Gå til innhold

Varme klær-jeg fryser selv om jeg har 2 lag ull og dunjakke

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen anbefalinger til meg som fryser sånn ute at jeg bare har dårlige erfaringer med å være ute når det er kaldt. Har 2 lag ull, dunjakke, utebukse, ullsokker og vintersko. 
Har barn-og det blir ofte til at jeg ikke er så aktiv fordi jeg blir stående å følge med på hva de gjør.

Fryser sånn at det er vondt og får ikke varmen igjen når jeg kommer inn. Vegrer meg for å gå ut, for det er så ubehagelig å være så kald🥶🥶

Bor på vestlandet så vi snakker kanskje bare et par minusgrader. 

Noen som har tips til veldig varme klær som ikke koster en formue?

😊

Anonymkode: 5d113...ea6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må bevege deg mer når du er ute. Ingen klær er varme av seg selv (med mindre det er innlagt strøm….) - det er kroppen din som varmer klærne. Gode klær holder bedre på varmen din, men vil aldri varme av seg selv. 

Bevegelsen er også gratis. 

Anonymkode: 8c506...328

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke trange plagg-men luft mellom lagene og i duna.

Beveg deg.

Evt kjøp plagg med varmeelement fra f eks magasinet.no

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute må du bevege deg for å holde varmen, men en av de største feilene er å kle seg for trangt. Er det ikke luft mellom plaggene blir du iskald. I stedet for to lag ull ville jeg heller hatt ett lag ull og så tatt på et isolerende lag som feks fleece. Og ikke trange sko eller bukse. Men bevegelse er viktigst. 

Anonymkode: feac6...6f6

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er vestlandet må man selvfølgelig også tenke på at ting må være vindtett. Hjelper ikke med tykt ullpannebånd om vinden blåser rett gjennom det og inn i øret. Ellers syns jeg alpakkaull er varmere enn vanlig ull, så det kan du jo teste. Når det gjelder sko bør du kjøpe minst ett nummer større enn normalt sånn at du får denne isolerende luften; mye er gjort om du ikke fryser på føttene. 

Anonymkode: efef8...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For trange/ettersittende klær og for lite bevegelse er de to store synderne.

I tillegg til vindtett om det blåser eller er trekk. Et par minusgrader vil oppleves veldig mye kaldere om det blåser, spesielt om yttertøy og lue ikke er vindtett.

Det må være god plass til luft, ellers mister du den isolerende evnen. Og du må lage nok varme med kroppen din.

Klassikeren er de som stapper skoa til bristepunktet med ullsokker, men fryser til is. Da hjelper det ofte å ta av et par sokker, så det blir plass til luft (og blodsirkulasjonen).

Kjøp vintersko større enn vanlig størrelse. Legg i en god ullsåle.

Anonymkode: 7973e...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotvarmere i skoene og håndvarmere vottene gjør underverker for meg. Blir ellers alltid kald på beina og hendene uansett hvor mye jeg beveger meg. 

Anonymkode: 78b80...1fb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du ønsker å kle deg for å stå stille, så er en vinterjakke som når godt nedenfor rumpa et must.

Hette er smart.

Store sko med plass til ullsåle.

Rommelig vindbukse med plass til ullbukse inni.

Et sjal/stort skjerf omkring skuldrene på innsiden av jakka.

Vindtett lue.

Anonymkode: 7973e...4d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det isolerer bedre med tynt lag ull innerst og så en tykk fleecejakke/genser over der under dunjakka, enn to lag ull. Et godt skjerf og en varm lue er i hvert fall et must for å holde varmen. Og gode sko såklart.

Anonymkode: 07217...96d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...