AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #1 Skrevet 29. desember 2021 Jeg skal på utveksling til University of California, Berkeley, til våren, og til de av dere som vet hvor anerkjent denne skolen, så vet dere hvor vanvittig dyrt det er å gå på denne skolen, selv med stipend og lån fra Lånekassen. Jeg skal reise om 12 dager, og jeg liker å tro at det bare er "reisenerver", men nå er jeg ganske sikker på at det ikke er det. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg har vedvarende stress og bekymring, og en følelse av angst, hver gang jeg tenker på denne turen. Den bekymringen handler i størst grad om økonomi. Berkeley er kjempe dyrt > høyere lån > høyere studiegjeld, og jeg har allerede gått på studier i nesten 4 år og har opparbeidet meg en gjeld på 600 000k uten å ha en grad. Jeg klarer ikke å slippe denne tanken, uansett hvor mye jeg tenker på at dette kan nedbetales så fort jeg får meg fast jobb, og utveksling er en opplevelsen for livet. Hva hadde dere gjort? Hva hadde dere veid opp? Hvilke faktorer hadde vært avgjørende? Jeg vet ikke om jeg skal tenke fornuftig i form av min økonomiske fremtid, verdien av denne utvekslingen vs. opplevelse for livet, du lever bare en gang osv. Anonymkode: a4d4f...c24
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #2 Skrevet 29. desember 2021 Nå kan vel ikke du avlyse denne utvekslingen nå uten å betale mye uansett? Dra. Kos deg. Anonymkode: e5b08...5c4 5
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #3 Skrevet 29. desember 2021 Pengene har du allerede brukt. Skjønner tankene men drit i det, du er antagelig preget av det syke sparegnålet blant fremtidsbekymrede unge voksne. Ikke bli en sånn. Lev. Reis. Bruk penger. Opplev verden. Livet er ikke «førstemann til fast jobb og egen bolig», dannelsesreisen er lang og du har godt av andre impulser enn dem du utsettes for i dette konforme og dølle landet. Vi er her når du kommer tilbake! Kos deg! Anonymkode: 637a9...793 4
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #4 Skrevet 29. desember 2021 Kan du avlyse eller er du bundet allerede? Hvis sistnevnte, så er jo denne overveielsen helt unødvendig. Hvorfor overveie noe man ikke kan endre? Da er det bedre å gjøre det beste ut av det. Får du en grad etter dette som vil være enkelt å få jobb innenfor? Anonymkode: c40eb...b1f 1
Sunshineyellow Skrevet 29. desember 2021 #5 Skrevet 29. desember 2021 Tenk så fantastisk det er å kunne reise og bli kjent med andre mennesker og en annen kultur! Det kommer nok til å bli tårer, svette og smerte, men det kommer også til å bli en unik opplevelse:) mer gøy å se tilbake på hva man gjorde enn at man alltid valgte det tryggeste (og rimeligste). Nyt tiden din der borte 2
AnonymBruker Skrevet 29. desember 2021 #6 Skrevet 29. desember 2021 Du har fått innpass på et svært anerkjent universitet, så i dette tilfellet ville jeg ikke vært i tvil: reis og forsøk å få maks ut av oppholdet! For å sette det med økonomien i perspektiv er jeg nå 38 år og overbetaler ca. 300 000 kr på boliglånet i året. Jeg kunne med andre ord nedbetalt studielånet ditt på to år. Dette kommer til å ordne seg! Anonymkode: 21125...e9a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå