremt når jeg velger plantebasert. Men det er jo ekstremt om det bestemt av en legge og ikke er noe man ønsker selv. TS det er ikke noe problem byge muskler på plantebasert kost☺️ Men fikk du ikke noen bedre instruksjoner en plantebasert? Plantebasert kan være veldig sunt men det kan jo også børe veldig usunt😅 så jeg tror du trenger lit mer veiledning en det. Kan du ikke spørre om og bli henvist til en ernæringsfysiolog? 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #14 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette fastlegen din? Barnet mitt har slitt med magen og intoleranse siden babytiden i ganske alvorlig grad, og det har aldri i disse årene med oppfølging fra spesialister vært aktuelt å kutte kjøtt. Jeg tror absolutt at et lettere kosthold er lurt med irritabel tarm, men for å få proteinene dine må du spise belgfrukter som er utrolig triggende for ibs. Det høres ikke lurt ut! Har du prøvd å være fullstendig uten melk og egg i en periode? For det høres ut som dette er problemet? Gluten irriterer også, så jeg hadde kjørt et par mnd uten melk, egg og gluten. Deretter hadde jeg reintrodusert en matvare om gangen og sett hva som skjedde. Plantebasert og IBS er virkelig ikke en god kombo, så jeg hadde undersøkt videre før jeg hoppet på det. Anonymkode: f6e74...050 Det er fult mulig. Har IBS og er veganer Anonymkode: 641d3...2a4 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #15 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er dette fastlegen din? Barnet mitt har slitt med magen og intoleranse siden babytiden i ganske alvorlig grad, og det har aldri i disse årene med oppfølging fra spesialister vært aktuelt å kutte kjøtt. Jeg tror absolutt at et lettere kosthold er lurt med irritabel tarm, men for å få proteinene dine må du spise belgfrukter som er utrolig triggende for ibs. Det høres ikke lurt ut! Har du prøvd å være fullstendig uten melk og egg i en periode? For det høres ut som dette er problemet? Gluten irriterer også, så jeg hadde kjørt et par mnd uten melk, egg og gluten. Deretter hadde jeg reintrodusert en matvare om gangen og sett hva som skjedde. Plantebasert og IBS er virkelig ikke en god kombo, så jeg hadde undersøkt videre før jeg hoppet på det. Anonymkode: f6e74...050 Hun sa jeg skulle drite i lav fodmap og kjøre på med plantebasert. Skulle knekke mine egne nøtter istedenfor å kjøpe uten skall, og skulle ikke spise kjerner for de hadde mugg på seg. Kun spise chiafrø og knuste linfrø (fikk ikke spise hele linfrø, men hun sa ikke hvorfor). All olje var betennelser fremmende, så skulle spise mat med mye umettet fett istedenfor. Skulle ikke fokusere spesielt på å få i meg proteiner, for det fikk jeg likevel sa hun. Siden jeg trener mye trenger jeg ekstra proteiner og har derfor spist mye kylling/tunfisk, men det var fy fy pga hormoner og kvikksølv sa legen. Ts Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #16 Skrevet 29. desember 2021 Pippi Lotta skrev (2 timer siden): Jeg synes ikke det er ekstremt når jeg velger plantebasert. Men det er jo ekstremt om det bestemt av en legge og ikke er noe man ønsker selv. TS det er ikke noe problem byge muskler på plantebasert kost☺️ Men fikk du ikke noen bedre instruksjoner en plantebasert? Plantebasert kan være veldig sunt men det kan jo også børe veldig usunt😅 så jeg tror du trenger lit mer veiledning en det. Kan du ikke spørre om og bli henvist til en ernæringsfysiolog? Hun sendte meg oppskrift på brød uten gjær, og et skriv der det stod hva jeg skulle spise av matvarer. Ts Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #17 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er fult mulig. Har IBS og er veganer Anonymkode: 641d3...2a4 Hva spiser du til måltidene? Du kan godt sende meg pm🙂 Anonymkode: a6e47...b74
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #18 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er fult mulig. Har IBS og er veganer Anonymkode: 641d3...2a4 Så bra! Tenker du da sitter på mye kunnskap og oppskrifter som TS har nytte av😊 Anonymkode: f6e74...050 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #19 Skrevet 29. desember 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: All olje var betennelser fremmende, så skulle spise mat med mye umettet fett istedenfor. Anonymkode: a6e47...b74 Mener du mettet fett? Oljer er stort sett umettet fett. For øvrig enig i at oljer bør unngås, det er ikke naturlig mat. Anonymkode: 4daa7...ab0 7
Cerasus Skrevet 29. desember 2021 #20 Skrevet 29. desember 2021 (endret) Tror det er høyst individuelt hva som fungerer og ikke. Jeg forstår hvorfor legen foreslår en endring, når det du har prøvd så langt ikke har fungert for deg. Jeg har selv IBS/irritabel tarm, og har i løpet av de siste 2-3 årene gått gradvis over fra et kosthold som i hovedsak var lavfodmap, til et som i stor grad er plantebasert. Kan også nevne at jeg i snitt trener styrke/Crossfit 4 dager i uka, så det er mulig å spise ernæringsmessig godt selv om man kutter mye animalsk. For meg har det fungert å få til en gradvis overgang. Nesten alle store og brå endringer i kosthold kan gi økt magetrøbbel en periode. Kan være lurt å ta det gradvis, og ikke gi opp etter kort tid, men prøve i noen måneder. Jeg spiser mye bær og grønnsaker, linser og bønner, grove kornprodukter (baker en del eltefritt selv), nøtter, og litt ferdigprodukter av soya- eller erteprotein. Skal sies at jeg også spiser ost, og litt egg, og fisk et par ganger i måneden. Også fått sansen for bl.a. moothies med havre eller nøtter i. Tipper det er en stor fordel å venne seg til å lage mye mat fra grunnen av. For meg var det pes til å begynne med, men det går raskere og har smakt mer digg for hver uke som har gått! Nå kan jeg aldri tenke meg å gå tilbake til å spise sånn jeg gjorde før. :o) Hvis du skulle ønske deg inspirasjon til middager som primært er plantebasert, er bl.a. vegetarkassene til Adams matkasse og Godt levert ofte gode, og bra sammensatt mtp. næring. Masse lykke til:-) Endret 29. desember 2021 av Cerasus 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå