AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Helsearbeidere, politikere og andre samfunnsengasjerte ber nærmest på sine knær om at folk ikke skyter opp raketter på nyttårsaften. Mye av det er begrunnet med skader. Hvor mange skader seg av fyrverkeri hvert år? Kanskje maks 100 stk. for å ta i. Og alle vet risikoen og gjør det av eget valg. Akkurat som røyking. Vi er 5,5 millioner i dette landet. At 100 skader seg for livet er virkelig ikke et samfunnsproblem. Det er et personlig problem for de som rammes. Men det er ikke et samfunnsproblem. Samfunnet tåler greit å absorbere disse menneskene. La folk få røyke eller skade seg med fyrverkeri om de vil. Man kan ikke fjerne all hverdagsrisiko. Som samfunn må vi tåle at noen dør eller blir skadet. Anonymkode: 026e5...af7 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Blir mye å gjøre på sykehuset Anonymkode: e3dde...1e1
Gjest Mikhail Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Helsearbeidere, politikere og andre samfunnsengasjerte ber nærmest på sine knær om at folk ikke skyter opp raketter på nyttårsaften. Mye av det er begrunnet med skader. Hvor mange skader seg av fyrverkeri hvert år? Kanskje maks 100 stk. for å ta i. Og alle vet risikoen og gjør det av eget valg. Akkurat som røyking. Vi er 5,5 millioner i dette landet. At 100 skader seg for livet er virkelig ikke et samfunnsproblem. Det er et personlig problem for de som rammes. Men det er ikke et samfunnsproblem. Samfunnet tåler greit å absorbere disse menneskene. La folk få røyke eller skade seg med fyrverkeri om de vil. Man kan ikke fjerne all hverdagsrisiko. Som samfunn må vi tåle at noen dør eller blir skadet. Anonymkode: 026e5...af7 Største problemet er vel alkohol og fyrverkeri
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Fordi folk blir skadet. Anonymkode: 5febd...a3d
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Helsearbeidere, politikere og andre samfunnsengasjerte ber nærmest på sine knær om at folk ikke skyter opp raketter på nyttårsaften. Mye av det er begrunnet med skader. Hvor mange skader seg av fyrverkeri hvert år? Kanskje maks 100 stk. for å ta i. Og alle vet risikoen og gjør det av eget valg. Akkurat som røyking. Vi er 5,5 millioner i dette landet. At 100 skader seg for livet er virkelig ikke et samfunnsproblem. Det er et personlig problem for de som rammes. Men det er ikke et samfunnsproblem. Samfunnet tåler greit å absorbere disse menneskene. La folk få røyke eller skade seg med fyrverkeri om de vil. Man kan ikke fjerne all hverdagsrisiko. Som samfunn må vi tåle at noen dør eller blir skadet. Anonymkode: 026e5...af7 Nå er det strenge tiltak pga 300 syke pga korona så ikke rart det må forbud til om 100 blir skadet av fyrverkeri. Fyrverkeri er uansett bare fjas og tull. Anonymkode: 4774e...af0 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Fyrverkeri er noe dritt og burde rett og slett forbys. Anonymkode: 5d2b1...da1 7
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #7 Skrevet 29. desember 2021 Fyrverkeri burde være offentlig i hver by/bygd , ikke opp til privatpersoner. Anonymkode: c1cb6...977 2
Doktor Dyregod Skrevet 29. desember 2021 #8 Skrevet 29. desember 2021 For å sette ting på spissen, skal vi forby alt som lager 100 skader i året. Så er det ikke mye vi får gjort. Bare å legge ned det meste som heter sport og aktiviteter. Forby alle typer av kjøretøy. Bare å pakke alle inn i bobleplast og ligg helt rolig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #9 Skrevet 29. desember 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vi er 5,5 millioner i dette landet. At 100 skader seg for livet er virkelig ikke et samfunnsproblem. Det er et personlig problem for de som rammes. Men det er ikke et samfunnsproblem. Samfunnet tåler greit å absorbere disse menneskene. La folk få røyke eller skade seg med fyrverkeri om de vil. Man kan ikke fjerne all hverdagsrisiko. Som samfunn må vi tåle at noen dør eller blir skadet. Helt enig i din måte å tenke på. Dessverre er det slik at det er nulltoleranse for skader og ulykker i Norge. Vi har allerede nullvisjonen i trafikken. Dvs målet om NULL døde i trafikken, noe som er absurd naivt og virkelighetsfjernt. For å nå dette målet må alle bilister til slutt tvinges til å parkere bilen i garasjen. Vi er på vei dit. Vi lever i et naivt land hvor ingen ser all den moro og glede som går tapt når det innføres bøter og forbud for at vi skal unngå noen ytterst få ulykker. I Norge prioriteres å overleve, ikke det å leve et godt liv. Det skjønner ikke nordmenn. De tror livet er best i en steril bombesikker hule. Anonymkode: 554c8...446
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #10 Skrevet 29. desember 2021 Doktor Dyregod skrev (2 timer siden): For å sette ting på spissen, skal vi forby alt som lager 100 skader i året. Så er det ikke mye vi får gjort. Bare å legge ned det meste som heter sport og aktiviteter. Forby alle typer av kjøretøy. Bare å pakke alle inn i bobleplast og ligg helt rolig. Det er jo ikke bare skadene som er et problem, det er også miljøskadelig, dyreskadelig, det er gammeldags, det bråker, det kan være traumatiserende. At et moderne samfunn skal godkjenne og anerkjenne at en gjeng umodne, forfyllede mannfolk skal løpe rundt og skyte seg selv i øyet med fyrverkeri er helt hjernedødt. Og attpåtil kommer disse mennene i avisa dagen etterpå - hvert år! Tenk så mange ressurser vi bruker på dem! Ikke bare på skadene direkte, men på rehabilitering, omskolering, forsikringsutbetalinger (?), husbranner, psykologisk hjelp i etterkant, sykepenger, omskolering, uførepenger - og sikkert mye mer. Det er bare tragisk. Bruk gjerne bobleplast på dem for min del. Anonymkode: 5d2b1...da1 4
Bålkaffe Skrevet 29. desember 2021 #11 Skrevet 29. desember 2021 Stemmer for å få et opplegg for byer/bygder hvor folk heller kan se på lysshow med droner og lignende. Har fått se på baksiden av medaljen på fyrverkeri altfor mange ganger, og har vært med på å måtte lete opp dyr som stikker i full frykt når det starter like før midnatt. Det er en ting at mennesker skader seg etter å ha frivillig utsatt seg for risikoen, vel vitende om hva som kan skje. Men dyrene, de gjør ikke dette frivillig og det skremmer livskiten av hunder, katter, bikkjer, gårdsdyr og fugler, og noen av disse dør hvert eneste år av dette. Og ikke minst, folk med traumer rundt krig og andre ting som opplever brå og høye lyder som triggende, at det setter de helt ut. Jeg unner de å kunne delta i feiringen uten å måtte bli trigget ut av ville helsike. Samt at det etterlater mye dritt på bakken, iform av batterier som aldri blir plukka opp av de som satte de ut. 1
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #12 Skrevet 29. desember 2021 Jeg vil satset på at myndighetene deler ut verneutstyr (gratis) sammen med fyrverkeri når de kjøpes. På denne måten kan man hindre skader. Fyrverkeri er såpass viktig for folk flest, at det kommer ikke på sin tale det bør forbys! Anonymkode: 8bfe0...d35 1
Taluno Skrevet 30. desember 2021 #13 Skrevet 30. desember 2021 Jeg er i mot fyrverkeri av samme årsak som jeg er i mot promillekjøring. En ting er de som skader seg mens de selv skyter opp fyrverkeri, men problemet er at de også setter andre i risiko. Jeg er i mot idioter som skyter opp raketter i folkemengder, jeg er i mot de som skyter opp i tettbygde strøk og øker risiko for brann i andre sine boliger, jeg er i mot de som ikke klarer sette fyrverkeri-"bomber" stødig, så de velter og skyter i alle retninger, jeg er i mot det faktum at idioter skyter fyrverkeri mot biler, at det skytes opp fyrverkeri innendørs som herværk, jeg er i mot at folk ikke kan overholde tillatte tidspunkt for oppskytning, og jeg er i mot all den forsøpling som fyrverkeri medfører. Og oppsummert mener jeg at de negative konsekvensene er kraftigere enn de positive. Og det er før jeg i det hele tatt har begynt tenke på folk og dyr som blir skremte og/eller har traume. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå