Gå til innhold

Morgenfugl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Vårt barn på snart 2 år har siden dag 1 sovet urolig/dårlig med hyppige oppvåkninger, kort dagsøvn og veldig tidlig morgen, mellom 04.00 og 05.00. Vi har forsøkt det meste føler jeg. Hen legger seg kl 19 ca. Vi har forsøkt tidligere og senere, men det har ingen utslag på morgensiden. Resultat av å legge senere er bare et mer uopplagt barn. Etter kveldsrutiner med alt som hører med sovner hen rimelig enkelt kl 19. Sover da til ca 22.00. Våkner og vil ha flaske. Ja, det burde vi vært ferdig med nå og jobber med saken. Våkner igjen ved 01 tiden, vil ha flaske. Gir ikke da. Våkner igjen ved 04-05 tiden og vil ha flaske. Gir ikke, men da er hen såpass våken at hen står opp av sengen og gir seg ikke før vi står opp. Vi har forsøkt å få hen til å bli i sengen, men det ender bare med hyl og skrik. Så står vi opp da og utfører morgenrutine. Deretter går det kanskje en time eller to og så er hen kjempetrøtt! Men vi skal ikke tilbake til dagsoving x 2, så da må hen vente litt før vi legger. At hen har et par oppvåkninger på natt er helt ok og normalt, men jeg opplever at hen egentlig har behov for å sove lengre enn til 04-05, selv om hen fremstår som lys våken og klar for dagen. Vi har ikke flere barn, så sånn sett begrenset erfaring. Er dette bare sånn det er til det ikke er sånn mer?🤔
Takknemlig om noen har tips..

Anonymkode: f882b...75b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier Helsestasjonen?

Anonymkode: 698d9...867

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei

Vårt barn på snart 2 år har siden dag 1 sovet urolig/dårlig med hyppige oppvåkninger, kort dagsøvn og veldig tidlig morgen, mellom 04.00 og 05.00. Vi har forsøkt det meste føler jeg. Hen legger seg kl 19 ca. Vi har forsøkt tidligere og senere, men det har ingen utslag på morgensiden. Resultat av å legge senere er bare et mer uopplagt barn. Etter kveldsrutiner med alt som hører med sovner hen rimelig enkelt kl 19. Sover da til ca 22.00. Våkner og vil ha flaske. Ja, det burde vi vært ferdig med nå og jobber med saken. Våkner igjen ved 01 tiden, vil ha flaske. Gir ikke da. Våkner igjen ved 04-05 tiden og vil ha flaske. Gir ikke, men da er hen såpass våken at hen står opp av sengen og gir seg ikke før vi står opp. Vi har forsøkt å få hen til å bli i sengen, men det ender bare med hyl og skrik. Så står vi opp da og utfører morgenrutine. Deretter går det kanskje en time eller to og så er hen kjempetrøtt! Men vi skal ikke tilbake til dagsoving x 2, så da må hen vente litt før vi legger. At hen har et par oppvåkninger på natt er helt ok og normalt, men jeg opplever at hen egentlig har behov for å sove lengre enn til 04-05, selv om hen fremstår som lys våken og klar for dagen. Vi har ikke flere barn, så sånn sett begrenset erfaring. Er dette bare sånn det er til det ikke er sånn mer?🤔
Takknemlig om noen har tips..

Anonymkode: f882b...75b

Sånn var/er det med begge mine. Endret seg i 6års alderen. 

Skrevet

Alle mine var sånn. Våknet mellom 04 og 05 fra de var 18mnd og til de var 3 år. 

Verste tida var alltid på høsten når man stilte klokka.  For da våknet de jo brått 03... 

Ofte slumret jeg på sofaen mens ungen lekte i stua. Men noen ganger bakte jeg boller til resten av familien sto opp 07. Og jeg rakk tom å vaske, tørke og legge på igjen sengtøy før jeg gikk på jobb 07.30. Så man har godt potensiale til å være produktiv! 😂

Anonymkode: 75ead...100

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Alle mine var sånn. Våknet mellom 04 og 05 fra de var 18mnd og til de var 3 år. 

Verste tida var alltid på høsten når man stilte klokka.  For da våknet de jo brått 03... 

Ofte slumret jeg på sofaen mens ungen lekte i stua. Men noen ganger bakte jeg boller til resten av familien sto opp 07. Og jeg rakk tom å vaske, tørke og legge på igjen sengtøy før jeg gikk på jobb 07.30. Så man har godt potensiale til å være produktiv! 😂

Anonymkode: 75ead...100

Takk for svar😊 Jeg hører stort sett bare om barn som sover til 08-09, må vekkes osv.. godt det finnes flere eksempler😅

Skrevet
regnbuebarn skrev (3 timer siden):

Sånn var/er det med begge mine. Endret seg i 6års alderen. 

Takk for svar😊 På en måte godt å vite at flere opplever/har opplevd dette.

Skrevet

minstemann sto opp før 6 til han slutta i barnehagen.. yngstemann har alltid likt å sove frempå.

Invester i kaffemaskin og gled deg til de blir eldre ;)

Anonymkode: df586...9c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

minstemann sto opp før 6 til han slutta i barnehagen.. yngstemann har alltid likt å sove frempå.

Invester i kaffemaskin og gled deg til de blir eldre ;)

Eldstemann *

Skrevet
Lerin skrev (46 minutter siden):

Takk for svar😊 Jeg hører stort sett bare om barn som sover til 08-09, må vekkes osv.. godt det finnes flere eksempler😅

Haha, tror ikke det er normen altså. Min gutt er tre år og våkner alltid før 6 😅

Anonymkode: 58bb0...369

Skrevet

Yngstemann var helt lik. Det begynte å snu i sommer, rett før han fylte fem. 

Skrevet

Vår nå femåring har også alltid vært en morgenfugl. 4-5 har blitt til 6 (eller…han er våken før det (men ikke så tidlig som 4-5), men har klokke med kanin som «våkner» kl. 6, og da får han stå opp), og siden i sommer har han også stått opp selv i helgene, og leker eller ser litt tv før vi andre står opp en times tid senere. Lillebroren på ett år er en syvsover, og kan fint sove til 8 om han ikke vekkes.

Det er nok personlighet, men du kan håpe på noe bedring. Og etterhvert klarer de seg selv en liten stund om morgenen 😉

Anonymkode: d5878...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...